


Myynnin taito
Esseen tyyppi: / esseepistettä.
KIRJALÄHTEET
KIRJA | KIRJAILIJA |
---|---|
Kirjoittajat: Samuli Leino ja Nuppu Laaksonen
Tuija Rummukainen kirjoitti kirjan Huippumyyjä – tositarinoita myynnin huipulta,
haastatellen yli 200 huipulla työskentelevää myyjää. Kirjan läpi kulkevat mukana
konkreettiset tarinat erilaisista myyjistä, erilaisilta aloilta. Siitä huolimatta, että jokainen
myyjä on erilainen, heissä on hyvin paljon samaa. Tekemissään haastatteluissa
Rummukainen keskittyi siihen, mitä huippumyyjät tekevät eri tavalla verrattuna
keskivertomyyjiin. Ylipäätään, tämän kirjan ydinkysymyksenä oli se, että mikä tekee
myyjästä huippumyyjän? Näiden haastattelujen, sekä tutkimusten perusteella
Rummukainen kokosi kahdeksan tunnuspiirteen listan, mitkä toistuvat uudelleen ja
uudelleen huippumyyjästä, sekä hänen toimialastaan riippumatta. Nämä tunnuspiirteet
eivät ole juurikaan muuttuneet, vaikka myynnin apuvälineet ovatkin. Ani harvalla oli
kuitenkin hallussaan kaikki kahdeksan tunnuspiirrettä, ja yleisempää olikin 6-7 vahvaa
tunnuspiirrettä. Kaikilla haastatelluilla oli kuitenkin hallussa ainakin kaksi näistä: asenne ja
kaupanpäätöstaidot. Hyväksi myyjäksi on mahdollista kehittyä. Jokainen huippumyyjän
tunnuspiirteistä on sellainen, jota pystyy tietoisesti parantamaan.
- Asenne, siiitähän kaikki lähtee. Täytyy osata olla ylpeä siitä, että saa myydä.
Jatkuva kehittymisenhalu saa aikaan sen, mihin pyritään, kehittymisen. Myyjillä,
keillä oli auttamisfilosofia työssään, saivat välitettyä asiakkaalle tunteen siitä, että
myyjä todella haluaa auttaa asiakasta keskittymään bisnekseensä. Voidaksesi
sytyttää, on oltava itse liekeissä. Vahvempi tunnetila tarttuu aina ja tuotteesta tai
yrityksestä hehkuva ylpeys välittyy. Tärkeää on myös asenne takaiskuihin.
Epäonnistumisen jälkeen huippumyyjä analysoi tilanteen: mikä meni hyvin, mitä
olisin voinut tehdä paremmin ja miten tästä eteenpäin? Takaiskuista voi asennoitua
sisuuntuvan, ja päättää tehdä kaksi onnistunutta kauppaa yhden peruuntuneen
tilalle. Epäonnistumisiin ei kannata keskittyä, vaan vaihtaa negatiiviset ajatukset
positiivisiin. Huippumyyjät ottavat itse vastuun eivätkä ruikuta.
- Ajankäytön hallinta ja tavoitteellisuus. Huippumyyjät tulevat töihin yksinkertaisesti
tekemään töitä. Työajasta on helppo käyttää aikaa muiden asioiden hoitamiseen,
jolloin vähenee aika itse tulosta tuottavalta myyntityötä. ”Meillä kaikilla on saman
verran aikaa vuorokaudessa, mutta käytämme ajan eri tavalla. Ajankäyttö on
suoraan verrannollinen myyntitulosten kanssa. Huiput ovat hyvin tietoisia siitä,
mihin aikansa käyttävät.” (Huippumyyjä, 2015, Tuija Rummukainen)
Monet huippumyyjät tekevätkin hieman pidempää päivää, käyttäen ajan 8-16
asiakastapaamisiin tai puheluihin. Myyminen onkin matematiikkaa, sillä mitä
enemmän on hyödyllisiä tapaamisia, sitä enemmän on kauppaa.
Huippumyyjillä on usein selkeät tavoitteet työssään, sekä ehkä myös muille
elämänalueilla. Heidän toimintansa on hyvin systemaattista ja eteenpäin tähtäävää.
