Tampere
19 Jan, Tuesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Ajatelkaa eri tavalla



Kirjoittanut: Rasmus Piiroinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
The Infinite Game
Simon Sinek
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Millainen ajatusmaailma meillä tulisi olla, jotta voisimme saavuttaa mahdollisimman parhaan lopputuloksen yritysmaailmassa? Miten voimme luoda kestäviä yrityksiä, joissa jokaisella työntekijällä on merkityksellinen olo? Miten voittaa pelissä, missä ei ole loppua? Näihin kysymyksiin Simon Sinek vastaa, kirjassaan The Infinite Game. Ja minä kirjoitan ajatuksia, mitä kirja herätti minussa tähän esseeseen.

 

Minua on mietityttänyt viime aikoina, kuinka henkilöt kykenevät luomaan yrityksiä, jotka jatkavat kukoistamistaan vuosikymmeniä. Toisille se on paljon haastavampaa. Toiset pyrkivät saamaan joka vuosineljänneksen tuloksen korkeammaksi, kuin edellisen ja voittamaan kilpailijat myynnissä. Silti voi olla, että kilpailevalla yrityksellä on tyytyväisempiä työntekijöitä ja voittoa syntyy enemmän, vaikka he eivät seuraa yhtä tarkasti numeroita ja tavoittele joka neljännes kovempaa tuottoa. Onko bisnes edes asia missä voi voittaa?

 

Sinek avaa ajatustaan hyvin. Hänen mukaansa on pelejä, joissa voidaan määritellä alku, keskivaihe ja loppu. Niissä voidaan myös kilpailla, kuten jalkapallossa. Voittaja on se kuka saa eniten maaleja ennen pelin loppua. Tällaisessa tilanteessa voidaan helposti seurata pelin kulkua ja päätellä toisen erän alkaessa, tarvitaanko lisää maaleja, jotta peli voitettaisiin. Pelin loputtua toinen tiimeistä voittaa. Miten jalkapallo eroaa yritysmaailmasta periaatteeltaan?

 

Hyvällä yrityksellä ei ole loppua. Jos yritys rakennetaan voittamaan kilpailijat, ei se välttämättä tule onnistumaan tavoitteessaan. Mutta yritys, millä on tärkeä tehtävä maailmassa, tulee kestämään, vaikka jotkut tuotteet eivät olisi yhtä hyviä, kuin kilpailijoiden. Hyvänä esimerkkinä Simon Sinek kertoo kirjassaan Applen ja Microsoftin taiston MP3-soittimien osalta. Apple tavoitteli iPodilla parantamaan ihmisten elämää ja kilpaili itseään vastaan, pyrkien luomaan aina edellistä tuotettaan paremman tuotteen. iPod olikin iso menestys uuden käyttöliittymän takia, mutta Microsoft loi vielä paremman tuotteen. Microsoft Zune oli monelta osaltaan parempi MP3-soitin kuin iPod, mutta tämä ei Applea häirinnyt. Microsoftin ajatus Zunea luodessa oli viedä Applen markkinaosuus ja siinä he osittain onnistuivatkin. Miksi tämä ei häirinnyt Applea?

 

Applella ja Microsoftilla oli kaksi eri ajatusmaailmaa. Apple ajatteli tekemistään päättymättömänä. Jokainen tuote tulisi olemaan parempi kuin heidän edellinen. Tarkoituksena on luoda jatkuvaa kehitystä, jotta ihmisten elämä muuttuisi parempaan. iPod oli yksi mullistava tuote helppoutensa takia ja onnistuikin hyvin. Microsoft pyrki voittamaan Applen tekemällä käytännössä paremman iPodin. Microsoft pelasi jalkapalloa.

