Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

24H:n myynti korona-aikana



Kirjoittanut: Outi Kattelus - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

1  JOHDANTO

Vuosi 2020 on varmasti ollut kummallisin vuosi moneen vuosikymmeneen. Kun Covid-19 virus on kurittanut koko maapalloa siten, että se on vaikuttanut joka ikiseen asiaan. Perhesuhteisiin, ystävyyssuhteisiin, liiketoimintoihin, terveydenhuoltoonvapaaaikaan, matkustamiseen ja mielenterveyteen. Samaisena vuonna olen ollut Proakatemian loppunäyttötapahtuman projektipäällikkö ja projektitiimin kanssa tehtävänämme oli hankkia vähintään kuusi toimeksiantajaa marraskuiseen tapahtumaamme. 

 

Taisimme aloitella projektitiimin kanssa töitä maaliskuun alkupuolella, mutta aluksi päivittelimme materiaalia ja teimme muita ennakkovalmisteluita. Tämä tarkoittaa sitä, että poikkeusolojen tullessa Suomeen maaliskuun puolivälin aikoihin, emme olleet ehtineet juuri yhtään kontaktoida mahdollisia toimeksiantajia tapahtumaan liittyen. Oli siis sanomattakin selvää, että toimeksiantajien eteen tullaan tänä vuonna tekemään enemmän töitä kuin ehkä ikinä. Paljon työntekijöitä lomautettiin heti keväällä ja monen yrityksen selviäminen on edelleen vaakalaudalla. Keväällä ja vielä syksylläkään ei ollut tietoakaan toimivasta koronarokotteesta, joten epidemian kestoa ei voitu mitenkään luotettavasti arvioida. 

 

Tästä aiheutui se, että yritykset eivät uskaltaneet tehdä päätöksiä, mikä on täysin ymmärrettävää, mutta se samalla meidän toiminnallemme paljon haasteita. Keväällä työskentelimme paljon etänä, mutta se ei tuntunut meille yhtään toimivalta ratkaisulta ja koska kyseessä oli myös jatkuva projekti, joka siirtyy aina seuraaville, oli tärkeää, että pystymme kommunikoimaan asioista siinä hetkessä, kun ne tulevat. Tästä johtuen saimmekin luvan käyttää Proakatemian tiloja ennalta sovittuina aikoina. Se helpotti työskentelyämme huomattavasti. 

 

2  MYYNNIN ESTEET

Millaista myynti koronan aikaan sitten oli? Ainakin itse yllätyksekseni huomasin, että syksyn puolella yritykset, joihin me olemme yhteydessä, vetosivat yllättävän harvoin koronaan. Suurin syy olla lähtemättä mukaan yritykselle tuntui olevan kiire, johon korona toki osaltaan saattoi olla syyllinen. Tuntuu kuitenkin siltä, että se on yleisesti ottaen normaali tila yrityksissä. Kiireeseen ei nimittäin vedottu puhelun aikana, vaan ainakin omalla kohdallani nämä tilanteet olivat rauhallisia. Ongelmana oli ennemminkin itse tapahtumapäivien aikataulu ja se, että paikalla ja saatavilla pitäisi olla käytännössä koko päivänTähän ei yrityksillä useinkaan tuntunut olevan resursseja ja parhaimmillaanhan, tai pahimmillaan tapahtumaan osallistuu kaksi henkilöä, joten olen myös itse sitä mieltä, että se on melko pitkä aika pois yritykseltä. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että mikäli toimeksianto on sellainen asia, että sitä joka tapauksessa työstetään yrityksessä ennemmin tai myöhemmin, se tulee varmasti säästämään myös henkilöresursseja, mikäli toimeksianto on pystytty ratkaisemaan riittävän hyvin. 

