Tampere
20 Apr, Saturday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Aikuisten lelujen verkkokaupan käynnistäminen



Kirjoittanut: Jenna Korpi - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

AIKUISTEN LELUJEN VERKKOKAUPAN KÄYNNISTÄMINEN

 

Tämän soluesseen ovat kirjoittaneet Jenna Korpi, Oona Orava ja Jenni Rupponen.

Tänä syksynä päätimme aloittaa seksuaaliterveyteen sekä seksivälineisiin liittyvän projektin. Olimme jo aiemmin useaan kertaan jutelleet keskenämme siitä, minkälaisia nykyiset seksileluihin keskittyvät verkkokaupat ovat. Näimme kuluttajille haasteena sen, miten älyttömän laajoista valikoimista on vaikea löytää itselle sopivia laadukkaita tuotteita, ja miten viestintä on keskittynyt hyvin pitkälti pornokulttuurin ja orgasmikeskeisyyden ympärille. Loppukevään 2022 aikana ajatus lempeämpää, nykyaikaisempaa viestiä välittävästä seksitarvikeverkkokaupasta alkoi hahmottua. Kesän aikana teimme markkinatutkimusta kyselyn avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli hahmottaa, onko tämän kaltaiselle liiketoiminnalle kysyntää sekä myös antaa suuntaa esimerkiksi sille, millaisia tuotteita tällaiseen verkkokauppaan kaivattaisiin.

Tässä esseessä käsittelemme ja reflektoimme sitä, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, kun käynnistetään verkkokauppaa, jossa myydään aikuisten leluja. Alan ollessa sekä Suomessa että muualla maailmassa vielä vahvasti tabu on markkinoinnissa ja myynnissä tiettyjä haasteita. Mistä voimme tilata tuotteet? Tarvitsemmeko lupia pienelektroniikan myymiseen? Millaista sosiaalisen median sisältöä voimme tehdä, jotta tilejämme ei kielletä? Miten verkkokauppa kannattaa rakentaa?

 

Tarvitaanko pienelektroniikkalaitteiden jälleenmyyntiin lupa?

Erilaiset akuilla tai paristoilla toimivat vibraattorit ovat ehkä yleisimpiä naisten seksileluja. Olimme suunnitelleet ensimmäiseksi tuotteeksemme bullet-vibraattoria tai muuta klitoriskiihotinta, sillä nämä ovat usein myös helppoja ensimmäiseksi leluksi ostettavia tuotteita. Kyseessä on kuitenkin pienelektroniikkalaite, joten oli varmistettava, mitä lainsäädäntö sanoo pienelektroniikan jälleenmyynnistä.

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) sähkölaitteiden valmistusta, maahantuontia ja myyntiä koskevan julkaisun mukaan ensisijainen vastuu sähkölaitteiden vaatimustenmukaisuudesta on valmistajalla ja maahantuojalla. Maahantuojan vastuulla on varmistaa, että kun laite tuodaan myyntiin EU-alueelle, on valmistaja tehnyt sille asianmukaisen arvioinnit EU:n vaatimustenmukaisuudesta ja että tuotteessa on CE-merkintä sekä muut mahdolliset tarvittavat asiakirjat. Mikäli tuomme Suomeen myyntiin laitteen, joka on jo EU-markkinoilla, meidät katsotaan jakelijaksi, eikä maahantuojaksi. Mikäli taas laite tuodaan kolmannesta maasta, katsotaan jakelija myös maahantuojaksi. Jakelijaa voidaan pitää myös valmistajana, mikäli jakelija tuo tuotteen markkinoille omalla nimellään tai tavaramerkillään. Tällöin vastuut ovat laajemmat.  (Tukes 2017, 5–9).

Jakelijan vastuulla on varmistaa, että laitteessa on asianmukaiset merkinnät ja mukana tulee tarvittavat asiakirjat ja ohjeet. Viranomaislupaa laitteiden myyntiin ei Tukesin mukaan kuitenkaan tarvita. Tämä tieto helpotti työtämme paljon. Alkuun olimme suunnitelleet tilaavamme ensimmäisen tuotteemme Euroopan sisältä ja tuotteen, jota EU-alueella on jo myynnissä. Lopulta päädyimme tilaamaan ensimmäisen tuote-erämme suomalaiselta tukulta ja jälleenmyyjältä. Jatkossa, mikäli haluaisimme esimerkiksi private label -tuotteen, tulisi valmistajan ja maahantuojan velvollisuuksiin tutustua tarkemmin.

