Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Vinkkejä menestyksekkääseen sisällöntuotantoon



Kirjoittanut: Jenni Peräinen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 7 minuuttia.

Instagramin ominaisuudet ja niiden monipuolinen käyttäminen

Menestyneen sisällöntuotannon tulee olla samaistuttavaa, relevanttia, informatiivista sekä visuaalisesti silmää miellyttävää ja huomiota herättävää. Tuotetun sisällön eri päivitykset pitäisi olla liitoksissa toisiinsa esimerkiksi yhtenäisen teeman tai punaisen langan osalta.

Tärkeää on keksiä kuvatekstit kuviin. Hyvä kuvateksti sisältää aina mieluiten kysymyksen ytimekkään tekstin kyljessä, mikä puolestaan lisää seuraajien aktivoitumista tuotettua sisältöä kohtaan. Tärkeää on myös vastata aina seuraajien kommentteihin, olivat ne millaisia tai keneltä tahansa. Tietenkin törkykommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa, ja poistaa kommenttikentästä, mutta puolestaan kehitettävään palautteeseen on aina hyvä vastata. Jos kommentoijille ei vastata heidän jättämiinsä kommenttiin, he menevät seuraavaan profiiliin, joka on yleensä kilpailijan, joka saattaa välittää enemmän siitä, mitä kyseenomaiselle kommentoijalle kuuluu.

Tärkeää on käyttää kaikkia Instagramin ominaisuuksia, jotta voi saavuttaa todennäköisimmin suuremman näkyvyyden. Instagramin algoritmi korostaa sellaisia tilejä, jotka ovat aktiivisia kaikkien Instagramin sisällä olevien ominaisuuksien kohdalla. Tämä tarkoittaa esimerkiksi IG storyja ja TV:tä sekä liveä, kuvatallennuksia, jakoja, direct messageja, kommentointia, tykkäämistä, sijaintimerkintöjä, hashtageja, seuraamista, kyselyjä sekä tietenkin aktiivista ja säännöllistä päivitystahtia. Käytä siis kaikkia mahdollisia ominaisuuksia jos haluat kasvaa tällä alustalla.

Videot ja GIFit voivat toimia myös oikein hyvin, varsinkin, jos ne ovat viihdyttäviä ja relevantteja tuotettavan sisällön osalta, ja ne aktivoivat hyvin seuraajia. Kirjailija Crollin mukaan emojit voivat myös boostata postauksia paljon, jos niitä käytetään oikein ja keskustelua herättelevällä tavalla.

Hashtagit toimivat nimenomaan orgaanisen trafiikin tuomiseen omaan profiiliin. Käytä kuuluisien vaikuttajien käyttämiä hashtageja omissa julkaisuissasi, jos ne sisältävät tarpeeksi vähän julkaisuja muilta käyttäjätileiltä. Brändilleen voi tehdä oman hashtagin, mutta sillä hashtagilla pitää päivittää relevanttia sisältöä säännöllisesti, jotta se toimii, ja ihmiset myös hakevat kyseisellä hashtagilla sisältöä.

Visuaalisuuteen kannattaa panostaa

Crollin mukaan seesteisyys ja rauhallisuus visuaalisuudessa myy ja tulee aina myymään. Instagram on lähes pelkkää visuaalisuutta, joten visuaalisuuteen kannattaa panostaa. Croll neuvoo ottamaan itse omat sisältökuvat ja -materiaalit kaikkiin somekanaviin luotettavuuden lisäämiseksi. Hyvälaatuiset yksityiskohtaiset kuvat nostavat luotettavuutta ja kokonaiskuvan visuaalisuutta.

Tuotetun sisällön tulisi noudattaa määriteltyjä reunaehtoja visuaaliselle ilmeelle. Tämä on myös hyvä tapa erottua kilpailijoista, jotka toimivat samalla alalla. Kirjailija Croll painottaa jonkun tietyn teeman luomista ja vaalimista Instagramissa. Esimerkkinä voi olla rantateema, johon on helppoa yhdistää nätit auringonlaskun sävyt. Muutaman yhdennäköisen kuvan lisäämisen jälkeen voi jo huomata, miltä teema näyttää feedissä, ja onko feed yhtenäinen. Feed eli oman profiilin kuvaseinä on hyvä pitää visuaalisesti kauniina, koska se antaa ensivaikutelman sinusta sille käyttäjälle, kuka vierailee ensimmäistä kertaa profiilissa.

