Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Voitolla yöhön – pitchaamisen salat



Kirjoittanut: Mika Nurmi - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Mitä on pitchaaminen?

Mitä on pitchaaminen on? Mikä on sen tarkoitus? Scott Berkun (2005) kertoo esseessään, että pitchaamisella tulisi vastata ainakin kysymyksiin mitä ongelmaa ratkaistaan, mitä todisteita ongelman olemassaolosta on, onko se tarpeaksi tärkeä ratkaistavaksi, mitkä ovat hankalimmat logistiset haasteet idean tiimoilta, miten ne aiotaan ratkaista, onko prototyyppiä, mallia tai jotakin konseptin todistajaa (proof of consept), miksi olemme oikeita henkilöitä ratkaisemaan tämän, miksi ongelma tulisi ratkaista juuri nyt ja miksi organisaatiomme olisi oikea ratkomaan ongelmaa? Pitchin tarkoitus voidaan siis selittää seuraavasti: Pitchi on tapa artikuloida kuuleville osapuolille vastaus idean prosessi sen alkutilasta sen lopputilaan, eli ongelmasta ratkaisuun. Esseessä avataan muutamia aiheita käyttäen brändiämme Aglia esimerkkinä.

Idea

Jokainen pitchi alkaa aina jostakin ideasta. Idea on innovaation esiaste ja on siis esiaste jollekin uudelle, eli muutokselle. Moni ihminen vierastaa tai jopa pelkää muutosta, joten he ovat lähtökohtaisestikin varautuneita ”uuden idean” kanssa. Kuvittele henkilö, jonka tunnet tai olet joskus tavannut, joka on kertonut vuodesta toiseen vihaavansa työtään, asuntoaan, kaupunkiaan. Nämä kokevat tulevan muutoksen liian kaoottisena, jotta kykenisivät tekemään päätöksen työpaikan, asunnon tai kaupungin vaihdosta. Joten ennen pitchaamista sinun tulee olla hyvin perehtynyt ideaasi, jotta kykenet vastaamaan näiden henkilöiden kohdalla, niin että saat heidän epävarmuuden käännettyä ja heidät ottamaan vastaan muutoksen. Tämä vaatii työtä ja sparrailua ja nämä henkilöt ovat vallan mainioita siihen tarkoitukseen, tosin ensin kannattaa etsiä henkilöitä, jotka ovat jo valmiiksi vastaanottavaisia kaikelle uudelle ja muutokselle.

Tässä kohtaa voimme reflektoida Aglin kautta. Eli idea nimestä Agli ja idea Aglin tuotteesta ”rumat sukat” juontavat juurensa minun ja tiimiläisen Jessen rumasukka kilpailusta.

 

Luo ja jalosta idea

Lähtökohtaisesti ideaa ei kannata lähteä pitchaamaan, ennen kuin olet valmis vastaamaan yleisimpiin kysymyksiin, jotka käytiin läpi esseen ensimmäisessä osassa. Hyvät ideat pitävät sisällään logiikkaa toteutukseen ja toimitukseen liittyen ja miten abstraktit ajatukset muunnetaan toimivaksi suunnitelmaksi.

Aglin kohdalla voidaan miettiä, että idea on lähtenyt alun perin hauskasta ja leikkimielisestä kilpailusta. Aglin ensimmäinen idea on ollut hyvin konkreettinen, eli valmistaa rumia sukkia ja olemme joutuneet jälkeenpäin miettimään sen syvempää tarkoitusta, eli abstraktia ajatusta sen taustalla, mikä on core arvomme, jonka mukaan toimimme. Tämän ajatusmaailman kautta olemme päätyneet ideaan, että Agli haluaa tuoda lisää iloa, hymyä ja naurua maailmaan.

 

 

 

 

 

Idean laajuus

Idean keksimisen ja jalostamisen jälkeen on hyvä määritellä oman idean laajuus, koska mitä suurempi idean laajuus on, niin sitä tärkeämmäksi pitchin merkitys muuttuu. Hyviä esimerkkejä idean määrittämiseen ovat:

  • Pieni muutos jo johonkin olemassa olevaan
  • Uusi ominaisuus tai parannus johonkin olemassaolevaan tuotteeseen / nettisivuihin / yritykseen
  • Merkittävä uusi alue olemassa olevalle tuotteelle / nettisivu / yritys
  • Kokonaan uusi, mutta pieni ja yksinkertainen projekti
  • Kokonaan uusi, mutta suuri ja todennäköisesti kompleksinen projekti
  • Organisaation laajuinen, ohjaava tai filosofinen muutos organisaatioon
  • Uusi organisaatio
  • Uusi valtio, planeetta tai ulottuvuus

Pienet ideat ovat aina jonkin suuremman alku, jos niiden ajatusmalleja laajennetaan, eli luodaan prosesseja ja innovoidaan uutta, mutta tästä lisää linkin kautta:

Agli itsessään on alun perin lähtenyt liikkeelle pienestä muutoksesta jo johonkin olemassa olevaan, eli rumia kuoseja sukkiin.  Tämä ei tarkoita, että tarkoituksemme on pysyä siinä, vaan päästäksemme tavoitteeseemme tuoda hymy jokaisen ihmisen huulille, vaatii se paljon uusia innovaatioita ja laajenemista, mutta siitä enemmän aikaisemmin osoittamastani linkistä.

