Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Visuaalinen ilme – Showroom



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

 

Visuaalinen ilme – Showroom

 

Projekti ja opinnäytetyö liittyen Showroom – konseptiin pistää miettimään paljon asioita, jotka liittyvät myymälän toimintaan. Showroom on siis konsepti, jossa myydään suomalaisia brändejä ja designia. Opinnäytetyö sekä projekti ovat hyvällä mallilla, joten on hetki aikaa miettiä myös visuaalista puolta. Lainasin kirjastosta kaksi kirjaa: puhdas tyyli ja color – designs for living, joista etsin inspiraatiota myymälän ja näyteikkunan somistukseen. Näiden kirjojen avulla pyrin selkeyttämään myös visuaalisen linjan logosta markkinointiin muunmoassa värivalintojen avulla. Toivon, että saan paljon symbolista tietoa väreistä ja miten ne vaikuttavat tilaan sekä ihmisiin.

 

Alkuun lähdin miettimään Showroomille värikarttaa. Kirjassa kappaleesta timeless combinations eli ajattomat yhdistelmät huomioni kiinnittyi kohtiin: gold, black & white ja cream & pink. Showroom haluaa erottua visuaalisesti kilpailijoistaan ajattomuudella, klassisuudella sekä pienellä ripauksella boutique tyyliä. Valitsemani värit sopivat hyvin näihin kategorioihin.

Kuvassa väri-ideoita Showroomiin:


Musta: ”Musta symboloi valtaa, auktoriteettia, älykkyyttä ja tietoa. Musta on yksi vahvimmista ja eniten käytetyistä väreistä muotiteollisuudessa, sillä musta koetaan ajattomana, tyylikkäänä ja hoikistavana.”

Valkoinen: ”Valkoinen on kaikista väreistä neutraalein ja se symboloi puhtautta. Valkoinen antaa vaikutelman puhtaudesta ja hienostuneisuudesta. Suurin osa ihmisistä valitsee kotinsa seiniin valkoista, sillä valkoinen antaa tilaa ja tuo kirkkautta synkkiinkin tiloihin.”

Harmaa: ”Harmaa ei ota kantaa.”

Roosa: ”Vaaleanpunainen koetaan perinteisesti feminiinisenä värinä, mutta nykyisin tämä vanhentunut jako on murroksessa ja vaaleanpunaista käyttävät niin naiset kuin miehetkin. Vaaleanpunainen koetaan romanttisen rakkauden ja rauhan värinä. Sen on todettu myös rauhoittavan mieltä.”

Kerma: ”Maanläheinen.”

Kulta: ”Kulta edustaa luksusta, laatua ja rahaa.”

 

Kun värit on päätetty, mietitään minkälaista tyyliä halutaan myymälään tai esimerkiksi markkinointimateriaaleihin. Kirjassa on kuvattu laajasti erilaisia tyylisuuntia. Näistä osuvimmat olivat: Paris chick ja modern. Näitä tyylisuuntia yhdistämällä saadaan myymälästä upea kokonaisuus uutta ja vanhaa, selkeää ja koristeellista. Käyttämällä lisäksi erilaisia materiaaleja kuten, kultaa, punakultaa, marmoria ja kiveä, saadaan ripaus luonnonläheistä ja arvokasta tunnelmaa. Kokonaisuutta pehmennetään kankailla, jotka voisivat olla esimerkiksi, satiini ja sametti. Jotta myymälä saa viimeisen silauksen, tuodaan sinne viherkasveja, jotka osaltaan myös saavat myymälään luonnonläheisyyttä.

 

      

   

 

Myymälän ilmettä varten on tehty benchmarkkausta Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Muissa liikkeissä on noudatettu melko skandinaavista ja luonnonläheistä linjaa, yhdistelemällä luonnonmateriaaleja etenkin puuta. Haluamme toki, että kotimaisuus ja ekologisuus tulee esiin myös Showroomissa, mutta omalla tavallaan.

Lopuksi loin Canvalla (www.canva.com) kuvakoosteen “kartaksi” Showroomin ilmeelle ja etsin ilmaisista kuvapankeista kuvia hahmottamaan visuaalisesti ajatuksiani Showroomin ulkoasusta. Näiden lisäksi aion vielä luoda “pohjapiirroksen” myymälän järjestyksestä, jota voidaan käyttää myynnin ja markkinoinnin tukena. Ilme tulee muotoutumaan vielä budjetin rajoissa ja kun lopullinen liiketila on saatu. Tämä essee ja muu esityö visuaalisen ilmeen suunnittelussa tulee auttamaan paljon Showroomin somistuksessa tulevaisuudessa.

 

 

Ideoita kuvin:

 

                  

              

 

               

 

                        

 

Kommentoi