Tampere
21 Apr, Wednesday
11° C

Proakatemian esseepankki

Aaronin mietteitä ensimmäisestä myyntipäivästä



Kirjoittanut: Aaron Taivalsalmi - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Artikkeli: Esiintymisjännityksestä eroon Lähde: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/09/07/esiintymisjannityksesta-eroon
Lea Froloff
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Aaronin mietteitä ensimmäisestä myyntipäivästä

Proakatemian vuosittaista tiimien välistä tiukempaakin tiukempaa myyntikilpailua; ”myyntipäiviä” käytiin juuri hiljattain jälleen. Kilpailuun osallistui tänä vuonna yhteensä koulumme viisi tiimiä: Hurma,Motive, Promisia, Evision ja Apaja, joista kahdelle jälkimmäiselle (eli myös minulle, Apajalaisena) tämä oli heidän ensimmäinen myyntipäiväkilpailunsa. Kilpailun säännöt olivat hyvin yksinkertaiset: Tiimi, joka saa 48h aikana myytyä kaikista eniten myytyä Agli-sukkia tai Kahvikeisarinnan tuottamaa kahvia, voittaa. Kaikki (laillinen) oli sallittua.

Lähdimme valmistelemaan strategiaa, jolla tulisimme toteuttamaan myyntimme jo hyvissä ajoin. Projektipäällikkömme Antti yhdessä Caroliinan kanssa suunnittelivat upeasti jokaiselle tiimiläiselle tärkeän tehtävän osana tiimimme yhteistä myyntikokonaisuutta. He päättivät jakaa tiimimme tehokkaasti toimiviin erilaisiin myyntiosastoihin. Tietyt myyntiosastot keskittyivät hyvin konkreettiseen ja jatkuvaan ”ovelta ovelle” tyyppiseen yritysmyyntiin, kun taas osa tiimistämme teki esimerkiksi ständimyyntiä kauppakeskuksessa. Lisäksi pieni osa meistä hoiti esimerkiksi erilaisia teknisiä, juoksevia ja kirjanpidollisia asioita, jotta koko muu tiimi pystyisi keskittämään resurssinsa mahdollisimman tehokkaasti tärkeimpään, eli itse myyntiin.

Minut sijoitettiin ”yritysmyyntiosastoon”, josta olin kyllä kovin yllättynyt, koska olin erikseen ilmoittanut, että minua ei todennäköisesti kannata sinne sijoittaa, koska en ole sellaista vielä koskaan tehnyt, eikä myyntikokemusta löydy oikeastaan lähes yhtään ylipäänsäkkään. Myöhemmin tämä koitui kuitenkin kaikesta huolimatta oikein mainioksi ratkaisuksi ja olin hyvin tyytyväinen, että pääsin harjaannuttamaan myyntitaitojani näinkin konkreettisella tavalla.

Aluksi tietysti jännitti ihan mielettömän paljon koko ajatuskin myyntityöstä ja vielä että ihan B2B -myyntiä itse paikan päällä erilaisille toimitusjohtajille ja myyntipäälliköille? Sukkia ja kahvia? Minäkö? Tunsin kuinka hengitykseni tiheentyi ja sydämeni alkoi lyömään lujemmin astuessani ulos myyntitiimini autosta ja astelin kohti ensimmäistä uhriani sukat ja kahvipaketti käsissäni. En ollut valmistellut mitään tiettyä myyntipuhetta ja kaikenlaiset esiintymistilanteet ovat aina jännittäneet minua valtavasti, vaikka tietyllä tapaa myös nautin esiintymisestä.

