Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Aloita kertomalla tarkoituksesi



Kirjoittanut: Tommi Hämäläinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Simon Sinek on vaikuttanut minuun suuresti sekä puhujana että kirjoittajana. Hänellä on todella inspiroiva tapa kommunikoida, välittää viesti joka tarttuu ja vaikuttaa. Joka kerta, kun katson hänen videoitaan tai luen hänen tekstejään, välittyy minulle tunne, että hän todella tarkoittaa jotakin, koskettaa juuri minua. Tämä tunne pakottaa minut keskittymään, kiinnostumaan ja etsimään oppeja hänen viesteistään. Miksi juuri hänen viestinä erottuvat joukosta? Miten hän rakentaa puheensa? Mitä hän todella sanoo ja tekee? Voinko itse oppia kommunikoimaan yhtä inspiroivasti? Näiden kysymyksen ympärille nivoutuu hänen menestyskirja Start with Why, teoria kommunikaation kultaisesta kehästä.

Tunteet ohjaavat päätöksentekoamme halusimme sen myöntää tai emme. Tunteet ohjaavat päivittäisiä rutiineja, syömme, koska tunnemme nälkää, menemme nukkumaan, koska tunnemme väsymystä tai pukeudumme lämpimämmin, jos tunnemme kylmää. Olemme parisuhteissa, koska tunnemme rakkautta tai katsomme Netflixiä, koska tunnemme siitä mielihyvää jne. Tunteet ja tuntemukset ovat luonnon meille suomia energiatehokkaita toiminnanohjaus mekanismeja, joiden tarkoitus on pitää meidät hengissä, sekä ohjata meitä kohti hyvää oloa ja pois pahasta. Tunteet ovat hyvin universaaleja ja yksinkertaistettuna samat tunteet löytyvät myös muiltakin eläinkunnan jäseniltä, muun muassa kissoilta ja koirilta. Tunteet ohjaavat meitä siis monissa niin pienissä kuin suurissakin elämän valinnoissa, ja meidän on erityisen vaikeaa toimia tunteidemme vastaisesti. Tämän takia tunteisiin vaikuttamalla pystymme ohjaamaan tehokkaasti ihmisten toimintaa, oli tarkoituksemme sitten hyvät tai pahat.

Tunteisiin vaikuttamisessa törmäämme kuitenkin yhteen suureen ongelmaan. Tunteilla ei ole kieltä. Tunteet sijaitsevat aivojemme vanhimmissa osissa, osissa joilla ei ole lingvistisiä kyvykkyyksiä. Voimme vain parhaillaan pyrkiä kuvailemaan sanoin miltä meistä kulloinkin tuntuu, mutta eksakteja määriteltyjä sanoja meidän on lähes mahdoton tunteille löytää. Runoilijoita pidetään usein tunteidemme tulkkeina. Ihmisinä, joilla on erityinen kyky kääntää tuntemuksiamme järjen ymmärtämiksi sanoiksi ja säkeiksi. Vaikkei meillä kaikilla olekaan runoilijoiden tunne herkkyyttä, kykenemme silti jollain tasolla muuttamaan tunteitamme puheeksi ja toisin päin. Kykenemme siis muuntamaan aivoissamme puheita tunteiksi, mutta kuten olettaa saattaa vain tietynlainen viestintä kääntyy tunteiksi ja tämä on viestintää, joka puhuttelee suoraan tunteita. Ja siitä Sinekin kyvyssä inspiroida on paljon kyse, hän osaa puhutella tunteita.

Miten Sinek ja muut inspiroimaan kyvykkäät ihmiset sitten rakentavat viestintänsä ja mitä he sanovat tunteillemme? He aloittavat kertomalla tarkoituksena. He aloittavat kertomalla miksi he ovat avanneet sanallisen arkkunsa ja kommunikoivat nyt edessämme. He kertovat kantavan uskomuksena tai tarkoituksena olla olemassa. Martti Luther King aloitti puheensa sanomalla ”I have a dream!”. Unelmamme ja uskomuksemme ovat omiaan kääntämään tunteiden korvat, etenkin sellaisten ihmisten, jotka jakavat samankaltaisia uskomuksia tai unelmia, kuin me. Jos Luther olisi sen sijaan aloittanut sanomalla ”I have a plan!”, hän olisi yrittänyt puhutella vain aivojen loogisia osia, eikä tunne keskuksia. Puheen vaikutukset olisivat olleet tällöin todennäköisesti hyvin erilaiset, merkittävästi vähäisemmät.

