Tampere
28 Nov, Saturday
0° C

Proakatemian esseepankki

Aamuista



Kirjoittanut: Nuppu Laaksonen - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Kirjoittajat: Jaakko Koljonen ja Nuppu Laaksonen

 

Johdanto

Aamu on päivän alku. Tyhjä ja tuore tila joka muodostaa loppupäivän suunnan. Aamut ovat herkkää ja mahdollisesti määrittävät hyvinkin selkeästi sen, missä tunnelmissa loppupäivä tulee kulkemaan. Usein ihmiset jaotellaan aamuvirkkuihin tai yökyöpeleihin, mutta onko kyseessä loppujen lopuksi sellainen synnynnäinen ominaisuus, johon ei ole mahdollista omin ratkaisuin vaikuttaa? Onko aamuvirkkuutta mahdollista harjoitella ja mitä hyötyä siitä voi olla? Mitä merkitystä on aamurituaaleilla? Näihin kysymyksiin haimme vastauksia soluesseetä tehdessämme.

 

Aamun merkitys

Aamu symboloi kirjallisuudessa uuden päivän lisäksi uutta elämää. Tähän vuorokauden aikaan liittyy tuoreuden ja raikkauden tunteet. Joissakin kulttuureissa aamu edustaa myöskin nuoruutta, uudistumista sekä iloa.

On usein helppoa olla onnellinen, kun elämän kolme elämän peruspilariksikin kutsuttua elementtiä on kunnossa. Lepo, ravinto ja liikunta. Tein esseetä kirjoittaessani havainnon, että usein parhaimmat päiväni ovat alkaneet niin, että nämä kolme peruspilaria ovat kunnossa. Takana hyvin levätty yö, nautittu ravitseva aamupala, sekä liikuntasuoritus. Kun herääminen on tapahtunut tarpeeksi aikaisin, näiden toimien jälkeen on aivan eri ääni kellossa lähteä toteuttamaan päivän haasteita.

Siitä huolimatta että nukkuminen on lähes yksi elämän edellytyksistä, on totta että liiallisella nukkumisella on haittavaikutuksia, kuten myös liian vähäisellä. Aamuihmiseksi kuitenkin on mahdollista harjoitella, kun ottaa huomioon muutamia rytmin muuttamista helpottavia seikkoja. Etenkin jetlagista kärsineet tietävät, että uuteen vuorokausirytmiin totutteleminen vaatii aina pientä sopeutumista.

 

Aamurutiinit

Tiimimme Jimi on tunnettu hieman poikkeavasta unirytmistään. Usein jo ennen kuutta heräävän Jimin aamurutiineihin kuuluvat salilla käyminen sekä aamupalan syöminen. Salilla käymisen jälkeen työskentely sujuu energisemmin sekä skarpimmin. Jimille aamu kuvastaa uutta päivää sekä uutta mahdollisuutta, eikä hän niin välitä nukkumisesta, – tai ehkä ennemminkin nukkumiseen kulutetusta ajasta. Valon myötä herääminen on hänelle helppoa ja se tuokin uutta energiaa. Eniten aikaisissa aamuissa Jimi pitää siitä tunteesta, että päivässä saa enemmän aikaan. Vähiten hän pitää eri vuorokausirytmin tuomista aikataulutusongelmista muiden ihmisten kanssa.

Moni allekirjoittaa myös Jimille läheisen aamurutiinin, saliharjoittelun tuovan tärkeää potkua tulevaan päivään. Osa kokee sopivampana virittymisrutiinina rauhallisen keskittymistä lisäävän aamumeditaation. Jotkut tekevät kenties molemmat, mikäli aamun aikaresurssit riittävät.  Meditaation hyödyistä kirjoitti Jevgeni Elä paremmin-blogissaan. (http://elaparemmin.fi/blogi/meditaation-hyodyt-ja-terveysvaikutukset-ja-kutsu-30-paivan-meditaatiohaasteeseen/)

Tutkimukset todistavat meditaation:

  • lisäävän sisäistä rauhaa
  • parantavan tietoisuutta
  • tekevän harjoittajastaan rauhallisemman ja tyynemmän
  • auttavan hetkessä olemista
  • parantavan ajattelukykyä
  • lepuuttavan aivoja ja parantamaan niiden lepokykyä myös muuna aikana
  • vähentävän unettomuutta
  • ja kokonaisuudessaan parantavan tyytyväisyyttä elämään

 

Miksi herätä aikaisemmin?