 

Verkkokaupan rakennus

Päädyimme rakentamaan verkkokaupan WordPress- ja WooCommerce-pohjalle. Aluksi suunnitteilla oli rakentaa verkkosivupohja ilmaisella WordPress-teemalla ja editorilla, mutta hyvin nopeasti syntyi päätös kuitenkin ostaa Divin vuosilisenssi. Divi on monien verkkolähteiden mukaan edullinen ja helppo tapa rakentaa WordPress-sivuista sellaiset, kuin itse haluaa. Projektitiimistämme Jenni oli rakentanut nettisivuja hieman aiemminkin, siinä kehittyminen ja verkkosivujen rakentaminen kiinnostaa myös jatkossa, joten Divin lisenssin ostaminen tuntui tässä kohtaa luonnolliselta valinnalta.

Verkkokauppaa rakentaessa käyttäjäystävällisyys on avainasemassa. Ostoprosessin on oltava helppo ja miellyttävä. Lisäksi verkkosivuja tietokoneella rakennettaessa on muistettava myös mobiilioptimointi – eri lähteiden mukaan jopa 70–90 % verkko-ostoksista tehdään puhelimella. On siis verkkokaupan elinehto, että sivut ovat nätit ja toimivat myös mobiilissa.

Tuumauksen jälkeen tulimme siihen tulokseen, että etusivulta löytyy otsikkobannerin jälkeen ensimmäisenä kuva tuotteestamme ja pääsy kauppaan. Tämän jälkeen kerromme hieman, mistä liiketoiminnassamme on kyse ja ennen alabanneria on vielä lyhyt esittely tiimistämme sekä yhteydenottolomake. Kahdelta akatemian alumneja edustavilta mentoreiltamme – jotka sattuvat vielä olemaan markkinoinnin ammattilaisia – saimme rakennusvaiheessa vielä hyviä vinkkejä. Näistä yksi oli esimerkiksi se, että sivuilla kannattaa useaan kohtaan laittaa nappi, mistä pääsee tuotteeseemme tai kauppasivulle. Näin asiakkaan ei tarvitse rullata löytääkseen kohdan, mistä pääsi ostamaan vaan tilaamisesta tehdään helppoa ja houkuttelevaa.

Mikäli nettisivut ja verkkokaupan aikoo rakentaa itse, siihen kannattaa varata reilusti aikaa. Myös mm. maksutapojen valintaan, Postin kanssa tehtäviin sopimuksiin ynnä muuhun vierähtää helposti useita päiviä. Mikäli verkkokaupan pystyttämisellä on siis kiire (kuten meillä hieman oli, kun päätimme tähdätä vielä joulumarkkinoille), kannattaa nämä prosessit aloittaa jo verkkokaupan rakentamisen ohessa. Usein maksupalveluiden välittäjät haluavat myös nähdä verkkokaupan ennen sopimuksen solmimista, joten mikäli ei ole tehnyt testisivuja, voi prosessin loppuun viemistä joutua odottamaan siihen asti, että nettisivut saadaan julkaistua. Meiltä sekä VismaPay että Klarna halusivat nähdä verkkokauppamme ennen sopimuksen solmimista.

 

Aikuisten lelujen markkinointi

Uuden verkkokaupan myynti ja markkinointi on haasteellista ja osasimme odottaa sitä erityisesti tämän projektin aloittaessamme. Aikuisten lelujen markkinointiin lisähaastetta tuo paitsi se, että ala on vielä hieman tabu yhteiskunnassamme, myös eri digitaalisten kanavien säännöt koskien aikuisille suunnatun sisällön markkinointia. Kaikilla kanavilla on hieman eri säännöt. Käytössämme on tällä hetkellä sosiaalisen median kanavista Facebook, Instagram ja Tiktok. Lisäksi olemme suunnitelleet tulevaisuudessa käyttävämme hakusanamainontaa Googlen hakukoneessa. Näistä kanavista Google on sallivin kyseistä tuotekategoriaamme kohtaan.

Meta-teknologioissa eli Facebookissa ja Instagramissa niin sanotut säännöt mainostamiseen ovat tiukemmat. Ennen kuin maksettu mainos tai sponsoroitu julkaisu näytetään yleisölle, se tarkistetaan Metan automaattisessa järjestelmässä. Mainostarkistusjärjestelmä tarkistaa onko mainos tai sponsoroitu julkaisu Metan yhteisö- ja mainosnormien mukainen. Nämä normit ohjaavat sitä millaista sisältöä mainoksissa voidaan näyttää sekä muun muassa sitä, millaiselle sivulle mainoksen linkki voi ohjata. Lisäksi Instagramissa on otettava huomioon sen omat yhteisösäännöt.  (Metan mainosnormit.)

