Tampere
31 Jan, Tuesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka meidän pitäisi huomioida toisiamme?



Kirjoittanut: Atso Jaakkola - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Big Potential: How Transforming the Pursuit of Success Raises Our Achievement
Shawn Achor
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kuinka meidän pitäisi huomioida toisiamme

Shawn Achor kertoo kirjassa isosta potentiaalista. Hän kertoo. Kuinka voimaa on enemmän tiimissä toimimisesta kuin yksin toimimisessa. Kuinka saamme tiimistä enemmän irti. On se, kuinka luomme hyvää ja auttavaa ilmapiiriä.

 

Näin Shaw kuvaa kuinka luot hyvää ilmapiiriä keskuuteen.

Hän kertoo tarinan Sarahsta joka hakee uutta kumppania lakipuolelta. Miksi hänet valittiin? Olisi syynä se että hän kehui yrityskumppaneitaan ja auttoi toisia henkilöitä.

 

Kehumisen ja kiitoksen voima on loputon ja sitä et voi käyttää loppuun.

Shawn esittelee kirjassa kehumista prisman kaltaiseksi. Prisma läpi heijastuva valo muuttaa väriä ja se hajaannuttaa sen. Se luo positiivisen kierteen, joka kasvaa kasvamistaan. Eli mitä enemmän kehut muita onnistumisista se ruokki onnistumista ja saat itsekin kehuja ja onnistumisia enemmän.

Kirjassa myös kerrotaan kehujen vastaanottamisesta. Kun otat kehuja vastaan. Ota ne lämpimästi vastaan. Elä tukahduta niitä sanomalla, että minulla kävi tuuri tai vahingossa onnistuin. Tämä tukahduttaa kehun voiman ja se ei pääse valloilleen.  Haluamme olla ujoja ja nöyriä saavutuksista, mutta tässä se ei ole hyvä.

Kirjassa on kuusi strategiaa parantaa kiitosta.

  1. lopettaa vertailu kehuilla
  2. valokeila oikealle
  3. kehu pohjaa
  4. demokratisoi kiitosta
  5. avaa piilon lukitus 31.
  6. älä vain kehu tulosta

Seuraavaksi käyn läpi jokaisen yksityiskohtaisemmin. Kuinka voimme olla parempia kehujia ja kehujen vastaan ottajia.

 

1.Lopeta vertailu kehuilla

Kun kehut toista elä vertaa sitä toiseen. Mieti tilannetta, jossa palautat koulutyön ja sinua kehutaan, että olit parempi kuin Jack. Tällöin et kehu vaan vertaat toista toiseen ihmiseen. Mieti jos Jack olisi kuullut. Tällöin annat myös paineita kehutulle tulevaisuudessa. Sinä voit kehua. koulutyösi oli huikea ja hämmästyttävä. Tällöin kehut yksilöä ilman että vertaat sitä muihin. Tämä myös alentaa tavoitteita. Jos vertaamme ryhmään. Jos Jack on luokkansa paras häntä, verrataan luokkaansa. Hän voi ajatella, että se riittää. Vaikka hän voisi olla valtionsa paras. Joka saisi hänessä isomman potentiaalin esille.

Aina kun kehut vertaamalla toisiin. Arvioit muut huonommiksi. Vaikkei näin ole. Jokaisen työssä on monesti kehuttavaa. Helpoin tapa on lopettaa muihin vertailevan kiitoksen. On, kun et käytä superlatiiveja. Ne ovat aina muita alentavia. Jos sanot että hän on älykkäin. Sanot samalla, että muut ovat tyhmempiä. Tämä vertailu arvostelu on yhteiskunnassamme syvällä. Kouluisamme on numero asteikko ja siinä on vain tietty määrä opiskelijoista ketkä voivat päästä 10 arvosanaan. Tällöin emme anna mahdollisuutta kaikille olla 10 oppilaita.

 

  1. valokeila oikealle

 

Shawn Achor menit tutkimaan Princess Cruise Linesin asiakaskokemusta. Ja mitkä tekijät vaikuttavat onnelliseen asiakaskokemukseen. He haastattelivat miehistönjäseniä noin 30 henkeä.

Silloin he tajusivat jotain ainut laatuista. Monet miehistön jäsenet sanoivat. Kun kysyttiin. Mikä on heidän onnellisin työpäivänsä. he vastasivat: Silloin kun työkaveri tai johtaja kehui heitä vilpittömästi.

