Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

5 askelta tehokkaaseen sisältömarkkinointiin



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

5 askelta tehokkaaseen sisältömarkkinointiin

 

Sisällöntuotanto on intohimoni. Vahvimmillani olen tekstisisällön tuottamisessa; rakastan pyöritellä sanoja ja sanamuotoja, viilailla lauseita ja ilmaisutapoja. Myös visuaalisen sisällön tuottaminen on minulle mielekästä, vaikka osaamiseni ei vielä kovin vankalla pohjalla olekaan.

 

Olen aiemmin perehtynyt sisältöstrategian merkitykseen ja luomiseen, sekä tutustunut myös Inbound-markkinointiin, joka perustuu pitkälti laadukkaaseen sisältöön. Sisältömarkkinointi on terminä jo tuttu, mutta päässäni on pyörinyt useasti viime aikoina yksi tietty kysymys: miten sisällöntuotannolla saadaan aikaan konkreettisia tuloksia?

 

No, päätin tarttua härkää sarvista ja ensimmäisenä tietenkin katsoin v**** Googlesta. Nopeasti silmiini osuikin AAC Globalin Stuart Reynishin ja Annaelisa Huhtalan kirjoittama e-kirja “5 askelta tehokkaaseen sisältömarkkinointiin”. Visuaalisena ihmisenä heti ensimmäinen sivu, jolle linkkiä klikattuani päädyin, herätti kiinnostukseni selkeällä ilmeellä ja toteutukseltaan helpoksi tehdyllä kehoituksella: lataa e-kirja. Käskystä!

 

Onnistunutta hakukoneoptimointia ja sisältöä siis. Olivat näemmä myös itse laittaneet kirjan vinkit käytäntöön. Tämän esseen tavoitteena on tuoda kirjasta mielestäni parhaat pointit ja opit selkeään muotoon, johon voin myös itse palata ja hyödyntää niitä työssäni.

 

1. Miksi sisälläntuotanto on tärkeää?

 

“Markkinoinnin automaation peruskivenä on olennainen, oikea-aikainen ja kiinnostuksen herättävä sisältö, joka houkuttelee sivustolla kävijät täyttämään yhteystietolomakkeen ja muuttumaan näin myyntiliideiksi” (AAC Global, 2017)

 

Markkinoinnin automaation tehtävä on tuottaa yritykselle laadukkaita myyntiliidejä. Ilman kiinnostavaa sisältöä tämä ei kuitenkaan onnistu. Ihmiset eivät useimmiten kovin mielellään luovuta sähköpostiosoitettaan roskapostin pelossa, mutta kun sisältö on tarpeeksi kiinnostava ja asiakas kokee saavansa siitä lisäarvoa, tuo houkutus voittaa pelon.

 

Sisällöntuotanto voidaan jakaa kahteen osaan; säännölliseen pitkän aikavälin sisällöntuotantoon (esimerkiksi hakukoneoptimointi, some-päivitykset, blogitekstit) ja kampanjoihin, joilla pyritään luomaan myyntiliidejä (esimerkiksi e-kirjat, webinaarit). Kumpikin osa-alue on merkityksellinen ja tärkeää onkin, että nuo osa-alueet ovat yhtenäisiä. Sisältöstrategia onkin tärkeä työkalu sisällön yhtenäistämiseksi.

“Markkinoinnin automaatiossa pyritään luomaan myyntiliidejä tarjoamalla sisältöjä kampanjasivujen (landing page) ja yhteystietolomakkeiden kautta. Tällaista sisältöä kutsutaan konvertoivaksi sisällöksi. Markkinoinnissa käytetään kymmeniä, jopa satoja eri sisältölajeja.” (AAC Global, 2017)

 

Sisällöt voidaan kuitenkin jakaa kolmeen ryhmään:

 

  • Tekstisisältö
    • Esimerkiksi e-kirjat, diaesitykset, blogitekstit
  • Visuaalinen sisältö
    • Esimerkiksi infografiikka, kaaviot, posterit
  • Video- ja audiosisältö
    • Esimerkiksi videot, webinaarit, podcastit

 

Tärkeintä on etsiä vastaus kahteen kysymykseen: “Minkälainen sisältö juuri minun asiakkaitani kiinnostaa?” sekä “Mihin minun resurssini riittävät?”.

