Tampere
22 Jan, Friday
1° C

Proakatemian esseepankki

Meizin papru



Kirjoittanut: Ville Parkkila - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Tiimivalmentajan parhaat työkalut
Johannes Partanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

On tullut aika paketoida hieno ja opettavainen matka Tiimimestarit 97 -ryhmän kanssa. Oli kunnia olla hienojen valmentajien Heli Petsalon ja Johannes Partasen valmentavalla matkalla. Mukana matkassa oli useiden erialojen opettajia (nykyisiä valmentajia) ammattikoulun puolelta, sekä KPA Unicon yrityksen väkeä. KPA porukka toi hienosti toisenlaista näkemystä opetuspuolen lisäksi ja ryhmähengelle on hienoa päästä antamaan kehut prosessin päätteeksikin.

OMAT LÄHDÖKOHDAT

Lähdin tiimimestarit valmennukseen syventämään Proakatemialla oppimaani asiaa ja sain myös paljon teoriaa opitun tueksi, joka auttaa isosti oman osaamisen sanoittamisessa. Oma kipinä valmentamiseen oli syttynyt hieman ennen meidän ryhmän matkan alkua, ja pääsinkin paraatipaikalle seuraamaan kahden valmentajan tapoja valmentaa ja otin siitä itselleni paljon irti.

Käyn tässä paperissa läpi hieman omia fiiliksiä liittyen mihinkin teemaan matkan varrella ja tuon jotain matkalla opiksikin tarttuneita asioita esiin.

OPPIMINEN

Ensimmäinen jakso käsitteli oppimista ja teemaan liittyen polttava kysymys olikin heti: ”Mitä haluamme oppia oppimisesta?”. Oppimisessa tärkeintä on oppijan halu oppia ja sen oikea aikaisuus. Matkan kannalta oli olennaista lähteä alusta asti pohtimaan meille hyödyllisiä asioita oppia ja sitä kautta täyttää päivämme merkityksellisellä sisällöllä. Pohdimme päivien aikana vahvasti oppimisen esteitä ja motivaattoreita. Yksi oivalluksista oli pohtia mitä oppiminen pohjimmiltaan on, totesimme sen olevan tapojen omaksumista, ja tämän ajatuksen avulla on myös helpompi ajatella millon on oppinut jotain.

Mielenkiintoa jaksolle toi yksilön, tiimin sekä tiimiyrityksen oppimisprosessien kohdalla miettimään pysähtyminen ja oman tekemisen tarkastelu. (Partanen, 19)

JOHTAMINEN

”Jos alainen joutuu kysymään luvan, jotain on vialla.”
”Epäonnistumisten sietämistä ja käsittelyä.”

Siinä pari kuvausta omista muistiinpanosta johtamisen jakson ensimmäiseltä sivulta. Olen kuvaillut itseäni johtajana seuraavasti; innostava, kannustava, valmentava ja empaattinen. Kyllähän nuo sanat minua kuvaavat, mutta eivät täysin minua johtajana. Johtajaksi kehitytään johtamalla ja täysin omana itsenään johtaminenkin vaatii harjoittelua. Huomasin tämän aloittaessani tiimin BL:nä vuoden vaihteen jälkeen 2019 muutama kuukausi tämän johtamisen jakson jälkeen.

Jaksolla käsiteltiin johtavia ajatuksia ja niiden luontia. Arvot, visio ja missio, jotka toistuvat tiimienkin arjessa usein ja aivan syystäkin. Olemme tuon kertaisen tiimin kanssa määrittäneet visioksemme: ”5 vuoden päästä elän kuin valaistunut tiimivalmentaja.”

Muovasimme vision, mission ja arvot tien muotoon, joka auttoi havaitsemaan määränpään ja sinne ohjaavat tien viitat.

”Mitä litteämpi organisaatio, sitä enemmän sitä johdetaan johtavilla ajatuksilla.” Pätee mielestäni täysin esimerkiksi meidän Proakatemiaan.

Dee hock – johtamisen prosentit:

55% Itsensäjohtaminen

20 % Omien esimiesten johtaminen / Asiakkaat

20 % Vertaisten johtaminen

5 % Alaisten johtaminen

Jaksolla kolahti myyntimies tarina, jossa kerrottiin myyntimiehellä loppuneen aika kesken, kun hän kulki asiakkaiden luona myymässä tuotteitaan. Hän oivalsi johtaa asiakkaita ja perusti itselleen toimiston, jonne hän pystyi kutsumaan asiakkaat. Aikaa jäi enemmän myyntityölle ja tulokset kasvoivat roimasti.

Yksi koko valmennuksen parhaista synnytyksistä syntyi johtamisen jaksolla, jossa oli tarkoitus havainnollistaa paperilennokkeja käyttämällä, kuinka tiimityö ja tiimin tekemät päätökset pesevät autoritäärisen johtamisen sata nolla.

