Tampere
18 Apr, Thursday
-0° C

Proakatemian esseepankki

Affiliate markkinointi tutuksi



Kirjoittanut: Ava Koskinen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Affiliate marketing for dummies
Ted Sudol
Paul Mladjenovic
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Affiliate markkinointi tutuksi

Kirjoittanut: Ava Koskinen & Taru Ojala

 

Johdanto

Nykyään törmäämme jatkuvasti sosiaalisessa mediassa kaupallisiin yhteistyö postauksiin ja sitä kautta affiliate markkinointiin. Aihealueen ollessa meille hieman vielä vieraampi, halusimme lähteä syventymään ja selvittämään tarkemmin mistä on oikein kyse. Luimme kirjan nimeltä Affiliate marketing for dummies (Sudol, Ted, author. Mladjenovic, Paul, 2020), joka johdatteli meidät mielenkiintoisella ja helposti ymmärrettävällä tavalla affiliate markkinoinnin saloihin. Tämän takia haluamme tuoda affiliate markkinoinnin mahdollisimman helpolla tavalla tutuksi ja helposti lähestyttäväksi myös tämän esseen lukijoille.

 

Mikä ihmeen affiliatemarkkinointi?

Affiliate markkinointi, eli suomessa tutummin kumppanuusmarkkinointi, on nopeasti nouseva digimarkkinoinnin muoto, etenkin sosiaalisessa mediassa. Voisi kuvitella, että affiliate markkinointi on täysin uusi asia, mutta näin ei kuitenkaan ole. Amazon aloitti jo vuonna 1996 ensimmäisen kumppanuus ohjelmansa. (Ted Sudol, 2020) Affiliate markkinointi on tulospohjaista, netissä tapahtuvaa markkinointia ja mainontaa, jossa maksetaan vain toteutuneesta tavoitteesta.

Affiliate markkinoissa osapuolia on aina 3-4:

  • mainostaja eli yritys, joka haluaa mainostaa omia palveluitaan tai tuotteitaan
  • suosittelija eli osapuoli, joka haluaa mainostaa näitä kyseisiä palveluita tai tuotteita
  • mahdollistaja, eli affiliate sivusto / kumppanuusverkosto, joka mahdollistaa tämän
  • kuluttaja, eli asiakas, joka ostaa tuotteita tai palveluita

 

Miten affiliate markkinointi toimii?

Käytännössä affiliate markkinointi toimii niin, että joku henkilö, esimerkiksi Instagramissa sosiaalisen median vaikuttaja esittelee omassa postauksessaan jonkun yrityksen palveluita tai tuotteita, esimerkiksi yrityksen x uutta vaatemallistoa verkossa muille ihmisille. Tuotteen tai palvelun esittelijä ei kuitenkaan itse kehitä tuotetta, postita sitä tai käsittele muutenkaan tuotteen tai palvelun ostotapahtumaa. Tuotteen tai palvelun mainostajan tehtävänä on siis vain esitellä tuotetta ja tätä kautta ohjata mahdollinen ostaja eteenpäin esittelemänsä tuotteen tai palveluntarjoajan verkkosivuille tekemään ostoksia. Tuotteen suosittelija, esimerkissä käytetty sosiaalisen median vaikuttaja voi jakaa omassa postauksessaan suosittelemansa tuotteen yhteydessä linkin kyseisen yrityksen verkkosivustolle, josta asiakas pääsee tekemään ostoksia. Jos asiakas päätyy sosiaalisen median vaikuttajan suosittelemalle verkkosivustolle kyseisen henkilön jakaman verkkosivusto linkin kautta, tuotteet ja palvelut ovat kuitenkin täysin saman hintaisia kuin silloin, jos asiakas menisi suoraan esimerkiksi googlen kautta samalle verkkosivustolle. Asiakkaille tätä kautta tehdyt ostokset eivät siis kustanna yhtään sen enempää, kuin normaalistikkaan.

Mutta mitä tuotteen tai palvelun suosittelija tästä sitten hyötyy? Yksinkertaisesti sanottuna joka kerta, kun tuotteen tai palvelun suosittelijan jakaman verkkosivusto linkin kautta joku tekee ostoksen, niin tuotteen tai palvelun suosittelija saa palkkion tästä itselleen. Yritykset voivat siis käytännössä ostaa omalle palvelulleen tai tuotteelleen näkyvyyttä, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa maksamalla jo sitoutuneen seuraajakunnan omaavalle henkilölle siitä, että hän suosittelee kyseisen yrityksen palveluita tai tuotteita.

