Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Sosiaalinen media vs. printtimedia



Kirjoittanut: Miikka Launiainen - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Social Media Mastery
Randy Fishman
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Soluessee 20.11.2019 

Aaron SiljanderMiikka Launiainen 

 

Sosiaalinen media tänään 

 

Sisällyluettelo 

  1. Johdanto 
  1. Henkilöbrändäys 
  1. Digitaalinen sisältö 
  1. Printtimedia 
  1. Kuinka saada seuraajia 
  1. Loppusanat 
  1. Lähteet 

 

 

  1. Johdanto 

 

Elämme aikaa, jossa fyysisen maailman mainonta sekä media on siirtymässä digitaaliseen maailmaan. Olen osa sukupolvea, joka on kasvanut sosiaalisen median mukana. Harvoin kuulee minun ikäisteni lukevan fyysisiä lehtiä tai edes katsovan televisiota. Kaiken sen nimittäin saa nykyään kätevästi netissä. Facebookissa sekä Instagramissa voi helposti törmätä uutisiin, jotka kiinnostavat juuri sinua. Digimaailmassa markkinoimalla palveluiden tarjoajat pystyvät kohdentamaan minkä tahansa julkaisun juuri niille henkilöille, jotka myös oikeasti haluavat nähdä kyseistä sisältöä. Kun Facebookissa tai Instagramissa tykkäät jostakin julkaisusta, saatat huomata näiden palveluiden tarjoavan sinulle samankaltaista sisältöä yhä enemmän. Näiden kahden sosiaalisen median alustan algoritmi seuraa käyttäjiensä käyttäytymistä ja pyrkii saamansa datan avulla luomaan meille parhaan mahdollisen käyttökokemuksen tarjoamalla meille julkaisuja, joista todennäköisesti voisimme pitää. 

 

  1. Henkilöbrändäys 

 

Henkilöbrändäys on tärkeässä osassa nykyaikaa ja mielestämme tähän ei olla vielä herätty aivan täysin. Uskomme vahvasti, että henkilöbrändäykseen liittyen tulee olemaan tulevaisuudessa paljon enemmän koulutuksia kuin nykyään on. Henkilöbrändäystä tarvitaan työpaikan etsinnässä, verkostoitumisessa sekä mahdollisten yhteistöiden luomiseksi yritysten kanssa. Onnistumalla henkilöbrändäyksessä isosti, yritykset ovat valmiita maksamaan rahaa siitä, että heidän tuote tai palvelu näkyy osana sosiaalisen median tarinaa.  

Isosti rakennetussa henkilöbrändissä on myös sellaisia puolia, jotka muuttavat koko elämän. Itselleni kävi Huuman televisiolähetyksessä niin, että yli 10 ihmistä halusi kanssani yhteiskuvan. Mielenkiintoinen kokemus oli viime lauantaina 16.11.2019 se, kun minut pysäytettiin Viivi Pumpasen ohi kävellessäni ja pyydettiin yhteiskuvaa. Tämän jälkeen toinenkin halusi, Viivi ei kuitenkaan kiinnostanut kumpaakaan jostain syystä. 

Itse pidän tällaisesta, koska minä olen huomionhakuinen ihmistyyppi, mutta tiedän myös tapauksia, jotka ahdistuvat moisesta. 

  

Vahva henkilöbrändi hoitaa markkinoinnin kuin itsestään. 

Kun henkilöbrändi luodaan onnistuneesti, toimii se suoraan yrityksen markkinointina. Esimerkiksi hyvällä henkilöbrändillä varustettu kampaaja ei välttämättä tarvitse ollenkaan mainoksia ja somestrategioita, sillä asiakkaat on jo sitoutettu ostamaan palveluita somen avulla. Vahvaa henkilöbrändiä kaipaa myös mm. PersonalTrainer, muusikko tai muu yksityisyrittäjä. 

Vahva henkilöbrändi luodaan laadukkailla, persoonallisilla ja ammattitaitoisilla sisällöillä. Aktiivinen päivitystahti, kommunikaatio seuraajien välillä sekä mielenkiintoinen sisältö ovat keskiössä hyvää henkilöbrändiä luodessa. Tärkeää on myös olla aito; somessa voi erottua myös olemalla oma itsensä (Sometar.fi) 

 

  1. Digitaalinen sisältö 

 

Kaikkiaan sähköisen median osuus on noussut 55 prosenttiin eli yli puoleen. Television (22 %) ja radion (5 %) osuudet ovat pysynyt kutakuinkin ennallaan. Aikakausi- sekä kaupunki- ja noutolehtien osuus mainoskakusta on 6-7 prosenttia. Ulkomainonnan osuus jäi neljään prosenttiin (Happonen, 2017). 

