Tampere
29 Mar, Friday
6° C

Proakatemian esseepankki

Alustatalous



Kirjoittanut: Jimi Hautamäki - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tässä esseessä käydään läpi alustatalouden toiminta-ajatus ja sen mahdollisuudet kasvaa globaaliksi liiketoiminnaksi.

Alustatalous perustuu ajatukseen, jossa kysyntä ja tarjonta löytää toisensa digitaalisen alustan muodossa. Usein palveluntarjoajana toimii yksityiset henkilöt, jotka tuottavat palveluita toisille yksityisille henkilöille. Tästä esimerkkinä AirBnB, jossa henkilö x voi vuokrata omaa asuntoaan henkilöille a, b tai c. Esimerkiksi AirBnB:n tapauksessa alustan toiminta-ajatus lähti arvostamattomasta ylijäämästä ja palvelun niukkuus. (Täuscher & Laudien 2018).

 

Arvostamaton ylijäämä (eng. Unvalued surplus)= Asuntoja on käyttämättömänä määrättynä ajanjaksona

Palvelun niukkuus (eng. Unsatisfied scarcity) = Asuntoja tarvitaan määrätylle ajanjaksoksi

 

Monissa alustapohjaisissa liiketoiminnoissa ratkaisua on lähdetty etsimään asiakkaan tarpeesta, johon ei ole vielä vastattu. Aluksi on hyvä kartoittaa mahdollisia potentiaalisia arvostamattomia ylijäämiä, joita kuluttajilta löytyy. Näitä voi olla esimerkiksi asukkaan oma parkkipaikka, joka on käyttämättä koko työpäivän (8h) 261 päivää vuodessa. Jos tämä arvostamaton ylijäämä voidaan hyödyntää digitaalisen alustan kautta, se on mahdollista skaalata vaikka maailmanlaajuiseksi. Usein syy vastaamattomuuteen voi löytyä sen vaikeasta arvontuottamisesta tai kannattamattomuudesta. Kyseisten alustojen tuottavuus perustuu niiden kasvupotentiaaliin ja sen myötä pieniin osuuksiin kokonaisliikevaihdosta. (Platform Revolution 2021).

Tästä esimerkkinä ruoan toimituspalveluja tarjoavat Wolt ja Foodora. Näissä tapauksissa yhdistetään ravintolat, ruoan toimittajat, sekä asiakkaat. Jotta kaikille osapuolille tuotetaan palveluketjussa arvoa, täytyy välistä otettavat palvelumaksut ja kulut olla pienet. Ravintolan täytyy saada ruoasta kate, ruoan toimittajan täytyy saada kohtuullinen palkka tehdystä toimituksesta ja asiakas ei halua maksaa montaa euroa kotiinkuljetuksesta. Kyseessä on siis kompleksinen verkosto, jossa kaikki ehdot tulee täyttyä.

Wolt ja Foodora ovat ratkaisseet oman tilanteensa ottamalla kaikista sovelluksen kautta tilatuista tuotteista prosentuaalisen osuuden (n. 10-30%). Tällöin asiakkaalta pyydettävä kotiinkuljetusmaksu voidaan pitää kohtuullisen pienenä (n. 3-10€). Tällöin ravintola saa todennäköisesti enemmän liikevaihtoa, kun se tavoittaa ihmiset, jotka eivät halua tulla paikan päälle syömään. Kuljettajien tarjoamien palveluiden kustannusten jälkeen Woltille tai Foodoralle ei jää yhdestä kuljetuksesta merkittävää summaa, mutta koska konsepti on monistettava ja tilauksia on satoja päivässä, kertyy pienistä siivuista huomattava potti.

 

Uutta alustaa suunniteltaessa on tärkeää löytää asiakkaan tarve, johon ei ole vielä vastattu tai täytetyssä tarpeessa on merkittäviä puutteita, jotka voidaan ratkaista arvostamattoman ylijäämän avulla. Tämän monimutkaisen toimintaketjun täyttämiseksi vaaditaan innovatiivista ajattelua ja ratkaisun hakemista paikoista, joista sitä ei ole ennen etsitty. Asiakaskunta voi olla yllättävänkin pieni, jos asiakkaat ovat kuitenkin valmiita maksamaan palvelusta tai tuottamaan itse palvelua. Tästä esimerkkinä alusta, joka yhdistäisi varakkaat ihmiset, jotka haluavat autopesupalvelun, jossa auto pestään käsin omassa pihassa. Autojen paikan päällä tapahtuvaa käsinpesupalvelua tarjoavia tuottajia ei välttämättä ole montaa, mutta tarpeeksi toiminnan pyörittämiseksi. Suhteessa palvelutapahtumia on varmasti vähemmän, sillä asiakasmarginaali on kapea, mutta rahaa saattaa liikkua enemmän, joka kompensoi asiakasmäärää. Ruoan toimituspalveluita voi olla päivittäin enemmän, mutta niistä saatava kate on huomattavasti pienempi, jota kompensoi asiakasmäärä.

Alustatalouden mahdollisuudet ovat lähes rajattomat ja oikealla liiketoimintamallilla toiminta voidaan skaalata maailmanlaajuiseksi, vaikka se olisi lähtenyt pienestä paikallisesta autojen pesusta. Alustat ovat 2020-luvun trendi ja uusia alustoja julkaistaan jatkuvasti eri toimijoiden johdosta. Rohkaisenkin kaikkia aloittelevia yrittäjiä kartoittamaan oman alan alustamahdollisuuksia, sillä niissä piilee usein huikea potentiaali.

 

Lähteet:

Täuscher & Laudien, S. M. 2018. Understanding platform business models: A mixed methods study of marketplaces. European Management Journal, 36(3), 319–329. https://doi.org/10.1016/j.emj.2017.06.005

Platform Revolution. 2021. Platform thinking: How to get startup ideas

Platform thinking: How to get startup ideas

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close