Tampere
27 Nov, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Aie 2018



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Yksilöessee

Viime alkukevään oppimissopimuksen yhteydessä kävimme läpi millaisia projekteja arviolta kullakin tulisi olemaan viimeisen kahdentoista kuukauden aikana. Siinä kohdassa pystyi katsomaan taakseen sitä, mitä on jo tehnyt ja vielä olisi aikaa tehdä sellaisia projekteja, joita ei ole vielä toteuttanut. Minun akatemia-ajan projektit ovat pääsääntöisesti olleet mielekkäitä ja etenkin minun ja Annen unelmaprojekti, Ripsihuone, on ollut itselle erittäin rakas ja merkityksellinen. Alkuvuodesta kuitenkin pyörittelin mielessä kiinnostusta graafisen alan juttuihin ja visuaaliseen tuottamiseen. Sain idean kalenterista jo vuonna 2016, mutta se konkretisoitui vasta vuoden 2017 alkupuolella. Ajattelin, että sen tekeminen olisi mahdollista ja silloin kerroin tiimille, että haluan valmistaa kalenterin, jonka haluan myyntiin myös muille. Suunnittelin, suunnittelin, suunnittelin ja visualisoin kalenterin ulkonäköä, sisältöä, markkinointia ja kaikkea siihen liittyvää päässäni pitkään. Samalla tiesin, että suunnitelmien tekeminen konkretiaksi tulee vaatimaan paljon. Esimerkiksi täysin tuntemattoman ohjelmiston opettelemista sekä tuotteen tuotteistamiseen ja lanseeraukseen liittyviä asioita. Paljon samanlaisia steppejä opettelimme Ripsihuoneen luomisessa, mutta palvelutuotteen ja ”normaalin” tuotteen matka ideasta loppumetreille on erilainen.

Minun visiona oli luoda jotain kaunista ja hyödyllistä oman idean pohjalta ja mahdollistaa sen käyttö myös muille. Syntyi siis Aie 2018. Halusin nimetä kalenterin jollain yksinkertaisella, mutta jujukkaalla nimellä. Pyörittelin monenlaisia vaihtoehtoja, jotka kuvaisivat jollain tavalla aikaa, vuosikiertoa tai tulevaisuutta. Etsin sanoja myös pohjoisen murteista ja välillä meinasin mennä aidan matalimmasta kohdasta, eli nimetä tuotteen nimellä Kalenteri 2018. Löysin aie-sanan vahingossa jostain ihan muusta asiayhteydestä ja alitajunta sytytti lampun. Se tarkoittaa suunnitelmaa ja aikomusta, joka vastaa kalenterin käyttötarkoitusta luomalla alustan niiden hallinnalle. Tein asiasta nopean gallupin ja sain vahvistuksen idealleni.

Persoonallisen nimen lisäksi halusin tuoda kalenterin takana olevaa tarinaa esille. Kalenteri tuotteena on todella tavallinen käyttöesine, eikä sen perusidea eroa muista markkinoilla olevista kappaleista suuresti. Erilaisuuden ja erottuvuuden voi luoda visuaalisin ja markkinoinnillisin keinoin, mutta koin itselleni ominaiseksi myös tarinallistamisen keinot.

Kalenteri itsessään on perustuote, sen syntytarina ja painotus kauniisiin asioihin tuo asiakkaalle lisäarvoa. Tavoitteena on luoda “juttu”, johon kuuluminen motivoi asiakasta olemaan juuri tämän kalenterin käyttäjä. Ihminen haluaa nykyään erottua ja kuulua johonkin eli toimii personoidun kuluttajakäyttäytyminen mukaan. Aie 2018 herättää asiakkaassa visuaalisen mielihyvän, materialismionnellisuuden sekä yhteenkuuluvuuden tunteita sekä onnellisuutta omistaa jotain uutta.

Suunnittelussa lähdin liikkeelle piirtämällä ja keräämällä ideoita paperille. Paperilla asioita oli helpompi nähdä kokonaisuuksina, joita lähdin siirtämään ja testailemaan InDesign-ohjelmaan. Ohjelman käytöstä sain suurta apua lahjakkailta akatemialaisilta sekä netistä googlaamalla ja yhdestä ainokaisesta kirjasta. Koko suunnitteluprosessin aikana minulla oli mielessä selkeä kuva siitä millaiselta sisältö ja ulkoasu tulisi näyttää. Punaisena lankana oli tehdä kaunis kokonaisuus, joka muokkaantuu helposti jokaiselle käyttäjälle omakseen. Ikään kuin puen arkisen asian, eli ajanhallinnan, juhlaan. Päätin jo alussa, etten halua kalenteriini nimipäiviä tai juhlapyhiä, jotta yksinkertaisuus säilyisi. Samalla blokkasin kalenterin toteuttamiseen tarvittavat luvat, joita nimipäivien julkaiseminen olisi vaatinut. Sisältöön testasin satoja erilaisia fontteja, numeroita, harmaansävyjä, sivuasetteluja, marginaaleja, sivupohjia, leveyksiä sekä pituuksia. Tein muutoksia niin kauan, että olin täysin tyytyväinen näkemääni. Pikkuhiljaa alkoi muodostua selkeä viikkonäkymä, jonka lukitsin lopulliseksi. Ulkoasun väriä säätelin todella kauan, jotta saan kultafolioituun vuosilukuun täydellisesti mätsäävän pastellinsävyn. Tekoprosessin haastavin ja teknisiin osuus oli kuitenkin kannen taittaminen, johon sain jeesiä kirjapainosta. Kirjapainon apu muutenkin koko prosessin aikana oli todella korvaamatonta, enkä olisi voinut paremmin valita kalenterin tuotantopaikkaa. Lähemmäs sadan sähköpostin, kymmenien puheluiden ja neljän vedoksen jälkeen kaikki oli valmista painoon. Takana oli pitkä taival ja tunne helpottunut, mutta jännittävä.

