Tampere
01 Dec, Wednesday
-11° C

Proakatemian esseepankki

Brändi lyhyesti



Kirjoittanut: Nelly Lähteenmäki - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Intohimona Brändit
Maineen uusi aalto
Marina Vahtola
Pekka Aula
Jouni Heinonen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Ymmärrän teoriassa mitä brändi tarkoittaa, koin kuitenkin, että en saanut aiheesta koskaan mitään kosketuspintaa, ajattelin että brändi vain on tai ei sitten sitä ei ole. Luin aiheesta enkä siltikään päässyt aiheeseen kovin syvälle, kunnes Tiimimestareissa aiheenamme oli brändi ja pääsimme syventämään oppiamme dialogissa ja sitten sain kiinni punaisesta langasta. Pakko taas kyllä mainita kuinka ihanaa ja hedelmällistä dialogi voikaan olla! 

 

Mikä on brändi 

Mielestäni brändi on yksinkertaisesti selitettynä imagon ja maineen risteyskohta.  

Imago = Tietoisesti itsestään annettava kuva, lupaukset, arvot yms. 

Maine = mielipide, kokemus – mitä sinusta puhutaan selän takana, kuka sinusta puhuu 

Jos ruvetaan miettimään yrityksesi imagoa, mitä sinä haluaisit yrityksestäsi sanoa? Ehkä ajattelet, että voit voittaa asiakkaat puolellesi sillä, että sanot niitä asioita mitä he haluavat kuulla, että olet hyvä työnantaja, välität henkilökunnan hyvinvoinnista ja sinulle ekologisuus on tärkeää. Ehkäpä nämä ovat jopa yritystoimintasi arvoissa.  Ehkäpä sieltä löytyy myös elämyksellinen asiakaskokemus ja laadukkaat tuotteet. Wau tulipa se helpolla, rakensit yrityksellesi arvot. Nyt kun sinulla on se paketti kasassa, lähdet rakentamaan omaa markkinointisuunnitelmaasi, markkinointihan on se väylä millä saat vietyä imagoasi eteenpäin kaikkien huulille. Markkinointisi onnistuu tavoittamaan kohderyhmäsi ja nyt ihmiset tietävät, että mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä. Ihmisille rupeaa muodostumaan pikkuhiljaa juuri sellainen kuva mitä halusitkin antaa yrityksestäsi.  
Ei kuitenkaan mene kauaa, kun pinnan alla alkaa kiehua, työntekijäsi on tyytymättömiä etkä pysty sitouttamaan heitä, vaihtuvuus kasvaa ja asiakaspalvelun laatu kärsii. Asiakas, joka osti tuotteesi huomaa, että tuote ei kestänyt käytössä ja on pettynyt.  Työntekijäsi ihmettelee miksi ette kierrätä työpaikalla, vaikka ekologisuus on mainittu arvoissanne. Mielikuvat yrityksestäsi eivät vastaa lupauksia mitä olet antanut, kuluttajat sekä työntekijät alkavat havaita vahvaa arvoristiriitaa. Näin brändisi alkaa muodostumaan täysin hallitsemattomasti sillä ihmiset puhuvat ja maineesi muodostetaan selkäsi takana. 

Marina Vahtola kertoo kirjassaan intohimona brändit (2020)
Arvot muodostavat kaiken toiminnan perustan sekä ohjaavat toimintaa organisaatiossa, yhteisöissä, järjestöissä ja yksilöiden toiminnassa” (Vahtola 2020, s. 208.)

Brändi siis ei ole pelkkää visuaalista pintaa, brändi on myös ihmisten mielikuvat, kokemukset, työntekijöiden tunteet, palvelupolkusi, tuotteesi, asiakaspalvelusi ja kaikkea sitä mitä yritystoimintaasi liittyy. Kun lähdet rakentamaan brändiä, ota henkilöstö sekä asiakkaat mukaan ja kuuntele heitä, muodosta yrityksen arvot todellisuuden mukaan, älä lupaile liikaa. Muokkaa 

tarjoamaasi ratkaisemaan asiakkaiden todelliset ongelmat. Tunnista kilpailuetusi ja kerro tarinasi. 

Brändi nostaa tuotteen arvoa. Johdonmukainen brändäys voi nostaa liikevaihtoa keskimäärin 23 prosenttia. On myös tutkittu, että kynnys tuotteen tai palvelun ostamiselle madaltuu, kun brändisi on tunnettu, ihmisillä on pienempi kynnys ostaa sinulta, sillä he tietävät sinut todennäköisesti edes jotenkin. Ja ihmisillä on tapana ostaa ennemmin tuttua ja turvallista kuin kokeilla täysin uusia asioita. Kun rakennat tunnetun brändin, myös yrityksesi arvo kasvaa ja vain siksi, että asiakkaasi tietävät sinut. Tämä johtuu siitä, että he voivat jo ensimmäistä kertaa ajatellessaan tarvitsevansa jotain tuotetta, harkita sen hankkimista yritykseltäsi, koska he tietävät, että he ylipäätään voivat saada sen sinulta. 

LÄHTEET
Brandnews. Luettu 26.8.2021. http://brandnews.fi/mika-on-brandi/ 

J, Heinonen. P, Aula. 2011. Maineen uusi aalto. Hämeenlinna. Kariston kirjapaino Oy. 

M, Vahtola. 2020. Intohimona brändit. Jyväskylä. Docendo Oy.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close