 

2. Mitä resursseja konvertoitavan sisällön tuotantoon tarvitaan?

 

Olisi mahtavaa toteuttaa mitä upeampia e-kirjoja, webinaareja, videoita ja grafiikoita. Mutta riittävätkö sinun resurssisi siihen?

 

Kun sinulla on idea upeaan sisältöön, aivan ensimmäiseksi tulisi kartoittaa seuraavat asiat:

 

  1. Sisällön tekniset vaatimukset (esimerkiksi taitto-ohjelma)
  2. Tarvittavat taidot (esimerkiksi graafinen suunnittelu)
  3. Työhön kuluva aika ja työvoiman tarve

 

Jos pystyt vastaamaan teknisiin vaatimuksiin, tarvittavat taidot löytyvät, aikaakin on ja työvoimaa liikenee – go for it! Muista kuitenkin kaikkien huikeiden ideoittesi keskellä, että tärkeintä on sisällön jatkuvuus ja yhtenäinen viesti. Jokainen sisältö on nähtävä osana strategiaa, joka vaatii suunnittelua ja kauaskantoista aikataulutusta. Älä siis väheksy sisältöstrategian ja -suunnitelman vaatimaa aikaa ja vaivaa.

 

3. Mitä on otettava huomioon konvertoitavaa sisältöä julkaistaessa?

 

“Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on tuottaa asiakasryhmän kannalta relevanttia sisältöä ja toimittaa sisältö perille näille asiakasryhmille. Sisällön julkaisukanavat valitaan sen mukaan, mikä tavoittaa yrityksen kohdeyleisön parhaiten. “

 

Ajatellaan, että itse konvertoitava sisältö olisi e-kirja, jonka asiakas saa haltuunsa erillisen landing pagen yhteystietolomakkeen täyttämällä. Mutta miten ihmeessä asiakas löytää tuon konvertoitavan sisällön?

 

Sosiaalinen media toimii usein kuin bensana liekkeihin, eli tukee tehokkaasti pääkampanjaa ja sen näkyvyyttä. Sosiaalisessa mediassa kampanjalla on aina oltava lyhyt konversioon tähtäävä teksti, esimerkiksi kehoite lataamaan tai muuten innostavaa hypetystä, sekä visuaalinen heräte.

 

Konvertoitavaa sisältöä kannattaa tukea myös kaikissa muissa yrityksen kanavissa, esimerkiksi aiheeseen liittyvillä blogiteksteillä, mainoksilla ja ns. houkuttelu- sekä muistutuspäivityksillä eri sosiaalisen median kanavissa. Sosiaalisessa mediassa myös vuorovaikutus on tärkeää, eli konvertoitavaa sisältöä kannattaa rohkeasti jakaa myös erilaisissa, potentiaalisen asiakaskunnan omaavissa ryhmissä ja foorumeissa.

 

4. Sisältöjen vieminen kansainvälisille kohderyhmille

 

Sisältöjen vieminen ulkomaille kuulostaa usein helpommalta, mitä se oikeasti onkaan. Helposti ajatellaan, että kunhan käännetään kansainvälisesti englanniksi, niin hyvä on. Se ei kuitenkaan ole totuus.

 

Ensinnäkin, ulkomaisilla markkinoilla tulokset ovat usein parempia, kun asiakkaille viestitään heidän omalla kielellään. Heti alkuun pikku vinkki; älä suodata kaikkea Google Kääntäjän läpi, vaan etsi ammattitaitoinen (ihmis)kääntäjä. Trust me.

