Tampere
28 Oct, Wednesday
9° C

Proakatemian esseepankki

Algoritmit tuntevat meitä paremmin kuin me itse



Kirjoittanut: Svetlana Staaf - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
21 oppituntia maailman tilasta
Yuval Noah Harari
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Vielä 5 vuotta sitten sana ”markkinointi” on tarkoittanut minulle pelkkää yritysten mainontaa: julisteita bussipysäkillä tai alennuskuponkeja lehdessä. Minulla ei ollut Instagram-tiliä enkä katsonut YouTube-videoita. Mutta yhtenä kauniina päivänä olen rekisteröitynyt Instagramiin äidin ja siskon suosiolla. Miettikää, minun äidillä on ollut jo kauan instatili, ja minä en osannut edes käyttää sitä, enkä ymmärtänyt miksi minunkin pitäisi ottaa selfie- tai ruokakuvia ja laittaa niitä kaikille näkyviin. Minä muistan hyvin sen päivän, ja mielestäni silloin olen tutustunut digimarkkinoinnin toiseen puoleen. Tänä päivänä voin sanoa ettei ole olemassa huonoa tuotetta tai palvelua, vaan voi olla huonoa markkinointia.

Pikkuhiljaa huomasin, että ihmisillä, jotka kävelevät minua vastaan kadulla on juuri niitä samoja tuotteita päällä, joita minulle esittelevät kuuluisat bloggaajat Instagramissa. Esimerkiksi Daniel Wellington kellot, Fila lenkkarit, Ideal of Sweden puhelinkuoret ja paljon muuta. Sana massatuote on tullut tutuksi. Kaikista parasta oli seurata kuinka hyvin tällainen mainonta vaikuttaa ihmisiin!

Sen jälkeen päätin tutustua syvemmin, miksi se toimii ja miksi sitä tehdään. Kirjassa ”21 oppituntia maailman tilasta” Harari kertoo meille miten toimivat isot organisaatiot kuten Google, Facebook, Amazon jne. Keräämällä meistä kaikista paljon dataa, he tuntevat meitä paremmin kuin me itse. Esimerkiksi jokainen klikkaus, jokainen tykkäys tai ”googlaaminen” kertovat meidän kiinnostuskohteistamme, joiden perusteella meille voi tarjota juuri sitä, mitä me tarvitsemme. Datan perusteella voi myös sanoa millaisia ihmistyyppejä me olemme.

Useasti ihmiset tekevät päätöksiä tunteilla. Instagram on oikea paikka aiheuttaa tietynläisiä tunteita ihmisillä. Monet varmasti ajattelevat, että kuuluvat johonkin ainutlaatuisten ihmisjoukkoon, käyttämällä somessa esittämiä tuotteita. Mutta tässä on pieni ongelma – todennäköisesti algoritmit pystyvät manipuloimaan meidän tunteilla todella helposti.

Harari kertoo, että ihmisellä ei ole enää valinnanvapautta. On myös tutkittu, että todellisuudessa ihminen ei tee päätöksiä koskaan itse vaan aivot päättävät

hänen puolesta ensin. Ihmiselle tarjotaan juuri hänelle sopivaa tuotetta/palvelua ja näytetään niin monta kertaa, että hän loppujen lopuksi ostaa sen.

Tätä ihmisten ominaisuutta olen päättänyt kokeilla itse. Olen kehittämässä omaa tuotetta, jonka haluan markkinoida somealgoritmien avulla. Haluan nähdä ihan omin silmin kuinka se toimii. Tämä on tärkeä oppi itselleni Proakatemialla.

Hararin kirja aiheuttaa minussa myös hieman surua ja paniikkia, koska nykypäivänä ihmisiä melkein pakotetaan kuluttamaan turhaa tavaraa. Me käytämme meidän elämme tunteja siihen, että hankimme rahaa ostaakseen sitä roskaa. Todella mielenkiintoista, voiko esimerkiksi tulla sellainen laki joskus voimaan, joka kieltää targetoitua markkinointia? Tämä on yhtä tehokas propaganda- ja manipulointikeino kuin kaikki muukin.

Harari kertoo, että ennen ihmisten puolesta ovat päättäneet erilaiset Jumalat. Liberalismin aikana päätöksen teko siirtyi ihmisyksilöille, ja seuravaksi olemme antamassa valtaa eteenpäin algoritmeille.

Yrityksille se on todella tehokas keino markkinoida omia tuotteita tai palveluita. Määrittelemällä tarkasti asiakassegmenttia pystyy markkinoimaan juuri oikeille ihmisille.

Toisaalta on myös kivaa, ettei tarvitsee enää nähdä niin paljon vaivaa etsimällä kaikenlaista ympäri maailmaa, vaan Google etsii kaiken puolestasi. Kuitenkin ihmisten tarpeet eivät lopu koskaan, siksi joudumme koko ajan ostaa ja ostaa lisää. Fast fashion nopeuttaa tarpeiden vaihtumista.

Tänä päivän voittaa se yritys, kenellä on enemmän dataa asiakkaista.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close