Tampere
18 Jan, Monday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Aloita ylös



Kirjoittanut: Aleksi Suni - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Kutsuvat sitä pöhinäksi
Annaleena Kuronen
Venla Väkeväinen
Katariina Helaniemi
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Aloita ylös

Aloita ylös, eli startup.

Muutos ei tule ikinä olemaan yhtä hidasta, kuin juuri nyt lukiessasi tätä. Otetaan esimerkiksi Nintendo, joka perustettiin vuonna 1889. Alkutaipaleella se myi pelikortteja, mutta pian vastaan tuli niukat markkinat ja piti miettiä mitä tehdään, jos halutaan jatkaa. Nintendolla on ollut taksifirma, pikanuudeleita ja leluja. Vasta vuonna 1977 se julkaisi ensimmäisen pelikoneensa. Yritys kuitenkin tunnetaan valtaväestön kohdalla juurikin näistä pelikoneista. Voiko tällaisia menestystarinoita syntyä vielä suomeenkin? Onko Nokian kaltaiset nousut jo tehty? Vastaus on kyllä voi ja nousuja tehdään. Uudenlaiset alat luovat jatkuvasti isompia mahdollisuuksia ja nopeampia kasvuja.

Paperilla menestyneimmät kasvuyritykset Suomessa, kuten Supercell ja Rovio nousivat muutamassa vuodessa suurimpien yrityksien joukkoon. Muut perinteisemmät yritykset voivat vain uneksia samanlaisesta arvonluonnista. Juurikin tällaiset uudentyyppiset nopeasti kasvavat teknologiayritykset ovat vastikään näyttäneet yrityksien mahdollisen kasvun ja juurikin sen vauhdin, jolla yrityksen voivat parhaimmillaan kasvaa.

Paljon puhutaan startupeista, mutta tiedänkö oikeasti mitä se tarkoittaa? Toki tiedostan, että nopeaan kasvuun tähdätään, mutta mitä muuta siihen kuuluu? Tässä esseessä haluan kiteyttää startupia ja muuttaa trendikkäitä sanoja hieman helpommin lähestyttäviksi.

Jotta pääsemme itse startupin eri vaiheisiin käsiksi, niin meidän on hyvä hieman riisua sitä ja pyrkiä tekemään siitä mahdollisimman yksinkertainen esimerkki. Startupia voidaan kuvailla vielä nuorena yrityksenä, joka etsii toimivaa liiketoimintamallia, jolla voi tavoittaa nopean kasvun. Se on ikään, kuin yritysmaailman hieman pöyhkeä ja erittäin itsevarma teini. Startupeissa kyse on usein uudesta palvelusta tai tuoteesta, jolla se pyrkii ratkaisemaan jonkin olemassa olevan ongelman, joka on ajankohtainen. Se tähtää omalla tekemisellään ja toiminnallaan muovaamaan jonkin toimialan toimintatapoja ja oletuksia.

Minulle piti vääntää rautalangasta ero perinteisen yrityksen ja startupin välillä, niin teen sen myös teille muille. Yrityksellä, jolla on perinteinen liiketoimintamalli, joka tekee tilauksesta asiakkaille ei luokitella startupiksi. Yritys, joka pyrkii rakentamaan tuotteensa tai palvelunsa, jolla kuka tahansa voisi tehdä oman tilauksena yhtä ammattitaitoisesti, kun se yritys, jolta se tilattaisiin, on startup. Usein startupit tähtäävätkin jollekin tietylle kapealle markkinasegmentille ja pyrkivät olemaan siinä maailman parhaita ja mullistavimpia.

Startupeilla on muiden yrityksien tavoin tiettyä vaiheita sen elinkaaren aikana ja sen toiminta muuttuu radikaalisti näissä tilanteissa. Alkuvaiheessa jokainen startup aloittaa tyhjästä ilman rahaa tai kassavirtaa. Tyypillistä ajankohdalle on, että tuotteen tai palvelun kehittyessä kulut kasvavat liikevaihtoa suuremmaksi. Tässä kohtaa onkin startupin elinehtona saada sille rahoitusta. Tyypillisimmät kanavat rahoittavat tällaista siemenvaiheen startupia ovat: Yrittäjät itse, enkelisijoittajat ja jotkin valtion instituutiot, kuten ELY-keskuksilta. Riski sijoittaa pieniä näyttöjä ja käytännössä pelkkiä visioita on luonnollisesti suuri.

