Tampere
28 Mar, Thursday
8° C

Proakatemian esseepankki

Älä valita – sä voit valita



Kirjoittanut: Anniina Filppula - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Älä valita, sä voit valita

 

Yllätätkö toisinaan itsesi valittamasta jostain täysin turhanpäiväisestä, mutta sillä hetkellä maailman tärkeimmän tuntuisesta asiasta? Mitä ajattelet, kun joku yllättävä este tulee eteesi: hissi on rikki, ulkona on kurja ilma, joku hidastelee edessäsi jalkakäytävällä, mainostaulun valo on ärsyttävän kirkas, bussikin on täynnä… Arkisesta elämästä löytyy loputtomasti asioita, joista on mahdollista valittaa – jos niihin haluaa käyttää omaa energiaansa.

Valittaminen lisää vain negatiivisuutta ja se heijastuu takaisin valittajaa kohtaan. Aivot etsivät ympäristöstä lisää sellaisia asioita, joihin kiinnittää huomion. Jos valitat jostain, käytät sekä aikaa, energiaa ja tunnetta asiaan keskittymiseen ja mikä pahinta – kiinnität entistä enemmän huomiota samankaltaisiin asioihin.

Syy miksi kukaan valittaa, on jonkun asian kokeminen jollain tavalla vääräksi tai huonoksi. Ei ole väärin tarkastella asioita kriittisesti ja miettiä, miten ne voisi tehdä paremmin. Se on suorastaan välttämätöntä asioiden kehittymisen kannalta. Tämä essee ei kuitenkaan käsittele rakentavaa palautetta, joka on tärkeä vaikuttamisen keino, vaan asioista valittamista.

Vääräksi koettu epäkohta tuodaan esiin ja siitä puhutaan negatiiviseen sävyyn. Ja mitä sitten tapahtuu? Yleensä ei mitään. Vaikka väärältä tuntuvalle asialle keksisi paremman ratkaisun – mikä on jo edistystä pelkkään valittamiseen verrattuna – harva katsoo itseään peiliin ja miettii, mitä voisi itse tehdä asian eteen. On helpompi valittaa, kun joku ei toimi ja todeta asian olevan jonkun muun vastuulla. Jos asialle ei tee mitään vaan siitä vain valittaa ääneen, kukaan ei voita. Vääräksi koettu asia jää ennalleen ja valittajalle sekä hänen kuuntelijoilleen tulee negatiivinen ja ärsyyntynyt olo.

Jos valittaja pääsee asiassaan siihen vaiheeseen, että haluaa saada vääräksi kokemassaan asiassa muutosta aikaan ja ottaa yhteyttä henkilöön, joka päättää asiasta, voidaan puhua jo edistyksestä. Mikä kuitenkin monella menee pieleen, on se, että asiaan mennään ”vaikuttamaan” niin kiihtyneenä ja ärsyyntyneenä asiasta, ettei palaute pysy rakentavana vaan – jälleen kerran – valituksena.

Otetaan esimerkiksi kaupan asiakas, joka kokee saavansa aina huonoa palvelua. Hän ärsyyntyy ja valittaa aiheesta toistamiseen kotona. Eräänä päivänä hänellä palaa totaalisesti käämi ja hän päättää vaikuttaa asioihin. Asiakas marssii kaupan kassalle ja valittaa kovaan ääneen ”kuinka täällä aina saa niin huonoa palvelua!!!” Ei ole vaikea arvata, kuinka mielellään häntä tästä eteenpäin palvellaan hyvin ja aidon ystävällisesti. Valittaminen tarttuu ärsytyksenä asiakaspalvelijaan, mikä ei ainakaan helpota hänen toimintaansa. Jatkossa kyseinen asiakas muistetaan sinä asiakkaana joka ”vain valitti siinä kassalla”.

Meillä on kuitenkin mahdollisuus valita, mihin suuntaamme ajatuksemme ja energiamme. Ala tietoisesti kiinnittämään huomiotasi asioihin, joista pidät ja jotka ovat hyvin. Huonoissa asioissa pyri löytämään hyvät puolet tai rakentavat ehdotukset korjata asia paremmaksi. Jos epäonnistut, mieti mitä opit. Ole kiitollinen siitä, että sinulla on asiat niin hyvin, että voit valittaa näin arkisista asioista. Kiinnitä huomiotasi siihen, jaatko ympäristöösi negatiivisuutta vai positiivisuutta. Pyri lisäämään positiivisuutta tai edes neutraalia ja katso mitä tapahtuu.

Jos yllätät itsesi valittamassa jostain, pysähdy hetkeksi. Mieti voiko asialle tehdä jotain. Jos voi – tee asialle (rakentavasti) jotain. Jos ei voi – anna asian olla. Kummassakaan tapauksessa valittamisella ei saa muuta kuin itselleen huonon olon aikaiseksi.

————————————-

Tämän blogiesseen inspiraationa oli 12.2.2019 Tampereella järjestetty Munlainen -tapahtuma ja siinä puhumassa ollut Eveliina Uosukainen.

Joulukuussa 2019 valmis fysioterapeutti, jota kiinnostaa erityisesti kokonaisvaltainen hyvinvointi ja ihmisten auttaminen tavoitteiden saavuttamisessa.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close