Tampere
26 Jan, Tuesday
1° C

Proakatemian esseepankki

Älä unohda asiakasta



Kirjoittanut: Anna Lundberg - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Asiakaslähtöinen myynti
Erkki Leppänen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Melkein kaikilla meistä on jonkinlaisia ennakkoluuloja myyjiä kohtaan, oli ne sitten huonoja tai hyviä, niitä on. Varsinkin puhelinmyyjät ovat saaneet osakseen huonoa mainetta vuosien varrella. Myyjiä pidetään täysin tuloskeskeisinä, huijareina ja tuputtajina, eikä heidän sanoihinsa voida luottaa. Voin itse myöntää, että omaan paljon ennakkoluuloja myyjiä kohtaan, varsinkin puhelinmyyjiä. Muutaman kerran olen positiivisesti yllättynyt, kun minulle soittava puhelinmyyjä on ollutkin mukava ja asiakaslähtöinen. Mistä nämä ennakkoluulot sitten johtuvat ja ovatko ne täysin perättömiä? Osa on varmasti oikeasti vähän hakusessa myynnin ja asiakaslähtöisyyden kanssa, mutta kyllä niitä hyviäkin puhelinmyyjiä on. Pitää vain pitää huoli siitä, että itse luokitun asiakaslähtöisten myyjien puolelle.

 

 

Asiakaslähtöisyys vaatii rohkeutta ja osaamista tunnistaa ostajan todelliset tarpeet ja tarjota mahdollisimman yksilöllisiä palveluita kustannustehokkaasti. Asiakashan ei aina edes tiedä, mitä hän haluaa. Tai mitä hän oikeasti tarvitsee. Asiakaslähtöisyys edellyttää, että asetutaan asiakkaan housuihin tai hameeseen sekä osataan tulkita, mihin lopputulokseen hän todella tarvitsee palveluja. Se tarkoittaa, että asiakas aidosti päästetään liiketoiminnan keskiöön ja hänelle annetaan valtaa vaikuttaa yrityksen palvelutuotantoon. Aidosti asiakaslähtöisessä yrityksessä asiakas paitsi huomioidaan, hänet myös asetetaan avainpaikalle ”johtamaan” koko toiminta-ajatusta. Taina Torvela, 2017.

 

Asiakaslähtöisyys tarkoittaa siis sitä, että asetutaan asiakkaan asemaan ja yritetään löytää juuri hänelle sopiva ratkaisu. Asiakaslähtöiseen myyjään on helppo tukeutua ja asiakkaan on helpompi kertoa ongelmista ja tarpeista, sillä myyjä herättää luottamusta.

 

Mitä hyötyä asiakaslähtöisestä myynnistä on? Olemalla asiakaslähtöisiä pystymme oikeasti pureutumaan asiakkaan ongelmaan ja tarpeeseen. Myyminen on heti paljon helpompaa, kun tunnet asiakkaasi ja tunnistat hänen tarpeensa. Asiakas myös huomaa asiakaslähtöisyytesi helposti mikä antaa hänelle turvaa ja arvoa. Asiakkaat pitävät isossa arvossa sitä, että heitä oikeasti kuunnellaan ja heihin käytetään aikaa. Tämä myös näkyy asiakaslähtöisten myyjien tuloksessa, he myyvät enemmän, kuin kilpailijat, jotka eivät ole asiakaslähtöisiä. Jokaisessa myyntitilanteessa pitäisi olla lähtökohtana se, että asiakas puhuu enemmän kuin myyjä, tästä syystä monelle asiakkaalle on syntynyt kuva ”tuputtamisesta” kun myyjät puhuvat suurimman osan ajasta myyntitilanteessa, eivätkä keskity asiakkaan tarpeisiin.  Itselleni henkilökohtaisesti asiakaslähtöinen myynti on hyvin tärkeää, olin sitten itse asiakas tai myyjä. Asiakkaana haluan kokea, että myyjä kuuntelee minua ja tarpeitani, eikä vain toitota ulkoa-opeteltuja myyntifraasejaan. Kun olen myyjän roolissa, haluan ottaa jokaisen asiakkaan vastaan yksilönä. Haluan kohdata asiakkaan ihmisenä ja kuunnella häntä ja yrittää auttaa häntä parhaani mukaan. Myös läpinäkyvyys on minulle tärkeää, tarkoitan sillä sitä, että olen rehellinen asiakkaalleni. Mikäli tuote ei ole asiakkaan tarpeille sopiva aion sen rehellisesti kertoa asiakkaalle, oli siinä sitten riskinä se, että asiakas ei mitään osta. Minulle myynnissä rehellisyys ja luotettavuus menee tuloksen edelle. Nämä samat pätevät itseeni asiakkaana, haluan kuulla myyjältä rehellisesti, onko tuote/palvelu minulle hyväksi. Vaikka kauppaa ei syntyisi asiakkaan kanssa, toimittuasi myyjänä rehellisesti ja asiakaslähtöisesti asiakas kyllä muistaa sinut ja tarpeen tullen valitsee sinut myyjistä tulevaisuudessa. On siis hyvä muistaa katsoa askeleen pidemmälle ja tiedostaa, että myyntitilanne vaikuttaa pidemmälle. Tyytyväinen asiakas palaa ja saattaa kehua sinua ystävilleen ja kollegoilleen.

