Tampere
28 Sep, Tuesday
12° C

Proakatemian esseepankki

Silloin



Kirjoittanut: Iida Koskinen - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Milloin - Täydellisen ajoituksen tieteelliset salaisuudet
Daniel H. Pinkki
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto

 

Ihmettelemme usein, milloin on oikea aika sanoa, mennä tai tulla. Sen pohtiminen ja asian kanssa kipuilu on osa ihmiselämän kokemusta, eikä sitä voi välttää. Suurin osa näistä päätöksistä perustuu intuitioon ja asioiden arvailuun, mikä on oikein ja mikä ei. Uskomme, että oikeaan aikaan toimiminen on kuin taidetta. Todellisuudessa oikeaan aikaan toimiminen on tiedettä. (Pinkki, 2018. 17-21.)

 

 Aika ei ole pääasia. Se on ainoa asia. – Miles Davis

 

Jokainen päivä voi olla hyvä päivä

 

Ihmiset seuraavat aina sisäistä kelloansa, johon vaikuttavat ulkoiset tekijät, kuten bussiaikataulut, auringonnousu ja auringonlasku.  Jokaisella ihmisellä on oma aikataulunsa, eivätkä ne ole identtisiä keskenään. Isossa kuvassa sisäiset kellot toistavat kuitenkin samaa kaavaa: “Positiivinen mieliala nousee aamulla, laskee iltapäivällä ja nousee jälleen illalla.” Toimitusjohtajat ovat ihmisiä, joiden ajatellaan osaavan käsitellä strategisia kokouksia huolellisesti ajasta riippumatta. On kuitenkin tutkittu, että myös he ovat ihmisinä myönteisempiä ja tehokkaampia aamukokouksissa kuin iltapäivään sijoittuvissa palavereissa. Tämä pätee siis meihin kaikkiin ja toimitusjohtajat ovat vain yksi esimerkki suorituspaineisista ammateista. Pitäisikö meidän tehdä tärkeitä tehtäviä siis aamuisin? Kyllä ja ei. Ehkä, jos haluamme arvailla ja toimia intuitiolla.

 

On olemassa analyyttisiä ongelmia ja ongelmia, jotka vaativat näkemystä. Analyyttiset ongelmat edellyttävät keskittymistä ja häiriötekijöitä on minimoitava. Oivalluksia vaativissa tehtävissä toiminnan sääntelyn puute ja rento lähestymistapa auttavat ratkaisemaan monimutkaisiakin kokonaisuuksia. Useimmat ihmiset onnistuvat aamuisin analyyttisissä tehtävissä, jotka vaativat aivojen terävyyttä, valppautta ja kykyä keskittyä. Useimmat ihmiset onnistuvat oivallusta vaativissa tehtävissä iltapäivällä, jotka vaativat vähemmän päättäväisyyttä ja enemmän avointa mieltä. Kaikki meistä eivät elä kuitenkaan samojen viisareiden tahtiin, ja ihmiset jakautuvat Gaussin käyrän mukaisesti aamuvirkkuihin, yökyöpeleihin ja näiden kahden tyyppien välille sijoittuvaan akseliin. Oma sisäinen kello syntyy ihmisen kronotyypistä, joka määrittelee sinut aamuvirkuksi, yökyöpeliksi tai näiden välillä. Yökyöpelit ovat useimmiten ongelmallisissa tilanteissa yhteiskunnassa, kun he yrittävät noudattaa samanlaista päivän rytmiä. Mutta jos he saavat nukkua oman mielensä mukaan, ovat he omana aamunaan tehokkaita, päivällä mieliala laskee ja illalla palo löytyy takaisin. Tärkeintä on selvittää itselle oikea kronotyyppi, määritellä tehtävien rakenteet ja löytää aika kullekin tehtävälle.

 

Tässä on kolme yksinkertaisia vaihetta löytää helpottava rytmi päivälle: 

  1. Määritä kronotyyppi. Tätä varten on monia kyselyitä, joissa voit määrittää kronotyypin. Yksi kysely löytyy esimerkiksi kirjasta ”Milloin”.
  2. Määrittele päivittäiset askareesi. Onko tehtävä analyyttinen tai oivaltava.
  3. Määritä aikataulu, jossa huomioit omat kykysi ja sijoita tehtävät oikeaan aikaan

 

Jos et saa valita, milloin teet työsi, on tärkeä ymmärtää seuraavat seikat, joilla minimoidaan vauriot.