Psykologi Minna Martinin mukaan tällainen jännittyneisyys kuuluukin aina hyvään esiintymiseen. Jännittyneisyys on kehon merkki vireytymisestä. Liiallinen jännittäminen ei kuitenkaan ole hyväksi. Esimerkiksi liian kovat vaatimukset omasta suorituksesta voivat Minnan mukaan ”ylivirittää” ihmisen. Tällöin keho alkaa valmistautua ”pakene tai taistele” tyyppiseen reaktioon, mikä tietysti tämän kaltaisessa myyntitilanteessa ei ole hyvä asia. Tälle tunteelle voi joko antautua ja antaa sen vain voimistua, tai tiedostaa se ja pyrkiä konkreettisin tavoin lieventää sitä, kuten esimerkiksi hengittämällä syvään, rauhoittamalla puherytmiään ja madaltamalla hieman omaa ääntä.

Itse valitsin jälkimmäisen ratkaisun. Kuvittelin mielessäni, että olen suorastaan myynnin ammattilainen; myyntimies Aaron! Yllätyksekseni tällä olikin valtava vaikutus itsevarmuuteeni näissä kyseisissä myyntitilanteissa ja se vahvistui vain entisestään, kun huomasin, että eihän tässä oikeasti ole mitään hätää, vaan ulosantini ja puhetaitoni jatkoivat kehittymistään jokaisen yksittäisen yritysmyyntitilanteen myötä. Lisäksi myös hyvinkin nopeasti kymmenissä eri yrityksissä käydessä huomasi esimerkiksi, että millaisia asioita kannattaa sanoa ja millaisilla asioilla tulisi pyrkiä vakuuttamaan asiakas. Positiivisia kokemuksia tarvitaan varsinkin silloin, kun itsellä on vielä epävarma olo jostakin asiasta.

Myyntipäivillä tiimin yhteishenki on kaikki kaikessa. Hommia painetaan sata lasissa aamusta yöhön ja paineet ovat kovat. Hyvän yhteishengen takaamiseksi jokaisen olisi hyvä suhtautua näihin kahteen päivään tosissaan, muttei vakavasti; huomasimme nimittäin, että pieni huumori kyllä todella auttoi jaksamaan ja se kohotti myös koko tiimin yleistä fiilistä. Muita tekijöitä, jotka kohottivat meidän yhteishenkeämme, oli muun muassa se, että me jaoimme kaikki onnistuneet myyntimme koko tiimin kanssa Whatsappin välityksellä. Näin tiimissä pysyi jatkuvasti tunne edistymisestä ja tunne voittamisen mahdollisuudesta voimistui.

Myyntipäivät olivat koko tiimille kyllä huikea kokemus, joka haasteiden ja yhteisen tekemisen kautta todella yhdisti meitä tiiminä. Kauppojen ja yritysten mennessä illalla kiinni tiimit siirtyivät Tampereen yöhön hakemaan vielä viimeisiä myynninrippeitä, jokainen tiimi halusi todella voittaa, voittosumma pyöri kuitenkin useissa tuhansissa euroissa.

Lopulta kuitenkin voittaja julkistettiin varhain seuraavana päivänä ja Hurma vei voiton aivan mielettömällä noin 20 000euron myynnillä. Meidän tiimi Apaja sijoittui toiseksi, noin 15 000euron myynnillä. Tietysti häviäminen harmitti meitä, mutta pian tajusimme miten kova tulos meidänkin tulos oli; se rikkoi kuitenkin edellisen myyntipäivien myyntiennätyksen. Kenties ensi vuoden myyntipäivillä voitto onkin jo meidän?

Kommentit
  • Hanna Saraketo

    Tässähän on oikein kivan blogiesseen ainekset! Etsi oheen kuva myyntitohinoista ja julkaise blogina. Lisää tänne blogin tulokset (näyttökerrat yms.). Otsikkoon tai aloitukseen voisit miettiä tekstin tavoitteen – mikä se itse asiassa on? Kannustaa oman esimerkkitarinan avulla toisiakin aloittelijoita rohkeasti myynnin pariin? Korjaa pienet kirjoitusvirheet ja kategoriaksi blogiessee.

    3.12.2019
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close