 

Käännetyn sisällön lisäksi myös hakukoneoptimointia tulee toteuttaa käännetysti. On etsittävä kohdemaalle tyypillisiä aiheeseen liittyviä termejä ja hakusanoja, ja luotava niistä sopivia avainsanoja sisältöä varten. Sekin helpommin sanottu, kuin tehty. Paikallinen, äidinkielenään kohdemaan kieltä puhuva voi olla erittäin toivottu apukäsi.

 

Sisältö on myös lokalisoitava, eli muokattava kohdemaan kulttuuriin sopivaksi. Ota huomioon päivämäärien, mittojen ja puhuttelun muodot, aiheeseen liittyvä termistö ja jopa värit, sillä esimerkiksi Kiinassa valkoinen symboloi usein kuolemaa, kun taas meillä Suomessa se koetaan puhtaana ja siistinä, häihinkin liitettynä värinä. Myös oikean kanavan valinta ei aina ole itsestäänselvyys, sillä vaikka Facebook onkin meillä Suomessa ja useassa muussa maassa suosituin sosiaalisen median kanava, esimerkiksi Venäjällä VKontakte vie ylivoimaisen voiton.

 

Tiivistetään vielä selkeät askeleet sisältöjen viemisestä kansainvälisille kohderyhmille:

 

  1. Monikielinen avainsanojen SEO-analyysi
  2. Sisällön kääntäminen kohdekielelle
  3. Käännetyn sisällön lokalisointi/editointi
  4. Markkinoinnin automaatioaineiston ja somekampanjan tekstien kääntäminen

 

5. Mitä etuja saavutetaan sisällöntuotannon ulkoistamisella?

 

Sisällöntuotannon ulkoistamisen selkein päämäärä on se, että sinä saat keskittyä ydinosaamiseesi. Sisältömarkkinointi on kustannustehokasta, mutta vie aikaa ja resursseja. Ulkoistaminen jättää siis sinun arvokkaan aikasi vapaaksi niille asioille, jossa sinä olet ammattilainen.

 

Sisällöntuotannon ulkoistamisen etuja ovat myös ammattilaisen tarjoama monipuolinen, luova ja joustava tuotanto, sekä jo edellä mainittu ajan ja resurssien säästäminen, eli kustannustehokkuus.

 

Sisällöntuotantoa ulkoistaessa ei kuitenkaan tule hätäillä, vaan etsiä juuri se sopiva tyyppi, joka pääsee yrityksen arvo- ja ajatusmaailmaan sisään. Sillä, minkälaista sisältöä tuotat, on suurempi merkitys yrityksesi mielikuvalle ja brändille kuin uskotkaan.

 

Yhteenveto

+ Sisältömarkkinointi voidaan jakaa kahteen osaan: säännölliseen, pitkän aikavälin sisällöntuotantoon JA konvertoivan sisällön projekteihin.

+ Erilaisten konvertoivien sisältöjen tuottaminen vaatii merkittävän määrän resursseja, erikoisosaamista ja teknologiaa. Markkinoinnin automaatio ja somepäivitykset eivät tapahdu ilman sisältöä, joten sisällöntuotanto on huomioitava kampanjoiden suunnittelussa ja resursoinnissa.

+  Sama konvertoivan sisällön kampanja voidaan muuntaa myös kansainvälisille markkinoille sopivaksi; tämä on kustannustehokas tapa saada aikaa vaikuttavuutta. Paras tulos saavutetaan lokalisoimalla aineistot.

+  Sisällöntuotannon ulkoistuksella voidaan saavuttaa monia etuja, kuten monipuolisempia aineistoja ja tehokkaampaa tuotantoa.

(AAC Global, 2017)

 


 

Lähde:

Huhtala Annaelisa, Reynish Stuart

AAC Global

E-kirja

5 askelta tehokkaaseen sisältömarkkinointiin

2017

Kommentoi