Tampere
29 Mar, Friday
3° C

Proakatemian esseepankki

5 tapaa pitää keskusteluyhteys asiakkaaseen



Kirjoittanut: Petteri Kiuru - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Millä tavalla kannattaa nykypäivänä hyödyntää kaikkia mahdollisia keinoja pitää potenttiaaliseen asiakkaaseen yhteyttä? Monesti ajatellaan myynnistä, että soitan puhelun, käyn kartoituskeskustelun, alan väkertää tarjousta ja klousaan diilin. Eihän se nyt oikeasti näin mene muutakun ihanne tapauksissa. Luottamuksen rakentaminen harvoin onnistuu vain yhdellä puhelinsoitolla. Erilaista se on kun joku vaikkapa puhelinoperaattorin myyjä soittaa vanhalle asiakkaalle tai kilpailevan yrityksen ja tarjoaa parempaa sopimusta, mutta kun soittaa kylmälle asiakkaalle joka ei tiedä vielä mitä on saamassa naamansa eteen se luottamus ei siinä sormia napsauttamalla synny.

Miten siis pitää mahdolliseen asiakkaaseen tiiviimmin yhteyttä mikäli hei halua päivästä toiseen puhelimeen puhumalla häiritä?

  1. Opetetaan asiakas kommunikoimaan monessa kanavassa.

Buukataan käynti asiakkaan kanssa, niin tämän jälkeen voi mennä vaikka hänen LinkedIn-sivustolle, laittaa kontaktipyyntö ja kiittää mukavasta keskustelusta.

2. Mitä äijä?

Miksei voi aloittaa puhelua tuntemattomalle asiakkaalle ensimmäisenä vaikka, “Miten menee?”. Tällä saadaan taputeltua tasasemmaksi myyntitilannetta asiakkalle.

3. Yhteinen prioriteettikanava.

Nykypäivänä jokaisesta suunnasta tuuttaa jonkinlaista elektronista viestiä, joten kannattaa asiakkaalta kysyä, että mitä viestintäkanavaa hän haluaisi mieluiten käyttää.

4. Virtuaaliset aamukahvit asiakkaan kanssa.

Jos asiakas seuraa yritystäsi somessa tai tilaa uutiskirjettä, niin soita aamusta asiakkaalle ja kerro huomiosta, että hän seuraa somessa yritystä. Sieltä voi kartoittaa, että mikä asiakasta kiinnostaa sivuissa, ja vaikka asiakas ei olisi ikinä näitä sivuja katsonutkaan saa siitä varmasti antoisan keskustelun luottamuksen rakentamiseen.

5. Monikanavaisen myynnin kanssa rakkaussuhteessa.

Mikäli tähän janoaa ja haluaa ottaa myynnistä kaiken irti, niin kannattaa tehdä asioista rutiineja. Kirjoittaa kalenteriin ylös milloin kenenkin liidejen ja prospektien kanssa käydään minkälaistakin viestintää.

Näillä hommilla lisää tehoa myynnissä kaupan saavuttamiseksi. Pistetään asiakkaat ostamaan, eikä vain jaarittelemaan.

https://www.adeptus.fi/myyntiesteet/5-tapaa-pitaa-keskusteluyhteys-auki-potentiaalisiin-asiakkaisiin

Kommentit
  • Henri Roivas

    Loistava kirjoitus ja todellakin pelkkää asiaa! Olen juurikin koulun alettua joutunut miettimään näitä asioita täysin uudessa valossa. Toimin aikaisemmin teleoperaattori myyjänä. Voi kumpa B2B kaupan vaiheet olisivatkin yhtä nopeasti ja yksinkertaisesti hoidettavissa. Olen sitä mieltä että kaava: aloitus, kartoitus, tarjous ja clousaus pitää sisällään kaiken tarvittavan myyntiin. Kaiki riippuu juurikin siitä miten tuttu asiakas on ja mitä olet kauppaamassa. Aloitus kohta pitää sisällään B2B kaupassa tutustumisen parhaaksi näkemällä tavalla kuten esimerkiksi lähestymisen puhelimitse tai sähköpostitse. Kartoitus taas asiakastapaamisen sopimisen ja asiakkaan tarpeiden kartoituksen, sekä esimerkiksi juurikin mainitsemasi viestintäkanavien kysymisen yms.
    Nykymaailmassa on entistäkin tärkeämpää tunnistaa oman sektorin asiakkaiden käyttämät keskustelualustat ja liittyä itsekkin sinne luodakseen luottamuksen tunnetta asiakkaaseen. Kaikin puolin hyvä kirjotus!

    27.4.2018
Post a Reply to Henri Roivas cancel reply

Add Comment
Loading...

Vastaa käyttäjälle Henri Roivas Peruuta vastaus

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close