Tampere
31 Jul, Friday
15° C

Proakatemian esseepankki

Inbound -markkinointi



Kirjoittanut: Iida Oikarinen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Inbound -markkinointi

Hyvä softa ei tee markkinointia puolestasi tai tavoita asiakkaita automaattisesti.

Valitettavan moni uskoo kuitenkin, että kun on sosiaalisen median kanavalla epäsäännöllisen säännöllisesti pyörimässä, niin tuloksia saadaan aikaan. Voi pojat, kun sitä markkinointia, omaa kohderyhmää, alustaa ja tarpeita täytyy ymmärtää. Omista tuotteista puhuminen kaikista suurimpaan ääneen ei ole enää tehokasta markkinointia. On jopa sanottu, että myyjän tulisi puhua tuotteesta vasta ostovaiheessa. Olemme jatkuvasti yhä tietoisempia siitä, mitä kaikkea meille yritetään myydä. Olemme nirsoja, haluamme vertailla, saada tarpeemme täyteyksi, hyvää palvelua, helpon verkkosivun ja nopeasti tuotteen tai palvelun itsellemme. Lista vain jatkuu! Tärkeää on erottua eduksi omalle kohderyhmälle ja sitouttaa potentiaalinen ostava asiakas.

Oletko koskaan huviksesi analysoinut mainoksia? Tai, minulle se on huvinvuoksi, mutta suosittelen kokeilemaan! Aloin tietoisesti katsomaan mainoksia ja kampanjoita ja mietin, minkälaiset mainokset juuri minuun tehoaa. Mikä sai minut klikkaamaan verkkokauppaan tai kiinnostumaan tuotteesta ja brändistä enemmän? Oli todella mielenkiintoista huomata, että tällä hetkellä Instagramissa minuutin mittaiset mainokset videomuodossa olivat itselleni kiinnostavin tapa markkinoida. Jostain syystä kosmetiikkatuotteiden kohdalla olin kiinnostunut eniten juuri niistä mainosvideoista, joissa tuotteen hyödyt näytettiin myös animaationa. Luulen, että se jollain tavalla loi uskottavuutta, että tuote on testattu ja sen hyödyt voidaan todistaa. Todellisuudessa, ne eivät välttämättä pidä paikkaansa ollenkaan! Näissä mainoksissa oli käytetty myös asiakkaiden kasvoja todisteena tyytyväisyydestä. Tai sanoisin, että ainakin sellainen kuva näissä mainoksissa pyritään antamaan. Miksi en kuitenkaan yhtäkään näistä tuotteista ole ostanut? Selaamisen jälkeen, en kokenut verkkosivua tai brändiä tarpeeksi luotettavana. Arvostelut eivät vakuuttaneet minua, ne saattoivat tuntua feikeiltä. Jokin ei lopulta kuitenkaan säväyttänyt, vaikka tuote oli omiin tarpeisiini ja olin valmis ostamaan. Markkinointi, se on omanlaisensa tetris, jossa palikoiden täytyy osua kohdalleen.

Latasin tätä esseetä varten Inbound-markkinoinnin ABC-oppaan ja aiheeseen perehtymisen jälkeen on ollut hyvin mielenkiintoista huomata, kuinka he käyttivät ja käyttävät Inbound-markkinoinnin tekniikoita minunkin kohdallani. Täytyihän minun tätä ilmaista opasta varten antaa sähköpostini vastineeksi! Seuraavaksi käyn tässä esseessä läpi, mitä Inbound-markkinointi on ja minkälaisia vaiheita markkinointiprosessiin kuuluu.

Inbound-markkinoinnissa hyvin keskeistä on se, että asiakas suostuu vastaanottamaan markkinointiviestejä. Miksi ja miten? Inbound-markkinoinnissa pyritään siihen, että potentiaalinen asiakas pyrkii vuorovaikutukseen itse markkinoijan kanssa. Inbound-markkinoinnissa asiakas houkutella markkinoijan sisällön pariin, joka on asiakkaalle itselleen hyödyllistä. Inbound-markkinointiprosessissa keskeistä on kulkea asiakkaan kanssa koko ostoprosessin ajan, sekä pysyä asiakkaan mukana vielä ostotapahtuman jälkeenkin. Asiakassuhdetta ylläpidetään, tehdään lisämyyntiä ja uusasiakashankintaa. Inbound-markkinointiprosessi on lisäarvoa tuottavaa asiakassuhteiden luomista ja ylläpitoa.

Inbound -markkinointiprosessin vaiheet

 

  1. Prosessin ensimmäinen vaihe on asiakkaan houkuttelu kanavissa, jossa mahdolliset potentiaaliset asiakkaat liikkuvat. Vaiheessa olennaista on saada ei asiakasrekisterissä oleva sivujen selaaja esimerkiksi verkkosivujen vierailijaksi. Tärkeintä on saada houkuteltua nimenomaan potentiaaliset asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneita tuotteesta tai palvelusta. Ei se määrä, vaan se laatu. Miten tämä saavutetaan? Tarjoamalla oikealle kohderyhmälle mielenkiintoista ja tarpeiden mukaista sisältöä oikeassa paikassa. Asiakkaan näkökulmasta on olennaista, että sisältö ja esimerkiksi tuotteen tai palvelun tieto ovat helposti löydettävissä ja palvelevat asiakkaan tarpeita. Ei siis ole hyödyllistä tuutata mainosta jokaiseen sosiaalisen median kanavaan, mikäli kohderyhmä liikkuu pääsääntöisesti tietyllä alustalla. Sosiaalisen median hyödyntäminen, Google-mainonta ja hakukoneoptimointi ovat kuitenkin suuressa roolissa houkutteluprosessissa. Kun potentiaalinen asiakas on houkuteltu verkkosivujen selaajaksi, tulee hänestä vierailija.