Jos joka päivä herää tunnin aikaisemmin vuoden ajan, saa vuoteensa 336 lisätuntia. Se vastaa 14:sta vuorokautta lisää aikaa toteuttaa itseäsi. Aikaisemmin herääminen voi tuntua vaikealta tai jopa mahdottomalta ilman hyvää syytä. Hyvän syyn tulisi olla itselle tärkeä ja ajankohtainen. Tällaisia syitä voi olla esimerkiksi harrastus, rentoutuminen tai tuotteliaisuuden lisääminen. Moni kertoo aikaisin aamulla heräämisen olevan rentoa aikaa, jolloin muu maailma nukkuu ja vain sinä olet hereillä. Aikaa jolloin voit olla itsesi ilman muiden arvostelua. “Myöhäinen” herääminen tai viime tingassa herääminen, ja nopeasti aamurutiinien tekeminen voi olla stressaavaa. Aikainen herääminen ja askareiden tekeminen aamulla herättävät tähän päivään, ja kun on aika lähteä töihin tai ihmisten ilmoille, olet jo ollut pidemmän aikaa tuottava, herännyt ja läsnä toisin kuin he ketkä saapuvat työpaikalle heräämään. Aiemmin heräämällä on mahdollista saada enemmän tuottavampia tunteja päivään, sillä tutkimuksien mukaan ihminen on aamulla tuotteliaisimmillaan. Saatat yllättyä kuinka paljon enemmän saat aikaan pelkästään heräämällä tunnin aikaisemmin. (Health Ambitition Top 7 benefits of waking up early, https://www.healthambition.com/benefits-of-waking-up-early/ ) (High Performance Lifestyle, 7 suprising benefits of waking up early, http://blog.highperformancelifestyle.net/waking-up-early-benefits/ )

Kirjoitushetkellä olen tehnyt paljon renkaanvaihtoa Pitstopissa. Tämä tarkoittaa aikaisia aamuja ja ei-niin-mielekästä hommaa. Olen huomannut kuinka tärkeä itselle mielekäs tekeminen on heräämisen helppoudelle. Jos vertaan pitstop-aamuja akatemia-aamuihin, voin sanoa, että akatemia-aamut ovat helpompia. Minusta on mielekästä tulla akatemialle, ja se vaikuttaa heräämiseeni ja unen laatuun. Vaikka herään samaan aikaan, mutta pitstoppiin, on minun vaikeampi nousta sängystä. Olen jopa ensimmäistä kertaa elämässäni alkanut torkuttaa! Aamut tuntuvat suorittamiselta, eikä niissä ole samaa rentoa fiilistä kuin ennen.

 

Aikaiset aamut & menestys

Monet liittävät aikaisen heräämisen menestykseen työnteossa ja työpaikalla. Mielestämme tähän on kaksi mahdollista syytä. Aikainen herääjä kerkeää jo aamulla tekemään aamurutiininsa rauhassa ja oikeasti herää tähän päivään. Kun on aika alkaa töihin tai mennä työpaikalle, ei aikaisella herääjällä mene aikaa esimerkiksi kahvin hakemiseen, ajatusten kokoamiseen ja työn aloittamiseen. Tutkimusten mukaan 50 % itse omaisuutensa tehneistä miljonääreistä heräävät aikakin kolme tuntia ennen työnteon aloittamista. Esimerkiksi Applen toimitusjohtaja Tim Cook herää joka päivä 3:45. Cook selaa herättyään sähköpostin, käy lenkillä ja juo aamukahvit (https://www.huffingtonpost.com/entry/this-is-when-successful-people-wake-up_us_596d17a3e4b0376db8b65a1a ). Myös aikaisen heräämisen tuoma lisäaika tuo lisää aikaa tehtäville. Kun sinulla on enemmän aikaa ja olet tuotteliaampi, saat myös enemmän aikaan ja menestyt työssäsi.

 

Mitkä tekijät helpottavat aikaisemmin heräämistä?

