Yrittäjämäinen johtaminen

14.12.18 Esseen kirjoittaja: Oskari Avotie
Kirjapisteet: 2
Kirja: Paranoidi optimisti: Näin johdin Nokiaa murroksessa
Kirjan kirjoittaja: Risto Siilasmaa
Kategoriat: Johtaminen

Paranoidi optimismissa käydään monia mielenkiintoisia pointteja läpi Nokian ja F-securen taipaleelta Risto Siilasmaan kertomana. Mies jo nuorena, 42 vuotiaana pääsi Nokian hallitukseen ja sitä ennen tehnyt vakuuttavan uran yrittäjänä. Kirjassa oli paljonkin hyviä nostoja ja paljon oppia pystyy ammentamaan Nokia tarinasta ja sen tekemistä päätöksistä. Kuuntelin kirjan äänikirjana, joten kaikki asiat eivät jääneet ensimmäisellä kuuntelu kerralla päähän, mutta kirja ansaitsee ehdottomasti uuden kuuntelukerran.

Kirjasta pointiksi nostin yrittäjämaisen johtamisen. Siilasmaa korostaa sitä kaikessa tekemisessä ja itsekin olen hänen kanssa täysin samaa mieltä. Siilasmaa sanoittaa yrittäjämäisen johtamisen seuraavasti; ”yrittäjämainen johtaminen tarkoittaa käytettävissä olevien resurssien arvioimista ja niiden käyttämistä parhaalla mahdollisella tavalla yrityksen suorituksen ja suorituskyvyn kehittymiseksi.” Tämä mielestäni on nerokkaasti kiteytetty lause. Siinä kiteytyy yrittäjämäinen asenne, mutta sitä voi noudattaa jokainen yrityksen työntekijä. Tietenkin yrittäjä ajattelee kuinka optimoida resurssien käyttöä, koska usein tehottomasti toimittu toiminto on pois itse yrittäjän omasta pussista. Tällaista asennetta ja toimintatapaa tarvitaan myös jokaiselta työntekijältä. Huonoin tilanne on silloin, kun ihminen tulee töihin vain suorittamaan työtehtävänsä ja periaatteessa vaihtaa omaa aikaansa rahaan. Tämä yhtälö ei ole kummalekaan osapuolelle edullinen. Yritys ei saa parasta työntekijästä ja työntekijä tuskin pitää työtään merkityksellisenä. Yrityksen tavoitteena on kehittyä jatkuvasti, tai näin ainakin itse näen, että jokaisen yrityksen tulisi olla. Jotta saadaan paras mahdollinen yrityksen kasvu ja kehitys aikaan on niin yrittäjän / yrityksen oltava sitoutunut ja halukkaita kehittyä. Eräs yritysjohtaja kerran totesikin muutoksen kynnyksellä, että ”yritys ei muutu, vaan ihmiset muuttuvat”.

 

Siilasmaa jakaa yrittäjämäisen johtamisen vielä 10 kohtaan, jotka hänen mielestään sisältyy tähän johtamisen muotoon.

  1. Vastuuntunto

Vastuuntunto oikeastaan sivuutettiin tuossa aiemmassa kappaleessa. Jokaisella ihmisellä on oma ruutunsa ja tehtävänsä yrityksessä. Jokaisen tehtävä on merkityksellinen ja tärkeä. Mutta on hyvä muistaa, että on kuitenkin suuri ero sillä hoitaako vain työnsä vai tekeekö se erityisen hyvin. Esimerkkinä kirjassa vastuuntunollisesta toiminnasta oli vuokra-auton palautus. Pesetätkö vuokra-auton ennen palautusta? Näin ei varmaan monikaan tekisi, en ainakaan itse. Siinä on osoitus erinomaisesta vastuuntunnosta. Asiat voi hoitaa tai hoitaa niin kuin ne pitäisi hoitaa. Työntekijälle optimaalisin tilanne olisi, jos hänet saisi tuntemaan omistajuutta yritystä kohtaan. Tällöin hän ottaisi yrityksen asia enemmän omaksi vastuukseen ja näin myös kutsumus välittyy itse tekemiseen.