 

Kenellä on kyky viedä idea innovoinniksi

Tämä vaihe voi tuntua yksinkertaiselta, eikä sen hankalaa tarvitse ollakkaan. Tarkoituksena on viedä viimeistään tässä vaiheessa ideasi ulos ja lähteä testaamaan sitä. Tee lista kahdenlaisista henkilöistä, ne, jotka tai minkälaiset (status, persoona, varallisuus tm.) kykenevät viemään ideasi käytäntöön ja ne, joihin sinulla on kontakti. Jos sinulla ei ole kontaktia tarvittavaan henkilöön, niin pohdi kenellä lähipiirissäsi on ja tee lista näistä henkilöistä. Jos lähipiirilläsi ei ole, niin selvitä kenellä heidän lähipiirissään on ja toista tätä, jos hekään eivät tunne ketään. Alkuun voi viedän jonkin verran aikaa päiviä, viikkoja tai jopa kuukausia, ennen kuin pääset oikean henkilön puheille, mutta ole sinnikäs

 

Aloita vastapuolen perspektiivistä

Unohda pitchisi hetkeksi ja yritä päästä toisen osapuolen ajatuksiin kiinni, nähdä maailma hänen perspektiivistään ja koita pohtia miten hän näkee maailman, minkälaisista asioista hän on kiinnostunut, minkälaisia ovat hänen normaalit päivänsä, minkälainen persoona hän on ylipäätänsä. Tämä ei tarkoita, että sinun pitäisi luoda vain ideoita, jotka sopivat yhdelle persoonalle, vaan tämän tarkoituksena on osoittaa itsellesi, kuinka oma perspektiivisi on erilainen, kuin toisilla ja opit kehittämään niitä ja kommunikoimaan niistä. Tämä voi auttaa keksimään, kenelle ideasi kannattaa pitchata.

 

 

Pitchin rakenne

Pitchi kannattaa rakentaa kolmeen eri syvyysasteeseen, eli 5 sekuntin pitchi (hissipuhe, elevator pitch), 30 sekuntin pitchi ja 5 minuutin pitchi. 5 sekuntin pitchi on kaikkein tiivistetyin, yhteen lauseeseen rakennettu pitchi, jolla vangitaan kuulijan huomio. Sen tarkoituksena on kertoa tiivistetysti idean tarkoitusperä. Yksikään idea ei ole niin monimutkainen, etteikö sitä voisi tiivistää yhteen lauseeseen ja jos jostakin tuntuu tältä, niin tällöin ideassa ei olla tarpeeksi syvällä. Joten, kun saat idean niin syvennä, syvennä, syvennä, syvennä…

Esimerkkejä 5 sekuntin pitchiin:

Discovering DNA “I’m researching how human cells reproduce”
Defragmenting hard drives “It makes computers run more efficiently”
Inventing light bulbs “It’s a way to make light from electricity.”
Writing a brilliant novel “The story explores twenty something angst in the digital age”
Improving anti-lock brake algorithms “It improves automobile safety”

(Berkun, 2005)

 

5 sekuntin pitchin kautta on luontevaa lähteä rakentamaan 30 sekuntin ja 5 minuutin pitchiä.

 

Viimeiset vaiheet

Olet nyt saanut luotua pitchi rungot ja syventynyt ideaasi todennäköisesti hyvin syvällisesti, joten on aika lähteä stressitestaamaan sitä. Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, jatkuvan oppimisen periaatteet, eli kaikki ei aina mene, niin kuin olet suunnitellut. On mahdollista, että et tule saamaan sitä palautetta, mitä olet odottanut, mutta ne ovat parhaita oppeja kehittämään ideaasi ja pitchiäsi.

Berkun (2005) kertoo, että pitchaamiseen itseensä ei tarvitse tuhansittain tietoa, vaan aivan kuin suuret yleisöpuhujat, toistot kasvattavat ja opettavat.

Miten toimia, jos pitchaus epäonnistuu? Ensinnäkin jokaisessa epäonnistumisessa on siemen onnistumiseen. Pyri siis keräämään mahdollisimman paljon tietoa tilanteesta, mikä meni vikaan, poistu paikalta vasta, kun tiedät, mitkä asiat pitchissä menivät pieleen. Aivan kuten aikaisemminkin, kun olet saanut ystäville pitchatessa kritiikkiä ja oppinut niistä, niin sama opin paikka, jos ei suurempi, on tässä tilanteessa.

Luo pitchi itse

Kaikista tärkeintä on, että henkilö, joka pitchaa yhtään mitään, on itse rakentanut pitchin. Apua saa ja todennäköisesti kannattaa käyttää, mutta tärkeintä on, ett henkilö tai henkilöt, jotka pitchaavat rakentavat pitchin itse. ONNEA TULEVAAN!

Lähteet: http://scottberkun.com/essays/38-how-to-pitch-an-idea/

Kommentoi