 

Affiliate markkinoinnin vaiheet yksinkertaistettuna:

(Taru Ojala, 2022)

Nykyään affiliate markkinointia on joka puolella sosiaalisessa mediassa. Niin kuin lukemassamme kirjassa Affiliate marketing for dummies kirjoitetaan: Ymmärrätpä sen tai et, käytännössä jokainen bloggaaja, jokainen julkisuuden henkilö, jokainen verkkosivusto ja jokainen internetissä oleva yritys on nykyään affiliate-markkinoija. He kaikki tienaavat rahaa päivästä toiseen tällä suurelta osin passiivisella keinolla ansaita lisätuloja. Näetkö mainoksen suosikkielokuvatähtesi blogissa? Kun klikkaat siitä, se on klikkaus kohtaisesti maksettava mainos, jolloin kyseiselle mainostajalle maksetaan. Näetkö linkin heidän suosituksensa lopussa? Kun klikkaat siitä ja teet ostoksen, he saavat maksun. On myös kampanjoita, jotka lähetetään sähköpostitse tai sosiaalisessa mediassa ja aina kun klikkaat mainosta tai teet ostoksen, niin useimmissa tapauksissa joku saa maksun siitä. (Ted Sudol, Affiliate Marketing For Dummies, 2020, luku 1).

 

Eroaako suosittelumarkkinointi ja affiliate markkinointi toisistaan?

Suosittelumarkkinointi on aina ollut suuri ja tärkeä markkinoinnin keino. Terminä suosittelumarkkinointi on käytännössä ehkä enemmänkin ilmaista, ihmisten välistä keskustelua saamistaan palveluista ja kokemuksista. Kun yksi ihminen saa vaikkapa hyvää palvelua kampaajalla, hän kertoo siitä ystävilleen ja suosittelee kyseistä paikkaa. Näin ollen ystävä saattaa hakeutua samaan paikkaan ja kertoa taas eteenpäin saamastaan hyvästä palvelusta. Suosittelumarkkinointi on vain terminä ollut ehkä tutumpi kuluttajille ennen varsinaisen affiliate markkinoinnin yleistymistä käsitteenä. Käytännössähän ne ovat jokseenkin sama asia, mutta affiliate markkinoinnissa molempien osapuolten on tarkoitus hyötyä rahallisesti.

Aiemmin hyvistä kokemuksista kerrottiin muutamalle ystävälle, nykyään kokemuksista kerrotaan Facebookissa sadoille kavereille tai omassa blogissa potentiaalisesti koko maailmalle. Tällaista kuvaa meille on maalattu viimeisen viiden vuoden ajan. Todellisuudessa näyttää kuitenkin siltä, että sosiaalisen median suositusten arvo on kokenut inflaation, suosituksia on niin paljon, että yhden suosittelun arvo on hyvin vähäinen. (Paakkunainen, ei pvm)

 

 

Kuka voi tehdä affiliate markkinointia?  Miten affiliate markkinoinnin voi aloittaa?

Perinteisen yrityksen perustaminen saattaa vaatia paljonkin resursseja, jos puhutaan esimerkiksi johonkin tiettyyn tuotteeseen perustuvasta yrityksestä. Vaiheisin kuuluu markkinointi tutkimusta, lainsäädännön selvittäminen, prototyypin teko, paketointi ja toimitus, sekä paljon muuta. Nykymaailman mukaisen affiliate markkinoinnin voi taas puolestaan aloittaa kuka tahansa, joka omistaa älypuhelimen, eikä siihen tarvita sen lisäksi suurta pääomaa tai resursseja. Esimerkiksi Amazonissa voit valita tuotteen, jota haluat markkinoida suoraan miljoonista jo valmiista fyysisistä tai digitaalisista tuotteista. Yksinkertainen vaihtoehto on liittyä jollekin valmiille kumppanuusalustalle, jotka etsivät asiakkailleen markkinoinnin tekijöitä. (Ted Sudol, 2020)

Tarvitseeko aloittaakseen affiliate markkinoinnin olla tekniikan ihmelapsi? Lyhyesti vastattuna, ei. Affiliate markkinointia voi tehdä omien sosiaalisen median kanavien kautta tai vaihtoehtoisesti blogin/nettisivun avulla. Paras vaihtoehto on hyödyntää näitä molempia. Nettisivun voi tehdä esimerkiksi WordPress nimiseen alustaan, jossa ei juuri html koodin kanssa temppuiluja tarvita, kun kaikki on tehty helpoksi napin painalluksilla. Sosiaalisen median sisältöön hyvä ohjenuora on, tuota sisältöä mistä itse innostut. Sinulla ei tarvitse olla tuhansia seuraajia voidaksesi aloittaa markkinoinnin. Keskity ennemmin muodostamaan sitoutunut ja vuorovaikutteinen seuraajakunta. Työtä tulee Sudolin mukaan tehdä ainakin 3-8 kuukautta tehokkaasti, jos tavoitteesi on tulevaisuudessa tienata affiliate markkinoinnin avulla. (Ted Sudol, 2020)