 

  1. Prosessin toinen vaihe on ajaa kävijät verkkosivuille ja muuttaa heidät liideiksi. Liidi tarkoittaa potentiaalista ostavaa asiakasta. Tässä vaiheessa täytyy pystyä herättämään syvempi mielenkiinto tuotetta tai palvelua kohtaan. On hyvin tärkeää, että verkkosivut herättävät luottamusta, niitä on helppo käyttää ja potentiaalinen asiakas löytää tarvitsemansa tiedon helposti. Verkkosivuilla tulisi olla sisältöä, joka herättää vierailijan kiinnostuksen, mutta myös tukee tulevaa asiakasta ostoprosessin eri vaiheissa. Inbound-markkinoinnissa isossa roolissa on tulevan asiakkaan tunnistaminen. Tämän takia verkkosivuilla pyritään aktiivisesti ohjaamaan asiakasta kohti toimintaa, jossa sisällön puolesta asiakkaan tulisi antaa sähköpostiosoite. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset pikaoppaat, e-kirjat ja alennuskoodit, jotka houkuttelevat asiakasta täyttämään tietonsa. Tämän jälkeen asiakkaalle voidaan tarjota jatkossa kohdennetumpaa markkinointia tai ottaa yhteyttä.

 

  1. Kolmas vaihe on clousaus, mikä tarkoittaa ostotapahtumaa. Tämän vaiheen tavoitteena on saada liidi ostavaksi asiakkaaksi. Jotta liidistä saadaan asiakas, on esimerkiksi verkkosivujen ja yrityksen täytynyt herättää asiakasta luottamusta. Asiakkaalla täytyy olla kokemus, että juuri tämä kyseinen palvelu tai tuote on hänen ongelmaansa kaikista parhain ratkaisu juuri tähän hetkeen. Tätä vaihetta voi kutsua lämmittelyvaiheeksi. Asiakkaalle tulee tarjota hänelle sopiva sopivassa määrin sisältöä, joka auttaa ostoprosessin viemistä eteenpäin. Esimerkiksi oikein ajoitetut sähköpostit häntä koskevista tarjouksista. Spämmiviestejä tulee kuitenkin välttää, ne eivät ole houkuttelevia.

 

  1. Hoivaaminen on inbound-markkinoinnin viimeinen vaihe. Viimeisellä vaiheella tarkoitetaan niin tulevien, kuin myös nykyisten asiakassuhteiden ylläpitämistä. Tässä vaiheessa pyritään myös sitouttamaan asiakas. Yrityksen oman viestin, sanoman tai tuotteiden tuputtaminen ei ole keskeistä. Tärkeää hoivaamisessa on tarjota asiakkaalle hänen käyttäytymisen perusteella hänen tarpeiden täyttämistä. Paras mahdollinen tilanne on, mikäli asiakkaasta tulee yrityksen tuotteita tai palveluita suosittelevaksi. Jo muodostuneen asiakassuhteen ylläpitäminen on kustannustehokkaampaa, kuin uusien asiakkaiden löytäminen. Asiakkaalle on tärkeää, että hän kokee, että häntä kuunnellaan ja hän pystyy vaikuttamaan. Tämän takia esimerkiksi erilaiset asiakas- ja palautekyselyt oat tärkeitä.

Mitä enemmän aiheesta lukee, sitä helpommin Inbound-markkinoinnin pystyy huomaamaan. Koen ehdottomasti, että osa yrityksistä tekevät tämän hyvin ja nerokkaasti, toiset puolestaan ärsyttävät.

 

Lähteet:

Verkkoasema: Inbound-markkinointi. Luettu 13.1.2020

https://www.verkkoasema.fi/inbound-markkinointi/?gclid=CjwKCAiAx_DwBRAfEiwA3vwZYmyWzqCKkgxMI31nAtIsfp8bGJ1n9iAiZ8qAsCp5JqqN9qiH3kD_jBoCGewQAvD_BwE

Avidly: Inbound-markkinoinnin ABC-opas. Luettu 13.1.2020.

https://www.avidly.fi/oppaat/inbound-markkinoinnin-abc?utm_term=inbound%20markkinointi&utm_campaign=IBL+-+%5BS%5D%5BP%5D+Inbound&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_tgt=kwd-308671053295&hsa_grp=64168897410&hsa_src=g&hsa_net=adwords&hsa_mt=p&hsa_ver=3&hsa_ad=341802977438&hsa_acc=1163791941&hsa_kw=inbound%20markkinointi&hsa_cam=1758024607&gclid=CjwKCAiAx_DwBRAfEiwA3vwZYmvpaSfFg_toj7ORe9kRgn-QKjeTvOyUj5MS2r1SPPKcRnw4ksSVbhoCRTQQAvD_BwE

Henna Takala: Mitä Inbound-markkinointi on? Kirjoitettu 14.2.2017. Luettu 14.1.2020.

https://www.powermarkkinointi.com/blogi/mita-inbound-myynti-on

#Verkkis Tiina Räisänen. Julkaistu 16.10.2017. Video katsottu 14.1.2020

https://www.youtube.com/watch?v=XmayF6YKHNg&feature=emb_title

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close