Metan yksi mainosnormi on ”myönteisen käyttäjäkokemuksen tukeminen”, joka sisältää kiellon aikuisille suunnatun sisällön näyttämisestä. Meta perustelee tätä kieltoa sillä, että heillä on käyttäjiä ympäri maailmaa eri kulttuureista, joille osalle aikuisille suunnatun sisällön näyttäminen mainoksissa voi olla loukkaavaa. Tämän mainosnormin kielloissa ei mainita seksilelua sanana ollenkaan, vaan puhutaan paljon alastomuudesta ja muun muassa seuranhakupalveluista (Metan mainosnormit). Seksilelujen mainostaminen kielletään epämääräisesti yhteisönormien kohdassa; ”aikuisten alastomuutta ja seksuaalista toimintaa koskevat käytännöt”. Kielto on, ettei mainoksissa saa näkyä vihjattua seksuaalista toimintaa tai stimulointia. Tässä kohdassa mainitaan sulkujen sisällä myös seksilelut. (Metan yhteisönormit.)

Päätimme edellä mainituista asioista huolimatta kokeilla mainoskampanjan käynnistämistä Facebookin Business Managerissa. Halusimme kokeilla, että voisimmeko mainostaa verkkokauppaamme Facebookissa ja Instagramissa, jos käytämme mainoksissa vain kilttejä kuvia hymyilevistä ihmisistä lahjapakettimme kanssa. Kohdistimme mainokset tietenkin täysi-ikäisille. Aluksi kampanja yllätykseksemme hyväksyttiin, mutta muutaman päivän kuluttua se peruutettiin ja tilillemme oli laitettu mainostusesto. Jatkossa tiedämme, että vibraattorin kuva verkkokaupassa on Metalle riittävän vihjattua seksuaalista toimintaa.

Seksilelujen mainostaminen Googlen hakukoneessa on mahdollista, mutta se on tarkasti rajattua. Mainokset Googlessa näkyvät hakulausekkeiden, hakijan iän sekä mainoksen kohdistusalueen paikallisten lakien mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa, kun haet Googlessa jollakin seksileluihin viittaavalla hakusanalla ja olet täysi-ikäinen, näet aluksi mainoksia eri kaupoista. Joissain maissa seksuaalisen sisällön näyttäminen on joko kokonaan tai osittain kielletty, joten tällaisissa maissa seksileluverkkokauppojen mainokset eivät näy. Voisimme siis mainostaa verkkokauppaamme Google ADsissa. Mainokset eivät kuitenkaan näy esimerkiksi Google AD Managerissa tai YouTubessa.  Googlen hakusanamainonta sekä hakukoneoptimointi ovatkin varmasti elintärkeät digitaalisen markkinoinnin keinot meille tulevaisuudessa. Ensiksi on kuitenkin luotava sisältöä nettisivuillemme ja sosiaalisen mediaan sekä aloitettava brändin rakentaminen, jotta meillä on jotain mitä Googlessa mainostaa. (Google support.)

 

Markkinoinnin keinoja

Vaikka Metan säännöt yllätti meidät, osasimme kyllä odottaa haasteita. Markkinoinnin tulisi muutenkin olla monikanavaista ja olemme uuden äärellä miettimässä vaihtoehtoisia keinoja markkinoida. Yksi keino markkinoida on sissimarkkinointi. Meltwaterin mukaan sissimarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinoinnin keinoja, jolloin pienellä panostuksella saadaan suuria hyötyjä. Sissimarkkinointi on jotain, mikä herättää keskustelua sekä erilaisia tunteita. Se on alun perin syntynyt pienellä markkinointibudjetilla toimivien yritysten tarpeista. Outdoor Guerilla Marketing on termi sellaiselle sissimarkkinoinnille, joka tapahtuu ulkomainonnan keinoin. Tällaisia keinoja voi olla esimerkiksi väliaikaiset taideteokset kadulla. (Meltwater, 2021.)

Olemme miettineet projektitiimin kanssa yhdeksi markkinoinnin keinoksi QR-koodien kautta saatua näkyvyyttä. Voisimme järjestää tempauksen ja piilottaa QR-koodejamme ympäri Tampereen keskustaa, ravintoloita ja muita paikkoja, jossa koemme kohderyhmämme liikkuvan. Tarkoituksenamme olisi ohjata liikennettä verkkokauppaan ja boostata joululahjapakettien myyntiä. Sissimarkkinoinnin keinoja on monia, tiimimme täytyy keskittyä tähän markkinoinnin keinoon ja innovoida jotain uutta ja puhuttelevaa.