He saattavat pilkkoa vuosikohtaiset tavoitteet pieniksi jakolaskuja tekemällä.
Vuoden myyntitavoite kannattaa jakaa niiden kuukausien määrällä, jotka
työskentelet. Kun luvun jakaa neljällä, tulee viikkotason tavoite, ja sen jakaminen
viidellä antaa päiväkohtaisen tavoitteen. Tällä tavoin tavoite saadaan
käsinkosketeltavan realistiseksi. On myös fiksua motivoida itseään palkinnoilla
onnistumisien jälkeen.
- Myyntiesittelytaidot ja tuloksellinen asiakaskohtaaminen. Huippumyyjä voi
valmistautua asiakkaan kohtaamiseen kolmella eri osa-alueella, eli henkisesti,
fyysisesti sekä käytännössä. Fyysiseen valmistautumiseen kuuluu laadukkaasta
levosta, ravinnosta sekä nesteytyksestä huolehtiminen. ”Myyntiin liittyy paljon
erilaisia tunteita, kuten pelkoja, joten ennaltaehkäisevä toiminta tässäkin asiassa on
tarpeellista. Huippumyyjät tiedostavat, että myyminen on psykofyysinen
kokonaissuoritus ja valmistautuvat siihen asiaankuuluvalla tavalla.” (Huippumyyjä,
2015, Rummukainen) Henkinen valmistautuminen tapahtuu oikeaan mielentilaan
tsemppaamalla tai keskittymällä. Monet tekevät mielikuvaharjoituksen ennen asiakkaan
tapaamista, kuten urheilijat ennen urheilusuoritusta. Näissä harjoituksissaan he miettivät
myyntiesittelyn, käyvät läpi suorituksen, näkevät onnistuneen lopetuksen ja hakevat
sen tunnetilan, minkä he kokevat onnistuessaan. Sitä suurempi hyöty
mielikuvaharjoituksesta on, mitä vahvemmaksi tuon onnistuneen tunnetilan saa.
Käytännön asioiden valmistelussa varataan tarvittava materiaali myyntiesittelyä
varten. Näitä materiaaleja ovat esimerkiksi näytteet, kalenteri ja esitteet. Näihin
käytännön asioihin sisältyvät myös esimerkiksi demo, ja diaesitykset. ”He
varmistavat, että kaikki vempeleet toimivat esittelyssä eikä asiakkaan luottamus
kärsi siksi, että jokin tekninen laite ei toimi h-hetkellä.” (Huippumyyjä, 2015,
Rummukainen)
Hyvässä asiakaskohtaamisessa asiakas saa puhua myyjää enemmän. Myyjä
kuuntelee aktiivisesti, eikä päällepäsmäröi. Tätä aktiivista kuuntelua tarkoittaa
esimerkiksi tarkentavien kysymyksien esittäminen, sekä ulkopuolisten
häiriötekijöiden minimoiminen. Myyjän tulee käytöksellään osoittaa sen, että
asiakas on hänen aikansa arvoinen ja tulee kuulluksi. Kun asiakkaalle antaa
enemmän kuin mistä hän kokee maksavansa, saa myös takaisin.
- Tuotetietous. ”Huippumyyjät eroavat tuotetietouden suhteen siinä, että he kertovat,
miten asiakas hyötyy myytävästä tuotteesta tai palvelusta.” (Huippumyyjä, 2015,
Rummukainen) Mitä enemmän tiedät tuotteestasi, sitä enemmän todennäköisesti
tiedät, miten asiakas tulee hyötymään siitä. Asiakasta ei kiinnosta useinkaan
nippelitieto, vaan yksinkertaiset faktat siitä, kuinka tämä tuote tulisi lisäämään
heidän tulojaan tai säästöjään. Myös ajansäästö on yrityksille sellainen valtti, mikä
kannattaa ottaa puheeksi myyntineuvottelussa. Tuotteiden ominaisuuksia
kerrottaessa kannattaa hyödyntää tunnepitoisten tarinoiden voimaa tarkkojen
argumenttien sijasta.