    1. Ensimmäinen ja jopa tärkein askel aikaisemmin heräämiseen on yksinkertaisesti aikaisemmin nukkumaan meneminen. Mikäli aiemmin herääminen tulee vähennetyksi omista yöunista, ei se ole pitkässä juoksussa kannattavaa. Väsyneessä tilassa opitut asiat eivät pysy pitkässä muistissa, mutta levon merkitys on liian laaja aihe samassa esseessä käsiteltäväksi.
    2. Itsensä palkitseminen herätyksen jälkeen. Palkintona voi toimia myös itselle mieluisan toimen tekeminen aamutuimaan. Tämä voi olla esimerkiksi luova tekeminen, kuten hyvän kirjan lukeminen, piirtäminen, soittimen soittaminen.
    3. Ravitse! Rauhallisesti nautittu ravintorikas aamupala voi myöskin toki toimia aikaisen aamun palkintona. Pääasia on se, ettei aamupalaa jätä välistä, sillä nukkumisen jälkeen kehon varastot tulee täyttää. Näin saadaan polttoainetta kehoon, sekä myöskin aineenvaihdunta yöunien jälkeen rullaamaan.
    4. Jotta aamulla ei tarvisi hötkyillä, kannattaa aamutoimet tehdä mahdollisimman helpoksi. Etukäteen valmistautuminen vähentää aamun kiirettä. Vaatteiden valitseminen jo edellispäivänä mahdollistaa niihin sujahtamisen suoraapäätä sängystä. Myös aamupalan voi laittaa valmiiksi: puurohiutaleet kulhoon ja kahvi tippumista vaille valmiiksi. On mukava aloittaa päivä jos koulureppukin odottaa pakattuna, läppäri, muistiinpanovälineet sekä täytetty vesipullo mukana.
    5. Keho tykkää liikkeestä aamulla. Väsymyksen karistelemisessa auttaa liikuntasuorituksen ajoittaminen aamuun. Lenkki raikkaassa ulkoilmassa tai salitreeni on oiva tapa heittää unihiekat silmistä.
    6. Sanomalla asiat ääneen, saat ekstramotivaatiota sytyttää aamuisin into unisen mielesi syövereissä. Kerro ystävällesi tai tiimillesi tavoitteestasi aikaistaa heräämisiäsi ja saat huomata että on huomattavasti vaikeampaa torkuttaa muiden tietäessä tavoitteestasi.
    7. Aamumeditaatio on loistava tapa kääntää uudelle päivälle uusi puhdas sivu. Koska meditoiminen parantaa keskittymiskykyä, sen tekeminen aamulla auttaa fokusoimaan työ- tai kouluasioihin.
    8. Päivän suunnittelu etukäteen. Kun edellisenä päivänä päättää kolme asiaa, jotka haluaa saada seuraavana päivänä aikaiseksi, niin aamulla saa herätä selkeään ajatukseen siitä, mitä päivä tuleman pitää. Myös yöunet tulee nukuttua paremmin, kun hoidettavia asioita ei tarvitse yrittää muistaa, vaan ne on kirjoitettu ylös. 
    9. Ajatukset rakentavat todellisuutemme ja tulevan päivän asenteemme. Aloita päiväsi mukavilla ajatuksilla, se auttaa sinua muuttamaan tunteitasi. Jo ennen sängystä ylösnousemista kannattaa pysähtyä hetkeksi ja aloittaa päivä energisoivalla mietelauseella. Tämä ajatus voi olla esimerkiksi “tästä tulee hyvä päivä”.

Yhteenveto

Tietty osa ihmisistä vieroksuu aikaisia herätyksiä yli kaiken, mutta meistä kirjoittajista ei kumpikaan ole ennestäänkään torkuttaja-tyyppiä. Koimme aikaisempien herätyksien harjoittelemisen kuitenkin osana itsensä kehittämistä, sekä aikaansaamisen lisäämistä. Aina hetkittäin on hyvä haastaa itseään sekä toveria epämukavuusalueelle miettien elämänlaatua entisestään parantavia tekijöitä. Joskus se saattaa olla herätyskellon soiminen aiemmin, astuminen vilpoiseen kevätilmaan, ja pysähtyminen oman mielen äärelle meditaationauhoitusta kuuntelemaan. Monet aluksi epämukavalta tuntuvat asiat tuovat silti lisää elämää elämään. Mikäli aiemmin herääminen ei tunnu mieluisalta, ainakin se pidentää vuorokautta niin, että mieluisille asioille jää enemmän aikaa.