Shawin ajattelee, että kun työntekijät saavat kehuja niin se vahvistaa heidän itsetuntoansa ja he heijastavat onnellisuutta ja hyvää oloa asiakkaisiin.

kirjassa kerrotaan, että kun kehuu ja juhlii onnistumisia. Silloin oppii myös näkemään enemmän kehuja ja onnellisuutta ympärillä.

tämä ei tarkoita sitä, ettei voisi antaa rakentavaa palautetta. Vaan sitä, että sen suhteen pitää olla tasopainossa. Kuinka paljon annat negatiivista ja positiivista palautetta.

Se mistä saamme huomioita Aivomme uskovat, että sitä pitää jatkaa. Joten jos annat hyvää palautetta ja huomioita. työntekijät oppivat antamaan myös hyvää eteenpäin.

Eli kun annat positiivista palautetta, tuot ympärillesi valoa ja saat kiitosta ja kehuja takaisin.

 

  1. kehu pohjaa

 

Valokeilaan nostamisessa on omavarjonsa. Kertoo Shawn. Silloin kun nostaa huippupelaajan, joka on tehnyt voittomaalin. Unohdetaan että siihen tarvittiin koko joukkue. Pitäisi olla enemmän koko joukkue voittaa koko joukkue häviää. Armeijoissa käytetään tätä, kun yksi mokaa niin kaikki muutkin kärsivät. Kun yhdessä onnistutaan. Silloin kaikki onnistuu.

Vaikka Shaw on lavalla yksin puhumassa. Hän sanoo tiimillensä, että me saimme puhuja keikka. Sillä hän haluaa osoittaa, ettei hän tehnyt sitä yksin vaan aina tarvitaan ihmisiä ketkä sen mahdollistaa. Meidän pitäisi miettiä kuinka me voimme kehua toisiamme aidosti.

 

  1. demokratisoi kiitosta

Johtajien tehtävä on saada muista parempia tekijöitä. Tämä tarkoittaa sitä, että haluat ja sinun pitää antaa kiitosta ja ylistystä. Monesti käy, että vain johtajat antavat kiitosta. Mutta meidän pitää tasapuolistaa kiitos. Näin teki halpalentoyhtiö Jet Blue. Joka teki järjestelmän, jossa jokainen miehistön jäsen pystyi antamaan kiitosta työkavereille ja näin kuka sai kiitosta. Sai pisteitä, jolla pystyi ostamaan ravintolaan lahjakortin tai matkan itselleen.

Tämä ruokki kiitoksen antamista ja paransi työtyytyväisyyttä ja sitoutumista yrityksessä. Joka tuotti enemmän tulosta.

Shawn huomasi tutkimuksessa, kun ihminen oli saanut 4 kehua vuoden aikana. Hän antoi kaksi kertaa enemmän kehuja tulevana vuonna. Tästä voidaan huomata, että kehujen antamisesta tulee positiivinen kierre joka antaa paljon yritykselle. Eli tehdään meistä kaikista huippu kehujia.

 

  1. avaa piilon lukitus 31.

Training lehden tutkimuksen mukaan työpaikalla 31 prosenttia. Eivät ilmaise työssään positiivisia asioita, vaikka ovat positiivisia. Joten sinulla on melkein 1/3 ihmisistä ketkä ei kehu töissä. Heitä pitää innostaa ja antaa työkaluja. Kuinka he kertovat innostuksesta ja antavat kiitosta muille. Jotta saat loistamaan työyhteisön.

 

  1. älä vain kehu tulosta

Shawn kertoo tarinaa, jossa hän menee Harvardin yliopiston soittajien miehistöön. Miten hänet houkuteltiin miehistöön, oli kehot. Soittamisen valmentaja kehui hänen vahvaa kehoansa. Jolloin hän uskoi, että olisi hyvä soutaja. Tällöin hän sai idean siitä, että haluaisi olla parempi soutaja.

On siis tärkeää kehua menneitä ja tulevia saavutuksia. Jolloin löydämme ihmisen ison potentiaalin.

 

Näillä vinkeillä saamme ihmisestä tehtyä parempia kehujia, ja kiitoksen antajia mikä lähtee leviämään ja luo hyvää ympärilleen.

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close