Tampere
29 Mar, Friday
3° C

Proakatemian esseepankki

Pistäs pystyy verkkokauppa



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Etkot

Tulipa tuossa yhtenä iltana huvikseni kotona selailtua verkkokauppoja ja pohdittua kuinka ihmiset jaksaa tilata netistä vaatteita ilman sovittamista ja palauttaa niitä jos ne ei ole sopivia, muutenkin etsiä ja pohtia netistä tuotteita, kuulostaa itselleni erittäin hankalalta. Olen kerran elämässä tilannut vaatteita netistä ja toista kertaa ei ole tullut mieleen tilata. Kerran myös biljardipöydän hommannut ja sekään ei ollut kaikkein miellyttävin tehtävä. En tiedä johtuuko tämä siitä, että haluan olla myyjän kanssa kontaktissa ja kysyä hänen mielipidettään vai johtuuko se siitä, etten jaksa palauttaa väärän kokoisia tuotteita. Kuitenkin tämä pohdinta sai minut ajattelemaan erilaisia verkkokauppoja ja niiden toimintaa. Päätin etsiä netistä tietoa erilaisista verkkokaupoista ja verkkokaupan perustamisprosessista. Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, miten eroaa kivijalkaliikkeen perustamisesta ja kokonaiskuvan hahmottamista, nämä minulle selvisivät Internetissä pyörimisen jälkeen.

Pohjaa

Perimmäiset kysymykset on aivan samat kuin ihan missä tahansa liiketoiminnassa; kohderyhmät, palvelua vai tuotetta, jakelukanavia, yksin vai yhdessä, mitä jää kassaan. Eli käytännössä ihan liiketoimen perusasioita, mutta miten nettikaupan perustaminen eroaa kivijalkakaupan perustamisesta?

Kun yrityksen perustaksi tulee b to c kaupankäynti, voi verkkokaupalla olla vielä monta erilaista tarkoitusta.

Verkkokaupan kannattavuutta mitataan yleisesti kaavalla

Konversio % kertoo kuinka monta sivulla vierailevista asiakkaista ostaa jotakin.

Asiakkaan profilointi

Verkkokaupassa asiakkaat ja kohderyhmät tulee miettiä tarkasti, jotta ihmisen ostoprosessiin pystyy vaikuttamaan helpoiten. Kivijalkakaupassa ihmiselle myydään tuotetta kasvokkain ja pystyt vaikuttamaan jokaiseen eri tavalla, verkkokauppaa perustaessa myyntiprosessi täytyy miettiä pidemmälle. Miten vaikuttaa erilaisiin ihmisiin, miten saada heidät etenemään ostopäätökseen asti, mikä laukaisee heidän ostopäätöksensä. Kaikki nämä asiat tulevat taloudellisten, alueellisten ja käyttäytymiserojen kautta. Miten saada siis sinun potentiaalisin asiakaskuntasi ostamaan, eikä vain vierailemaan sivustolla. Verkkokauppa asiakkaat luokitellaan yleensä muutamiin erilaisiin asiakasprofiileihin; superostajiin, täsmäostajiin, tiedonhakijoihin ja varovaisiin ostajiin, heihin jokaiseen pitää vaikuttaa erilaisella tavalla.

Mitä kaikkea verkkokauppaan?

Jos sinulla ei jotain tuotettasi ole esillä verkkokaupassa, asiakas olettaa, että sinulla ei tuotetta ole. Tämän takia on hyvä tuoda kaikki mahdolliset tuotteen verkkokaupan puolelle myyntiin. Tutkimusten mukaan vain 8% vaivautuu ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun, joten tällöin potentiaalisia asiakkaita menee paljon hukkaa, jos tuotetta ei verkkokaupasta löydy.

Tärkeää on myös jokaisen verkkokaupassa olevan tuotteen ”siisteys”. Tuotteista tulee olla kunnolliset kuvat, hintatiedot ja tuotetiedot selkeästi esillä, eikä piilotella tietoja. Nykypäivänä asiakkaan on todella helppo vaihtaa nettisivulta toiselle, jos tuotteesi ei heti näytä hyvältä sinun verkkosivullasi. Toki myös suuri määrä tuotteita tuottaa suurempaa työmäärää verkkosivujen päivittämiseen ja muihin perustoimintoihin liittyen, oletko siis valmis jättämään jotkut tuotteet pois vai tekemään enemmän töitä?

