Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Brändistä ilmastobrändiksi



Kirjoittanut: Elina Valve - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Kestävä markkinointi - ilmastonmuutosopas brändeille
Riku Mattila
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Markkinoinnilla on suuri psykologinen merkitys ihmisiin, ja markkinoinnilla on kautta aikain vaikutettu ihmisten ostopäätöksiin. Markkinointia on nähty käytettävän välineenä joka saa aikaan asiakkaassa tunteen, että on riittämätön tai huono, ja sitä kautta haluamaan ja ostamaan asioita. Nykyään kuitenkin ihmiset eivät ole enää niin yksinkertaisia koneistoja, etteikö he näkisi tiettyjen asioiden läpi. Tämä vaikuttaa myös kestävään markkinointiin.

 

Kirjaa Kestävä markkinointi(Petteri Lillberg & Riku Mattila: Kestävä markkinointi Alma Talent 2020) Lillberg ja Mattila luettaessa, vahvistui oma mielipide ekologisuuden näkökulmasta yrittäjänä. Haluan perustaa yrityksen joka kantaa virheitä arvoja. Kirjassa kuvailtiin kuinka suuri merkitys on yrityksillä maapallomme hyvinvoinnissa. Se mitä kuluttajat kuluttavat, on lähtökohtaisesti, mitä yritykset meille tarjoavat. Onneksemme moni yritys on ottanut kestävän kannan, koska yritykset ovat pyrkineet luomaan omia palveluita ja tuotteitaan asiakkaiden arvojen valossa. Muutos on siis käsillämme, mutta mitä muutosliikkeitä yritysten tulisi tehdä, jotta he voisivat pysyä muutoksen mukana? 

 

Asiakkaat arvostavat kestävää kehitystä, kierrätystä ja ekologisuutta. Asiakkaat ovat valmiita maksamaan näiden tunnearvojen mukaan tuotteesta tai palvelusta hieman enemmän, mutta vain jos tuote sisältää silti hyväksi todetut ominaisuudet. Harva on valmis luopumaan autosta, mutta on ehkä valmis maksamaan autosta jossa on käytetty kestävämpiä materiaaleja, mutta siitä ei silti puutu tärkeitä ominaisuuksia.  

 

On erittäin tärkeää myös miten yritys asian markkinoi asiakkaalle. Viherpesua pidetään vielä isompana syntinä, kuin päästöjä. Asiakas ei osta jos häntä syyllistetään, asiakas tarttuu tuotteeseen/palveluun, jos hän kokee että on vähintään maailman parantaja ostaessaan yritykseltä. Asiakas haluaa olla vaikuttamassa asioihin, ilmastonmuutokseen. Asiakkaana haluamme tukea yritystä joka vastaa meidän tarpeisiimme ja arvoihimme. 

Globalisaatio x digitalisaatio x ilmastonmuutos 

“Uskomme myös, että fiksu enemmistö brändeistä haluaa olla tuon yhtälön ratkaisijoiden puolella ja tulevaisuuden halutuimmat markkinointiosaajat niitä, jotka auttavat meitä kuluttajia kohti ilmastokestävää yhteiskuntaa ja elämäntapaa”. Niin kuin aikaisemmin on todettu, yritykset ovat niitä suunnan näyttäjiä. Miten yrityksenä kasvaa vahvaksi ilmastobrändiksi? Kirjassa kerrotaan että vahvat ilmastobrändit tarjoavat helpon siirtymän hiilineutraalimpaan elämäntapaan arjen pienillä valinnoilla, sillä muutos tehdään pikkuhiljaa, ei suurin harppauksin.Yrityksen ympäristöbrändinä oleminen ei myöskään ole pelkästään markkinoinnilla luotuja mielikuvia, tai yksittäisiä ympäristötekoja, vaan oikeita yrityksen muutoksia pienempään hiilijalanjälkeen. Yritysen tulee pystyä tehdä isoja muutoksia omassa toiminnassaan hiilineutraalimpaan suuntaan.

 

Brändien jotka haluavat muuttua ilmastobrändeiksi, ja olla mukana johtavimpia brändejä tulevaisuudessa, pitäisi siis alkaa miettimään kestävämpää markkinointia. Markkinointia jolla saadaan tunteita aikaisesti, mutta ei syyllistetä asiakasta. Yritysten kannattaisi käydä läpi kestävä markkinointi kirjan “kestävän markkinoijan ilmasto to do” listan ja pohtia miten yrityksestä saataisiin ilmastoystävällisempi ja uskottavampi ilmastobrändi.

Kommentoi