Tampere
03 Dec, Thursday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Kokonaisvaltainen hyvinvointi



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Voittamisen anatomia

Pääsiäisloman lukemiseksi valikoitui Bookbeatista löytyvä äänikirja ”Aki Hintsa, Voittamisen anatomia” jonka on kirjoittanut Oskari Saaren. Kirja vei mennessään ja sen kuuntelu kesti vain pari päivää samalla leväten ja lenkkeillen aurinkoisella Näsijärvellä. Täytyy kyllä nyt aluksi myöntää, ettei minulla ollut mitään käsitystä kuka on Aki Hintsa ennen kuin aloin kuunnella hänen mukaansatempaavaa tarinaan.

Suomen Olympiakomitean ja formula ykkösissä monen kuljettajan luottolääkärinä yli 11 vuotta toiminut Aki Hintsa on kehittänyt oman mallin elämän kokonaisuuden hallintaan, josta kirja pääosin kertoo Hintsan omien kokemusten kautta.
Sivulle 80 mennessä Hintsa on ehtinyt jo olla melkein NHL-tason jääkiekkoilija, ihmeen kaupalla lääketieteelliseen päässyt ylioppilas, lähetystyöntekijä Etiopiassa ja Haile Gebreselassien harjoituskaveri ja perheenjäsen. Meno ei rauhoitu ollenkaan, kun Hintsa hyppää mukaan formulasirkukseen ja kiertää maailmaa McLarenin ja monien suomalaisten kuljettajien luottolääkärinä. Formuloista tulee hänelle tärkeä koekenttä oman elämännäkemyksen kehittämisessä. Hintsan asiakkaisiin ovat vuosien varrella kuuluneet niin formulakuskit Mika Häkkinen, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel kuin myös maratonjuoksija Haile Gebrselassie. Näkemystä menestymisen aineksista Hintsalla siis pitäisi riittää.

 

Ennalta ehkäisevä hoito

 

Lääkäri Hintsa haluaa lähestyä potilaita ennaltaehkäisevästä näkökulmasta, kunhan ensin hoidetaan nykyiset oireet pois. Hintsa jakaa elämän kuuteen osa-alueeseen ( kuva 1.), jotka kaikki vaikuttavat toisiinsa ja joita kaikkia kehittämällä voi kehittää omaa hyvinvointiaan. Osa-alueet ovat lepo, ravinto, biomekaniikka, sosiaaliset suhteet, fyysinen terveys ja henkinen energia. Kaikkien näiden keskellä on kuitenkin ydin, josta Hintsa käyttää nimeä core. Ytimeen kuuluu kolmen kysymyksen ymmärtäminen: Tiedätkö, kuka olet? Tiedätkö, mitä haluat? Hallitsetko omaa elämääsi?

 

 

Hintsa alkoi uransa aikana soveltaa tätä teoriaansa asiakkaihinsa. Hän ei enää halunnut saada kuntoon pelkkää ruokavaliota tai harjoitusohjelmaa vaan halusi parantaa kerralla koko elämän. Hän halusi sairauksien hoidon sijaan keskittyä ennaltaehkäisevään terveydenhoitoon ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Lääketiede on nykypäivänä mennyt liikaa siihen, että hoidettiin sairauden oireita, eikä niiden aiheuttajia, joita voivat olla esimerkiksi levon puute tai väärä ruokavalio. Hintsan mielestä potilasta pitää lähestyä yksilönä ja kartoittaa kokonaisuuden kannalta suurimmat hyvinvoinnin esteet ja hoitaa ne ensin.

 

Pohdintaa ja vinkkejä

 

Kuluvan kevään aikana olen kuullut monen Proakatemialaisen palaneenloppuun, minkä vuoksi haluaisin muistuttaa kaikkia meitä ongelmien ennalta ehkäisevästä hoidosta. Kiireisinäkin aikoina on tärkeä huolehtia riittävästä levosta ja laadukkaasta ravinnosta ja ulkona olisi hyvä ennättää käydä edes kerran päivässä kävelyllä. Esimerkiksi mielen tyhjentäminen on oiva keino laskea stressiä ja se onnistuu näiden viiden askeleen avulla:

1. Valitse paikka, jossa on kaikin puolin mukavaa, helppoa ja turvallista olla. Itse suosin omaa sänkyäni.

2. Ota mukava asento, omasta mielestäni meditaatiota ei ole pakko suorittaa epämukavassa risti-istunassa, vaan esimerkiksi sängyllä istuminen seinään nojaten on erittäin mukava asento.

3. Anna itsesi rauhoittua, rentoutua ja huomaa ajatuksesi. Keskity vuorollaan jokaiseen osaan kehossasi ja anna niiden vapautua ikävästä jännityksestä.

4. Ole ja huomioi. Huomaa mielessäsi olevat ajatukset ja anna niiden olla. Vaikka meditaation tarkoitus onkin tyhjentää mieli, se ei onnistu väkisin. Hyväksy ajatuksesi mutta älä lähde niihin mukaan. Minun on helpompi sivuttaa ajatukseni, kun keskityn hengitykseeni.

5. Meditaation lopettaminen. Herättele itsesi hitaasti, kun koet meditoineesi tarpeeksi. Itse nukahdan helposti meditaation aikana, mutten koe että pienet päikkärit ovat pahasta. Mutta tästä syystä asetan herätyskellon aina valmiiksi puolentunnin päähän, jos minun täytyy olla myöhemmin vielä jossain.

 

Tiedätkö, kuka olet? Tiedätkö, mitä haluat? Hallitsetko omaa elämääsi?

Lukiessani pohdin näitä kolmea kysymystä melko pitkään. Kahteen ensimmäiseen kysymykseen vastasin kyllä melko nopeasti, mutta siitä en ollut niin varma, että hallitsenko omaa elämäni aina niin tehokkaasti. Jos mietin omia valintojani tarkemmin, olen aika monesti lähtenyt mukaan kaikenlaiseen, koska se kuulosti kivalta. Miettimättä sen tarkemmin viekö se minua kohti sitä mitä haluan. Loppuen lopuksi, kun katson pientä ja lyhyttä elämääni taaksepäin olen siihen hyvin tyytyväinen ja koen olevani vapaa ja kiitollinen. Minun on usein hyvin vaikea sanoa ”ei” eteeni tuleville mahdollisuuksille ja houkutuksille, mutta uskon että katuisin sitä enemmän, jos olisin jättänyt jotain kokeilematta, kuin että tartun mahdollisuuteen ja totean ettei se ollutkaan minun juttuni. Proakatemian aikana olen tosin joutunut kieltäytymään monesta kiinnostavasta projektista ihan vain siksi, ettei kaikelle riitä enää aika ja on täytynyt alkaa priorisoida tekemisiään. Mutta ilman kokeilunhaluisuuttani tuskin olisin päätynyt koskaan edes Proakatemialle.

 

Muistakaa siis kaikki pitää hyvinvoinnistanne ja jaksamisestanne huolta myös kiireen keskellä. <3

 

Tässä vielä muutama hintsan ohje joilla voit kerryttää henkistä energiaa ja ehkäistä stressiä.
– Tiedosta, ketkä ovat sinulle tärkeimmät ihmiset ja anna heille aikaasi.
– Huolehdi siitä, että saat energiaa myös työstäsi.
– Järjestä itsellesi omaa aikaa.
– Määritä omat perusarvosi ja elä niiden mukaan – joka päivä.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close