Tampere
07 May, Friday
5° C

Proakatemian esseepankki

Tuotteistaminen – Video ei ole tuote vaan palvelu



Kirjoittanut: Jyri Lempinen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä – Tuotteistaminen, Jari Parantainen 2007

 

”Ei tarvi markkinoida kun myyntiä tulee muutenkin” on hieno lausahdus ja sitä kuullaan yrittäjien ikämiessarjassa todennäköisesti edelleen yhtä useasti, kuin ennenkin. Nämä ovat hienoja asioita ja olisipa jokaisella yrittäjällä yhtä ruusuinen tilanne. Tarve kohtaa kysynnän ja tämä laki on se mikä puhuu. Markkinat määräävät millaisia tuotteita, milloinkin tarvitaan ja mitä halutaan. Tuotteet eivät välttämättä aukea jokaiselle ihmiselle kuka tulee tiellesi ja saatat joutua selittämään, mitä siinä on ja miksi sellaista voisi tarvita.

 

Tuotteistamisen tehtävä on tehdä tuotteestasi niin selkeä, ettei kenenkään tarvitse ajatella miksi hän sellaisen haluaa tai tarvitsee. Voin käyttää itseäni esimerkkinä; en minä tarvitse 2000€ tietokonetta tai 1600€ televisiota, mutta joku niissä minua viehättää, jos tietyt specsit ovat täsmäävät. Nämä esimerkit ovat vielä niin äärettömän helppoja ostaa. Raha ja tavara vaihtaa omistajaa ja molemmat ovat tyytyväisiä.

Mistä se sitten lähti? Aikaisempi tietokoneeni on lähes kymmenen vuotta vanha. Ostin sen ensimmäiseksi Omena koneekseni. Olen ollut tyytyväinen ostopäivästäni lähtien. Aluksi ajattelin, että viimeisen päälle tekniikkaa näppäimieni alla ja nykyään haukon henkeä ja katson, kuinka tietokone edelleen puskee tekstiä pihalle ja antaa katsoa Youtube-pätkiä verkossa sekä paljon muuta. Kokemukseni kautta ja useiden kehityskertojen jälkeen tuotteesta on tehty sellainen, että en pelkästään tarvitse sitä vaan haluan sellaisen. Vaikutelma tästä tuotteesta on juurtunut minuun ja tuote on suorastaan hankkinut epäreilun aseman omassa kokemuksessani, jolloin muiden tuotteiden on hyvin hankala tulla väliin ehdottelemaan yhtään mitään.

 

Ennen tätä ja ostopäätöstäni Apple on ottanut huomioon hyvin:

  • helpon ostamisen
  • rakentaneet epäreilun ylivoiman
  • asiakas kokee saavansa rahoilleen vastinetta
  • tuotetta on kehitetty jatkuvasti asiakkaiden näkökulmasta ja trendejä seuraamalla
  • He pitävät huolen, että lupausvaihe on riittävän vakuuttava ja jokainen lukija tai videonkatsoja on valmis ostamaan tuotteen.

 

 

Tiedät, että olet onnistunut palvelun tai tuotteen kehityksesi kanssa, kun huomaat ihmisten tarvitsevan tuotetta ja myynnistä on alkanut tulla helpompaa. Tuotteistaminen saattaa tapahtua joskus luonnostaan ja huomaat vasta muutaman asiakaskontaktin myötä, kuinka oma tuote sopii asiakkaidesi tarpeisiin. Tämä on mielestäni, kun lähtisi soitellen sotaa tai perse edellä puuhun. Proakatemiassa opiskelevalle ihmiselle tämä tuntuu toki kotoisalta. Olemme yrityksessämme myyneet omia tuotteita ja palveluita täysin ventovieraille sekä tutuillemme. Ventovieraat, eivät aina välttämättä ole tienneet mitä ovat ostaneet tai jos on joutunut kysymään muulta kuin palvelua myyneeltä henkilöltä, on saattanut saada täysin erilaisen vastauksen palvelusta tai tuotteesta kuin ensimmäisellä kerralla. Tutut eivät kehtaa antaa palautetta vaan mieluummin silittelevät päätämme. Vasta aivan hiljattain uuden suunnan löydyttyä hoksasimme tuotteistaa palvelumme – tai ainakin aloittaa sen. Tuotteillamme ei vieläkään ole esimerkiksi nimeä tai törkeää lausetta.

 

Yksi Valuen tuotteista on Video. Haluan pureutua siihen hieman tarkemmin. Olemme rakentaneet tuotteen, mikä kiinnostaa isoa osaa tiimistämme. Joten on hyvin todennäköistä, että jokainen mukaan lähtenyt haluaa kehittää tätä tuotetta eteenpäin. Segmentoimme tuotteen hyvin ja löysimme mielestämme hyvän suunnan, mitä lähteä kokeilemaan.

Parannamme työnantajamielikuvaa videomarkkinoinnin keinoin. Tarkoituksena on siis rakentaa asiakkaamme yrityksestä sellainen tarina kerrottavaksi koko maailmalle, mitä he haluavat ja ovat. Emme toki halua rakentaa tuleville työntekijöille pilvilinnoja tai polttaa mutaa saveksi. Ihmisten on tunnettava työpaikkansa heidän omaksi. Siitä huolimatta löydän edelleen hankalaksi vastata kysymyksiin, Mitä palvelu maksaa? Mitä palveluun kuuluu? Kuka tästä palvelusta vastaa?

 

Ymmärrän, että Video on tuotteena jokaiselle asiakkaalle aivan eri näköinen, mutta tarkoituksena olisikin tuotteistaa, meidän palvelu – videon kuvaaminen. Voimme rakentaa palvelun videon kuvaamiseen niin yksinkertaiseksi, että jokainen kenellä on tarve markkinoida omaa yritystään ottavat yhteyttä pelkästään palvelun helppouden takia. Nykypäivänä on tärkeää luoda täydellinen palvelu niin yksinkertaiseksi, että alle kymmenen vuotias voi tilata tuotteen ja rakentaa maailman hienoimman videon hänen omasta unelmastaan kuin vain voi. Mitä vähemmän vaiheita voit asettaa sitä helpommin asiakas itseohjautuu haluamaasi tavoitteeseen tuotteen kanssa.

 

”Tuotteistaminen on tuotekehitystä siinä kuin mikä tahansa muukin.” Parantainen, 2007

 

Tuotteistamista ei tehdä vain kerran vaan sitä kehitetään jatkuvasti eteenpäin erilaisten asiakas kokemusten ja palautteen kanssa. Loistotuote ei ole kerran kasaan kyhätty tarvike tai kiinnoste. Tuotteen tarvitse kestää trendien muutokset uudet teknologiat ja jatkuvasti kehittyvän yhteiskunnan tarpeet. Kehityksesi tuotteen kohdalla on edettävä, joko edellä tai hieman perässä nykyistä kehitystä.

 

Haluaisin nähdä Valuessa selkeää dataa siitä, miten asiakkaiden käyttäytyminen palveluitamme käytettäessä on muuttunut. Tai millaisia tuntemuksia olemme saaneet nostettua pintaan. Nyky päivänä videoiden tekeminen on helppoa ja kuka tahansa voi niitä tehdä. Isoimmat erot tehdään tuotantoyhtiöiden kanssa kalustojen välillä. Mitä paremmat kamerat ja tarvikkeet sitä arvokkaampaa sisältöä on mahdollista luoda. Todellisuudessa Videon tekemisen kuuluisi olla edullista helppoa ja äärettömän yksinkertaista. Voimme luoda palvelun, millä jokaisen videon julkaiseminen on nopeaa ja ketterää.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close