 

Nettisivujen hyödyntäminen affiliate markkinoinnissa

Monelle tulee varmasti ensimmäisenä mieleen aloittaa affiliate markkinointi pelkästään sosiaalisen median kautta, mutta omat nettisivut tuovat paljon lisäarvoa ja ennen kaikkea turvaa bisneksellesi. Forbesin artikkelin mukaan Facebook poisti vuoden 2019 alussa yli 2 miljardia käyttäjää. (Forbes, 2019) Facebook poistaa säännöllisin ajoin ison massan käyttäjiään. Sitä voi tietysti miettiä, onko algorytmi niin viisas ettei tuohon joukkoon mahtuisi yhtään täysin viatonta sääntöjä noudattavaa käyttäjää. Tämä on syy, miksi nettisivut tuovat turvaa bisneksellesi. Nykyään tuntuu näkevän päivittäin varsinkin Instagrammissa niin isojen kuin pienempien käyttäjien postauksia siitä, että Instagram ei enää näytä postauksia seuraajakunnalle yhtä paljon kuin ennen.

 

Miksi nettisivut ovat järkevä affiliate markkinoinnin kanava:

  1. Koska omistat nettisivut, saat myös itse päättää mitä niillä teet ja miten siellä markkinoit. Sosiaalisessa mediassa vaarana on se, että alusta päättää miten saat tuottaa sisältöä ja esimerkiksi sääntörikkomukseksi luokitellun toiminnan seurauksena saatat tahattomasti menettää kaiken.
  2. Muista, tämä ei tarkoita sitä ettei sosiaalisen median kanavista olisi hyötyä. Kyse on erilaisten kanavien hyödyntämisestä. Toisin sanoin, älä laita kaikkia munia samaan koriin.
  3. Luo sähköposti lista. Sähköpostilistaa kannattaa alkaa kerryttää saman tien, jotta pystyt hyödyntämään sitä markkinoinnin keinona aina kun haluat saavuttaa jo valmiiksi kiinnostuneen kohderyhmäsi kerralla.
  4. Kasvatettuasi hyvän nettisivun markkinointia varten, voit myös lopuksi myydä sen. Kuvitellaan, että ostat domainin 20 eurolla, saatat myydä sen 4000 eurolla.

(Ted Sudol, 2020)

 

Sosiaalinen media & affiliate markkinointi – miten?

Moni varmasti ajattelee, että hyödyntääkseen sosiaalisen median kanavoita affiliate markkinoinnissa, tulisi olla tuhansia seuraajia. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Tärkeintä on, että seuraajakunta on sitoutunutta ja samalla aaltopituudella kanssasi. Jos jaat paljon asioita elämästäsi ja intohimoistasi, todennäköisesti sinua seuraavat jo ihmiset jotka ovat kiinnostuneet saman tyylisistä asioista. Affiliate markkinoinnissa onkin tärkeää, että voit itse seistä tuotteiden takana. Todennäköisesti ajattelet, että et olisi vielä oikeassa tilanteessa aloittaaksesi affiliate markkinoinnin, mutta jos tarkemmin mietit seuraajakuntaasi ja mieltymyksesi kohteita, saatat olla jo oikealla polulla.

 

Vinkkejä affiliate markkinointiin sosiaalisessa mediassa

Sudol kertoo kirjassaan Marketing for dummies säännöstä nimeltään three-to-one -rule. Hän kehottaa kirjoittamaan kolme informatiivista postausta jokaisesta postauksesta joka sisältää affiliate linkin. Tällöin sisältösi todennäköisemmin myös kiinnostaa ihmisiä ja seuraajasi päätyvät postauksen luettuaan klikkaamaan linkistä. Toisin sanoen, tee tuotteesta kiinnostava kertomalla siitä. Jos linkkejä koittaa vaan tunkea joka paikkaan ja kaikki postaukset ovat pelkkää myymistä, et todennäköisesti tee linkeilläsi yhtään kauppaa, ja postauksesi voidaan katsoa jopa spämminä, jolloin voit saada estot postaamiseen. (Ted Sudol, 2020)

Aloittaessaan saattaa helposti innostua ja voi tehdä mieli ottaa kaikki sosiaalisen median kanavat heti haltuun, kuten Facebook, Instagram, Linkedin, tai Twitter. On hyvä kuitenkin pysähtyä hetkeksi ja miettiä mitä tekee ennen kuin innostuu liikaa, koska muuten et koskaan ymmärrä täysin yhtä alustaa, vaan vähän kaikista. Panosta alkuun vain yhteen kanavaan ja keskity täysin siihen, kunnes pääset sen avulla haluamaasi tavoitteeseen. Vasta tämän jälkeen on järkevää siirtyä muihinkin alustoihin. (Ted Sudol, 2020)

 

Mitä jos et ole aikaisemmin ollut aktiivinen sosiaalisessa mediassa?

