Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Ajatuksia myynnistä



Kirjoittanut: Anniina Tirkkonen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Huippumyyjä
Tuija Rummukainen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Myynti on aktiivista vaikuttamista toiseen osapuoleen ja toisen osapuolen ostopäätöksiin. Aikaisemmin kun mietin myyjää, mieleeni tuli puhelinmyyjä, joka ei suostu lopettamaan puhelua, tai jokin myyjä, joka väkisin yrittää myydä sinulle tuotetta, vaikka et halua tai tarvitse sitä. Huomasin, että minulla löytyi paljon ennakkoluuloja myyntiin liittyen, ja monesti mieleeni tuli ”myyjä” sanasta negatiivinen mielikuva. Ajattelin, että jotkut ihmiset varmaan vain ovat luotu siihen, eivätkä jännitä sitä ollenkaan. Lähinnä itse koin vain, ettei se tunnu mieluisalta, enkä halua tyrkyttää mitään kenellekään mitä hän ei halua. Nykyään kuitenkin ajatusmaailmani on muuttunut myynnistä ja myyjistä todella paljon. Ymmärrän, ettei myynti ole tyrkyttämistä ja epämiellyttävää toimintaa, tai ainakaan sen ei kuuluisi olla sitä. Kun tuote tai palvelu on myyty hyvin, on kummallakin osapuolella sellainen olo, että molemmat voittivat, ja myynti hetkestä jää hyvä positiivinen tunne. 

 

Aikaisemmin toimiessani myyjänä, olen ollut täysin tuntipalkalla, joten minun tuloihini ei ole vaikuttanut se, paljonko möin. Minun motivaatio on ollut täysin ulkoinen ja tavoitteeni on vain ollut saada sieltä palkka. Tuotteiden myyminen ei oikeasti kiinnostanut kovin paljoa, enkä itse oikein uskonut tuotteisiin, joten isoa paloa myyntiin ei tällöin syttynyt. Aikaisemmissa työpaikoissani ei myöskään ole pohdittu tarkoin missä kukakin on hyvä, vaan kaikilla on ollut samat tavoitteet, ja näin optimaalisinta hyötyä ei välttämättä ole saatu. Asiakkaan tarve on myös ollut toissijainen, kunhan vain kauppaa tulee paljon, ja tämä tuntui itsestäni jotenkin epämiellyttävältä, koska myyntitapahtuman tulisi minusta kuitenkin perustua luottamukseen. 

Nyt syksyllä aloittaessani opinnot Proakatemiallakiinnostuin myynnistä ihan uudella tavalla. Olen saanut kovan innon kehittyä myyjänä, ja ymmärtää asiakasta paremmin. Olen oppinut paljon palvelumuotoilusta, jossa asiakas onkin täysin keskiössä. Ymmärrys siitä, kuinka voin kehittyä myyjänä on kasvanut ja olen saanut paljon intoa ympäristöstäni, koska suurin osa on todella myyntihenkisiä. Koin ennen, ettei myynti ole oikein oma juttu, koska en halua tyrkyttää omasta mielestä hyviä juttuja ajattelematta yhtään asiakasta. Nyt ymmärrän, ettei siitä ole kyse ollenkaan. Koen olevani taitava ihmisten kanssa ja verkostoituminen on yksi vahvuuksistani. Nyt osaan lähestyä myyntiä ihan eri näkökulmasta, ja se tuntuu todella kivalta! 

 

Tuija Rummukainen on myynnin ”personal trainer”. Hän on tutkinut paljon myyjiä ja pomoja, ja tutkinut sitä, mikä erottaa huippumyyjän tavallisesta myyjästä. Tuijan mukaan tähän vaikuttaa kahdeksan eri asiaa. Kaikkea ei tarvitse hallita täydellisesti ollaksesi huippumyyjä, mutta ainakin noin viisi ominaisuutta olisi hyvä harjoittaa kuntoon. 

1.Asenne 

Rummukaisen mukaan huippumyyjillä on muita positiivisempi ja parempi asenne. Vastoinkäymiset ei lannista, vaan niistä saadaan vain enemmän puhtia. Positiivinen asenne huokuu myös ulospäin, ja olet silloin paljon helposti lähestyttävämpi, sekä hyvä fiilis tarttuu. 

  1. Ajankäytönhallinta

Huippumyyjät asettavat myös tietyt tavoitteet ja aikatauluttvat ne. Tällöin tehokasta aikaa ei mene hukkaan. 

  1. Uusasiakashankinta

Huippumyyjillä on aina jokin systeemi tai tapa hankkia uusia asiakkaita, koska niitä tarvitaan aina lisää. Katse täytyy kääntää tulevaisuuteen ja olla aina aktiivinen tekemään lisää uutta asiakashankintaa, heillä on rohkeutta tehdä se. 

  1. Tuotetietous

Huippumyyjä tunteet tuotteensa läpikotaisin, silloin sitä on helpompi edustaa ja myydä. Myös kilpailijan tuotteet täytyy tuntea. 

  1. Ulkoinen olemus

Huippumyyjä panostaa ulkoiseen olemukseensa ja pitää huolta kunnostaan ja terveydestään. He pystyvät luomaan hyvän ensivaikutelman ja ottavat aina huomioon ketä ovat menossa tapaamaan. Asiakasta täytyy pystyä lukemaan jo etukäteen. 

  1. Kyky tulla toimeen ihmisten kanssa.

Huippumyyjä tulee toimeen ihmisten kanssa ja ymmärtää erilaisuutta. Hän osaa lukea asiakkaan sanatonta viestintää, tuntee oman temperamenttinsa ja omaa hyvän ihmistuntemuksen 

  1. Myyntiesittelytaidot

Huippumyyjä on taitava myyntiesittelyssä, ja harjoittelee sitä tietoisesti paljon. Hän pitää langat käsissään jatkuvasti, mutta antaa silti asiakkaan puhua. Huippumyyjät kysyy ja kuuntelee paljon. 

  1. Kaupan päättäminen

Huippumyyjä osaa esittää kaupan päättämiskysymyksen juuri oikeaan aikaan, ja uskaltaa rohkeasti tarjota sitä useamman kerran. 

 

Mielestäni Tuija Rummukaisen vinkit ovat erittäin hyviä, ja uskon itse jokaiseen niistä. Kaikkia noita pystyy itsessään kehittämään tietoisesti, ja huippumyyjäksi harjaantuukin vain kokemusten perusteella ja harjoittelemalla. Innostuin Tuijan artikkelista niin paljon, että aion lukea myös hänen kirjoittaman kirjan Huippu myyjien oinaisuudet ja tositarinoita. Toivoisin itse kehittyväni myyjäksi, johon asiakkaat luottavat, ja myynti perustuu luottamukseen. Haluan kuunnella asiakasta ja ratkaista hänen ongelmansa. Haluan myös myydä tuotetta tai palvelua, johon oikeasti itse uskon ja voin sitä oikeasti suositella. Aion myös ottaa käyttöön Rummukaisen opit. Vielä tällä hetkellä jostain syystä perinteinen myyminen esim. soittamalla hieman jännittää, mutta uskon taitojen kehittyvän ajan kanssa, kun harjoitusta kertyy, motivaatio on ainakin kova. Ajattelen myös, ettei se ole ainoa tapa myyntiin, vain esimerkiksi LinkedIninkin kautta voi aueta paljon mahdollisuuksia, kun rohkeasti kertoo osaamisestaan. Oma asenne ja motivaatio täytyy vain olla kunnossa ja aktiivisuutta täytyy löytyä. 

Kommentoi