 

  1. Ole tietoinen.

 

Jos et voi työskennellä ihanteelliseen aikaan, yritä valmistautua tilanteisiin huolellisesti. Saatat joutua nostattamaan mielialaasi tai yrittämään tietoisesti katsomaan aihetta avoimemmin, jos et pysty työskentelemään ihanteelliseen aikaasi. Yritä löytää erilaisia tapoja itsellesi hallita omaa mieltäsi teoilla ja ajatuksilla.

 

  1. Hyödynnä tilaa.

 

Jos et voi työskennellä sinulle ihanteelliseen aikaan, voit yrittää siirtää tehtäviä sinulle paremmin sopivaan aikaan, jolloin olet tehokkaampi. Voit puhua pomosi kanssa ja kertoa hänelle organisaation eduista, koska lähes jokainen haluaa tehokkaita työntekijöitä, eikä itsetuntemus ole lainkaan typerää. Huomioi kuitenkin, ettet voi menettää mitään, jos lähestyt rauhanomaisesti ja rakentavasti, mutta liialla tuputuksella hyväntahtoinen ele voi kääntyä sinua vastaan.

 

Kirjassa on käsitelty arjen emotionaalisia ja kognitiivisia puolia, mutta fyysiset tavoitteet ja liikunta liittyvät myös terveelliseen elämään. Oikea aika kuntoiluun riippuu paljon omista tavoitteista.   Kun liikumme aamulla, laihdumme helpommin ja nostamme mielialaamme. Kun taas harjoittelemme illalla, vältämme vammoja helpommin, teemme parhaat toistomme  ja nautimme enemmän, koska mielialamme laskee ja liikunta nostattaa mieltä.

 

Kirja tarjoaa myös neljä vinkkiä parempaan aamuun, joka voi auttaa meitä jokaista. Pink on lukenut useita tutkimuksia ja perustaa nämä vinkit myös erilaisten tieteellisten tutkimusten tuloksiin.

 

  1. Juo vettä herätessäsi niin, että nestetasapainosi alkaa parantua, kun olet ollut juomatta useita tunteja, koska olet nukkunut.

 

  1. Älä juo kahvia heti herätessäsi, koska se häiritsee kortisolin tuotantoa, jonka kehomme aloittavat herätessään. Odota tunti ennen kuin otat ensimmäisen kupin kahvia.

 

  1. Katso aamuaurinkoa, sillä valo antaa aivoillesi viestin aloittaa päivä.

 

  1. Suorita oppiminen aamulla. Kortisoli, eli stressihormoni parantaa oppimista ja olemme keskittyneempiä ja ennakkoluulotisempia silloin.

 

(Pinkki, 2018. 22-70.)

 

Pohdinta

 

Mielestäni on hyvin tärkeä ymmärtää, jos tehtävät vaikuttavat joskus liian vaikeilta sekä raskailta, vika ei olekaan minussa ja saamattomuudessani, vaan tehtävän suorittamiselle voi olla väärä hetki. Minulla on yleensä kaikki tärkeät kokoukset iltapäivisin ja tunnen oloni usein lamaantuneeksi. Jos tärkeät kokoukset olisivatkin aamulla, voisinko paremmin? Haaveilen yrittäjänä jatkamisesta koulun jälkeen ja minulla on hyvin vapaat kädet työaikoihini, joten voin itse parantaa tehokkuuttani, jos otan sen asiakseni. Pohdin myös pitkään voisiko ravintola-alalla mm. aukioloaikoja suunnitella tehokkaammiksi suorittaa. Ei heidänkään tule ”tyytyä” vuorotyön uuvuttavuuteen ja ”vääränä” aikana suorittamiseen. Vai voisinko rekrytä sekä yökyöpeleitä että aamuvirkkuja ja koostaa vuorolistat sen mukaisesti. En tiedä, varmasti voin, jos haluan voida ja nähdä sen vaivan.

 

Tutkimus:

Pinkki, Daniel H. Milloin – Täydellisen ajoituksen tieteelliset salaisuudet. 2018. Riverhead Books.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close