Siemenvaihetta seuraa aikainen kehitysvaihe. Yrityksen kriittisimmän hetken ylipäästyä, se ottaa seuraavan askeleensa kohti kehittymistä ja alkaa tähtäämään pikkuhiljaa kasvuyritysmäiseen toimintaan. Tällöin tuote tai palvelu on todettu toimivaksi ja sitä koitetaan kehittää entistä enemmän, mutta silti nopeus ja skaalautuminen ja kasvu ohjaavat toimintaa vahvasti. Tässä kohtaa startupin liikevaihto alkaa kasvaa rajusti, mutta se ei silti riitä kattamaan niitä kuluja, jotka syntyvät kasvun ja tuote/palvelukehityksen takia. Tällaisessa vaiheessa oleva yritys tarvitsee vielä rahoitusta, mikäli se haluaa jatkaa nopeaa kasvua. Tyypillisimmät rahoittajat tässä kohtaa ovat osakkaat ja bisnesenkelit. Riskit ovat edelleen korkeat, mutta näyttöä ja kysyntää on syntynyt paljon, joka luonnollisesti karsii riskin määrää. Rahoituksen löytäminen tässä vaiheessa olevalle yritykselle on huomattavasti helpompaa, kuin siemenvaiheessa olevalle.

 

 

Kasvuyritys

Startup on valmis kasvuyritys siinä vaiheessa, kun sillä on valmis tuote tai palvelu markkinoille. Skaalautuminen on määrittää pitkälti tätä vaihetta. Skaalautuva liiketoimintamalli mahdollistaa räjähdysmaisen kasvun. Tässä kohtaa yrityksen tuotekehittelystä syntyneet riski ovat takanapäin. Perinteisissä yrityksissä kasvua rajoittavat tyypillisesti tuotantoa määrittävät kapasiteetit. Esimerkiksi taksifirmalla on tietty määrä autoja ajossa. Vaikka jokainen auto ajaisi 24/7, niin silti se tuottaa x määrän. Kasvua ei voi tapahtua, ellei investoida uusiin työntekijöihin ja autoihin. Näin ollen startuppien kasvun esteet verrattuna perinteisiin yritykseen ovat hyvin erilaiset. Myös kasvuyritykset pääsääntöisesti polttavat runsaasti rahaa kasvun mahdollistamiseksi. Usein kansainvälisille markkinoille investoiminen maksaa enemmän, kun mitä tuottavuus tässä vaiheessa on.  Kasvuyritykselle tärkeintä ei ole voitto vaan kyky tehdä voittoa.

 

Pohdintaa

Startupien syntyminen ja kuoleminen on arkipäiväistä. Suurin osa menee konkurssiin ja vain muutamia Wolteja nousee. Itse ajattelen yrittäjyyttä arvokkaampana, kuin rahoituksen hakemisena ja vuosikerrallaan elämisenä. En koe yritykselle tarpeellisena kasvaa sen kapasiteetin vastaisesti. Ymmärrän silti varsin hyvin, että yritys, jolla on vuosi elinaikaa ja siinä työskentelee viisi ihmistä, niin ei haluakaan keskittyä kaikkeen paljon. Onhan tavoitteena luoda mahdollisimman paljon, jotta saataisiin uusi rahoitus.

Samalla pystyn poimimaan asioita, joita haluaisin omata yrittäjänä. Kyky muokkautua kaikissa tilanteissa ja kääntää kelkka täysin nurin. Menestyvät startupit ovat, kuin kameleontteja. Ne muovautuvat ja vaihtavat ulkoasuaan ja toimintaansa täysin matkansa varrella, ne eivät ole juurtuneet mihinkään tiettyyn ajatusmalliin. Koenkin, että kasvu tähtäimenä mahdollistaa tällaisen liikehdinnän. Ei mietitä kuinka tärkeä tai hieno oma asia on. Mietitään kasvua ja mistä saadaan rahaa siihen.

Vaikka olenkin perinteisen liiketoimintamallin kannalla, niin käytän silti Woltia. Yritysmalleja ja yrittäjiä on niin paljon, kun yrityksiä. On ihailtavaa, kuinka toisenlainen ajatusmalli ja toiminta voi olla myös todella kannattavaa ja inspiroivaa. Molemmilla on myös yhteinen päämäärä, halu ratkaista jokin ongelma ja tuottaa arvoa asiakkaalle. Tapa päästä tähän pisteeseen on vain hieman erilainen.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close