 

Kuinka kehittää omaa asiakaslähtöistä myyntiä? Paras tapa lähteä kehittymään omassa asiakaslähtöisessä myynnissä on muiden tarkkailu. Tarkkaile myyjää ja myyntitilannetta, kun olet itse asiakas. Miten myyjä kohtelee sinua ja oletko tyytyväinen. Mieti miten haluaisit sinua itseäsi asiakkaana kohdeltavan ja pistä merkille kohdat, kun koet tulleeksi kuunnelluksi ja huomatuksi. Mieti kuinka hyvältä se tuntui, kun myyjä käytti aikaansa sinuun ja vilpittömästi halusi auttaa sinua. Tämän ajatuksen voit sen jälkeen kääntää omaan myyntiisi, haluat että sinunkin asiakkaat tuntevat näin sinun kanssa asioinnin jälkeen. Mikäli haluat siis asiakaslähtöiseksi myyjäksi, aloita sillä ajatuksella, että haluat tuntea asiakkaasi ja auttaa heitä vilpittömästi. Asiakaslähtöisyydestä saat itsellesi hyvän mielen ja ennen kaikkea asiakkaasi tulevat olemaan tyytyväisiä.

 

Aiheeseen perehtyminen oli silmiä avaavaa ja voimisti entisestään tunnetta, millainen myyjä haluan olla. Tulevaisuudessa haluan olla vielä nykyistä vahvemmin asiakaslähtöinen ja saada asiakkaani tuntemaan olonsa tärkeiksi ja huomatuiksi. Asiakastyytyväisyys on nykypäivänä varsinkin hyvin tärkeää, jos et kohtele asiakastasi hyvin, saatat lukea siitä samana päivä sosiaalisesta mediasta palautteen muodossa. Meidän on hyvä Apajan kanssa aiheesta puhua vielä enemmän ja ymmärtää kuinka paljon hyvä asiakaspalvelu antaa yritykselle. Monet asiakkaat valitsevat yrityksen asiakaspalvelun perusteella, eikä tuotteen/palvelun. Muistetaan olla siis jokaiselle mukavia ja autetaan aina parhaamme mukaan, myyntisloganeilla ja ulkoa opetelluilla fraaseilla ei ole niin väliä, kunhan muistat huomioida asiakkaasi!

 

 

LÄHTEET:

Leppänen, E. 2007. Asiakaslähtöinen myynti. Helsinki: Suomen yrityskirjat Oy.

Torvela, T. 2017. Yrittäjät. Päästä asiakas aidosti avainpaikalle. Luettu 24.3.2019.

https://www.yrittajat.fi/lapin-yrittajat/a/blogit/y-vinkkeli/paasta-asiakas-aidosti-avainpaikalle

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close