Tiedämme valitettavan harvoin miksi jotkut yritykset ovat olemassa tai miksi jotkut ihmiset harjoittavat ammattiaan tai harrastavat harrastuksiaan. Tiedämme vain mitä maailma tekee ympärillämme, eikä tekeminen itsessään ole useinkaan kovin inspiroivaa. Vasta kun kuulemme miksi joku tai jokin tekee mitä tekee, saatamme ymmärtää ihmisiä ja organisaatioita paremmin. Ymmärtämällä miksi jokin tietty ihminen esimerkiksi opettaa ymmärrämme tätä ihmistä syvällisemmin ja voimme tuntea samaistumista. Ihmistä tai yritystä ei pitäisi määritellä tekemisen vaan tekemisen motiivien perusteella. Miksi teemme on tärkeämpää kuin mitä teemme.

Uskon syvästi, että maailma olisi merkittävästi parempi paikka, jos jokainen yritys määrittelisi itselleen aidon tarkoituksen. Raha on aina jonkin tekemisen seuraus, eikä sen pitäisi koskaan olla tekemisen tarkoitus. Ainakaan, jos pyrkimyksenämme on inspiroida ihmisiä. Enkä usko, että kovin moni asiakas on valmiita maksamaan yritykselle, jonka ainut tarkoitus on tehdä rahaa. Miksi kukaan haluaisi antaa rahaa jollekin, jonka ainut tarkoitus on antaa sitä vähemmän takaisin? Olemme menossa kohti aiempaa älykkäämpää maailmaa, jossa koneellinen älykkyys suorittaa tarvitsemamme laskutoimitukset ja meidän ihmisten osaksi jää tehdä maailmasta jälleen inhimillisempi, ja tässä työssä menestyjät määrittyvät tarkoitustensa mukaan ei sen mukaan ketkä haluavat tehdä eniten rahaa.

Ilman selkeän tarkoituksen määrittelyä yritysten on hankala rakentaa lojaaleja suhteita asiakkaidensa kanssa. Lojaaleimmat ja täten uskollisimmat asiakkaat ovat yritysten asiakkaita, koska he uskovat siihen mitä yritys heille viestii. He ovat tunnesitein kiinnittäneet itsensä yritykseen. Kyse on eräänlaisesta ystävyydestä tai jopa rakkaudesta. Ja tuskin joudumme kiistelemään mikä on tällaisten asiakkaiden merkitys yrityksen menestymisen kannalta.

Rakentamalla yrityksesi aidon tarkoituksen varaan, tarkoituksen, jonka ihmiset voivat jakaa, luot täydellisen pohjan kaikelle myynti- ja markkinointiviestinnälle. Voit olla kaikessa viestinnässäsi rehellinen, jos viestit siitä miksi yrityksesi on olemassa. Se miksi teet sitä mitä teet on myös paras myyntiargumenttisi, koska se on sinun todellinen kilpailuetusi, se on samalla tekijä joka erottaa sinut muista saman alan yrittäjistä. Ne, jotka jakavat uskomuksesi tai tarkoituksesi muodostavat lojaaleimman asiakaskuntasi ja pysyvät asiakkainasi niin myötä kuin vastoinkäymisissäkin.

Meistä jokaisella on mahdollisuus inspiroida ihmisiä ympärillämme, koska meillä jokaisella on tarina kerrottavana. Tarina, joka viestii meidän tarkoituksistamme, syvimmistä motivaatiotekijöistä. Meidän jokaisen tarinalle on oma kuulijakuntansa, jotka ovat valmiina inspiroitumaan ja liittymään tarinaan, kunhan vain rohkenemme heittäytymään avoimeksi maailman eteen jakamaan merkityksellisen ja erottuvan tekijän itsestämme, syvimmät uskomuksemme.

 

Kommentoi