Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Ymmärrä muita ihmisiä



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Muiden ihmisten käyttäytyminen on asia, mitä meistä monet arvostelevat ja arvioivat vaikka oikeasti ei edes tunne ihmistä kunnolla. Ei se väärin ole, tietenkin voit arvioida ihmistä hänen käyttäytymisen perusteella, mutta pitää myös muistaa oletko itse tai joku muu vaikuttanut persoonan käyttäytymiseen. Thomas Eriksonin kirja ¨idiootit ympärilläni¨ sai minut ainakin ymmärtämään paljon paremmin ennen kaikkea omaa, mutta myös muiden ihmisten käyttäytymismalleja.

Kirjassa kuvailtiin erilaiset käyttäytymismallit neljällä eri värillä, jotka ovat punainen, keltainen, vihreä ja sininen. Kaikki värit ovat helposti erotettavissa, kun työskentelee erilaisissa ryhmissä/tiimeissä. Punainen on kilpailullinen, kärsimätön, päättäväinen ja todella ripeä tekemään päätöksiä. Keltainen on luova, innostuva, avoin ja todella ulospäin suuntautunut. Vihreä taas on ystävällinen, lojaali, kärsivällinen ja tietynlaista turvallisuutta kaipaava henkilö. Sininen taas on tarkka, looginen, varovainen ja pieniin yksityiskohtiin tarttuva henkilö. Kirjaa lukiessani mietin, että onko se todellakin näin mustavalkoista, että ihmiset lokeroidaan näihin väreihin. Ei se ole, monilla meistä on se tietty pääväri, mutta kaikista meistä löytyy joitain luonteenpiirteitä myös muistakin väreistä.

Ihmisellä on tietynlainen käyttäytymismalli jo syntyessään, mutta persoonan käyttäytymismalli muodostuu lapsuudessa erilaiseksi. Jos pohdin omaa käyttäytymistäni lapsena, voin sanoa olleeni hyvin voimakastunteinen, päättäväinen ja kärsimätön lapsi. Tämähän viittaa hyvin paljon punaiseen käyttäytymismalliin, mutta vanhetessa on pitänyt eri tilanteissa muuttaa omaa käyttäytymistään tullakseen toimeen muiden kanssa. Erilaiset kontaktit ja ihmiset joiden kanssa olen elämäni varrella ollut tekemisissä, on muuttanut minun omaa käyttäytymismallia paljonkin. Nykyään pidän itseäni hyvin keltaisen persoonana, ja tätä mieltä myös muut olivat minusta, kun kirjaa yhdessä reflektoitiin.

Erikson kertoo kirjassa tarkasti, kuinka voit tulla toimeen tietynlaisen värin kanssa eri tilanteissa. Miksi minun pitäisi muuttaa omaa käyttäytymistäni muiden ihmisten takia? No esimerkiksi, kun puhutaan kaupanteosta. Muistelen aikaa, kun myin remontteja ihmisille ovelta-ovelle tyylillä. Se oli todella opettavaista, kun miettii kaupankäyntiä. Piti myydä tavallisille omakotitalo asukkaille kattoremontti, jonka hinta oli keskimäärin 15 000€. Jos silloin olisin lukenut tämän kirjan, olisin myynyt monen monta kattoa enemmän.

Kattoja myydessä pystyin kyllä perustelemaan, miksi juuri he tarvitsevat tällä hetkellä uuden katon ja niin edelleen. Monesti kaupat jäivät kuitenkin tekemättä, koska minun ja ostajan välille ei syntynyt tarvittavaa luottamussuhdetta. Kerron esimerkin: olin myymässä kattoa Pirkanmaan alueella noin viisikymmentä vuotiaalle herrasmiehelle. Tein tarvittavat valmistelut tarjouskäyntiä varten eli otin esitteet, mitat ja laskimet mukaan. Menin paikalle mittaamaan katosta kaikki vaadittavat mitat, jonka jälkeen voin laskea miehelle tarkan hinnan uudesta katosta valmiiksi asennettuna. Esitykset esiteltynä ja laskelmat laskettuna esitin tarjouksen miehelle, mikä oli yleensä riittävää asiakastapaamisissa, mutta tällä kertaa ei ollut. Miehellä oli ainakin viisisataa erilaista kysymystä kysyttävänä koskien materiaaleja, valmistusmaita nauloista suojakatteeseen. Kyseessä oli siis varsin sininen persoona, mutta minua ei oltu koulutettu tarpeeksi, että olisin voinut vastata miehen kysymyksiin. Tietysti selvitin kaikki hänen kysymykset ja menin paikalle uusiksi, mutta mielestäni se ei riittänyt vaan tarvittavan luottamussuhteen luomiseksi minun olisi tullut tietää ne ensimmäisellä kerralla.

Ethän voi tietystikkään jokaisessa tilanteessa muuttaa aina omaa käyttäytymistäsi, mutta on hyvä taito tunnistaa se tilanne milloin kannattaa mukautua toisen ihmisen käyttäytymisen mukaan. Varsinkin kun puhutaan bisneksestä, on tärkeää olla valmiina tunnistamaan nämä tilanteet. Monesti kaupankäynnissä on kyse kaikesta muusta, kun itse tuotteesta mitä myydään. Jos ostajalle ja myyjälle muodostuu oikeanlainen luottamussuhde ja ostaja tykkää myyjän tavasta toimia,  on silloin kaupat jo lähellä syntymistä. En esitä asiaa faktana, mutta olen sitä mieltä, että kaupankäynnissä monesti edellämainitut asiat ovat tärkeämpiä kuin itse tuote.

Tällä hetkellä opiskelen fysioterapiaa ja minun mielestäni tällä alalla tärkein asia on ymmärtää muita ihmisiä, koska silloin pystyn antamaan hänelle parhaan mahdollisen avun. Vastaanotolle voi tulla minkä tahansa värinen persoona, mutta häntä on silti ymmärrettävä.

Kirja opetti minua ymmärtämään paremmin eri käyttäytymismalleja, mutta ennen kaikkea sitä miten sovellan omaa käyttäytymistäni eri tilanteissa.

 

Lähteet:

Erikson, T. 2017. Idiootit ympärilläni – kuinka ymmärtää muita ja itseään. Atena.

Kommentoi