Tampere
01 Dec, Wednesday
-11° C

Proakatemian esseepankki

Ajatuksesta innovaatioon



Kirjoittanut: Oona Salo - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Spotify - Miten maailma valloitettiin?
Jonas Leijonhufvud
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Miten luoda uutta?

Kun luin kirjaa, minulla heräsi paljon ajatuksia. Suurimmat ajatukset keskeytyivät kysymykseen: ”Miten luoda jotain uutta?”. Miten ihmiset onnistuvat keksimään asioita ja toteuttamaan niitä? Spotify on sovellus, josta varmasti jokainen on nykyään tietoinen, mutta alun perin sekin on ollut vain ajatus yhden ihmisen päässä. Samalla tavalla kuin sähköpotkulaudat katumaisemassa. Miten ajatuksesta saadaan maailman laajuinen menestys? Tämä kiehtoo minua.

Innovointi alkaa ajatuksista ja ajatus voi herätä, mistä vain. Joten uskalla ajatella. Itse törmään monesti siihen, että ajattelen, että idea on huono tai, että se on mahdotonta toteuttaa. Kuitenkin Spotify- kirja todistaa sen, miten tyhjästä voi saada maailman laajuisen idean ja he ovat onnistuneet myös toteuttamaan sen. Oikea ajatus voi siis johtaa bisnekseen, jonka luonti voi kestää vuosia, mutta se kannattaa, koska se voi olla rahallinen menestys.

 

Sanojen merkitys

Spotifyn takana on kaksi sanaa, ilmainen sekä maksuton. Ihmiset heräävät heti, kun kuulevat jommankumman näistä sanoista. Mutta miksi? Elämme maailmassa, jossa kaikki on sidottu rahaan. Olemme tottuneet käyttämään rahaa. Spotify on onnistunut luomaan innovoinnin, jossa on mahdollisuus kuunnella musiikkia myös ilmaiseksi. Tässä raha haetaan mainosten kautta, joten kuuntelija törmää mainoksiin automaattisesti. Jos mainoksia ei halua, niin on mahdollisuus hankkia maksullinen versio, jossa mainoksia ei ole. Onko asia niin, että jos haluaa menestyksekkään innovoinnin, on sitä tarjottava myös ilmainen versio. Voi olla, koska se houkuttelee asiakkaita, ja kun asiakas haluaa itse vaikuttaa sovelluksen sisältöön, voi hän hankkia silloin maksullisen version. Nerokasta.

 

Epäonnistumisen kautta voittoon

Kolikolla on aina kaksi puolta. Kun lähtee toteuttamaan omaa innovaatiota, on tiedossa myös mahdollisia riskejä, jotka on otettava huomioon. Aina kaikki neuvottelut eivät vie asiaa eteenpäin tai ihmiset voivat tyrmätä innovaation kokonaan. Kuten Spotifyn takana on paljon huonoja neuvotteluita sekä epäonnistumisia, kuitenkin he jaksoivat yrittää ja saavuttivat menestyksen tuotteellaan.  Jokaisessa tiimissä tai projektissa törmätään epäonnistumisiin jossain vaiheessa, ja niistä selvitään yhdessä. Kaikki järjestyy- sanontaa käytetään useasti ja myös useasti se käy toteen. Askel kerrallaan, ja ensimmäinen askel on luottaa itseensä ja tämän jälkeen luottaa toisiin.

 

Innovaatiosta menestykseen

Mitä kaikkea innovaatio tarvitsee, jotta se voi menestyä. Ainakin paljon työtunteja. Innovaatio voi alkaa yhdestä Heureka-ideasta, mutta useasti se tarvitsee rinnalleen lisää ideoita. Yhdessä pohtiminen auttaa löytämään ideoita lisää ja monesta huonosta ideasta voi syntyä yhdessä hyvä idea. Yhdessä kannattaa ennakoida ja, miettiä mihin suuntaan maailma on menossa. Missä kohdissa voi olla aukkoja, joita varten kannattaa ideoita. Innovointi hyötyy luovuudesta. Luovuus auttaa näkemään maailmaa eri näkökulmista, ja näin luo eri vaihtoehtoja. Omasta mielestäni hyvä innovaatio tarvitsee ympärilleen luovia ihmisiä, ryhmädynamiikkaa, aikaa ja ideoita.

 

Innovaation merkitys nykyelämässä

Keräsin tiimiläisiltäni vastauksia kahteen kysymykseen.

Kysymykset olivat: 1. Käytätkö maksullista Spotifyta? 2. Kuinka monta tuntia kuuntelet Spotifyta viikkotasolla/päivätasolla.

Kyselyllä on tarkoitus kerätä dataa ja nähdä, miten tiimiläiset käyttävät Spotifyta. Kuten alla näkyvät tulokset näyttävät Spotify on melkein kaikilla (80%) käytössä maksullisena versiona. Minulla oli ensimmäisenä ilmainen versio, mutta minä ja varmasti moni muu kyllästyi mainoksiin, ja tämän seurauksena on hankkinut maksullisen version. Suurin osa käyttää Spotifyta joka päivä eli innovaatio on mukana arjessa ja on sitouttanut ihmisen kuuntelemaan musiikkia heidän sovelluksestansa. Vaikka otanta on pieni, niin silti innovaatio todennäköisesti koskettaa meitä kaikkia. Tämä todistaa sen, että innovaatio on onnistunut tavoittamaan meidät sekä on saanut meidät maksamaan siitä.

Innovointeja tulee ja menee. Osa innovoinneista menestyy ja osa ei. Ikinä ei kannata luovuttaa, tämänkin opin kirjasta. Mitä ei vielä ole? Tätä olen vielä miettinyt. Varmaan kymmenen vuoden sisällä löytyy uusia isoja innovaatioita, jotka tavoittavat meidät samalla tavalla kuin Spotify.

Henkilö x 1.Käytätkö maksullista Spotifyta? 2. Kuinka monta tuntia kuuntelet Spotifyta viikkotasolla/päivätasolla?
Kipinäläinen 1 Kyllä Viikossa n. 10 h
Kipinäläinen 2 Kyllä Päivässä n. 4-5 h
Kipinäläinen 3 Ei Muutama kerta kuukaudessa
Kipinäläinen 4 Kyllä Viikossa n 7 h
Kipinäläinen 5 Kyllä Viikossa n. 15 h

Lähteet

Järvilehto, L.2020. Pim! Olet luova.

Leijonhufvud,J.2020. Spotify- Miten maailma valloitetaan.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close