Sudol kehottaa hyvin simppeliä keinoa: liity ryhmiin jotka jakavat samoja kiinnostuksen kohteita ja aloita sieltä. Esimerkiksi Facebookissa on valtavasti ryhmiä eri aihealueista, joissa olemalla aktiivinen voit varmasti löytää ympärillesi ihmisiä jotka todennäköisesti kiinnostuisivat myös jakamistasi informaatio postauksista ja näin ollen niiden mukana olevista affiliate linkeistä. Muista olla kuitenkin tarkka ryhmän säännöistä, sillä kaikkialla ei ole sallittua jakaa markkinointi linkkejä. (Ted Sudol, 2020) Tärkeintä on joka tapauksessa olla vuorovaikutuksessa toisiin ihmisiin, vastata heidän mahdollisiin kysymyksiin ja jakaa omaa tietoaan.

 

Amazonin affiliate ohjelma

Amazon ei ole yleisesti Suomessa vielä niin arkipäiväisessä käytössä, kuin muissa Euroopan maissa. Pitkään on kuitenkin puhuttu siitä, että Amazonille on tulossa omat sivut myös Suomeen, joten siihen tuskin menee enää kauaa, että Amazonin käyttö yleistyy täälläkin. Amazonilla on olemassa oma kumppanuus ohjelma, jonka hyödyntämistä moni on saattanut nähdä sosiaalisessa mediassa tajuamattaan tätä. Affiliate ohjelman avulla voit markkinoida Amazonissa jo valmiina olevia tuotteita ja saada tästä provision. Jos esimerkiksi lempihoususi on tilattu Amazonista, kannattaa tätä todellakin hyödyntää.

 

Esimerkki affiliate markkinoinnista

Käytämme esimerkissämme sosiaalisen median alustaa Instagramia ja sielä toimivia sosisaalisen median vaikuttajia. Löysimme instagramista moniakin sosiaalisen median vaikuttajia, jotka mainostavat kaupallisena yhteistyönä ennalta sovittuja tuotteita postauksen muodossa, esim kuvina, mutta myös videoiden muodossa.  Kuvatekstissä on kerrottu tuotteista ja useimmiten tekstin lopusta löytyy linkki, josta pääsee heidän suottelimiensa tuotteiden verkkosivuille tekemään ostoksia. Näin ollen aina kun asiakas tekee oston niin myyjä hyötyy niin kuin aiemmin kerroimme.

Toisena esimerkkinä löytyi blogipostaus, joka alkoi sanoilla: tuotteet saatu yhteistyössä yrityksen x kanssa. Blogipostauksessa henkilö esitteli saamiaan tuotteita, ja postauksen lopusta löytyi taas linkki kyseisen yrityksen verkkosivuille, jonne blogin pitäjä kehotti lukijoitaan menemään tekemään ostoksia. Tässä esimerkissä kyseinen blogin pitäjä oli todennäköisesti saanut palkkion tuotteina tekemästään affiliate markkinoinnista myös etukäteen, verrattuna siihen, että edellisen esimerkin sosiaalisen median vaikuttaja todennäköisesti sai rahallisen palkkion sitä mukaan, kuinka paljon ostavia asiakkaita hän sai houkuteltua kyseisen yrityksen verkkosivuille.

 

Pohdinta:

Kirjoittaessamme esseetä affiliate markkinoinnista, yksi monista ajatuksista mikä nousi mieleen, oli se kuinka paljon affiliate markkinointia tulee sosisaalisessa mediassa vastaan, ilman että sitä tajuaa. Esseen kirjoittaminen herätti ehdottomasti mielenkiinnon tietää lisää aiheesta. Affiliate markkinointi on todella paljon laajempi kokonaisuus mitä kuvittelimme ja tästä voisi kirjoittaa montakin esseetä. Jatkossa olisi mielenkiintoista syventyä affiliate markkinoinnin toiseen puoleen, mitä itse yritykset hyötyvät affiliate markkinoinnista ja mitä se yrityksille kustantaa?

 

Lähdeluettelo:

Paakkunainen, K. suositus.fi, suosittelumarkkinointi. Luettu 14.8.2022. https://www.suositus.fi/Suosittelumarkkinointi.

Sudol, T.  Mladjenovic, P. Affiliate Marketing For Dummies. New Jersey. Hoboken. 2020.

Facebook Deleted more than 2 billion fake accounts in the first quarter of the year. Forbes. 2019. Luettu 14.8.2022

https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2019/05/24/facebook-deleted-more-than-2-billion-fake-accounts-in-the-first-quarter-of-the-year-infographic/?sh=40a0ee2267e3

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close