Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Voiko tuotteistamista oppia samalla kun tekee unelmistaan totta?



Kirjoittanut: Salla Nieminen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Tuotteistaminen - itseäsi ja asiakkaitasi varten
Omapaja Oy
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Artikkeli julkaistiin LinkedIn-sivullani 16.8.2019: https://www.linkedin.com/pulse/voiko-tuotteistamista-oppia-samalla-kun-tekee-totta-salla-nieminen

Me kirjoitamme kirjaa. Ihan oikeaa kirjaa! Se ei oikein vieläkään uppoa tajuntaan. Ja silti se näyttäisi olevan totta.

Syyskuussa ilmestyy teoksemme Tarinoita yrittäjyydestä. Tässä kohtaa Lassi huokaa syvään. Häntä tuskastuttaa se, että kirjamme virallista nimeä ei ole vieläkään lyöty lukkoon. No, syö se kyllä minuakin. Yritän ehkä vain vältellä aihetta, sillä minua jännittää, onnistummeko keksimään hyvän nimen. Kun nimi on päätetty, kaikki tuntuu niin todelliselta.

Kirjan kirjoittaminen on ollut jotain aivan muuta kuin alkuun kuvittelin. Jostain syystä näin itseni istumassa terassilla auringonpaisteessa, luovuuden kuplassa, pää täynnä syväluotaavia ja innostavia ajatuksia näpyttämässä niin, että hiki lentää. Olen noin kolmesti istunut terassilla kirjoittamassa. Nämäkin kaikki kerrat ovat päättyneet siihen, että aurinko häikäisee niin paljon, etten näe kirjoittaa tai sitten läppäristä loppuu akku.

Itse kirjoittaminen on ollut pikkuruisen hiiren kakkakikkareen kokoinen osa koko prosessia. Olen puhunut puhelimessa, lähettänyt sähköpostia, tehnyt aikatauluja, laskenut kustannuksia ja googlettanut lukemattoman määrän Proakatemian alumneja. Olen valokuvannut, rakentanut nettisivuja, tehnyt some-markkinointia ja kysynyt typeriä kysymyksiä painotaloilta. Olen haastatellut, kuunnellut ja ymmärtänyt, pyyhkinyt pois ja aloittanut uudelleen.

Kirja on erikoinen tuote. Olemme kirjailijoina osittain samassa tilanteessa, kuin yrittäjä, joka valmistaa käsitöitä ja rientää lauantaiaamuna torille myymään niitä. Molemmissa tapauksissa yrittäjä ei myy toisen tekemää valmista tuotetta vaan hoitaa itse myös tuotteen valmistuksen. Meidän kirjamme tosin lähetetään painettavaksi muualle, sitä emme sentään yritä tehdä itse. Kirjailijaa voisi toisaalta verrata myös taiteilijaan – maalari tai kuvanveistäjä tosin valmistaa usein vain yhden ainutlaatuisen kappaleen teoksestaan. Meidän kirjaamme painatetaan ainakin näin alkuun 150 kappaletta.

Kirjaa on tehty aivan vallattoman nopealla aikataululla. Istahdimme Lassin kanssa ensimmäisen kerran alas asian tiimoilta huhtikuun alussa, ja nyt eletään elokuun puoliväliä. Vietimme heti alkuun monta tuntia pohtien, mitä haluamme sanoa ja millaisia ajatuksia haluamme lukijassa herättää. Kun sitten ryhdyimme laatimaan kirjalle markkinointisuunnitelmaa, yritimme pureutua siihen, miksi asiakas ostaisi juuri meidän kirjamme.

Kyse on tuotteistamisesta. Tuote tai palvelu paketoidaan yhdeksi selväksi kokonaisuudeksi (Omapaja Oy 2019). Teimme Lassin kanssa 5Whys-harjoituksen, jonka tarkoituksena on saada syvempi ymmärrys asioiden taustoista ja hankkia asiakasymmärrystä eli saada selville asiakkaan tiedostamattomia ja tietoisia tarpeita ja oppia niistä (Innokylä 2019). Harjoitus oli hyödyllinen kirjan markkinoinnin, mutta myös kirjoitusprosessin kannalta. Aina kun tuotetaan tekstiä, pitäisi muistaa pitää matkassa mukana se punainen lanka: mitä haluan sanoa ja miksi. Ja tämä pätee aina, oli kyse sitten lyhyestä blogista tai yli satasivuisesta kirjasta.

Voisi ajatella, että kirja on siinä mielessä poikkeuksellinen tuote, että tekemisen syy täytyy pitää mielessä myös silloin kun tuotetta valmistetaan. Vai onko? Eikö näin ole kuitenkin aina? Ihan yhtä lailla käsitöitä valmistavan yrittäjän täytyy työpajassa huhkiessaan pitää mielessään, miksi hän haluaa tarjota juuri tietynlaisia koruja, puukkoja tai saunakiuluja – muutenhan hän tulee valmistaneeksi vääränlaisia tuotteita. Niin, meidän kirjamme on tuote siinä missä joku muukin, eikä loppujen lopuksi muiden tuotteiden joukossa mitenkään erityisessä asemassa.

Stop! Kirjana tämä teos on kuitenkin ainutlaatuinen. Proakatemia täyttää 20 vuotta vain kerran, eikä vastaavaa teosta Proakatemian alumnien tarinoista ole kirjoitettu aiemmin. Proakatemian 20-vuotissyntymäpäiväjuhla tarjoaa ihan mielettömät puitteet kirjan julkaisulle. Kirjan julkaiseminen tarkoittaa sekä minulle että Lassille myös yhden haaveen täyttymistä: oma kirja! Jos tilaisuus lähteä tekemään tätä projektia olisi ilmaantunut viime vuonna, minä en olisi nyt tässä. Silloin en olisi ryhtynyt tähän. On upeaa, että juuri minä ja Lassi satuimme olemaan Proakatemialla oikeaan aikaan. Kirjasta tulee meidän näköinen, ja saamme olla ylpeitä siitä, että Proakatemialta poistuessamme olemme jättäneet jälkeemme jotain poikkeuksellista.

Sitä se on. Unelmien koulu. Wau!

 

Innokylä 2019. Viisi kertaa miksi? Luettu 16.8.2019

https://www.innokyla.fi/web/malli110383

Omapaja Oy 2019. Tuotteistaminen – itseäsi ja asiakkaitasi varten. Luettu 16.8.2019 https://omapaja.fi/tuotteistaminen-itseasi-ja-asiakkaitasi-varten/

 

Raportointi:

8.3.2020 eli yli 6 kuukautta artikkelin julkaisun jälkeen artikkelia on katsottu LinkedIn:ssä 38 kertaa ja siihen on reagoitu 14 kertaa. Reagoinneista jopa 6 on tullut oman LinkedIn-kontaktiverkostoni ulkopuolelta minulle tuntemattomilta henkilöiltä. Lisäksi artikkelia on kommentoitu 2 kertaa. Vaikka seuranta-aika on ollut melko pitkä (hups!), artikkeli on selkeästi ollut muita blogikirjoituksiani suositumpi.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close