Jos teema on yhdenmukainen sekä visuaalisesti ja esteettisesti kaunis, se antaa luojastaan hyvin järjestelmällisen kuvan, joka panostaa yksityiskohtiin. Tällainen henkilö yleensä edustaa sisältönsä puolesta jotain nichéetä, joka puolestaan houkuttelee kyseisestä aihepiiristä kiinnostuneita seuraamaan tiliä.

Reunaehdot sosiaalisessa mediassa menestymiselle ja seuraajamäärän kasvulle

Säännöllinen ja pitkäjänteinen vuorovaikutus seuraajien kanssa on nykypäivänä kaikkein tärkeintä sosiaalisessa mediassa menestymiseksi, eikä seuraajien kanssa käytävää keskustelua sovi aliarvostaa. Miksi sisällön pitää olla tehokasta? Jotta reaktiota syntyy! Sisältöä pitäisi aina tuottaa siten, että mahdollisimman paljon reaktiota syntyy, kuten jakoja, tykkäyksiä ja kommentteja. Tärkeää on ensivaikutelman luominen, ja jos postaus kerää nopeasti reaktioita, tulee se kerryttämään reaktioita myös todennäiköisemmin eksponentiaalisesti myöhemminkin. Ihmiset eivät yleensä keskity yksittäisiin päivityksiin yleensä sekuntia enempää, ellei päivitys herätä seuraajan huomiota. Siksi kuvan olisi hyvä olla jollain tapaa pysäyttävä joko kuvan tai kuvatekstin puolesta.

Crollin mukaan seuraajat on hyvä pitää aina kiinnostuneina tuotettua sisältöä kohtaan. Kerro, kysele ja auta! Kun ihmiset pystyvät samaistumaan ja näkevät sinun kiinnostuvan heistä, he sitoutuvat mitä todennäköisemmin tuottamaasi sisältöön.

Ole aina itsevarma kaikesta mitä teet ja sanot, se lisää luotettavuutta, ja seuraajat haluavat oppia sinulta ja luottaa sinuun jatkossakin. Sisällöntuottajan täytyy olla itsevarma tuottamastaan sisällöstä, tai mikään ei toimi. Crollin mukaan on tärkeää kasvattaa itsevarmuutta, jonka jälkeen voi luoda laadukkaampaa sisältöä – menestys seuraa kyllä perässä.

Croll neuvoo myös rajoittamaan mainostusta omalla tilillään, jos haluaa säilyttää mahdollisimman korkean sitoutuvuuden päivityksissä. On tärkeää olla oikeasti läsnä ja vuorovaikuttaa seuraajien kanssa. Mainostuskin on yleistynyt sosiaalisessa mediassa, ja se on nykypäivää. Mainoksesta seuraajan tulisi kuitenkin saada samaistuttava fiilis, eikä olla ainoastaan vaikka mainos jostain yrityksen tuotteesta.

Tärkeimmät opit Crollin kirjasta minulle olivat: 1. Tunne seuraajasi, jotta pystyt löytämään todelliset kohderyhmäsi sisällöntuotannossa. 2. Ota aikaa tuottamasi sisällön tekemiseen! On todella vaikeaa tuottaa relevanttia ja punaista lankaa noudattavaa sisältöä, jota ei ole suunnitellut.

Sitoutuvuus on nykypäivänä tärkeämpää kuin aiemmin. Nopealla vilkaisullakin huomaa, kuka on ostanut seuraajansa, ja se on Crollin mukaan myös suurin virhe mitä sisällötuottajana voi tehdä. Jos seuraajia on vaikkapa 10 000 kappaletta, mutta jokaisessa kuvassa on alle sata tykkäystä eikä yhtäkään kommenttia, on melko selvää, että seuraajat ovat niin sanottuja ”fake follower” -käyttäjiä, eivätkä näin ollen lainkaan sitoutuneita tuotettua sisältöä kohtaan. Relevantin sisällön säännöllinen tuottaminen ja samalla kokoajan oman pääkohderyhmän mielessä pitäminen ovat keinoja menestykseen sosiaalisessa mediassa.

Instagramin algoritmi arvottaa korkealle myös säännöllisyyttä päivittämisessä. Jos päivittäminen omiin kanaviin on epäsäännöllistä ja se tapahtuu vain harvakseen, laskee Instagramin algoritmi myös näkyvyyttä. Tämä tarkoittaa omissa päivityksissä matalaa sitoutuvuutta, kun seuraajasi eivät näe tuottamaasi sisältöä ilman manuaalisesti profiilissasi vierailemista.

