Tampere
23 Apr, Tuesday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointia rakkaudella



Kirjoittanut: Ilona Pankko - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Markkinointia rakkaudella
Anja Kulovesi
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Markkinointia rakkaudella

Johdanto

Markkinointi ja tämän tärkeys ovat olleet tiedossa itselleni pitkään. Olen opiskellut muodin parissa markkinointia, mutta täysin tuntematon osa-alueena vielä. Lähestyn markkinointia lämpimästi ja iso into päällä, mutta mitä se sisältää ja mitä siihen kuuluu ovat vielä itselleni erittäin isoja kysymysmerkkejä. Lähden käsittelemään aihetta aloittelijan näkökulmasta ja suoraan kuluttajan suuntaan ja perehdyn enemmän sissimarkkinointiin ja sen esimerkkeihin.

Mietin esseen suuntaa valitessani, että mikä on asia, mikä minua kiehtoo markkinoinnissa, ja mitä haluan oppia omia projektejani ajatellen. Tämä oli helppo valinta ja sen vuoksi perehdyn enemmän sissimarkkinointiin. Oma ajatukseni kulku perustuu pitkälti luovuuden kautta ajatteluun, mutta minulle on tärkeä olla tehokas ja olenkin hiukan tuloskeskeinen. Sen vuoksi sissimarkkinointi on asia, joka kiehtoo ja haluan ehdottomasti oppia sen salaisuudet ja idean.

Asiakkaat, ihan perustyypit

Markkinoinnissa on tärkeä ymmärtää asiakkaiden tarve ja toive. Markkinat pyrkivät tekemään täsmämarkkinointia suoraan kuluttajille, joka lisää käsi kädessä myyntiä (Kulovesi 2022.) On tärkeä ymmärtää, kenelle, miksi, ja mitä. Me kuluttajat voimme muuttaa omaa ostotyyppiä koska vain. Voimme miettiä eettisyyttä, hintaa, väriä, tarkoitusta ja laatua. Meidän ostolasimme vaihtuvat ihan yhtä usein, kun aurinkolasiemme väri. Näin opiskelijana, joka miettii hintaa pääsääntöisesti, on ihana pohtia omaa näkökulmaa markkinointiin. Täsmämarkkinointi on sen vuoksi vaikeaa. Saatan ostaa ruokakaupasta pelkkää Pirkkaa tai Kotimaista, mutta sitten, kun haluan kasvoilleni seerumia, olen valmis laittamaan rahaa kiinni ihan kunnolla. Kulovesi kertookin hyvin, että valitsemme aamulla vaatteet, jotka tuntuvat päällämme hyvältä, mutta vaatteiden takana on aina jotain elävää, jota vaatteista ei voi tunnistaa (Kulovesi 2022).

Sissimarkkinointi

Voi, tämä markkinoinnin osa-alue, on asia, joka kiinnostaa minua eniten ja siihen on pakko syventyä. Sissimarkkinointi tarkoittaa pienen investoinnin markkinointia, joka tuottaa suuria tuloksia (Meltwater 2021). Näin myyntityötä tekevänä, kiinnostaa nimenomaan pienet keinot, jolla helppo lisätä myyntiä, sen vuoksi tämä markkinoinnin keino on mielestäni kiehtovaa, ja sitä haluan ehdottomasti oppia tekemään omissakin projekteissani.

Sissimarkkinoinnissa voi olla ketterä, luova ja mielikuvituksellinen, jotta se tuottaa helppoa tulosta. Sissimarkkinoinnin historia on pitkä, jota ei ihan heti alkuun itse ajattelisi. Sissimarkkinointia näkee ympärillään paljon, ja siihen ei välttämättä kiinnitä huomiota. Kuitenkin monet asiat, joita ajattelemme kuuluvan sissimarkkinointiin, eivät välttämättä sitä ole. Markkinointi sisältää todella ison määrän alaotsikoita, joten välillä on vaikea erotella, mikä kuuluu mihinkin. Sissimarkkinointi sanana tulee sissisodasta, eli isketään yllätyshyökkäyksellä pienempiin ryhmiin. Eli kohderyhmän pitää olla tarkka ja tämä kohdistuu potentiaalisiin asiakkaisiin (Meltwater 2022.)

Sissimarkkinointia voi tehdä niin ulkomainontana, sekä sisätiloissa. Omaan mieleeni juolahtaa Tampereellakin monia paikkoja, jossa on voinut havaita ympärillään sissimarkkinointia. Finlaysson on hyvä esimerkki niin sanotusta taidealueesta, josta voi löytää, jos jonkinlaista sissimarkkinointia. Tällaisia voi olla muun muassa väliaikaiset taideteokset kaduilla, tai vaikka lyhtypylväisiin liimattuja tarroja. Sisätilojen sissimarkkinointia voi olla sitten taas vaikka flashmobit, jotka herättävät varsin pienellä budjetilla varsin suurta näkyvyyttä ja huomiota.

