Tampere
21 Apr, Wednesday
10° C

Proakatemian esseepankki

Huijaamalla menestykseen



Kirjoittanut: Antti Eloranta - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Fantastic Four
Scott Galloway
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Fantastic Four

 

Suuret yritysjätit, kuten Amazon, Apple, Facebook ja Google ovat luovineet suhteellisen nopeassa ajassa itsensä maailman suurimpien yritysten joukkoon. Usein näitä yrityksiä käytetään malli esimerkkeinä monissa kirjoissa, elokuvissa ja dokumenteissa. Kun puhutaan Startupeista ja menestyneistä yrittäjistä, sekä kulttuurista ovat nämä samat yritykset mainittuna usein niissäkin. Kysymys kuitenkin kuuluu, miten tämä kaikki on saatu aikaan ja onko taustalla ollut muutakin kuin vain kovaa työtä. Scott Gallowayn kirja Four käsitteleekin, totuutta kaikkien näiden yritysten takana, huijaamisesta suoranaiseen tuotekopiointiin ja varastamiseen. Voisi jopa sanoa, että nämä yritykset ovat toimineet pitkään tavalla ”huipulle keinolla millä hyvänsä”. 

 

Suuretkin yritykset ovat lähteneet pienestä ideasta, sekä olleet pitkään vain ajatuksia ja harrastustoimintaa autotallissa. Mikään suuri yritys ei ole syntynyt jättiläiseksi. Amazonin perustaja, sekä maailman rikkain mies Jeff Bezos sanoo ”failure and invention are in inseparable twins. To invent you have to experiment, and if you know in advance that it’s going to work, it’s not an experiment”. On mahdotonta sanoa mistään yrityksestä ennen kokeilemista, että se tulee toimimaan tai, että sille on kysyntää ja markkinoita.  

 

Hyvä esimerkki Amazonin ”rumasta” taktiikasta on se, että he eivät suunnittele mahdollisimman kustannustehokasta tapaa tuottaa paljon arvoa asiakkaalle, vaan tavoitteena on keksiä mahdollisimman kallis keino lisäarvolle, mihin kilpailijoilla ei ole varaa. Amazonista puhutaan yrityksenä, mikä on vertauskuvallisesti lähtenyt veden alle sukellukselle, mutta omaa suurimman happisäiliön. Amazonin tavoitteena on siis ostaa ja saada itselleen kaikkien kauppojen verkkomyynti, minkä jälkeen jättää UPS, DHL, sekä kaikki muut jakelijat pois välistä, sekä parantaa täten omaa katettaan huomattavasti. Amazonilla on tällä hetkellä vetämässä patentteja muun muassa leijuvasta varastosta, sekä junasta, missä dronet ovat latauksessa ja automaattisesti vievät paketteja ihmisten kotiovelle. Ultimaattisena tavoitteena voidaan Amazonilla pitää tavoitetta, missä 5-vuoden sisällä toimitukset saadaan Euroopassa ja Yhdysvalloissa jo seuraavaksi päiväksi kotiin. Kaikki muut maat ovat antaneet Amazonille runsaasti tilaa ja valtaa paitsi Kiina, mikä puollustaa hyvin vahvasti omaa Alibabaansa ja täten estää Amazonin valtaamasta markkinoita. Hauskana faktana myös voidaan pitää sitä, että ensimmäistä kertaa taloudellisesti plussalle Amazon pääsi vasta vuoden 2001 viimeisellä neljänneksellä. Seitsemän vuotta siitä, kun yritys perustettiin se pääsi ensimmäistä kertaa positiviiseen tulokseen, sekä on siitä asti kamppaillut tuloksensa kanssa. Tämä johtuu kulurakenteesta, joka ei ole millään tapaa järkevä, vaan nimenomaan ”tuhotaan muut pois” tyyli. 

 

Useimmilla super-rikkailla on yksi yhteinen ominaisuus, se on epäonnistuminen. He ovat kokeneet sen, useasti ja monista eri näkökulmista, sekä aistineet riskin ottamisen. Epäonnistumisessa ja onnistumisessa on kuitenkin kyse riskin ottamisesta. Yhdysvalloissa on kultaryntäyksestä asti ollut vahva riskin ottamisen kulttuuri, sekä suuri yhteisö, joka tukee epäonnistumista ja päähän potkimista, mikä on varmasti resepti miljardöörien leipomiselle. Tämän takia 29 maailman 50 rikkaimmasta ihmisestä on Yhdysvalloista, sekä 2/3 yksisarvisista yrityksistä, eli yksityisistä yrityksistä, joilla on +1 miljardin markkina valuaatio sijaitsevat myös pääkonttoreineen Yhdysvalloissa. 

 

Paras huijaus on sellainen, missä huijatuksi tullut ei ymmärrä koko asiaa, ennen kuin viimeisellä hetkellä, jolloin on jo liian myöhäistä. Samassa lauseessa voi jälleen mainita Amazonin, sekä Uberin. Uberin tapaus on mielenkiintoinen, sillä se katsotaan edelleen laittomaksi monessa maassa, mutta se silti toimii niissä ja maksaa toiminnastaan sakkoja. Moni voisi miettiä, mikä järki on maksaa sakkoja ja tehdä tappiollista liiketoimintaa? Ideana Uberilla on se, että hiljalleen ihmiset omaksuvat ja ymmärtävät Uberin toiminnan hyödyllisyyden, vaikka se olisikin kiellettyä. Samalla lobataan valtion päättäjiä, sekä pyritään levittämään hyvää puolta ja hyviä ominaisuuksia. Lopulta valtiolla tai päättäjillä ei ole mitään muuta vaihtoehtoa, kuin hyväksyä ja muuttaa lakejansa Uberille sopivaksi, sillä Uber on kerännyt kansan ja ”Wall streetin” eli sijoittajien miljardit itselleen. Tämän jälkeen, kun markkinat aukeavat laillisesti Uberille, ovat he jo paikanpäällä ja täydessä toiminnassa. Käytännössä jo nyt esimerkiksi New Yorkissa 50% kyydeistä päivässä on takseja ja 50% Uber-kyytejä. 

 

Suuret yritykset ja etenkin Amazon, Google, Facebook ja Apple rikkovat lakia ja toimivat itsensä eduksi. Kaikki nämä yhtiöt maksavat vähemmän veroa valtiolleen, kuin minä opiskelijana kesätöistä suomelle. Miten se on myöskään mahdollista tai reilua? Noh, se onnistuu siirtämällä mm. Applen rahavirran Islantiin, missä verotus on Applelle n. 17%. Facebook joutui kovaan syyniin EU:ssa, kun se rikkoi EU:n ihmisoikeuksia ja yksityisyyttä WhatsApp ja Facebook ”vakoilulla”, mikä tuotti Facebookille suuria summia rahaa kohdistetun markkinoinnin kautta. EU:n ratkaisu oli lyödä 110 miljoonan dollarin sakko Facebookille, mikä tarkoitti samaa kuin se, että saisi 10 dollarin parkkisakon siitä, ettei maksaisi 100 dollaria parkkimittarille 15 minuutin välein. Rivien välistä on helppoa lukea. AIKAL OKIR (lue lopusta alkuun). 

 

 

 

 

 

 

LÄHTEET 

 

Galloway, S. 2018. the Four. The hidden dna of amazon, apple, facebook and google. Penguin random house, London. 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close