On tärkeää määrittää itselleen sopiva ja säännöllinen päivitystahti. Balanssi on myös tärkeää, mutta instassa pitäisi näkyvyyden puolesta päivittää enemmän, kuin kerran päivässä kirjailija Crollin mukaan. Tämä perustuu siihen, että keskiverto Instagramin käyttäjä päivittää kerran päivässä jotain sisältöä kyseiselle alustalle, joten halutessaan erottua ja näkyä, pitää mennä yli keskiarvon päivitystahdin saadakseen seuraajat sitoutumaan säännöllisesti päivityksiin.

Postausten tulisi seurata punaista lankaa, ja olla jollain tapaa järjestyksessä. Kirjailija kehottaa aikatauluttamaan ja suunnittelemaan postauksensa etukäteen, jotta sisältöä olisi mahdollisimman helppoa tuottaa säännöllisellä päivitystahdilla. Harva sovellus vielä tällä hetkellä tekee päivitystä puolestasi ajastuksen kanssa, mutta jo hyvä suunnitelma ja ainoastaan valmiin sisällön päivittäminen ovat matalan kynnyksen toimenpiteitä tasaiseen päivitystahtiin.

“Captions are the major opportunity to engage with your followers.” (D.Croll 2018) Kuten Croll kertoo teoksessaan, kuvatekstien kanssa ei siis kannata kiirehtiä, koska ne auttavat yhteyden saamisessa seuraajien kanssa. Tuntemalla seuraajasi paremmin, voit selvittää oikean todellisen kohderyhmäsi, joka ei ole heti tullutkaan mieleen.

Tee sisällöstä mielenkiintoista, jotta seuraajat toimivat sen kanssa interaktiivisesti:

  1. Keksi joku aktivoiva kampanja/kilpailu/tehtävä, jota valtaosa seuraajistasi haluaa testata tai tehdä. Esim. Starbucksilla oli: suunnittele design kahvimukille.
  2. Päätä palkinto ennen kampanjan/kilpailun aloittamista. Esimerkiksi Starbucksilla palkinto on voittajan designilla koristeltu kuppi.
  3. Mieti nokkela hashtag kampanjalle, jota osanottajat käyttävät julkaisemissaan kuvissa.
  4. Mainosta kampanjaa Instagramissa, jotta kampanjaan osallistuu mahdollisimman monta osanottajaa.
  5. Varmista, että jokainen osanottaja tietää, miten osallistua: sisällytä selkeät ohjeet kuvan lataamiseen ja julkaisuun omalla Instagram-tilillä. Kerro, että mukaan tulee myös liittää #kilpailunnimi.
  6. Katso joka päivä tulleet kuvat, jotka ovat tulleet kilpailun omalla hashtagilla, ja repostaa/jaa kaikki kuvat omalle tilillesi, ja muista merkitä kuvan lisännyt käyttäjä mukaan kuvaan.
  7. Suorita kampanja jonkun tietyn ajan sisällä, kuten 1 kuukausi, jonka jälkeen julkistat voittajan. Kilpailun kestosta/osallistumisen määräajasta tulee kertoa myös päivityksessä, jossa kilpailu on julkistettu.

”Follow for follow”, jonka jälkeen seuraaminen lopetetaan, ei juuri koskaan toimi. Tällä saavuttaa vain epäsitoutuneita seuraajia, jotka eivät edusta kohderyhmiäsi. Pahimmassa tapauksessa se vie brändiltäsi pohjan, ja huonontaa imagoa. Seuraajien ostaminen on kaikkein huonoin tapa saada seuraajia, koska nämä ovat haamuseruaajia, eivätkä todellakaan relevantteja ja sitoutuneita henkilöitä päivityksiäsi kohtaan. Pistä voimavarojasi enemmän sitoutuvuuden nostamiseen ja interaktiiviseen vuorovaikutukseen seuraajiesi kanssa. Shoutoutit eivät myöskään aina toimi, jos ne eivät erotu tarpeeksi hyvin kuvamassasta, vaikka shoutoutin tekijä ja kohdehenkilö edustaisivat samaa alaa ja nichéetä.

