Tampere
25 Jan, Monday
0° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka luoda erottuva brändi loppuun kilpaillulla alalla?



Kirjoittanut: Karoliina Kovalainen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tarinan alku

En ole oikeastaan koskaan löytänyt kaupoista omaa silmääni miellyttävää sekä tarpeitani täyttävää kalenteria. Viime syksynä, kun Eveliina Kauvosaari Efektistä julkaisi oman kalenterinsa, Aie-kalenterin, uskaltauduin minäkin haaveilemaan aidosti oman kalenterin luomisesta. Aika ei kuitenkaan silloin – eikä viime keväänäkään – ollut kypsä vielä toistaiseksi hieman särkyvän idean toteuttamiselle, joten tartuin toimeen vasta kesällä. Tuolloin tiimiimme oli liittynyt uusi jäsen, Kiia, jonka tiesin jo Jumblessa suunnitelleen ja myyneen omia, todella kauniita postikortteja äitienpäivää varten.

Kysyin välittömästi Kiialta, olisiko hänellä kiinnostusta lähteä toteuttamaan kanssani kalenteria ja mahdollisesti myös muita visuaalisesti kauniita paperituotteita, kuten juuri kortteja sekä seinäjulisteita. Päätimmekin tarttua tuumasta toimeen ja kasata projektillemme tiimin, johon liittyi vielä kolmas hurmalainen, Jenna, jolla oli myös unelmia sekä suunnitelmia paperituotteiden toteutuksesta.

Ainian juuret

Tyttöjen kanssa suunnittelimme syksyn ajan kalenteria vuodelle 2019. Ideoimme paperituotebrändillemme myös nimen, Ainia, joka tarkoittaa meille ikuisuutta, ikään kuin ”aina ja ikuisesti, ainiaan”. Lokakuussa kuitenkin tajusimme, ettei kalenteri tule valmistumaan kriteereillämme vielä ensi vuodelle, joten päätimme painaa hieman jarrua pohjaan, ja toteuttaa kalenterin vasta vuodelle 2020.

Ainia jäi muutenkin hetkeksi ”jäähylle” muiden projektien tieltä. Kun aloitimme ideoinnin hetki sitten uudelleen pienen taantumakauden jälkeen, alkoivat hommat rullaamaan mukavaa tahtia eteenpäin. Päätimme alkaa ennen kalenterin luomista suunnittelemaan sisustuskortteja ja tekemään Ainian brändistä mahdollisimman vahvan. Nyt meillä on lähes valmis logo, slogan ja muita tuotebrändillemme tärkeitä elementtejä, kuten fontit sekä teemavärit valkoinen, musta, kaksi harmaan, ja kaksi vaaleanpunaisen sävyä.

Brändin luomisen vaiheet & heikkoudet ja vahvuudet

Ainian luominen on vielä kesken, mutta olemme kuitenkin aika hyvässä vauhdissa suuntaamassa kohti yhtä ehkä hieman hiljaisenakin pysynyttä haavetta, omaa kaunista ja pelkistettyä paperituotebrändiä. Haluamme tietysti luoda tuotteillemme positiivisen maineen, jonka arvo kuitenkin riippuu tuotteiden logon ja nimen sekä mielikuvien tai värikartan tuttuudesta.

Brändimme tulee olla jotain sellaista, mitä ei löydy muualta. Toivommekin tuotteiden jäävän brändimme kautta käyttäjien mieleen yksinkertaisen kauniina, hieman tyttömäisinäkin hempeine sävyineen, mutta myös ajatuksia herättävinä. Suurta roolia tuotteissamme tuleekin näyttelemään erilaiset kauniit arjen ja juhlan lausahdukset ja tekstikatkelmat. Koska brändillä on tärkeää olla myös vankat juuret, tuottemme tulevat olemaan lisäksi niin suomalaisia, eli Suomessa tuotettuja, kuin mahdollista. Tulemme käyttämään suomalaisuutta yhtenä suurena myyntivalttinamme, sillä se tukee henkilökohtaisia arvojamme kotimaisuudesta.

Haastetta Ainian luomiseen tuo tietysti se, että inspiraatiomme lähteet ovat tietysti usein kilpailijoitamme: Todella monella kilpailijalla on jo käytössään kauniit lausahdukset sekä samankaltaiset värit ja fontit. Todennäköisesti tulemmekin tekemään jatkuvaa kilpailija-analyysiä oman brändimme vahvistamiseksi, jotta se kykenee kilpailemaan muiden, huomattavasti suurempien rinnalla. Toivottavasti valtiksemme jää myös nuori palomme ja tuoreet näkökulmamme markkinoilla.

Innovaatioprosessimme on vielä kesken, ja vaikka muutamia eroavaisuuksia – toivottavasti siis kilpailuetuja – kilpailijoihin nähden on, etsimme vielä sitä isoa koukkua, joka omat tuotteemme erottaa muista. Uskon ratkaisun kuitenkin olevan jo kulman takana tai ainakin samassa korttelissa.

Lähteet:

Perkiö, Markus. 2012. Opinnäytetyö: Brändi mielikuvien luojana

Brändin luominen. Republica. Luettu 13.12.2018.
http://republica.fi/brandin-luominen/

Tuotebrändi vai henkilöbrändi? Lähiömedia, 5.2.2018. Luettu 13.12.2018.
https://www.lahiomedia.com/single-post/2018/02/05/Tuotebr%C3%A4ndi-vai-henkil%C3%B6br%C3%A4ndi

8 vinkkiä erottuvan brändin rakentamiseen. Blink Helsinki, 9.2.2018. Luettu 13.12.2018.
https://www.blinkhelsinki.fi/blogi/8-vinkkia-brandin-rakentamiseen

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close