Tampere
29 Jun, Wednesday
26° C

Proakatemian esseepankki

Mitä värit viestivät?



Kirjoittanut: Petra Hiltunen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

 Johdanto 

Meillä oli viime viikolla palaveri, jossa suunnittelemme brändivärejä Sauma brändillemme. Sauman hallitsevat värit tähän asti ovat olleet musta ja vaalean lila, jotka ovat toimineet t-paitojen väreinä sekä ovat näkyneet Sauman verkkosivuilla. Palaverissa käytimme apuna nettisivua Coolors.co, joka auttoi hahmottamaan mitkä värit voisivat sopia yhteen. Itse henkilökohtaisesti ihastuin moniin eri väriyhdistelmiin, joten aloin tarkemmin tutkimaan värien merkitystä ja mitä mielikuvia ne luovat ihmisissä, jotta voisimme luoda parhaiten toimivat brändivärit Saumalle. Hämmästyin kuinka oleellinen asia brändäyksessä värit ovat ja kuinka paljon niillä todella voidaan viestiä.  

 

Värit ovat voimakkaita mielikuvien rakentajia 

Värit ovat vahva viesti, ja niiden avulla voidaan vaikuttaa siihen, millainen mielikuva yrityksestä syntyy. Väreillä voidaan vaikuttaa jopa ihmisten tunteisiin, mielialaan ja ostokäyttäytymiseen. Värit ovat vahva viesti, ja niiden avulla voidaan vaikuttaa siihen, millainen mielikuva yrityksestä syntyy. Väreillä voidaan vaikuttaa jopa ihmisten tunteisiin, mielialaan ja ostokäyttäytymiseen.  

McDonald’s ei ole sattumalta keltainen ja punainen. Ferrari tunnistetaan punaisesta, ja nimenomaan Ferrarin punaisesta. Joskus brändille raivataan tilaa tyhjällä pinnalla kuten valkoisella värillä. Brändi voi olla ilmeeltään myöskin läpikuultava, kerroksellinen. Vahvoilla brändeillä on erilaisia tunniste-elementtejä, joita kehitetään ja muovataan heijastamaan ajan henkeä. (Mbe n.d.)  

Värien vaikutusta ihmisiin on haastava tutkia, koska kokemus on aina yksilökohtainen ja siihen vaikuttavat monenlaiset asiat, kuten ihmisen tausta, ikä, sukupuoli ja kulttuuri. Mielikuviin vaikuttaa myös se, millaisia väriyhdistelmiä käytetään, ja mikä on värien määrä suhteessa toisiinsa. Tyypillisesti yrityksellä on väripaletissaan yksi pääväri sekä yksi tai useampi tehostevärejä, joiden avulla omaleimainen ja tunnistettava yritysilme syntyy. 

 

Huomasimme palaverissa, että brändiväreihin on hyvä sisällyttää sekä vaaleaa että tummaa sävyä. Kirkkaiden tai värikkäiden sävyjen lisäksi, kannattaa mukana olla ainakin yksi tai kaksi neutraalimpaa ja haaleampaa sävyä. Sauman kaunis murrettu vaalean lila on tähän toimiva, sillä sitä voimme käyttää esimerkiksi taustavärinä silloin kun valkoinen tai musta eivät toimi. Valkoinen ja musta ovat värejä, joita mielestäni ei tarvitse sisällyttää erikseen brändiväreihin, sillä niitä tulee kuitenkin käytettyä. Lila sävynä toimii meillä myös tietynlaisena korostusvärinä, ja siksi se on hyvin käytännöllinen sävy. 

 

Värien merkitys 

Löysin hyvän artikkelin nimeltä Väripsykologiaa brändinäkökulmasta, joka on poimittu nettisivulta Wtfdesing.fi. Nettisivulla värejä kuvailtiin hyvin ja osattiin yhdistää, mitä kyseinen väri viestii yrityksestä. En poiminut kaikkia löytämiäni värejä, mutta otin tähän muutaman yleisen värin.  

 

Violetti on erikoinen ja arvoituksellinen väri, sillä se voi olla lämmin, kylmä tai ei kumpaakaan. Siinä yhdistyvät sinisen rauhallisuus ja punaisen impulsiivisuus, joten sävy ratkaisee millaisen mielikuvan väri herättää. Violetti tunnetaan ylellisenä ja kuninkaallisena värinä. Violetti brändi on ylellinen ja arvoituksellinen. Se käyttäytyy arvokkaasti ja viestii harkiten ja perfektionistin ottein. Violetin tuottamat palvelut tai tuotteet ovat vimpan päälle laadukkaita ja ylellisiä. 

 

Punaista tulee käyttää harkiten ja kohtuudella, sillä se on voimakkaiden tunteiden väri. Punaisen värin on tutkittu kiihdyttävän, nostavan sykettä ja tehostavan adrenaliinintuotantoa. Punainen sopii intohimoiselle brändille, jolla on vahvoja mielipiteitä. Punainen väri kertoo rohkeasta ja motivoituneesta yrityksestä, joka tekee kaikkensa saavuttaakseen tavoitteensa ja auttaakseen asiakkaitaan. 