- Ulkoinen olemus edustaa sanatonta viestintää. Sillä mielikuvalla, mikä myyjästä jää
mieleen asiakkaille, on merkitystä myyntituloksiin. Osa myyjästä saattaa vaihtaa
vaatteitaan kesken päivän, pukeutuakseen jokaiseen asiakastapaamiseen sopivalla
tavalla. Kyse on asiakkaan omaan tyyliin mukautumisesta, jolloin ei käy yli- eikä
alipukeutumista. Huolehtiessaan omasta fyysisestä sekä henkisestä hyvinvoinnista,
jaksaa paremmin olla valppaana pitkittyneissä neuvotteluissa, ja vetää
asiakastapaamiset loppuun kiitettävästi. Energinen ja ryhdikäs olemus viestittävät
varmuutta ja luotettavuutta. Erityisesti ensivaikutelmaa luodessa hymy on tärkeä,
sillä sekin tarttuu. On myös todettu, että kauppoja tehdään eniten hyvissä fiiliksissä.
Napakka reipas kättely vahvistaa uskottavaa tervehdystä, ja sopii myös
asiakastapaamisen päättämiseen. Myyjän tulee muistaa, että hän on tuotteensa
tuote. Muistisäännöksi riittää pukeutuminen menestyneen ihmisen tavoin, kuitenkin
tilanne sekä toimiala huomioon ottaen.
- Asiakashankinta ja lisämyynti. Huippumyyjät hankkivat jatkuvasti lisää uusia
asiakkaita, eivätkä tyydy ainoastaan jo olemassa olevien asiakassuhteiden
hoitamiseen. Uusia asiakkaita löytyy joka paikasta, tietokannoista, nimikortistoista,
ostettavista nimilistoista, puhelinluetteloista, keltaisista sivuista, suositteluista,
internetistä ja maakuntalehdistä. Tuija Rummukainen havaitsi kirjaa kirjoittaessaan
myyjien yleisen ’taudin’ luurikammon. Uusiasiakashankinta tapahtuu tehokkaammin
puhelimitse, kuin sähköpostilla, mutta silti monet myyjät käyttävät usein enemmän
energiaa ja aikaa soittamisen väistelyyn kuin suoraan soittelemiseen. Huippumyyjät
toimivat pelostaan huolimatta, sillä he tietävät, että luurikammo katoaa sitä
tekemällä. Tyytyväisiltä asiakkailta kannattaa aina kysyä, tuleeko heille mieleen
ketään muuta, jolle olisi hyötyä tuotteistamme tai palveluistamme?
Lisämyyntimahdollisuuksia on jokaisen kaupan yhteydessä. Moni myyjä tyytyy liian
vähään yrittämättä tehdä lisäkauppaa, mutta huippumyyjä hallitsee ketjuttamisen
taidon. Tuotteen tai palvelun myydessään, he tarjoavat kylkeen jotain siihen
sopivaa, ja näin kertakaupan arvo pikkuhiljaa nousee. Täytyy miettiä, mitä muuta
asiakas meiltä tarvitsee.
- Kyky tulla toimeen erilaisten persoonien kanssa. Huippumyyjät ovat hyviä
kanssakäymisessä. Tässäkin auttaa se, kun puhuu vähemmän ja muistaa keskittyä
asiakkaan kuunteluun. Kun luo asiakaskohtaamiseen hyvää fiilistä, kauppoja syntyy
herkemmin. ”Asiakkaan arvostaminen näkyy huippumyyjien sanattomassa ja
sanallisessa viestinnässä.” (Huippumyyjä, 2015, Rummukainen) Tämä näkyy myös
esimerkiksi asiakkaan peilaamisena esimerkiksi puhenopeudessa ja rytmityksessä.
Peilaaminen näkyy kenties myös ilmeissä ja kehonkielessä. ”Peilaaminen tuo
asiakkaalle tunteen, että he ovat samalla aaltopituudella ja toinen ymmärtää.”
(Huippumyyjä, 2015, Rummukainen, s. 111) Kuunteluun sisältyy vahvasti myös
lisäkysymyksien esittäminen, usein myös sellaisissa tilanteissa missä myyjä
oikeastaan jo tietääkin vastauksen. Kysymyksien esittäminen on selkeä tapa
ilmaista kiinnostuneisuutta sekä arvostusta.
