Tampere
29 Mar, Friday
5° C

Proakatemian esseepankki

Viskiä ja edustamista..



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Viski, sekä muut alkoholit ovat olleen aina lähellä sydäntäni. Luonnollisesti murrosikäisenä alkoholi oli jännittävää sekä kiinnostavaa ja ensimmäisiä viskejä maisteltiinkin 17-18 vuotiaina sikarin kanssa kaverin terassilla. Merkkinä taisi olla Johnnie Walker Red Label. Ei siis mitään erikoisen hyvää, mutta penskana piti nyökytellä ringissä, kuinka tämä on sitten olevinaan viimeisen päälle tuotetta.

Siitä kelauksella muutama vuosi eteenpäin. Päädyin töihin ravintolaan Teerenpeliin, joka tekee muu muassa omat viskinsä tislaamollaan Lahdessa. Tässä kohtaa kiinnostukseni viskejä kohtaan alkoikin nousta, ja olenkin pikkuhiljaa alkanut oppimaan oleellisia pointteja aiheesta. Työskentelin jopa pienen hetken tislaamolla apupoikana ja olin mukana vetämässä muutamia viski tastingejä vuosia sitten. Aiheen parissa onkin siis tullut toimittua jo jonkin aikaa. Sanon kuitenkin heti tähän alkuun, että en ole mikään viskitietäjä ja verrattuna ”isoihin poikiin” tietämykseni on hyvinkin alkeellinen, mutta aihe kiinnostaa minua ja tästä informaatiotulvasta oppii päivittäin jotain uutta viskeihin liittyen.

Pari kuukautta sitten olin Teerenpelin järjestämässä viski ambassador koulutuksessa, jossa oli myös puhujana Jarkko Nikkanen. Nikkanen on Suomen tunnetuin viskihahmo ja kirjoittanutkin aiheesta useita kirjoja. Nyt käteeni onkin osunut hänen viimeisin tuotoksensa, joka kantaakin ytimekkäästi nimeä ”Viski!”. Tämä yli 500- sivuinen kirja on äärettömän kattava painos viskin ystävien iloksi. Kirja sisältää muu muassa viskin valmistuksen prosesseineen, ohjeistuksen viskien nauttimiseen, tynnyrioppia, viskin historiaa Suomessa ja maailmalla, käytännön kemiaa liittyen viskeihin ja aivan äärettömän tietomäärän liittyen oikeastaan kaikkeen oleelliseen. Kirjassa on myös yli 700:n viskin makukuvaukset Suomesta ja maailmalta, joka on siis todella paljon!

 

Kirja on itselleni todella tärkeä. Kirjasta saan todella vahvaa tukea pitämiini viski tastingeihin ja muutoinkin pääsen syventämään oppiani aiheesta. Kirjaa ei selata nopeasti läpi, vaan siihen kuuluu pureutua hartaudella ja ajan kanssa. Olen usein huomannutkin laskevani itselleni lasin viskiä lukuseuraksi. Odotan innolla Nikkasen uusinta kirjaa, joka käsittelee hyvinkin laajasti giniä ja sen kulttuuria. Alkoholeista gin, kuuluukin minun lempi juomiini ja olen varma, että saan kyseisestä kirjasta paljon irti ammatillisesti ja myös viihteellisesti. Ainakin tästä Viski! kirjasta olen saanut molempia.

 

Jarkko Nikkanen on julkaissut nyt neljä viskikirjaa ja ollut mukana vierailemassa lukuisissa alkoholiaiheisissa kirjoissa menneinä vuosina. Jarkko Nikkanen on tällä hetkellä Edrington Finland Oy:n viski ambassador ja hän pitää viski tastingejä, luentoja sekä tapahtumia ympäri maailmaa. Edringtonin maahantuomiin viskeihin kuuluu muu muassa The Macallan sekä Highland Park. Hän on myös ollut perustamassa kuuluisaa Viskin Ystävien Seuraa, jossa onkin mukana liki tuhat jäsentä.

Kun itse olin kuuntelemassa Nikkasen luentoa viskeistä, minua ällistytti miehen tapa kertoa tarinaa todella luontevasti ja innoittavasti. Kun hän kertoi tarinaansa matkalla Skotlannin tislaamoilla, pystyi kuulija oikeastaan eläytymään mukaan kertomukseen ja näin itsekin nuo Skotlannin viskipyhätöt mielessäni. Hän oli todellakin upea kuunneltava ja tietomäärä oli valtava.

Otin vastaan eräälle olutmerkille brand ambassadorin työtehtävät juuri vastaan ja toivonkin pystyväni esittämään ja kertomaan omat kokemukseni tuotteestani samanlaisella innostuksella ja ammattitaidolla kuin Nikkanen. Olin haltioissani esityksen jälkeen ja sanoinkin eräälle kollegalleni luennon jälkeen, että ”haluan olla tuo mies”.

Brand ambassadorin tehtäväthän ovat käytännössä lobbausta ja myynnin edistämistä. Eli ilosanoman jakamista. Jos joku lukijoista on lukenut ensimmäisen esseeni Proakatemian Esseepankista, niin esseessäni Vaikuttajaviestinnästä ja sen viimeisessä kappaleessa hieman sivuankin tätä aihetta. Kappale menee näin:`

Näkisin mielelläni itseni jonkin alan erikoisasiantuntijana, joka pystyisi omalla panoksellaan tekemään vallitsemaamme maailmaan muutosta. Olen jo aiemmassa myyntityössäni oppinut käymään asiakkaan kanssa dialogia, jonka ansiosta pystyn nokkelaan ”väittelyyn”. Avainsanana pidän huolellista asioiden perustelua, sekä tuotteen tuntemusta. Lopputuloksena ei ole kuitenkaan vastapuolen nolaaminen eikä nujertaminen, vaan hänen tulee ymmärtää olleensa väärässä ja kääntyä samalle kannalle kanssani. Olisi mahtavaa saada Proakatemialle joskus puhumaan jokin oman alansa lobbari, jonka kertomia ”tarinoita” olisi varmasti kiintoisa kuunnella.”

Toivottavasti olen siis oikealla polulla..

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close