 

Oranssi on lämmin ja rohkaiseva väri, joka energisoi ja ilahduttaa. Liian räikeä oranssi voidaan kokea myös hyökkäävänä ja painostavana. Oranssi sopii huumorintajuiselle ja energiselle brändille, joka työskentelee ja tulee mainiosti toimeen hyvinkin erilaisten ihmisten kanssa. Oranssi brändi tekee rohkeita päätöksiä, usein varsin impulsiivisesti, mutta kekseliäisyydellään toteuttaa mahdottomimmatkin suunnitelmat. 

 

Keltainen on ilon ja älyn väri. Keltainen piristää ja keventää, auttaa keskittymään ja luo onnellisuuden tunnetta – oikeissa mittasuhteissa. Liika keltainen saattaa aiheuttaa ahdistusta. Keltainen sopii luovalle, uteliaalle ja itsevarmalle yritykselle. Keltainen brändi on ylpeä keltaisuudestaan, sillä kaikki sen kilpailijat edustavat aivan muissa väriskaaloissa.
 

Vihreä väri on luonnon, terveyden ja kasvun väri. Värinä se rasittaa silmiämme vähiten ja on sen vuoksi rauhoittava ja miellyttävä väri. Vihreä on tasapainon väri – onhan se värispektrin keskimmäinen. Vihreä helpottaa stressiä, rauhoittaa ja näin helpottaa päätöksenteossa. Vihreä brändi on kasvunhaluinen, harmooninen ja arvoiltaan vihreä. Vihreä yritys on huippuhyvä omalla alallaan, mutta saattaa epähuomiossa pitää sen omana tietonaan. 

 

Sininen väri rauhoittaa. Se on taivaan ja veden väri – se on pysyvä, muuttumaton. Sininen on itsenäisyyden, uskollisuuden ja turvallisuuden symboli. Sinistä väriä käytetään Suomessa paljon yritysmaailmassa. Sininen brändi on luotettava, uskottava ja turvallinen. Sillä on vankka perusta ja vahvat perinteet, joita ahkerat ja tuottelijaat työntekijät kunnioittavat syvästi. Sininen brändi on usein konservatiivinen ja harkitsee tarkkaan eteen tupsahtavia mahdollisuuksia. 

 

Musta väri on ajaton ja vaivatta tyylikäs. Se on vallan, auktoriteetin, älykkyyden ja tiedon väri. Musta on tyylikäs, rohkea ja jopa aggressiivinen valinta. Se on turvallinen väri, johon on helppo tukeutua. Musta kuuluu sivistyneelle ja viralliselle tai vahvalle ja elegantille brändille. Mustaan voi yhdistää minkä tahansa värin ja brändinäkökulmasta se kannattaa. Yksin musta saattaa jättää kertomatta brändisi ydinviestin.  

 

Ruskea väri henkii luottamusta, rehellisyyttä ja maanläheisyyttä. Eri sävyissä ruskea voi henkiä samoja arvoja kuin musta, mutta hieman lempeämmin. Ruskealla brändillä on jalat maassa. Se on käytännönläheinen ja vakaa yritys, jonka reipas ja tuottelias tiimi kokoontuu aina yhdessä viettämään virkistävää ja ansaittua kahvitaukoa. (Wtfdesing n.d.) 

 

Mitä värejä tulemme käyttämään?

Koska Sauma brändinä on vastuullinen ja leikkimielinen, valitsimme murretun vihreän luomaan mielikuvaa vastuullisuudesta. Leikkimielisyyttä ja hauskuutta yritämme luoda vaalean lilalla, mutta toisaalta se viestii laadukkuudesta ja yleellisyydestä, mitä tekstissä violetin kohdalla mainittiin. Lila saattaa viestiä myös feministisyydestä, mitä tosin emme halua liikaa korostaa, sillä Sauma on unisex brändi, ja haluamme, että kuka tahansa voi ostaa paitojamme. Mietimme myös, voisimmeko liittää siihen rinnalle keltaisen korostamaan leikkimielisyyttä ja hauskuutta. Huomasimme, että kuinka paljon murretut värit olivat meidän mieleemme ja saattaisivat erottua hyvin edukseen. 

Laitan tähän lopuksi kaksi kuvaa, mitä Coolors.com meille tarjosi. Ensimmäisessä kuvassa on viisi eri väriä, joihin kuuluu myös keltainen ja kaksi eri vihreän sävyä. Toisessa kuvassa on kolme väriä, joita tulemme varmasti käyttämään Sauman brändäyksessä. Toisen kuvan murrettu vihreä sävy toimii lilan kanssa kivasti, sekä tavallisen mustan sijaan, kolmas väri on tumman harmaa. 

 

 

 

 

Lähteet: 

https://designinspis.fi/blogi/brandivarit-yritykselle/ 

https://www.wtfdesign.fi/blogi/varipsykologiaa-brandinakokulmasta 

https://mbe.fi/palvelut/brandi-ilme/ 

https://mbe.fi/blogi/vahva-brandi-tarjoaa-yrityksellesi-kilpailuetua/ 

 https://www.getsomehelp.fi/artikkelit/miten-ja-miksi-maaritella-brandille-visuaalinen-ilme/ 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close