Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Omista asiakas



Kirjoittanut: Teemu Petäjistö - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Asiakas omaksi
Murray Raphel
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Yksinkertaisia, kustannustehokkaita ja kotikutoisia vinkkejä asiakassuhteiden lujittamiseen.

Neljän tekniikka

Neljän tekniikka vaatii käyttäjältään vain 10-15 minuuttia päivästä ja tämän menetelmän luvataan parantavan myyntiä vähintään 10% vuodessa: ”Sadat yrittäjät ovat kirjoittaneet ja kertoneet, että se toimii. Yksikään ei ole kirjoittanut ja sanonut, ettei se olisi toiminut. Idea on niin yksinkertainen ja helppo, että saattaa miettiä, miksei kukaan ole kertonut siitä sinulle aikaisemmin.”

Tekniikka on kaikessa yksinkertaisuudessaan tässä. Sinun on otettava yhteyttä neljään henkilöön joka päivä. Voit valita puhelimen, lyhyen kirjallisen viestin, henkilökohtaisen tapaamisen tai käyntikorttien vaihtamisen välillä. Joko yhtä kontaktointitapaa 4 kertaa päivässä tai kaikkia sekaisin. Tämä ”tekniikka” laittaa miettimään, että olemmeko tosiaan ylipäätään viikottain saati päivittäin yhteydessä asiakkaisiimme. Tästä toiminnasta olisi luotava rutiini ,jonka sitten toteutamme yhtä automaattisesti kuin sähköpostin lukemisen.

Asiakassuhteiden kehittämisessä tämä voisi toimia äärimmäisen hyvin. Kirjan mukaan tulokset alkavat näkyä jo viikkojen jälkeen tekniikan aloittamisesta. Kontakti voi olla vaikka kiitosviesti asiakkuudesta, yhteistyöstä tai kysely, onko asiakas ollut tyytyväinen palveluihimme. Tai sitten se voi olla uusi asiakaskontakti. Se voi olla mitä vain, kunhan ollaan kontaktissa asiakkaaseen! Mutta 4 asiakaspinnassa tapahtuvaa kontaktia päivässä on tavoite.

Kamuxilla aloittaessani koulutuksessa meille kerrottiin tismalleen samaa, mutta tavoitteena oli 7 kontaktia päivässä. Se tekee 35 kontaktia viikossa ja 140 kontaktia kuukaudessa! Dokumentoi kontaktisi, jotta muistat, mistä olette keskustellut ja koska. Rakennat luottamusta ja vahvistat kontaktia, kun olet ajan tasalla tilanteesta.

”Lisäarvo on se ylimääräinen etu, jota ei odoteta, mainosteta eikä pyydetä”

Kirjassa kerrotaan hyviä esimerkkejä siitä, kuinka lisäarvon tuottaminen asiakkaalle aiheuttaa positiivisia tuloksia. Nykyisin kilpailun ollessa kovaa joka alalla, pienikin lisäarvon tuottaminen asiakkaalle voi parantaa asiakassuhteen uskollisuutta valtavasti. Pienelläkin eleellä voi olla suuri merkitys. Kun annetaan jotakin odottamatonta extraa, asiakas on heti tyytyväisempi ja palaa tilaamaan herkemmin. Myöskin suosittelun kynnys alenee. Mukavista yllätyksistä tykätään kertoa eteenpäin.

”Se annetaan asiakkaalle ylimääräisenä pikku kiitoksena, kun kaupat on tehty. Sitä ei odoteta, mainosteta eikä pyydetä, mutta silti se muistetaan usein pitempään kuin varsinaisen tuotteen osto.”

 Sid Friedmanin 15 salaisuutta

Kirjassa oli Vakuutusasiasmies-guru Sid Friedmanin ajatuksia parempaan myyntiin ja asiakasuskollisuuteen. Valitsin tähän parhaat suoraan kirjasta lainattuna

  1. Lupaa paljon ja anna asiakkaan saada vielä enemmän.

Silloin ollaan oikeilla jäljillä kun asiakkaan odotus ylitetään!

  1. Anna aina 100 prosenttia

Jos meidän olisi tyydyttävä 99,9 prosenttiin, juomavesi olisi terveydelle haitallista. Tunnin-ajan joka kuukausi kaksi Chicagon O’Haren kentälle laskeutuvaa lentovuoroa joutuisi onnettomuuteen joka päivä, 16 000 postilähetystä katoaisi joka tunti ja 500 leikkausta epäonnistuisi joka viikko.

  1. Kaikki riippuu minusta itsestäni.

Vain neljä sanaa. Silti ne kelpaa ohjenuoraksi meidän koko elämälle.

Kommentoi