Tampere
29 Mar, Friday
4° C

Proakatemian esseepankki

ViaCar, esimerkki erottumisesta.



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Taustoja.

 

Aloitetaan lyhyellä taustatiedolla, miksi ViaCar? Halusimme käydä yritysvierailulla käytettyjä autoja maahantuovassa ja myyvässä yrityksessä, sillä olemme suunnitelleet omaa liiketoimintaa kyseiselle alalle. Oma toimintamme keskittyisi aluksi pääosin autojen hakemiseen tilauksesta, joka on myös osa ViaCarin toimintaa. Autojen tuonti varastoon odottamaan oikeaa ostajaa vaatisi pääomaa kymmenistä tuhansista euroista ylöspäin, ja tämän tyyppinen toiminta ei olisi alkuvaiheessa mahdollista pääoman puutteen vuoksi. Toki suunnitelmissa olisi hankkia omaa inventaaria heti riittävän pääoman kerryttyä.

 

Jyväskyläläinen ViaCar valikoitui vierailumme kohteeksi oikeastaan puskaradion kautta. Yrityksen omistaa oman inttikaverini ystävän isä, ja kaverini myös työllistyy kyseisessä yrityksessä osa-aikaisesti. Jo varusmiespalveluksen aikana kuultujen juttujen perusteella olin saanut hyvän kuvan ViaCarin toiminnasta, ja ajoittaiset snapchatit reservin aikana ovat vain vahvistaneet tätä mielikuvaa. Tarinat M-bemareista ja R8 Audeista olivat hauskaa kuunneltavaa autoihmiselle, mutta mikä erityisesti herätti mielenkiinnon juuri ViaCaria kohtaan, oli se kuinka suhteellisen lyhyessä ajassa, toiminta oli skaalautunut sujuvaksi ja tuottavaksi kokonaisuudeksi. Autokaupan alalla on monen näköisiä ja kokoisia yhden miehen ”jobbari”-liikkeitä, mutta millä ViaCar erottuu muista ja mikä on salaisuus menestykseen tällä paljon kilpaillulla toimialalla?

 

Vierailu.

 

Pakko mainita tähän väliin, että ViaCarin perustaja – Markus Lievonen – otti meidät todella avoimesti ja ystävällisesti vastaan, vaikka onkin kiireinen yrittäjämies. Suuri kiitos ja iso hatun nosto tästä hänelle, jos joku tulisi kysymään neuvoa autokaupan valinnassa Keski-Suomen alueella, niin aivan varmasti suosittelisin ViaCaria. Tästä pääsemmekin lyhyellä aasin sillalla ensimmäiseen pointtiin, joka kävi ilmi heti vierailun alussa. Millä erottua edukseen kovasti kilpaillulla toimialalla? Hyvä maine on kaikki kaikessa.

 

Lievonen kertoi, että uransa aikana hänellä on ollut ehkä kymmenen haastavaa tapausta, joissa asiakas ei ole tyytyväinen autoon tai on ilmennyt jokin tekninen vika, joka on ollut ostajalle vaikea pettymys käsitellä. Se, miten tällaiset tapaukset käsitellään, on tärkeää toiminnan jatkuvuuden kannalta. Lain mukaanhan alle 10 vuotta vanhasta ja alle 300tkm ajetusta autosta myyjäliike on velvollinen korvaamaan osan korjauskuluista 6kk ajan ostopäivästä, yleensä korvaus menee 50/50 myyjäliikkeelle ja asiakkaalle. Lievonen kertoo tämän jo auton ostovaiheessa asiakkaalle luottamuksen ja avoimuuden nimissä, mutta sen harvan kerran, kun ongelmia tulee, on ymmärrettävä asiakkaan pettymys ja kiihtyminen sekä mahdollinen turha syyttely. Yleensä ihmiset rauhoittuvat ajan kanssa ja asiat saadaan soviteltua niin, että molemmille osapuolille jää hyvä fiilis tapahtuneesta. Faktahan on se, että hyvä maine leviää paljon hitaammin kuin huono, joten jälkimarkkinointi ongelmatapauksissa on todellakin yksi tärkeimmistä asioista.

 

Toinen tärkeä asia jolla voidaan välttää ikäviä asiakaskokemuksia, on se, että pitää osata ostaa. Mitä paremmin maahantuotavat autot osaa valikoida, sitä paremmin välttyy remonttien muodossa ilmeneviltä jälkikuluilta. Tässä avuksi tulevat ostajakontaktit Saksan päässä, sekä oma tieto siitä mitä on ostamassa, ja mitä mahdollisia tyyppivikoja kyseisessä autossa saattaa ilmetä. Ostaessa on myös löydettävä rahallisesti parhaat diilit ja osattava kaupan käynnin jalo taito. Saimme paljon hyvää nippelitietoa siitä, miten ostaminen Saksassa toimii, ja miten se kannattaa hoitaa, mutta pidettäköön ne yrityssalaisuuksina, jo tämän esseen pituuden kurissa pysymisen kannalta.

 

ViaCar yrityksenä.

 

ViaCarin strategia on pohjimmiltaan hyvinkin yksinkertainen, keskitytään tiettyyn markkina-alueeseen, ja ollaan siinä parhaita. Keskitetty markkina on BMW-merkkiset autot, ja niitä komeileekin pihassa pitkä rivi. Lievonen itse on vannoutunut bemaristi ja alan harrastaja, hänellä on paljon tietotaitoa eri BMW mallien tekniikasta ja toiminnasta, eikä käsien likaaminen tätä kaveria pelota. Osana ViaCarin markkinointia Lievonen on aktiivisesti esillä ja jakaa omaa osaamistaan erinäisillä BMW-foorumeilla sekä FB-ryhmissä. Omasta mielestäni tällä herätetään hyvin luottamusta potentiaalisessa asiakaskunnassa, ennemmin ostaisin autoni kauppiaalta joka oikeasti tietää kyseisestä autosta ja merkistä, kuin kauppiaalta joka osaa myydä mitä tahansa, kenelle tahansa, tuotteestaan mitään tietämättä.

 

Pois lukien edellä mainittu aktiivinen näkyminen foorumeilla ja Facebookissa, itse hieman yllätyin siitä, että ViaCarin kokoinen yritys ei muuten panosta paljoakaan myyntiin ja markkinointiin. En tässä mainitse lukuja sen tarkemmin, vaikka ne julkista tietoa ovatkin, mutta monella paljon pienemmälläkin yrityksellä on suurempi panostus näkyvyyteen. Esimerkiksi verkkosivuja ViaCarilla ei toistaiseksi vielä ole lainkaan. Ehkä loputon myynnin ja markkinoinnin tärkeydestä jauhaminen saa sokeaksi sille, että on muitakin tapoja toimia. Toki on hyvä muistaa, että kyseessä on yritys, jonka parissa täysipäiväisesti työskentelee vain Lievonen itse, ja yhden miehen aika on rajallinen.

 

Yhteenvetona voitaisiin sanoa, että siinä missä suuri osa muista autoliikkeistä panostaa myyntiin ja näkyvyyteen, ViaCar erottuu edukseen asiantuntijuudellaan sekä asiakastyytyväisyydellään.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close