Mitkä asiat tekevät sinun heräämisestäsi helpompaa? Mikä saa sinut nousemaan ylös aamulla? Mitä sinä tekisit lisätunneilla vuorokaudessasi?

 

Lähteet:

Allan Jenkins, Morning: How to Make Time: a Manifesto

Catherine Perry, Affirmations for Your Morning – Positive energy daily start, hypnosis & meditation

Kirsi Tikka & Jarno Härkönen, 30 askelta toimivaan kehoon ja mieleen, Fitra 2016

http://elaparemmin.fi/blogi/meditaation-hyodyt-ja-terveysvaikutukset-ja-kutsu-30-paivan-meditaatiohaasteeseen/

http://elaparemmin.fi/blogi/miksi-herata-aiemmin/

Huffingtonpost, this is when succesful people wake up, 17.7.2017, https://www.huffingtonpost.com/entry/this-is-when-successful-people-wake-up_us_596d17a3e4b0376db8b65a1a

Kommentit
  • Ville Pajala

    Hyviä pointteja aikaisen heräämisen hyödyistä joita ei välttämättä usko ennen kuin niiden on itse todennut pitävän paikkansa.
    Olen itse kuluneen lukuvuoden aikana kiinnittänyt paljon huomiota heräämisiini. Pidin itseäni ennen iltaihmisenä ja ajatuskin aikaisin heräämisestä ja urheilusta aamulla tuntui vaikealta. Olen kuitenkin huomannut, että aikaisin herääminen ja aamuliikunta on ehdottomasti vain asenteesta kiinni. Ja kuten tekin sanoitte, aikainen herätys alkaa jo siitä, että menee illalla tarpeeksi aikaisin nukkumaan ja päättää herätä aikaisin.
    Olen myös huomannut saman mitä kirjoititte myöhäisen heräämisen aiheuttamasta stressistä. Jos herää myöhemmin ja on jo herätessä kiire, jää kiireinen olotila helposti päälle koko päivän ajaksi.
    Niiden joilla on vaikeuksia herätä aamulla tulisi ehdottomasti kokeilla heräämiseen jotain apukeinoja kuten vaikkapa sitä kuuluisaa herätysvaloa. Senkin hyödyistä on toki ihmisillä ollut montaa mielipidettä, mutta heräämisen kanssa on mielestäni hölmöä tuskailla ellei ole edes yrittänyt helpottaa sitä jollain tapaa.

    3.5.2018
  • Toni Latosaari

    Täälä bingo! Ehkä te jo tiedättekin, etten ole mikään aamuihminen, joten vinkit tulevat tarpeeseen. Toisaalta kun mietin omaa nukkumistani, niin on hyvin hyvin vaikeaa nähdä itseni heräämässä aamu kuudelta lähtemään esimerkiksi salille. Tällä hetkellä ajattelen tästä vain, että “hyi, eihän tuo ole ihmisten puuhaa!”. Tuntuu todella kaukaiselta ajatukselta nähdä itseni aamuvirkkuna, mutta ehkä se vain on omasta asenteesta kiinni. Sekin silti tuntuu hyvin epätodennäköiseltä, koska rakastan nukkumista varmaan enemmän kuin kukaan muu. Ja nimenomaan aamulla pitkään nukkumista. Se on maailman paras tunne, kun voi vain huoletta nukkua pitkään aamuun ja herättyä jäädä vielä “heräilemään” peiton syövereihin. Se tekee heräämisestä jotenkin vain helpompaa ja erittäin mukavaa. Kyllä sitä silti monesti loppujenlopuksi sängystä ylös nousemisen syyksi muodostuu se, ettei nyt ihan koko päivä menisi hukkaan. Ja näin nukkumista rakastavana ihmisenä olisi mahtavaa saada lisätunteja päivään, sillä myös päikkärit ovat parasta ikinä! (;

    3.5.2018
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close