Panosta laadukkaisiin kuvateksteihin ja hashtageihin! Ne merkitsevät pitkällä juoksulla. 10000-500000 postauksen hashtagit toimivat yleisesti ottaen parhaiten, kannattaa kokeilla mikä toimii omassa nichéessa parhaiten. Kuvan pitää olla relevantti tämän hashtagin osalta, jos hashtag on vaikkapa #longblondhair, ei kuvassa tule pääosassa olla esimerkiksi koiraa.

Löydä erottava tekijä – ajattele asioita boksin ulkopuolelta

Vaikka ylläpitäisit matkailublogia, kirjailija Crollin mukaan blogin ja sisällön puolesta ei ole välttämätöntä matkustaa toiselle puolelle maapalloa saadakseen relevanttia sisältöä tuotettua. Sisältö voi olla vaikkapa aluksi kotimaan sisältä tuotettua, ja myöhemmin kehittyä ulkomaanmatkailublogiksi.

Jos valitset jonkun ison kohteen tai aihealueen, kuten kauneus tai matkustelu, pidä huolta että sinulla on jokin erottuva nichée! Energia tulee pistää siihen, mikä mahdollisimman todennäköisesti tulee tuottamaan tulosta ja kiinnostaa joitain ihmisiä, eikä johonkin valmiiksi ankarasti kilpailtuun aihepiiriin.

Tiedä kilpailijat: älä kopioi kenenkään muun ideaa, mutta tee asiat jollain eri tavalla kuin muut. Sinä olet uniikki omine ajatuksinesi, ja jos imitoit jotakuta toista, seuraajat huomaavat todella pian sen ja menettävät kiinnostuksensa sinuun.

Älä vertaa muiden tekemää työtä omaasi, toisen tekemä juttu ei välttämättä toimi sinulla ja toisin päin. Anna seuraajille lisäarvoa tuottamalla laadukasta sisältöä. Croll neuvoo välttämään muista kilpailijoista pahan puhumista, koska tällaisessa tilanteessa näyttää itse vain typerältä.

Croll neuvoo löytämään oman star factor -elementin, joka on jotain uniikkia, ja jota kilpailijoilla ei ole. Jos haluaa herättää huomion, sinulla pitää olla jotain erilaista, mitä kenelläkään muulla ei ole. Star factor voi olla esimerkiksi joku esine, joka tulee olemaan osa brändiä (esim. tunnusmerkkinä punaiset huulet tai punaiset kengät).

Valitse yksi huipputuote, mitä markkinoida valtaosalle pääkohderyhmästäsi. Esimerkiksi kauneudenhoitonichéessä, jos pääkohderyhmänä ovat työelämässä olevat 30-vuotiaat naiset, niin joku anti-age tuote on hyvä malliesimerkki. Kaikki panokset tulee pistää tämän tuotteen markkinointiin omissa sosiaalisen median kanavissa. Jätä nämä seuraajat miettimään, että he ovat jääneet jostain paitsi, jos eivät hanki kyseistä tuottetta tai seuraa blogiasi.

Kirjailija antaa esimerkin onnistuneesta brändäyksestä ja sisällöntuotannosta: Tentsile -niminen telttabrändi on luotu boksin ulkopuolelta ajattelua hyödyntäen. Siinä yhdistyy patikointi ja leireily sekä matkustaminen ja upeiden nähtävyyksien näkeminen. Tentsile ottaa mukaan seuraajia kertomaan heidän omia tarinoitaan telttojensa kanssa. Kuvat ovat eri paikoista otettuja, ja ne tuovat lisäarvoa seuraajalle ja muillekin seuraajille.

Erilaisia sovelluksia helpottamaan tavoitteellista sisällöntuotantoa

Erilaisia appeja ja ohjelmia päivitysten ajastamiseen on lukuisia, mutta käyttäjän puolesta kuvia lisääviä sovelluksia on vielä harvassa, ja useimmat niistäkin ovat maksullisia. Hyvä ominaisuus omien statistiikkojen seurantaan löytyy Instagramin sisältä, ja se on yritystili. Yritystilin antamaa statistiikkaa voi hyödyntää mm. parhaan päivitysajan tarkkailussa, omien kohderyhmien analysoinnissa sekä omien parhaiten toimineiden päivitysten seuraamisessa.

Kirjailija antaa kirjassaan muutamia sovelluksia helpottamaan sisällöntuotantoa, ja Crollin mainitsemia sovelluksia olivat esimerkiksi: Planoly, Plan, Mozaico, Unum, Hootsuite, Brandwatch, Iconosquare, Squarelovin, Keyhole, sekä Instagram Insights. Sovelluksia kannattaa hyödyntää omassa sisällöntuotannossa, koska niitä käyttävät monet muutkin, ja ne voivat parhaimmillaan säästää aikaa ja vaivaa, ja kertoa arvokasta tietoa onnistumisestasi sisällöntuottajana.

