Tampere
29 Mar, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Ajatuksia valmennuksista



Kirjoittanut: Veli-Matti Kolari - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.
Sain mahdollisuuden olla apuvalmentajana Proakatemian valmennuksessa. Oli mahtavaa päästä mukaan ja kokemaan, miltä tuntuu valmentaa ja nähdä miten koulumme rutinoituneet valmentajat sitä tekevät. Valmennus antoi myös itselleni paljon ajateltavaa ja pohdittavaa. Syntyi siis kaksisuuntaista vuorovaikutusta. Aika kova.
Ensimmäisessä valmennus osiossa meidän Veijo Hämäläisen pohjustus ajattelusta ja johtamisesta kompleksisessa maailmassa kolahdutti varmaan eniten. Laittoi ajattelemaan omaa toimintaa eri tehtävissä, erityisesti työelämässä.  Olen pyrkinyt proakatemia oppeja tuomaan töihin, mutta monet asiat ovat juurtuneet, niin ei osaa nähdä niiden todellista merkitystä. Olenko töissä tällä hetkellä olemassa häiriökysyntää varten? Miksi olen tehnyt työvuoroja? Onko työvuorojen tekeminen välttämättä oltava esimiehen tai päällikön tehtävä?
Proakatemian valmennuksessa käytiin läpi esimerkkinä yhden koulutusyksikön kokemuksia, kun he alkoivat muutamia vuosia sitten ottaa tiimioppimisen ajatuksia toimintaansa. Yhtenä konkreettisena asiana tässä yksikössä opettajat keskenään tekevät nykyisin työvuorot yhdessä oppilaiden kanssa, eikä ne enää tule suoraan opettajien esimieheltä. Tämä ja monet muut seikat olivat synnyttäneet yksikköön aivan uusia elementtejä. Sitoutumista, joustavuutta, motivaatiota, tuloksia ja ennen kaikkea lisääntynyttä oppimista. Kuulostaa tavoiteltavalta tilalta.
Oli myös hauska sattumus, että esimerkkinä käytettyyn koulutusyksikköön tiimioppimisen ajatuksia vienyt opettaja oli muutama vuosi sitten osallistunut tiimimme Evisionin ensimmäisiin pajoihin opettajan omassa valmennuksessa. Monesti olen miettinyt, mikä merkitys näillä vierailuilla tiimien pajoihin on. Olen omassa mielessä kokenut ne jopa turhiksi ja häiritseviksi. Mitä hyötyä voi olla ulkopuolisille pajoissa vierailuista tai mitä hyötyä akatemialaiset voivat ulkopuolisista saada lyhyen vierailun myötä?
Tämän opettajan mukaan vierailuilla on erittäin suuri vaikutus, kun pääsee näkemään ja kokemaan aivan erilaista toimintamallia. Hän kertoi, että vaikka hänen valmennuksessaan puhuttiin Proakatemialla käytössä olevista malleista, niin käytännössä näiden kokeminen on aivan eri asia. Kun asiaa alkaa miettimään, niin monesti suurin vastavoima voi olla, että se ei ole mahdollista. Itse näkemällä ja kokemalla erilaista toimintamallia tätä voimaa saadaan varmasti hillittyä. Monet akatemialaiset taas eivät tiedä, minkälaisia polkuja näiden vierailoiden jalat kulkeneet vierailujen jälkeen.
Apuvalmentajana oli yllättävää havaita kuinka paljon vastareaktioita uudet ajatukset luovat. Oltiin vakuuttuneita tuloksista, mutta samaan hengenvetoon oltiin sitä mieltä, ettei heidän koulutusasteella tämä ollut mahdollista. Kun käytiin esimerkki läpi samalta koulutusasteelta, muistettiin muistuttaa tämän jälkeen, ettei tämä heidän alallaan olisi mahdollista tiukan lainsäädännön takia heidän halustaan huolimatta. Mielenkiintoista.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen, että päätin lähteä Proakatemian valmennuksiin mukaan. Valmennukset ovat hyvä jatkumo Tiimimestari matkalle. Valmennuksien aiheiden perusteella reflektoin paljon omaa toimintaa ja samalla ymmärrän paremmin. Proakatemialla tiimien valmentamisessa omat haasteet. Ulkopuolisten ryhmien valmennuksissa toiset haasteet.Haasteet lisää ainakin omaa mielenkiintoa ja minkälaisia vaikutuksia tuloksilla voi olla. Seuraavaa valmennus kertaa odotellessa.
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close