Halusin jokaisen kalenterin väliin saatekortin, joka kertoisi tarinaa Aie-kalenterin takaa. Samalla pystyin kiittämään ostajaa ostopäätöksestä, vaikken ostotapahtumassa kohtaisi asiakasta kasvokkain. Halusin kääriä kalenterin silkkipaperiin, joka suojaisi sitä likaantumiselta sekä tietysti näyttäisi hyvältä ja kalenterin arvoa kunnioittavalta. Ajatuksena oli tuotteeseen räätälöity pakkausratkaisu ja asiakkaalle fiiliksen luominen, ettei edes haluaisi avata saatepakettia. Olen todella tyytyväinen lopputulokseen, joka jokaista silausta myöten oli sellainen, millaisesta olin unelmoinut.

Hinnoittelussa halusin, ettei se perustu halpuuteen, eli ”mahdollisimman halpaan hintaan”. Kalenteri hinnoiteltiin kustannusperusteisesti. Kyseessä oli hinta, jonka asiakkaan tarvitsi ymmärtää ja olla valmis laittamaan siihen rahaa. Mielessäni luodulle kohderyhmälle hinta ei ratkaise ostopäätöstä, vaan ennemmin fiilis ja tunne, mitä rahan vastineeksi saa. Kohderyhmään oli helppo samaistua, koska sekä itse, että joukko ystävistäni kuuluu siihen. Kohderyhmästä luotua kuvittellista asiakasta kuvailin näin:

  • 25-35 vuotias nainen
  • aikatauluriippuvainen, kiireinen
  • rakastaa kauniita asioita, inspiroituu visuaalisuudesta
  • arvostaa omaleimaisuutta, käsityötä, nuorta yrittäjyyttä, uusia brändejä, kiinnostuu kuluttajana
  • haluaa, että arjen käyttötavarat ovat kauniita
  • valmis maksamaan “normia” kalliimman hinnan ja ymmärtää mitä sen taustalla on
  • kalenteri sopii paljon aikatauluttavalle ihmiselle, joka arvostaa, että yleismaailmallisesta tuotteesta on tehty spesifimpi ja uniikimpi tuote.

Koko tekoprosessin aikana olin visualisoinut mielessä sitä, millainen markkinointi ja ”ulostuonti” kalenterille tulisi. Samalla olin punninnut vaihtoehtoja siitä, missä ja miten kalenteria tultaisiin myymään. Markkinoinnissa halusin sanojen sijaan enemmän keskittyä kuviin, jolloin kuvista syntynyt fiilis olisi avainasemassa. Olin pyöritellyt mielessäni vaikuttajamarkkinointia, Instagramtiliä, Facebookia, puskaradiota, verkkokauppaa ja kivijalkamyymälöitä sekä näitä yhdistävää markkinoinnin ja myynnin suhdetta.

3. lokakuuta hain Jyväskylästä kaksisataa kappaletta täysin omia tuotteita. Oli todella onnellista nähdä valmiina kalenteri, joka näytti juuri siltä miltä pitikin. Samoihin aikoihin monen pitkäaikaisen projektin yhtäaikainen tekeminen alkoi viedä omia voimavaroja ja tiimin tuki kalenterin eteenpäinviemiseksi oli korvaamatonta. Kaikesta siitä avun määrästä, jota Efekti kalenterin myymisen ja markkinoinnin suhteen on tehnyt saa minut todella kiitolliseksi ja etuoikeutetuksi, puhumattakaan koko taipaleen aikaisesta kannustuksesta, tuesta, avusta ja tsempistä. En ole epäillyt koskaan tämän tiimin voimaa, mutta nyt viimeistään se näyttäytyi itselle konkreettisemmalla tavalla. Rakkaan tiimin lisäksi kiitos projektin onnistumisesta menee perheelle, ystäville ja kaikille niille lahjakkaille ihmisille, jolta olen apua saanut.

Nyt kun Proakatemia päättyy ja mietin, tiedänkö mitä tulevaisuudelta haluan, olen hyvin lähellä sitä. Haluan päästä hyödyntämään visuaalista silmääni ja hahmotuskykyäni, joita pidän yksinä parhaimpina vahvuuksinani tulevaa työuraani ajatellen. Unelmana on työskennellä visuaalisten asioiden, kuten tuotteiden, brändien, yritysilmeiden, graafisten kokonaisuuksien, sisustussuunnittelun ja valokuvauksen parissa. Edellä mainitut asiat vaativat paljon lisää opettelua ja opiskelemista, mutta luulen tietäväni, minne suuntaan tulevaisuudessa olen menossa.

Kommentit
  • Kalle Airila

    Huh, tää on varmasti siistein projekti, mitä oon saanu seurata sivusta akatemialla. Oot oikeesti päättäny tehdä oman unelmaprojektis ja lopputulos on super hieno!
    Sut tuntien, voin vaan kuvitella kuinka monta tuntia oot käyttäny kalenterin suunnitteluun, kun oot liikuttanu jotain tekstiä pikselin verran edestakas ja miettiny mikä tuhannesta pastelliväristä on just se oikee. Mut valmis tuote on kyllä varmasti kaiken vaivan arvonen, niin upee se on. Tuut varmasti löytään tulevaisuudessa töitä, missä pääset käyttään tätä sun timanttista visuaalista silmää. Veikkaan et tuut vielä luomaan / suunnitteleen jonkun klassikko design-tuotteen, joka tunnetaan kansainvälisestikin!
    On ollu ilo päästä omalla panoksella jeesaan ja mukaan sun projektiin. Kiitos!

    12.11.2017
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close