Sisältö ja ohjelmisto

Tässä kohtaa alamme usein tarvitsemaan yhteistyökumppaneita. Itse on hyvä tehdä pohja siitä, miltä nettikauppa voisi näyttää, mitä värejä käytettäisiin, mitä sivuilla halutaan korostaan yms. Tämän jälkeen hankitaan ammattilainen apuun, harva osaa itse tehdä kokonaista verkkokauppaa, joten ammattilaisen apu on siis hyvästä. Hän tietää millaiset verkkokaupat toimivat, osaa antaa kommenttia värimaailmasta ja auttaa luomaa lopullisen verkkokaupan.

Verkkokauppoja on nykyään jopa yllättävän helppo perustaa itse netissä, mutta myös ohjelmiston valitsemiseen ja tekemiseen kannattaa pyytää mukaan ammattilaista. Tällöin sivujen sisältö saadaan sujuvaksi ja sivuja ei kuormiteta liikaa, jotta ne eivät hidastu. Kuka haluaisi selailla hidasta verkkokauppaa? Ei kukaan.

Logistiikka ja raha

Tässä näen itse suurimman ongelman, miksi en tilaa verkkokaupasta esimerkiksi vaatteita. En jaksa palauttaa niitä postiin jotta ne voidaan lähettää takaisin ja taas hakea uusia mitkä voisivat olla sopivan kokoiset. Tietysti tätä ongelmaa ei kaikissa verkkokaupoissa ole.

Tavaravirtojen hallinta, tuotteiden lähettäminen ja pakkaaminen tulee verkkokaupan myyjällä olemaan suurin työ ja tämän takia se täytyy suunnitella mahdollisimman helpoksi ja yksinkertaiseksi. Esimerkkinä, myymme itse venepukkeja, jotka lähetetään usein asiakkaalle matkahuollolla. Meillä on varasto lähellä matkahuoltoa ja pukkeja lähetetään usein monta paria kerrallaan, jotta ei tarvitse joka päivä käydä erikseen matkahuollolla. Fakta on myös se, että kyllä siinä saa aikaa kulumaan kun viet 15 paria kerralla matkahuoltoon, eli meidänkin toiminnassa on kehitettävää, mutta asian voisi hoitaa paljon huonomminkin. Tämän takia pientenkin tavaroiden logistiikka täytyy suunnitella hyvin, menevätkö ne asiakkaalle kotiovelle asti, joutuuko hän hakemaan ne postista, minkä summan jälkeen toimitus on ilmaista vai onko ollenkaan. Logistiikka on siis yksi suurimmista haasteista verkkokaupassa verrattuna kivijalkakauppaan.

Toinen iso asia verkkokaupoissa on rahaliikenne, ohjelmat ovat helpottaneet sen toteuttamista ja tehneet verkossa maksamisesta kokoajan turvallisempaa. Eli ei tarvitse enää hankkia pankkikohtaisia sopimuksia, vaan esimerkiksi Paypal on yksinkertainen maksutapa verkkokauppaan. Verkkokaupassa myös asiakastiedot ovat vaarassa, joten verkkokauppojen turvallisuus täytyy olla taattu.

Nippuun

Tässä on siis käytännön asioita mitä joutuu ottamaan huomioon verkkokaupan perustamisessa. Asiassa pystyy syventymään paljonkin ja siksi suosittelen jokaista verkkokaupan perustajaa tutustumaan mahdollisimman paljon erilaisiin verkkokauppoihin ja niillä oleviin toimintoihin ja poimia sieltä hyvät jutut myös itselleen käyttöön. Itse näen verkkokaupan perustamisen kovimpana haasteena saada asiakkaat tekemään ostopäätös, kun et pääse jokaiseen heistä vaikuttamaan omalla olemuksella. Mietinkin miten saisin oman persoonani näkymään verkkokaupassa ja auttaisiko se asiakkaan ostopäätöksessä vai pahentaisiko se vain asioita. Itse pidän luovuudesta ja persoonallisuuden näkymisestä, toiset tykkää tylsästä ja yksinkertaisesta. Mikä toimii kenenkin verkkokaupassa on arvoitus, sitä arvoitusta ratkomaan.

 

Lähteet:

 

www.yhteishyva.fi/arjen-apu/ostaminen-verkkokaupasta/0572812

https://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/nain-ostat-verkosta-turvallisesti

 

 

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close