 

Digitaalisen sisällön merkitys oli nähtävästi jo vuonna 2017 hyvin suuressa roolissa. Vuonna 2019 Instagramilla on hieman alle kaksi miljoonaa suomalaista käyttäjää, jotka ovat 13-64-vuotiaita. 65% näistä käyttäjistä on opiskelijoita tai koululaisia (Yle ja Taloustutkimus, 2018). Instagramin käyttäjämäärä on kasvanut suomessa noin 5% viimeisen puolenvuoden aikana. Facebookilla sen sijaan on noin 2,7 miljoonaa suomalaista käyttäjää, joista yli 70% toimii yrittäjänä, toimihenkilönä, asiantuntijana tai muussa johtavassa asemassa (Yle ja Taloustutkimus, 2018). Facebookin käyttäjämäärä on laskussa 13-38-vuotiaiden keskuudessa. Yli 45-vuotiaitten käyttäjien keskuudessa Facebookin käyttö on nousussa. Viimeisen puolenvuoden aikana Facebookin suomalaiskäyttäjien määrä on laskenut 2-3%. sekä 54% käyttäjistä on muuttanut kyseisen alustan käyttöä vuoden 2018 tietosuojakohun takia. LinkedIn käyttäjiä Suomessa on noin 0,7 miljoonaa, joista 54% on johtavassa asemassa työpaikallaan ja 27% yrittäjiä (Yle ja Taloustutkimus, 2018).  Näiden tilastojen mukaan suurin osa yrittäjistä on Facebookissa. Tilastot osoittavat potentiaalisten asiakkaiden olevan juuri siellä, mikäli haluamme tehdä B2B kauppaa Evisionissa. 

 

Kasvuhakkerien webinaarista selvisi, kuinka voimme tavoittaa oikeat henkilöt Facebookissa. Kannattaa vastata kaikkiin Facebookin asettamiin tiliäsi koskeviin kysymyksiin, jolloin tilisi on relevantimpi ja Facebook nostaa tilisi “hit ratea”, eli suosittelee tiliäsi herkemmin käyttäjille. Somessa on paljon tilejä ja ryhmien ylläpitäjiä, joille voit tuottaa hyötyä ja he voivat tuottaa sinulle hyötyä. Julkaise siis sisältöä, jota asiakkaasi sinulta toivovat. Hyvä tapa löytää toimivaa sisältöä, on mallintaa menestymistä niiltä, jotka ovat jo suosittuja somessa. Kokeile, mikä toimii juuri sinun tililläsi ja seuraajakunnallasi. Mitä paremmin tunnet seuraajasi, sitä helpompaa sinun on mainostaa heille. Julkaisua luodessa on hyvä miettiä, haluaisitko itse nähdä, tykätä tai jakaa kyseisen julkaisun. Ennen kuin julkaiset sisältöä, lämmitä algoritmi ja pidä se kuumana julkaisun jälkeenkin, kommunikoimalla seuraajiesi kanssa. Näin varmennat Instagramin ja Facebookin algoritmin pitämään profiilistasi sekä julkaisuistasi. Instagram tarjoaa useita kysely tai arvostelu ominaisuuksia, jotka voimme lisätä Instagram tarinaamme. Esimerkiksi perinteinen ”Kyllä-Ei” painike, jonka avulla voimme kysyä seuraajiltamme mielipidettä jostakin asiasta. Tätä ominaisuutta on käytetty Music By Blanks YouTube kanavalla, musiikkia tehdessä. Kanavan Instagram tilin tarinassa tehtiin kysely, minkälainen kappale sävelletään. Seuraajat pystyivät vaikuttamaan sävellysprosessiin “Kyllä-Ei” painikkeella (Music By Blanks, 2019).  

Instagram palkitsee käyttäjiä, jotka lisäävät palvelun tarjoamia ominaisuuksia julkaisuihinsa, nostamalla heidän tiliensä hit ratea 

 

  1. Printtimedia 

 

Kokeilimme Huom! Kiinteistönvälitysliikkeessä olla ilman printtimediaa kolmen kuukauden ajan. Tutkimuksen aikana teimme saman määrän kauppaa ja asiakkaita kävi hyvin asuntonäytöillä. Ainoa haittapuoli olikin se, että kilpailevat kiinteistönvälitysliikkeet alkoivat käyttää tätä printtimediattomuutta meitä vastaan sanomalla ”he eivät edes mainosta lehdessä, joten meidät kannattaa valita” sanomalehti kädessä. Kiinteistönvälityksessä käytetään printtimediaa sen takia, että iäkkäämmät asiakkaat alkavat epäilemään kiinteistönvälitysliikkeen olemassaoloa, jos printtimedianäkyvyyttä ei ole maksettu.  Printtimediasta ei ole 7 vuoden kiinteistönvälittäjän uran aikana tullut ainoatakaan kauppaa, vain yhden käden sormilla laskettu määrä kontakteja.  