 

Applea ei häirinnyt Microsoftin onnistuminen, koska he toteuttivat omaa tehtäväänsä. Sillä ei ollut väliä loisiko joku välillä paremman tuotteen, sillä he jatkoivat vain oman tekemisensä kehittämistä. Apple näki heidän oman tekemisensä olevan loputonta. Apple tulisi siirtymään aina eteenpäin sukupolvelta sukupolvelle. Heillä on silloin loputtomasti aikaa kehittää itseään. Toisin kuin Microsoftilla, jonka tavoitteena oli parantaa joka vuosi tulostaan ja voittamaan kilpailijat. Apple lopulta yhdisti iPodin ja tietokoneen luomalla iPhonen ja loppu onkin taas historiaa. Microsoft hävisi Applelle, vaikkei Apple edes kilpaillut heidän kanssaan.

 

Tämä saikin minut ajattelemaan kaksi vuotta sitten ostamaani Applen tietokonetta. Tietokone oli varmasti elämäni huonoin ostos. Kalliilla hinnalla sain vähän tehoa ja tietokoneen, millä en edes kykene kirjoittamaan. Kyseisessä mallissa oli Applen kehittämä uusi ja innovatiivinen Butterfly-näppäimistö, mikä ei enää hetken kuluttua toimi kunnolla, sillä näppäinten väliin menee pölyä ja se aiheuttaa joidenkin näppäimien toimimattomuutta. Tämä ärsytti minua erittäin paljon. Miten Applea ei kiinnosta asia yhtään? Eikö ala-arvoisen tuotteen tuominen markkinoille merkitse heille mitään? Ja vastaus on: kiinnostaa, muttei paljoa. Apple pyrki seuraavassa mallissa korjaamaan näppäimistöä, mutta sekään ei osoittautunut paremmaksi. Apple tarjoaakin nykyään näihin malleihin ilmaisen näppäimistön vaihdon. Nyt tänä vuonna Apple julkaisi uudet tietokoneet, missä edellisten mallien viat on korjattu. He voittivat jälleen itsensä.

 

Olen oppinut jotain viimeisen kuukauden aikana. Jos luodaan yritystä tai projektia, sillä pitää olla jokin syy, miksi se on olemassa. Heikko syy on tehdä vain rahaa. Se ohjaa vain kilpailemaan muiden kanssa. Työnteolle syntyy uusi merkitys, kun ymmärtää miksi tekee sitä. Mikä vaikutus maailmaan on sillä, kun perustat kahvilan puistoon? Miksi teet sen? Kun siihen pääsee käsiksi ja tahtoo oikeasti perustaa kahvilan puistoon, voi menestys tarina alkaa. Jos teet sen vain voittaaksesi viereisen kioskin, helposti aloittaa kilpailemaan sitä vastaan, eikä synnytetä merkityksellistä tekemistä, mistä ihmiset saavat arvoa.

 

Nyt on se aika esseessäni, missä kerron Jyry-hanskoista. Enkä edes ole pahoillani. Kun aloitimme kyseisen projektin, oli sen tarkoitus luoda nopeaa kassavirtaa. ”Parhaat hanskat hyvään hintaan”, kirjoitimme verkkosivuillemme. Käytännössä koitimme vain kilpailla hinnalla ja laadulla. Nopeasti motivaatio laskikin, kun huomasimme hanskojen olevan yllättävän vaikea tuote myydä. Viime jouluna päätimmekin lopettamaan kyseisen projektin, sillä käytännössä hävisimme kilpailuin. Oivalsimmekin kuukausi sitten Jyryn ytimen. Mitä Jyry on? Miksi me tehdään tätä? Mitä me halutaan saavuttaa? Me tahdotaan lisää asennetta maailmaan ja ihmisten ymmärtävän huumoria, ettei kaikki olisi aina niin vakavaa.

 

Saatiin selkeä missio Jyrylle. Projektitiimin motivaatio nousi paljon tämän ansioista, sillä tekemisellä on nyt merkitys. Nyt emme enää kilpaile hinnalla tai laadulla, vaan tuomme ihmisille jotain paljon arvokkaampaa. Nyt Jyryllä ei myöskään näy loppua. Meillä on mahdollisuus toteuttaa kyseistä missiota muunkin projektin kautta, eikä vain hanskojen.