  1. Tosiasioiden tunnistaminen

Yrityksen matkan varrella saattaa tulla vastaan useita tilanteita, jolloin pitää todeta, että nyt on tehty väärin tai menty väärään suuntaan jollain saralla. Tällöin ei pidä jäädä kiinni selittelyyn ja menneisyyteen vaan katsoa totuutta silmiin ja tunnistaa ongelmat. Se on ainoa keino eteenpäin!

  1. Sinnikkyys

Asiat usein ei tapahdu heti ensimmäisenä vuotena tai 10 yrittämällä. Menestys vaatii paljon töitä ja sinnikkyyttä. Pitkä jaksoinen ajattelu voi olla vaikea nykyihmiselle, mutta usein pienet asiat ratkaisee ja arjen erinomainen tekeminen vie asioita vauhdilla eteenpäin.

  1. Riskien hallinta

Yrittäjien ja yritysten tulee ottaa riskejä menestyäkseen, mutta riskien tarvitsee olla harkittuja ja faktaan perusteltavia. Joskus yritysten on vaikea hallita riskejä, ja he joutuvat tekemään päätöksiä, joissa riski on selvästi olemassa. Niin kuin Nokiankin tapauksessa kävi. Riskien hallintaan kuuluu myös se, että mahdollisiin riskeihin reagoidaan ajoissa.

  1. Opin jano

Siilasmaa piti erityisen tärkeänä oppimista. Minulle jäi erityisesti hänen heittonsa ”oppimista ei voi delegoida” mieleen. Aina on oltava kiinnostunut, halukas oppimaan uutta ja olla tyytymättä siihen mitä sillä hetkellä tiedät tai osaat.

  1. Herpaamaton fokus

Jatkuva tarkkaavaisuus on pysyttävä oikeissa asioissa. Harhapoluille on helppo eksyä ja jos niin tehdään niihin on johtajan puututtava. Korvaamaton aika ja resurssin on kulutettu väärälle tielle. Kun saadaan fokusoitua tarkka linja koko toiminnalle, on myös mahdollisuudet menestyksellekin suuremmat.

  1. Katse taivaan rantaan

Tulevaisuuden näkymät on erityisen kiinnostavat yrityksille. Niihin tuuliin on valmistauduttava.

  1. Mukavien ja arvostamiesi ihmisten tiimi

Siilasmaa selvästi arvostaa kollegoitaan ja puhuikin, että F-secure aikoinaan ei halunnut pitää suurta hierarkiaa yllä. Myös sanonta ”ympäröi itsesi paremmilla ihmisillä” todella pätee tässäkin tilanteessa. Oikean tiimin kerääminen on tärkeää yrityksen kehittymisen ja myös itsesi kannalta. Luottamus tiimin sisällä on avain onneen.

  1. Kysy miksi

Usein kysymme mitä. Mitä seuraavaksi? Tärkeämpää on kuitenkin kysyä, miksi joitain asioita tehdään.

  1. Älä lakkaa unelmoimasta

Unelmat ovat niitä jotka ajaa meitä eteenpäin. Siksipä ei pidä koskaan lakata unelmoimasta. Myös ajattelumaailma on tärkeä säilyttää avoimena. Usein   uutta kehitellessä tulee vastaan kommentit, ”mutta” tai ”ei onnistu”, mutta jos ajattelisitkin toisin. Miksipä ei? Mitä jos? realiteetteja katselemalla ei ole usein keksitty mitään uutta mullistavaa.

 

Yhteenvetona voin vain todeta, että aion todella opetella ja sisäistää tämä yrittäjämäisen johtamisen. Mitkä olisivat hyviä keinoja implementoida nämä käytännöt yrityksen arkeen? Tarvitseeko se vahvan johtajan esimerkin vai voiko tämän tavan tai asenteen opetella jo nuorena?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!