Toinen mahdollinen markkinointiväylä tuotteellamme on affiliate-markkinoinnin hyödyntäminen. Affiliate-markkinointi ei ole uusi juttu, vaikka monelle yrittäjälle teema on tuntematon. Affiliate-markkinoinnissa yritys käyttää hyödykseen esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajia, jotka mainostavat tuotteita alustoillaan. Yritys maksaa toteutuneista tavoitteista, joita voi olla mm. verkkokauppaostos, ajanvaraus tai uutiskirjeen tilaaminen. Vaatimuksia affiliate-markkinoinnille on verkkokauppa, julkaisija jolla on useita media-alustoja markkinointia varten, affiliate-verkko joka toimii kauppiaan ja julkaisijan välikätenä sekä asiakas joka löytää verkkokauppaan julkaisijan kautta.

Törmäsimme Vush-nimiseen aikuisten lelujen verkkokauppaan, joka käyttää hyödykseen affiliate-markkinointia. Aikuisten leluja myydessä markkinointiväyliä tulee miettiä tarkoin, sillä osa alustoista rajoittaa seksuaaliseen nautintoon tähtäävien tuotteiden mainostamisen. Suomessa yksi suurimmista toimijoista käyttää markkinoinnissaan radio- sekä tv-mainontaa. Projektillamme ei ole sellaiseen markkinointibudjettia tässä vaiheessa, mutta tavoittaaksemme suuren yleisön meidän tulee harkita tulevaisuudessa tällaisia investointeja.

 

Brändimielikuvan luominen

Brändimielikuvan luomistyö alkoi sosiaalisen medioiden kanavien kautta. Instagramissa pyrimme tuomaan iloista sekä innostavaa sanomaa seksuaalisesta nautinnosta. Loimme myös Tiktok-tilin, mutta tulimme siihen tulokseen, että joulun lahjapakkauksen kohderyhmää ei välttämättä tavoita tältä alustalta. Seuraavina askelina pyrimme pääsemään promoamaan lahjapakettiamme sekä toimintaamme erilaisiin tapahtumiin. Yksi mahdollisuutemme olisi päästä tamperelaiseen ravintolaan pitämään bingoa tai muuta kevyttä tekemistä asiakkaille. Tällaisilla mahdollisuuksilla tavoittelemme ensisijaisesti myyntiä mutta myös brändimielikuvan luomista. Tulemme edustamaan projektiamme erilaisilla messuilla sekä tapahtumissa vuonna 2023, joiden kautta saamme toiminnallemme näkyvyyttä.

 

Yhteenveto

Tässä esseessä oli tähän mennessä pohtimamme asiat koskien tätä projektia, joka on tällä hetkellä pilottivaiheessa. Seuraava askel on lähteä rakentamaan verkkokaupan brändiä, valikoimaa sekä yhteistä suuntaamme. Tulevat markkinointitoimenpiteemme määräytyvät tulevaisuuden suunnitelmien ja tavoitteidemme pohjalta. Jatkamme niistä seuraavassa esseessä!

 

LÄHTEET

Google support. Google ads mainoskäytännöt ohjeet. Seksuaalinen sisältö. Luettu 4.12.2022.
https://support.google.com/adspolicy/answer/6023699?hl=fi

Meltwater. 2021. Sissimarkkinointi eli guerilla markkinointi – mitä se on ja miksi se on tehokasta? Luettu 6.12.2022.
https://www.meltwater.com/fi/blog/sissimarkkinointi-eli-guerilla-markkinointi/

Meta. Mainosnormien esittely. Luettu 4.12.2022.
https://transparency.fb.com/fi-fi/policies/ad-standards/?source=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fpolicies_center%2Fads

Meta. Facebookin yhteisönormit. Luettu 4.12.2022.
https://transparency.fb.com/fi-fi/policies/community-standards/

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes). 2017. Sähkölaitteiden valmistus, maahantuonti ja myynti.
https://tukes.fi/documents/5470659/6410920/Sahkolaitteiden-valmistus-maahantuonti-ja-myynti.pdf/62baf6c7-2560-438f-a6a2-b8c568c3c47c/Sahkolaitteiden-valmistus-maahantuonti-ja-myynti.pdf.pdf

Kommentoi