 

Millainen Apajan ajatusmaailma on? Apaja loppuu. Vaikuttaa siltä, että Apaja ei jatku enää koulun loputtua. Erittäin moni tuntuu ajattelevan näin tällä hetkellä. Puhutaan siitä, kuinka ei tehdä rahaa ja projektoreissa verrataan itseämme muihin. Jos äskeisiin kirjoituksiini on uskominen, niin Apajahan on tuhoon tuomittu jo pelkän ajatusmaailman takia. Apajan missio on tuottaa jäsenilleen tarvittavat opintopisteet. Pelaamme jalkapalloa. Saat tradenominpaperit tai sitten et saa niitä. Käydään keräämässä k-kaupassa ostoksia, jotta saisimme tilillemme varastoon rahaa. Millä emme tee mitään. ”Teimme enemmän rahaa tässä kuussa kuin tuo tiimi!”, tulemme ajattelemaan, kun voitamme jonkun tiimin kuukauden tuotoissa. Ja odotas kun pääsemme vertaamaan vuoden lopussa liikevaihtoamme! Silloin vasta pääsemmekin ottamaan tiimistä mittaa! Joko hävitään tai voitetaan.

 

Jos osaisimme luoda ajatuksen paremmasta maailmasta ja lähteä tavoittelemaan sitä, ei meidän tarvitsisi enää kilpailla sillä, kuka on tehnyt eniten rahaa. Voisimme keskittyä siihen, kuinka olemme luoneet merkitystä ja päässeet kohti meidän mielestämme parempaa maailmaa. Silloin k-kaupassa työskentelylläkin olisi merkitystä. ”Teen tämän, koska tästä saadun rahan avulla kykenemme parantamaan tätä maailmaa”, ajattelisin. Jos Apaja on ponnahduslauta kohti omia unelmia, miksi en vain suoraan menisi kohti unelmia sen sijaan, että hypin pari vuotta ponnahduslaudalla?

 

Siinä vaiheessa, kun Apaja Crew Osk loisi merkityksellistä liiketoimintaa (niin kuin joskus hienosti ajateltiinkin, emme vain määritelleet mitä se on) kyettäisiin ajattelemaan se pidempiaikaisena yrityksenä. Silloin jokainen jäsen tuntisi olevansa merkityksellinen. Pyrkisikö jokainen antamaan täyden panoksensa? Saavutettaisiinko oikeasti jotain arvokasta? Vai onko nyt liian myöhäistä, koska ”peliaika” loppuu pian?

 

Yrityksillä on niin paljon aikaa, kun henkilöt sen takana uskovat sen visioon ja niihin asioihin mitä sillä kyetään saavuttamaan. Jos sinulla on näkemys siitä mihin tahdot muutoksen tässä maailmassa, tavoittele sitä. Älä mieti miten muut sen tekevät, vaan mieti miten kykenet itse tekemään paremmin sen. Silloin kykenet ajattelemaan laatikon ulkopuolelta ja erotut muista. Luot jotain ainutlaatuista.

 

Voisin kuvitella, että sinulle saattaa tulla ajatus: ”Mutta raha on osa yrittäjyyttä ja sitä pitää tehdä!”. Kyllä. Olet oikeassa. Ihmisten pitää syödä ja ruokaa saa rahalla. Jos sinulla on oikea asia minkä puolesta puhut, raha varmasti tulee siinä ohella. Tyhjästä on myös välillä vaikea luoda uusia asioita, joten rahaa vain valitettavasti tarvitaan tässä maailmassa. Muutos ei myöskään synny hetkessä. Olisihan se tylsää ja hämmentävää, jos maailma muuttuisi hetkessä aina sellaiseksi, millaiseksi jokainen tahtoo.

 

“We cannot choose the game. We cannot choose the rules. We can only choose how we play.” -Simon Sinek. Laitoin tämän loppuun, koska tahdoin. Ei välttämättä liity mihinkään. Voidaan itse päättää, miten pelaamme tätä peliä, mutta peli ei muutu, eikä sen säännöt. Ei tarvitse mennä samassa muotissa muiden kanssa.

 

Lähde:

Sinek, S (2019). The Infinite Game. Penguin RandomHouse UK.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close