 

Toinen ihmeellinen asia, mihin törmäsin yrityksiä kontaktoidessani oli se, että yritykset vaikuttivat puhelimessa oikein kiinnostuneelta ja kertoivat toimeksiantojakin olevan, mutta asiaa täytyisi vielä miettiä ja jutella myös muiden kanssa. Siitä huolimatta, että sovimme ajan, jolloin asiasta keskusteltaisiin uudelleen, uuden yhteyden saaminen yritykseen osoittautui mahdottomaksi. Tämä koski sekä puheluita että sähköposteja. Tämä onkin saanut itseni miettimään, sitä onko myynti pilattu myyjän jatkuvilla vastaargumenteilla, jolloin yritykset eivät uskalla olla enää millään tavoin yhteydessä myydään, edes ilmoittaakseen, ettei ole kiinnostunut lähtemään mukaan. Itseni on nimittäin hankala ymmärtää sitä, että sähköpostiin vastaaminen muutamalla lauseella olisi kenellekään työntekijälle liikaa. Varsinkin kun oma tapani myydä ei ole pitänyt sisällään vasta argumentteja, sillä ne ovat vastoin omaa arvomaailmaani. Haluan luottaa siihen, että mikäli tuote on hyvä ja asiakkaalla on tarve tuotteeseen, se ollaan myös valmiita ostamaan. Olen myös saatavilla sähköpostitse ja puhelimitse mikäli asiaan liittyen tulee jotain kysymyksiä.  

 

Kolmas hyvin paljon käytetty argumentti on se, ettei yrityksellä ole mitään toimeksiantoa. Itse ajattelen että se on keino suojautua ja sitten torjua heti myyjän ehdotus. Ymmärrän sen, että toimeksiantoa ei aina ole, mutta mikäli yrityksessä ei oikeasti ole mitään mitä voi viedä eteenpäin, millainen yritys oikeasti on? Miten toi pärjätä, jos se ei halua kehittää omaa toimintaansa. Yritykset, jotka osoittivat kiinnostustaan, löytyi nimittäin suoralta kädeltä useita hyviä toimeksiantoja ja heillä oli jopa vaikeuksia valita itselleen paras. Mutta kuten aikaisemmin sanoin, itse koen toimeksiannon puutteen ennemminkin suojautumiskeinona, kun todellisena syynä olla lähtemättä mukaan. Tarkoituksena ehkä jopa suojata ennemmin myyjää kuin yritystä itseään.  

 

3  POHDINTA

Yllä olen esitellyt yleisimpiä argumentteja, joita kontaktoitavat yritykset ovat tuoneet esiin. Tulevan projektitiimin olisikin hyvä miettiä niihin niitä kuuluisia vastaargumentteja, mikäli niitä halutaan käyttää. Viimeisimmässä tapahtumassa olikin jo etänä muutama toimeksiantaja koronan vuoksi, mutta onko se yksi mahdollinen keino vähentää myös toimeksiantajien kiireen tuntua. Toki etäilyllä on puolensa ja puolensa ja se, mitä valmistuvat erityisesti odottavat on tunnelma. Tunnelma tapahtuman aikana, mutta aivan varmasti myös tunnelma esimerkiksi kyselytunnin aikana, joka ei ole sama etäyhteyden välityksellä ja livenä.  

 

Kaikki tietävät. että jokainen puhelu ei tuo ole myyntiä, mutta ehkäpä näiden kolmen asian puolittaisellakin taklauksella myyntityö helpottuu huomattavasti. Toki sillä edellytyksellä, että yrityksiin saadaan ylipäätään ensimmäinen yhteys. Sekään ei ole mikään itsestäänselvyys, ei sähköpostitse eikä puhelimitse. Toisilla vain ei tunnu olevan tarvetta tai aikaa vastata saapuviin puheluihin, mikä on harmi sillä yritys voi menettää elämänsä tilaisuuden. Täytyykin todeta, että kun pahimmasta kevään koronapaniikista päästiin ohi, korona ei oikeastaan vaikuttanut myyntiin mitenkään ja toimeksiantajilakin saatiin tarvittava määrä. 

 

LÄHTEET 

24H Projektitiimin palaverit 2020 

Kommentoi