Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

100 faktaa myynnistä



Kirjoittanut: Kaisa Oksala - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
100 faktaa myynnistä
Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Luin kirjan 100 faktaa myynnistä. Odotukset kirjaa kohtaan ei ollut suuret enkä ollut kuullut kirjasta kehuja keneltäkään. Kirjan oli kirjoittanut kaksi kovan luokan yrittäjää kiinteistövälittäjä Andrei koivumäki ja viestintäasijantuntija Katleena Kortesuo. Pohdin että, saankohan kirjasta irti kun faktat vaihtuvat tiheästi. Olin väärässä kirja oli loistava! Faktojen vaihtuminen osoittautuikin hyväksi jutuksi, mielenkiinto pysyi koko ajan yllä. Pidin myös kirjan yksinkertaisesta kielestä sivistys sanoilla ei prässäilty ja mukana pysyi hyvin. Kirjaa oli mukava kuunnella kävelyillä.

 

Tässä esseessä keskityn kirjan osioon ”myyntifaktat asenteesta ja oppimisesta”. Kirjassa ei korosteta hyvää koulutusta ja kokemusta. Asenteen määrättiin ratkaisevan enemmän. Virheistä voi koittaa oppia.

 

Jotta virheiistä voi oppia pitää ensin alkaa tehdä asioita. Elämämme muodostuu erilaisista tehtävistä, jota pitää suorittaa, jos haluaa päästä eteenpäin. Tehtävät vaativat eri määrän aikaa, erilaisia lähestymistapoja ja erilaista osaamista. Toiset tehtävät on yksinkertaisia ja toiset vaativampia. Joidenkin loppuun saattamisessa voi kulua vuosia. Suorittaminen vaatii itsekuria, toistoja, jatkuvaa tekemistä ja uskoa itseensä.  Kirjassa Koivumäki huomauttaa urheilun ja bisneksen olevan keskenään varsin samakaltaisia.

 

Akatemialla harjoittelemme myyntiä pinkkujen myyntipäivien muodossa. Minua kauhistuttaa puhelinmyynti ja haluaisin vältellä sitä loputtomiin. Vihaan tehdä asioita, joissa en ole hyvä. Tämän ajattelu tavan vuoksi jätän asioita usein tekemättä. Kirja inspiroi minua kääntämään mind setin enemmän samanlaiseksi, kun urheilussa. Olen itse harrastanut yleisurheilua ja harjoitellut seiväshyppyä, joka on todella vaikeaa. Kukaan ei ole siinä hyvä ensi yrittämällä. Oppiakseen toistoja täytyy tehdä tuhansia. Yleensä valmentaja katsoo vieressä suoritusta ja sen jälkeen kertoo mitä voisi parantaa ja tehdä paremmin ensi suorituksella. Haastankin itseäni soittamaan puheluita myyntipäivillä. Käsikirjoitan itselleni sopivan spiikin ja tarkastelen miten kuulija siihen reagoi. Pyrin reflektoimaan suoritusta jokaisen puhelun jälkeen ja korjaan spiikkiä. Urheilu näkökulman löytäminen helpotti omaa perfektionismiani myyntitaitojen suhteen.

 

Myy syytä unohda tuote. Myymme myyntipäivillä polkupyörän kevät huoltoja. Syy pitäisi kaivaa esiin. Miksi sinun pitäisi huoltaa pyöräsi?

Syyt:

  1. Turvallisuuden vuoksi

2. Pyörän elinkaaren pidentämiseksi

3. Nopea ja helppous (in and out korjaus)

 

Entä miksi asiakas ostaisi minulta lahjakortin, eikä maksaisi paikan päällä?

Hyviä syitä:

  1. Osta lahjaksi
  2. Pidä huolta äidistä ja osta äitienpäiväksi
  3. Tue opiskelijoita
  4. Tue aloittelevia yrittäjiä
  5. Myyntikilpailut

 

Luin myynnin kurssilla myös myyntipsykologia kirjan ja innostuin siitä. Aloin kuitenkin sen myötä stressaamaan aiiiiivan liikaa mietin juttuja, jotka olisi extreme myyjällekkin vaikeita. Kunnes tajusin että, hold up….. minulla ei ole aikaisempaa kokemusta puhelinmyynnistä. Tavoitteenani voisi olla, että kirjoitan omaan suuhuni sopivan spiikin. Kirjaan ylös vastaukset asiakkaan mahdollisiin vasta argumentteihin ja kysymyksiin. Minulla ja varmasti monella muulla on opeteltavaa pitkäjänteisyyden kanssa. Heti ei voi olla missään hyvä. Täytyy sietää epävarmuutta ja olla tarpeeksi kärsivällinen kehityksen suhteen. Aina täytyisi ottaa ”baby steps” ja olla armollinen itselle. Isoja tavoitteita saa olla mutta nekin olisi hyvä jakaa pienempiin etappeihin.

 

Andrei Koivumäki pohti syitä yrittäjien epäonnistumisille.: ”Miksi sitten noin 97 prosenttia ihmisistä ei koskaan onnistu tässä? (yrittäminen) Koska tietäminen, unelmointi ja halu eivät riitä. Tavoitteen eteen pitää tehdä töitä. Tässä vaiheessa monet luovuttavat. Taidot eivät kehity tämän kirjan hankkimisella eikä henkinen kasvu tapahdu viikossa. Menestys vaatii paljon tekemistä, näkemistä, reissaamista; onnistumisia, stressiä, eroja, erilaisten arvomaailmojen ymmärtämistä, riitoja sekä epäonnistumisia.

Menestyjän erottaa epäonnistujasta juuri se, miten hän selviytyy vastoinkäymisistä. Otatko opiksi, nouset ja jatkat vai masennutko ja lopetat?”

Lyhyellä akatemia taipaleellani olen oppinut arvostamaan epäonnistumisia ja huomannut, että esimerkiksi palvelumuotoilun ja myynnin kursilla suurimmat opit sainkin juuri epäonnistumisista. Olemme tiimin kanssa keskustelleet halustamme alkaa pitämään “epäonnistumis kahveja” näillä kahvi hetkillä keskustellaan tarkoituksella asioista jotka menivät pieleen projekteissa. Kun ympärilleen luo ympäristön jossa on turvallista epäonnistua auttaa se meitä ottamaan riskejä ja tekee epämukavuusalueelle siirtymisestä helpompaa. Parhain akatemialla oppimani asia tähän mennessä on ollut se, että itseään ja elämää ei pidä aina ottaa niin vakavasti.

 

Lähteet:

Kortesuo, K ja Koivumäki, A (2019) 100 Faktaa myynnistä: Alma Talent

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close