- Kaupanpäätöstaidot ovat olennaisessa osassa huippumyyjän taidoista. Tähän
taitoon sisältyy kyky kuunnella ja tunnistaa ostosignaaleja, sekä rohkeutta vastata
siihen kaupanpäätöskysymyksellä. Tämä hetki on monelle myyjälle kaikista
pelottavin hetki, ja siksi monet myyntiesittelyt saattavat jäädä vaille lopetusta.
Selkeä ostosignaali on, jos asiakas kysyy esimerkiksi tuotteen toimitusaikaa- tai
tapaa. Ostopäätöskysymykseksi ei riitä ainoastaan kysymys ”Miltä tämä
kuulostaa?”. Myyntiesittelyn loppuvaiheilla kannattaa muutenkin välttää kysymyksiä,
joihin asiakkaan täytyy vastata kyllä tai ei. Ei-vastauksen jälkeen asiakas ei
välttämättä ylpeydeltään myönny enää kauppoihin, vaikka haluasikin.
Ostopäätöskysymystekniikoita on hyvin monia. Yksi näistä on
vaihtoehtokysymyksen esittäminen, kuten ”sininen vai punainen?”, ”viikko 34 vai
36?”, ”yksi vai kaksi?”. ”Vaihtoehtotekniikka sopii lähes minkä tahansa tuotteen tai
palvelun myymiseen, koska se on hyvin yksinkertainen ja selkeä.” (Rummukainen,
2015, Huippumyyjä, s.123)
Edellä mainittujen asioiden lisäksi, Petri Parviaisen Myyntipsykologia –kirjassa
painauduttiin syvällisemmin – nimensä mukaan – myynnin psykologiaan ja kohdassa
seitsemän mainittujen vuorovaikutustaitojen hyödyntämiseen sekä hallitsemiseen.
Myyntitapahtumahan on pohjimmiltaan ihmisten välistä kanssakäymistä, jossa tulee
osata tulkita asiakkaan käytöstä ja lukea häntä ihmisenä. Erilaisiin ihmistyyppeihin
pystytään tehokkaimmin vaikuttamaan soveltamalla kyseiselle tyypille parhaita
mahdollisia vuorovaikutuspsykologian keinoja. Todellisen huipumyyjän on hyvä tuntea
ainakin Richard McFarlandin kuusi vuorovaikutuspsykologian kategoriaa:
- Tiedon vaihto. Se on vuorovaikutustaktiikkana on pohjimmiltaan myytävän tuotteen
ympärille muodostuvaa keskustelua. Tällä ei tarkoiteta pelkästään sitä, että myyjä
kertoo tuotteesta asiakkaalle, vaan tiedon vaihtoon liittyy myös suorat ja epäsuorat
kysymykset myyjältä asiakkaalle. Näiden kysymysten avulla herätellään
keskustelua, josta huippumyyjä poimii asiakkaan mielipiteitä ja käsityksiä liittyen
tuotteeseen, tarpeeseen tai myyjäfirmaan itseensä. Tiedon vaihdossa siis myös
asiakas antaa myyjälle tietoa, tajusi sitä tai ei. Huomioitavaa on kuitenkin, että
kyseiseen vaikutustaktiikkaan ei kuulu oman tuotteen tuputtaminen tai suostuttelu
vaan pikemminkin yleinen keskustelu aiheen ympärillä, täten saadaan rakennettua
luottamusta sekä kartoitettua asiakkaan tarpeita ja mielipiteitä.
- Suositukset. Niillä tarkoitetaan suoraviivaisempaa argumentointia myytävän tuotteen
puolesta. Tarkoituksena on saada asiakas vakuutettua tuotteen hyödyistä sekä
yleisellä tasolla, että verrattuna kilpaileviin tuotteisiin. Mikäli asiakas kuitenkin kokee
myyjän olevan millään tapaa tietämätön omasta tuotteestaan, suosituksien
tehokkuus häviää, sillä tämän kyseisen taktiikan toimivuudessa on suuri rooli
myyjän asiantuntijuudella sekä jokseenkin myös auktoriteetilla. Suositukset siis
toimivat parhaiten tilanteissa, joissa asiakas on jokseenkin tietämätön tuotteesta tai
palvelusta, ja myyjä taas tuntee tuotteensa kuin omat taskunsa.
