Tampere
18 Nov, Monday
6° C

Proakatemian esseepankki

"Liiku kuin vesiheinä!"



Kirjoittanut: Mari Mäkitalo - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 1 minuutti.

http://www.tamperechambermusic.com/liiku-kuin-vesiheina/

 

Talvisena keskiviikkoiltana löysimme itsemme kauppakeskus Ratinassa sijaitsevasta lääkärikeskus Pirtestä. Keskuksen liikuntasalissa meitä odotti Minna Tervamäki valmiina ohjaamaan Minnan metodit -tuntiaan. Minkäänlaisia ennakko-odotuksia meillä ei ollut, ja pian aloimme aavistaa (lue: pelätä), että tunti saattaisi olla tanssintäyteinen – olihan ohjaajana kuitenkin pitkän linjan balettitanssija ja koreografi. Kauhusta kankeana otimme paikkamme peilisalin perältä.

Liikkuminen vei nopeasti mukanaan ja jännitys sekä kankeus kaikkosivat. Alkulämmittelyjen jälkeen kroppa tuntui vetreämmältä ja eloisammalta kuin pitkään aikaan. Jo alun käsien heiluttelujen jälkeen tunsimme lämmön ja vetreyden rangasta aina sormenpäihin asti. Ranka tuntui joustavammalta ja rennommalta.

Harjoitusten taustalla oli ajatus siitä, että ihminen on juuri niin nuori, miten joustava hänen selkärankansa on. Minnan tanssitaustan huomaa hänen olemuksestaan, ja hänen ryhdikkyytensä näyttää vaivattomalta. Usein ryhdikkään asennon ylläpitäminen voi olla kuormittavaa, mutta Minnan tunnin jälkeen se tuntui luonnollisemmalta. Tanssijoiden nuorekas olemus kumpuaa heidän kyvystään pitää jäykkyys loitolla. Minnan tunti teki kaikille mahdolliseksi kokea tämän liikkumisen vaivattoman sulavuuden. Hetkeksi aikaa löysimme sisäisen tanssijamme, ja kukapa siitä ei nauttisi (paitsi ehkä sivusta katsojat). Minna kehotti kuitenkin myös unohtamaan sen, miltä ajattelee liikkeen näyttävän ja keskittyvän vain siihen, miltä se tuntuu.

Kehon lisäksi myös mieli tuntui vetreämmältä. Päivän huolet ja murheet huuhtoutuivat jokaisella uloshengityksellä. Fysioterapeuttiopiskelijoina olemme oppineet tunnistamaan stressin merkkejä kehossa – stressi näyttää kankealta, muuttaa hengitystä ja saattaa jopa tuntuna kipuna. Nykypäivänä kankeutta lisää stressin lisäksi myös staattiset ja sulkeutuneet työasennot. Minnan tunnilla huomioitiin myös tämä ja tehtiin paljon rintakehää avaavia liikkeitä yhdistettynä syvään, rauhalliseen hengitykseen.

Kankeus ja jäykkyys eivät ole vain liikkumattomien ongelmia. Useissa liikuntamuodoissa jäykkyyttä jopa korostetaan hyvän tuen ja turvallisuuden saavuttamiseksi. Harvassa lajissa kannustetaan kehon vapaaseen, moniulotteiseen liikkeeseen.

Minnan metodien kiertojen, ravistelujen, pehmeiden liikkeiden, dynaamisten venytysten ja kehon liikuttamiseen syventymisen jälkeen vielä tätä tekstiä kirjoittaessakin olo on kevyt ja rentoutunut, eikä tuttuja kolotuksia tunnu missään. Tämän soljuvan olotilan haluaisi jakaa kaikille.

 

  • Antony Benjamin & Mari Mäkitalo
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close