Hyviä esimerkkejä sissimarkkinoinnista

Pölli Tästä -blogissa on loistavia esimerkkejä sissimarkkinoinnista, ja jokaisen sissimarkkinoinnista olisikin hauska perehtyä ihan niistä jokaiseen.

Oma henkilökohtainen lempimarkkinointikeino oli Julius Repo kauppatieteiden ylioppilas, joka etsi itselleen kesätöitä. Hän meni plakaatin kanssa Helsingin rautatieasemalle seisoskelemaan ja siinä sitten nautiskeli työnhausta. On myös tietysti kyyseenalaisempiakin keinoja tehdä sissimarkkinointia, kuten kun räppäri Heikki Kuula väärensi linnan kutsunsa. Toki hyvän sissimarkkinoinnin tunnistaakin sitä, että sillä sörkitään ja herätetään tunteita.

Niin kuin tässä blogissa todettiinkin, on vaikea erottaa, onko jokin markkinointi sissimarkkinointia vai ei. Näihin hyviä esimerkkejä ovat Ikean ja Finlaysonin nokittelu parhaista lakanoista. Tässä Ikea mainosti lakanoitaan lauseella: ”Hei Finlayson, mekin teemme kauniita lakanoita.” Tähän Finlayson vastasi: ”Hei Ikea, Tässä on maailman kaunein lakana. Tehkää perässä.” Tämähän ei kuitenkaan tähän jäänyt, vaan Tam-Silk astui kuvaan Kangasalta pienenä Suomalaisena yrityksenä, että ”Ikea ja Finlayson, siirtäkää tuotanto Suomeen, niin jatketaan keskusteluja.” Siis todella nerokas markkinointi tältä Kangasalalaiselta pienyritykseltä, mutta hyvä esimerkki siihen, kuinka vaikea on todella erottaa markkinointimuotoja. Lasketaanko sissimarkkinointiin, jos mainos perustuu vain piikittelyyn ja nerokkaisiin sanavalintoihin? Minkälainen budjetti näihin on tarvittu? Nämä ovat kysymyksiä, joita lähden itse pohtimaan ja innolla odotan mitä upeimpia sissimarkkinoinnin innovointeja sitä voi keksiäkkään.

Pohdinta

Markkinoinnin salat ovat vielä piilossa, mutta luotan niiden tulevan esiin jossakin kohti. Totesin, että täytyy lähteä kokeilemaan erilaisia keinoja, jopa niitä hulluimpiakin. Haluan tulla markkinoinnin mestariksi, ja olenkin päässyt sipaisemaan tiettyjä osa-alueita, kuten juurikin muodin parissa markkinointia ja sen suunnittelua.

Sissimarkkinoinnin salat ja ideat ovat mitä mielenkiintoisempia, ja aion ehdottomasti avata sille silmäni omien projektien kautta. Kuitenkin täytyy oppia erottamaan sissimarkkinointi nimenomaan muista markkinoinnin osista ja oppia tekemään se todellakin pienellä budjetilla.

Markkinointi voi olla hauskaa ja luovaa, mutta tietyt asiat täytyy toimia, jotta yritys on näkyvä, ja siihen liittyy paljon. Aina yrityksen markkinointia miettiessä ei tule laisinkaan mieleen, että mitä kaikkia keinoja ja kuinka paljon työtä sen eteen on nähty ja kuinka moni ihminen voi toteuttaa isommankin yrityksen markkinointia. Täytyy aloittaa pienistä askelista ja alkaa ottamaan selvää, että miten markkinointisuunnitelmaa tulisi konkreettisesti toteuttaa ja mitä siinä tulisi ottaa huomioon. On monia asioita, joita ei edes ajattelisi olevan markkinointitiimin tehtäviä ja aion ottaa selville pienimmätkin markkinoinnin salat.

Lähteet

Pölli Tästä. 2022. Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia. Verkkosivu. Viitattu 9.4.2023.

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Meltwater. 2021. Sissimarkkinointi eli guerilla markkinointi – mitä se on ja miksi se on tehokasta? Verkkosivu. Viitattu 9.4.2023. https://www.meltwater.com/fi/blog/sissimarkkinointi-eli-guerilla-markkinointi

Kulovesi, A. 2022. Markkinointia rakkaudella. E-kirja. Saga Egmont. Viitattu 9.4.2023. Vaatii käyttöoikeuden. https://www.bookbeat.fi/kirja/markkinointia-rakkaudella-735087

Kommentoi