Tiimit:

1 johtaja 4 tekijää

1+ 2 johtajaa ja 4 tekijää

4 tekijää

Kuinka monta paperilennokkia, joissa on 40 ikkunaa, tehdas ehtii rakentaa 3 minuutissa. Jokaisen tiimin tulee määrittää yksi arvo, joka määrittää työtä ja päätöksiä, joita vain johtajat saavat tehdä.

ASIAKKUUDET

Asiakkuudet jakso oli alkuvaiheessa itselle eniten tutuimman oloinen, ja siksi halusinkin jaksolla lilla treenaren saappaisiin, jotta voisin kuulla paljon muiden ajatuksia ja pyrkiä ohjailemaan omilla kysymyksillä tiimiä haluamiini suuntiin tarvittaessa.

Jakson alussa keskustelua herätti paljon mm. ajatus siitä, että oppilas on oppilaitoksen asiakas, kun hän valitsee alan ja toivoo odotustensa täyttyvän.

”Jokainen organisaatio on perustettu asiakasta varten – miksi se unohdetaan?”

Tiimimme pohti päivien aikana paljon ajatusta asiakkaan vaatimusten ja odotusten välillä. Tulimme tulokseen, että vaatimukset eivät voi ylittyä, mutta odotukset voivat. Monesti odotukset ovatkin lähdettäessä hieman korkeammalla kuin vaatimukset.

On todella ajankohtaista palata ajatuksiin asiakkuusjaksolle, kun meidän uusi irtokarkkien kotiinkuljetus palvelu parhaillaan hankkii itselleen uusia asiakkaita ja pyrkii luomaan pitkiä asiakassuhteita mahdollisimman monen suosittelija asiakkaan kanssa.

Asiakasportaat olivat hienosti havainnollistavaa teoriaa päivien ajatusten tueksi.

”Potentiaalinen asiakas – asiakas – kanta-asiakas – suosittelija-asiakas – vaikuttaja-asiakas”

Suosittelija- sekä vaikuttaja-asiakkaat tuovat yritykselle uusia potentiaalisia asiakkaita ja ovat siksi tavoittelemisen arvoisia tasoja.

Päivät olivat lillatreenaren roolissa opettavaiset ja pyrin parhaani mukaan keskittymään ensimmäistä kertaa enemmän vetävään kuin työntävään tapaan valmentajana. Teoria on kyllä tullut useasti vastaan valmentaessa ja puuttumattomuuden lakia on päässyt opettelemaan tuonkin jälkeen.

INNOVOINTI

Häiritse systeemiä. Johannes aloitti häirinnän parhaalla mahdollisella tavalla ja jakso alkoikin motorolalla. Useasti käytäntöön viety taktiikka herätellä tiimiä, on mahtava virkistys myös omaan fasilitointiin.

Jäädyttäminen on tärkeä osa innovaatiotyöskentelyä ja vaatii malttia yrityksiltä, kun innovaatioiden oikea aikaisuutta arvioidaan.

Koimme tiiminä innostavan ilmapiirin olevan tärkeimpiä avaimia, kun halutaan olla innovatiivisia. On tärkeä sada työ tuntumaan leikiltä. Tuo tunne on ollut läsnä viimeiset viikot vahvasti, kun on työskennellyt irtokarkkien parissa ja pyrkinyt kehittämään mitä hullumpia ideoita niiden myymiseen ihmisille tiukkana aikana.

BRÄNDI

Brändi on asia, jota yritys ei voi itse päättää vaan se syntyy asiakkaiden ja sidosryhmien mieliin. Tuo ajatus sytytti heti brändi kerran alussa.

”Mitä fiiliksiä huomisesta viidennestä lähtöruudusta? -Se on viides ruutu.” -Kimi Räikkönen

Brändi ei ole erillinen elementti tai pelkkä markkinoinnin tuotos. Brändi on kaikki.

Brändi jakso oli ryhmällemme jaksoista ehkä kaukasin, joten sisällössäkin jäi huomattavasti syvennyttävää. Sain itse asiakasheimo ajatuksesta ja brändiin kuulumisen halusta paljon hyviä ajatuksia, joita on päässyt hyödyntämään projekteissa.

YHTEENVETO

Koko matka tiimimestareissa vahvisti ajatuksiani siitä, että haluan valmentaa vielä ammatikseni ja antoi osviittaa omista kehitysalueista, sekä vahvuuksista.

Koen olevani apuvalmentajana räväkkä ja idearikas, jolla on halua testata ja analysoida prosessien kulkua fasilitoidessa ja isommassa valmennuskuvassa. Päävalmentajiltani pyrin ammentamaan oppeja ja tukea kehittyessäni paremmaksi koutsiksi.

Kiitos Johannes, kiitos Heli, kiitos meidän mahtava porukka ja kiitos itselleni, kun lähdin matkalle!

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close