Tampere
21 Sep, Tuesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Myynnin essee



Kirjoittanut: Elina Valve - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.
Luin kirjan sata faktaa myynnistä, ja kirjan fatkat olivat hyvin laajat, sillä myynti on laaja käsite. Mielenkiintoinen seikka johon haluan tässä esseessä tarttua on myynnin merkitys nyt ja tulevaisuudessa. Kirjassa sivuttiin nimittäin aiheita siitä, kuinka myynnistä tulisi automatisoitunutta, eikä ”perus myyjää” enää tarvittaisi, myös ajatus siitä, että ”ole siellä missä asiakkaasi on”, eli esim. Sosiaalisen median kanavissa. On täysin totta, että digisalisaation myötä myynti alkaa automisoitumaan, mutta on myös totta, että asiakaspalvelu on osa myyntiä. Ihminen kaipaa ihmistä, ja uskon monien muiden kanssa sen olevan enemmän kasvava trendi. Ihminen ei halua palvelua robotilta, sillä asiakaspalveluun liittyy niin paljon muutakin, kuin iloinen tervehdys. Kuvitellaan vaikkapa tilanne jossa on jokin ongelma johon robotti ei osaa vastata tai pysty käsittelemään. Ihminen pystyy selvittämään ja ottamaan vastuuta, selittämään asiakkaalle mitä tapahtuu ja miksi. 

Myyntiin ei liity pelkästään myyjän ja asiaknaan välinen tilanne ja sopimus. Myynnissä kuuluu koko organisaation toiminnot, myynnin toimintojen alusta loppuun. Siitä kun asiakas kuulee yrityksestä ensimmäisen kerran, sitten logistiikan onnitumiseen saakka. Myyjän tilanne on siis tärkeä, sillä hän ei saa liikaa maalailla pinkkejä pilvilinnoja esimerkiksi, logistiikan nopeudesta, sillä asiakas kyllä palaa reklamaation kera, jos toivottu toimitusaika viivästyy. Myynnin kurssillakin sivuttiin seikkoja, joissa kannattaa reklamaatiotilanne hoitaa mielummin yli kuin vajaasti. Tässäkin voidaan todeta, että jos asiakas reklamoisi botille ja vaikka botti osaisi hommansa, voi asiakas olla niin kiihtyneessä tilassa, että häntä voisi jopa ärsyttää ”etteikö olisi edes ihmisasiakaspalvelijan arvoinen asiakas”. Reklamaatiotilanteet kannattaa yrityksellä hoitaa siis ihminen ihmiselle, ja asiakas on oikeassa mentaliteetilla.

”Saat sellaisia asiakkaita kuin käytökselläsi tilaat”, todetaan 25. Faktana Sata faktaa myynnistä kirjassa. Mihin lause perustuu? Siihen että meidän käytöksellämme saamme asiakkaalta tietynlaista luottamusta palveluihimme sekä tuotteisiimme. Jos olemme koppavia ja liijoittelijoita, mitä voimme olettaa että asiakas luottaisi meihin eikä se näkyisi heidän ostokäyttäytymisellään hinnan tinkimisenä ja tuotteen syynäämisenä. Ehkä paras käyttäytyminen on osata olla oma itsensä ja rehellinen. Osata nauraa itselleen asiakkaan edessä, koska asiakas tällöin rentoutuu.

 

Millainen myyjä olen itse?

Koen olevani todella asiakaslähtöinen myyjä, olen työskennellyt kilpailuhenkisissäkin myyntiyrityksissä, ja vaikka olen kilpailuhenkinen, en koe että myynti silti saisi mennä vain oman edun tavoitteluksi. Onneksi myöhemmin työssäni onnistumisen mittarina käytettiin asiakaspalautteita ja asiakasarvioita. Koska mielestäni myyntimäärä euroissa ei vielä kerro sinusta mitään myyjänä. Kun nämä kaksi ovat kunnossa, voi jo olla ylpeä itsestään.
Mitä tarkoitan asiakaslähtöisellä myyjällä? Koen että asiakaslähtöinen myyjä etsii asiakkaaan tarpeisiin ratkaisua. Asiakkaan tarpeet selvitetään kysymällä, kuuntelemalla ja keskustelemalla. Koen myös että asiakaslähtöinen myyjä tarjoaa asiakkaalle ratkaisun yli asiakkaan odotusten. Asiakkaat ovat hyvin erilaisia ja asiakastilanteisiin tulee mukautua, omalla puhenopeudella ja eleillä. Koen että oma valttikorttini on automaattinen mukautuminen kanssapuhujan tasolle, myös positiivisuuteni ja itsevarmuuteni paistaa myynnissäni läpi. Huomasin että onnistunut kauppa oli silloin, kun asiakkaan kanssa pystyi heittämään huumorilla vitsiä. Asiaka useinmiten arvioi kaupan myös onnistuneeksi ja molemmille jäi palkintona todella hyvä fiilis kohtaamisesta.

 

Myynti ei ole mitään rakettitiedettä, mutta myyntiä ei kannata tehdä vasemmalla kädellä. Ehkä paras oma kokemukseni on palvella asiakkaita kuten itse haluan minua palveltavan.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close