Printtimedian sijaan olen tehnyt jopa asuntokauppoja sosiaalisen median markkinointieni kautta ja saanut lukuisia asuntoja myyntiin. 

 

  1. Kuinka saada seuraajia 

 

Kuinka saada seuraajia, miettii moni Instagramia käyttävä. Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta ja tyylejä on monia, joista haluan avata muutamia. TikTok-sovellus on tällä hetkellä nousussa oleva sovellus Suomessa, vaikka ulkomailla on ollut jo useita vuosia nousussa. TikTok julkaistiin 2016. 
TikTok -videot leviävät nopeasti, kunhan video on tarpeeksi hyvä tai julkaisijalla on riittävä henkilöbrändi.  TikTok seuraajamäärän kasvaessa TikTok:n voi laittaa esimerkiksi linkityksen Instagram ja YouTube tileihin, jotka kasvavat TikTok:n kanssa, mutta tietysti hitaammin, kun osa käyttäjistä haluaa seurata vain TikTok -videoita.  

Toinen esimerkki on YouTubekanavan seuraajamäärän kasvattaminen ja tämän jälkeen mainoksien tekeminen omasta Instagram -tilistään YouTubevideoihin 

Kolmas esimerkki Instagram tilin kasvatukseen on tehdä niin kauniita, kuin suinkin pystyy eli pitäisi olla ammattivalokuvaaja, luova ja osata editoida kuvia tarpeeksi hyvin. Tämä on pitkä tie, mutta esimerkiksi koulussamme oleva Konsta Linkola on onnistunut tässä.  

 

  1. Loppusanat 

 

Sosiaalisen median käyttö on mielestämme suotavaa jokaiselle, koska niin moni ihminen analysoi ihmisiä sosiaalisen median kautta. Ääripäänä mainittakoot, että mikäli ei ole ollenkaan somenäkyvyyttä, tämä herättää valtaosassa ihmisiä negatiivisia mielikuvia. Toinen ääripää on se, että ihmisestä tulee haluttu ja hänelle ollaan valmiita maksamaan tuhansia euroja sosiaalisen median tai esimerkiksi paikalle menemisen vuoksi.  

Käsittelimme tässä esseessä muutamia erilaisia sosiaalisen median alustoja, joita itsekin käytämme. Evisionin kannalta yrityksen jäsenten henkilöbrändien rakentaminen olisi mielestämme erittäin suotavaa. Kaikkien sitä ei tarvitse tehdä, mutta edes muutaman henkilön brändaaminen on tiimillemme todella suuri hyöty tulevaisuuden bisnestä ajatellen. Pohdimme keväälle 2020 henkilöbrändi solun perustamista, jonka tarkoituksena on rakentaa solussa olevien henkilöiden brändiä tukemaan tulevaisuuden myyntiä sekä työnhakua.  

 

YouTubessa on tärkeää olla maltillinen, seurata trendejä, olla hyvä näyttelijä ja ison työmäärän vuoksi omata intohimoa YouTubettamista kohtaan.  

TikTok:n suosittelen tekemään paljon videoita ja pitämään mielessä, että sosiaalinen media ei ole spurtti vaan maratoni 

Instagramin ja Facebookin algoritmia voit hyödyntää julkaisemalla uutta sisältöä jatkuvasti, keskustelemalla seuraajiesi kanssa kommenteissa sekä käyttämällä Instagramin tarjoamia ominaisuuksia julkaisuissasi. 

 

  1. Lähteet 

 

Randy Fishman – Social Media Mastery 

http://www.nmt.fi/fi/artikkeli/kulttuuri/median-tulevaisuusluettu 13.11.2019 

https://www.innowise.fi/fi/sosiaalisen-median-tilastot-ja-trendit-somekatsaus-2019/ luettu 13.11.2019 

Kasvuhakkerit webinaari 24.9.2019 

Konsta Linkolan Instagram https://www.instagram.com/konstalinkola/?hl=fi 20.11.2019 

https://www.youtube.com/watch?v=1PHWVHwVRBM katsottu 20.11.2019 

 

Kommentoi