Vaikuttajamarkkinointi

Vuonna 2019 kasvava trendi on mikrovaikuttajien käyttö, ja yhä useampi pienemmän kohderyhmän omaava pystyy saamaan elantoa sosiaalisessa mediassa vaikuttamisella. Jos teet virheen omana itsenäsi, pidä huolta että mainostat vain sitä mihin itse uskot, ja puhut totta siitä mitä mainostat. Jos joku asiakas kokee arvostelusi jälkeen tuotteen vaarallisena tai muuta vastaavaa, menee sinulta herkästi uskottavuus ja luottamus.

Jos sinulla on vaikuttajana sitä, mitä yritykset haluavat (kuten sama kohderyhmä seuraajakuntanasi, kuin kohdeyrityksellä on), he tekevät yhteistyötä varmasti kanssasi. Yhteistyö kannattaa aloittaa samankaltaisimman yhteistyökumppanin kanssa, koska tällöin on yleensä helpompaa saada yhteistyö kotiutettua, ja tuotettu sisältö ja yhteistyö palvelee paremmin molempia sisällön ollessa relevanttia. Kannattaa tehdä yhteistyötä myös toisten samaa aihepiiriä edustavien bloggaajien tai sisällöntuottajien kanssa, jotta kummatkin saavat toisen seuraajilta näkyvyyttä.

Sosiaalisella medialla rahan tekeminen

Kuvatekstikentän voi myydä jollekin yritykselle mainostusmielessä, mutta onnistuakseen kuvan tulisi olla yhteydessä tekstisisältöön. Joskus tekstiin pääsee itse vaikuttamaan, joskus yritys haluaa määrittää tekstin sanasta sanaan itse. Toinen tapa tehdä rahaa sosiaalisella medialla, on sijoittaa omaan profiiliin linkki, joka vie esimerkiksi blogiin tai verkkokauppaan tai muulle halutulle sivustolle, josta asiakas ohjataan joko halutun sisällön pariin tai tekemään ostoksia.

Monet vaikuttajat ryhtyvät jonkun brändin brändilähettilääksi (brand presentative), ja heillä on oikeus ja velvollisuus yleensä käyttää kaikkialla kyseisen brändin tuotteita. On hyvä varmistaa, että tarjoamasi sisältö tarjoaa jotain yritysten haluamaa asiaa. Omista oikeuksistaan kannattaa myös pitää kiinni, ja varsinkin isot brändit voivat olla turhan vaativia, joten sopimukset kannattaa lukea muutamaan kertaan läpi ennen allekirjoittamista. Tuotevaihtokauppa on kevyempi tapa ansaita rahaa yritysyhteistöillä, kuin brändilähettiyys. Mitä suurempi seuraajakunta vaikuttajalla on, sitä enemmän voi yksittäisistä kuvista laskuttaa.

Jotkut vaikuttajat kehittävät esimerkiksi oman brändin rakentamisen jälkeen vaatemalliston, ja käyttävät lojaalia seuraajakuntaansa ostavina asiakkaina. Oman tuotteen kehittäminen antaa vapaat kädet pitämään brändin omissa käsissä, ja sisältö on helppo rakentaa noudattamaan punaista lankaa.

Yritysyhteistöitä tehdessä, ole varma omista hinnoistasi, sillä oikeat yritykset kyllä löytyvät matkan varrelta, jotka ovat valmiita maksamaan työstäsi, joten älä tee tässä poikkeuksia. On hyvä uskaltaa ottaa riskejä, ja Croll neuvookin hyppäämään rohkeasti vähittäismyynnin maailmaan, sillä tämän avulla erottuu kilpailijoistaan.

Kirjailija Croll neuvoo vielä kirjan lopussa viimeiset vinkkinsä menestyksekkääseen sisällöntuotantoon: Pidä mielessä aina, mitä brändisi edustaa, ja toimi sen mukaisesti. Älä anna ulkopuolisen brändin häiritä oman brändisi rakennusta. Vuorovaikuta aina seuraajien kanssa, äläkä osta ikinä seuraajia. Usko omaan tekemiseen, opiskele, ja opiskele analytiikkaa, se palkitaan pitkällä juoksulla moninkertaisesti!

Kommentoi