- Uhkailu. Tällä pyritään maalaamaan asiakkaalle mielikuvia mitä voi tapahtua, jos hän ei
osta myytävää tuotetta. Tehokkuudeltaan ja toimivuudeltaan uhkailu on jokseenkin
ristiriitainen keino. Oikein käytettynä äärimmäisen tehokas, mutta liian pitkälle
vietynä saattaa myrkyttää myyntitilanteen ja pahimmillaan jopa heikentää yrityksen
imagoa. Uhkailu on parhaimmillaan hyvä tehokeino käytettäväksi sivulauseessa,
mutta sen varaan ei kannata koko myyntiprosessia rakentaa.
- Lupausten antaminen. Antamalla lupauksia liittyen tuotteella saavutettavaan
tulevaisuuden hyötyyn saadaan aikaiseksi päinvastainen tulos uhkauksiin verrattuna,
korostetaan siis ostamisesta seuraavia hyötyjä, eikä ostamatta jättämisestä koituvia haittoja.
Tehokkaimmillaan lupauksia ei anneta suoraan kertomalla kylmiä laskennallisia
faktoja, vaan annetaan asiakkaalle avaimet oivaltaa tuotteen hyödyt itse, ja
luvataan tuloksia ikään kuin rivien välistä.
- Mielistely. Tavoitteena mielistelyllä on se, että asiakas pitää myyjää
miellyttävänä ihmisenä. Tämä pyritään saavuttamaan siten, että myyjä
”esittää” pitävänsä asiakasta miellyttävänä. Mieltymyksen tunteen on
oltava molemminpuolinen, mutta myyntitilanteen etenemisen kannalta
myyjä on vastuussa mieltymyksen rakentamisesta. Yleisimpänä keinona
on löytää aitoja yhtäläisyyksiä myyjän sekä asiakkaan väliltä, esimerkiksi
yhteneviä mielipiteitä ajankohtaisista puheenaiheista, yhteisiä kiinnostuksenkohteita
esimerkiksi harrastusten parista, tai muuta vastaavaa. Täysin keinotekoisen
mieltymyksen rakentaminen on haastavaa sekä tarkkaa työtä, myyjän tulee
olla riittävän luonteva ja aito vaikka hänellä ei olisikaan kiinnostusta tiettyä
aihetta kohtaan. Pahimmillaan asiakas näkee myyjän mieltymyksen rakentamisen
läpi, ja menettää luottamuksen sekä myyjään että tuotteeseen.
- Inspirointi. Kaupan klousaamisen kannalta paras mahdollinen vuorovaikutustilanne on
inspirointi. Tarkoituksena on herättää asiakkaassa innostumisen tunne myytävään
tuotteeseen liittyen. Usein todellisen inspiraation herättäminen vaatii jollain tasolla
vetoamista asiakkaan henkilökohtaisiin arvoihin ja niiden kautta saada asiakas
innostumaan tuotteen avulla saavutettavista suuremmista asioista. Asiakkaan tulee
nähdä hyöty suuremman kokonaisuuden kannalta ja kokea hyödyn tavoittelu
arvokkaaksi.
MMA:n puheenjohtajan Jarmo Hyvärisen mukaan huippumyyjiä yhdistää ennen
kaikkea halu myyntityöhön. Harva saa taidon huippumyyntiin syntymälahjana, vaan
kyseessä on sellaisten taitojen vyyhti, joita on mahdollista harjoitella. Kuten Tuija
Rummukaisen kirjassa, kaikki lähtee asenteesta.
Lähteet:
https://rekrytointi.com/tyonhaku/muita-uravinkkeja/kiinnostaako- myyntityo-kehity-
huippumyyjaksi/
Tuija Rummukainen, Huippumyyjä, Eura Print Oy 2015
Petri Parvinen, Myyntipsykologia – näin meille myydään, Docendo Oy 2013