Tampere
29 Mar, Friday
4° C

Proakatemian esseepankki

Venäjä, täältä tullaan!



Kirjoittanut: Jyri Lempinen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kasvupotentiaalia yrittäjälle verkossa

 

Venäjän markkinoilla on todella paljon potentiaalia jo pelkästään kuluttajamarkkinoille suuntautuessa. Väkiluku on suuri ja siksi onkin tärkeä ymmärtää myös ihmisten varallisuus aste. Venäjällä ei ole nimittäin lajiteltu keskiluokkaa ollenkaan. On vain ihmisiä, joilla on rahaa käyttää nautintoihin ja niitä keillä menee rahat puhtaasti ruokaan ja asumiseen. Eli köyhät ja rikkaat. Näin ollen segmentointiin kannattaa käyttää aikaa toden teolla.

 

Meille erittäin hyvä puoli on kuluttajamarkkinoiden siirtyminen verkkoon. Suurin osa 18-29 vuotiaista ihmisistä tekevät ostoksensa verkossa. Verkkokaupan harjoittaminen on siis osoittautunut myös meidän projektissa tilastotietojen mukaan järkeväksi vaihtoehdoksi. Venäläiset arvostavat laadukasta sisältöä omalla kielellään. On siis huomioitava verkkokaupassa, että domainista lähtien verkkosivujen on herätettävä luottamusta ja niiden kuuluu näyttää hyvin panostetuilta käyttäjän silmiin. Venäjällä suhtaudutaan verkkosivujen kieliasetuksiin skeptisesti ja tämän takia on hyvä suosia .ru päätteisiä domaineja.

 

Venäjällä on käytössä hieman erilaiset verkkosovellukset, kuin Suomessa. Googlen sijaan Venäjän isoin hakukone on Yandex ja Facebookin sijaan VKontakte. Facebook toimii hyvin, jos haluaa tavoittaa bisnes- tai IT-alojen ihmisiä. Kuluttaja mainontaan sopii parhaiten VKontakte. Hakukoneoptimointi pitää olla kunnossa, muussa tapauksessa ihmiset eivät löydä tuotteita tai palveluja verkosta. Joten et voi oikoa siinä. Verkkosivujen sisältöön on järkevää käyttää aikaa tuotetietojen lajittelemiseen, koska Venäläinen mentaliteetti on, että mikä ei ole kielletty on sallittua. Sitoutuminen ostopäätökseen voi olla tiedon varassa. Jos suomalainen olettaa, että ihmiset ymmärtävät nämä lukemattakin. On väärin odottaa tätä venäläiseltä. Mitä enemmän annat tuotteistasi tai palveluistasi informaatiota, sitä enemmän venäläiset pitävät siitä. Suomessa asuvana voisi kuvitella, että venäläiset arvostavat suuria kuvia verkkosivuilla ja vaikuttavia flash-tekniikalla toimivia bannereita. Verkkosisältö voi olla hieman vanhanaikaista ja luettelomaista, sillä sitä arvostetaan. Tärkeintä tuotteissa on, että riittävä tuotetieto löytyy ja palautusohjeet eivät ole kiven alla. Verkkosivuja koodatessa on hyvä ottaa huomioon mobiilikäyttöliittymien räjähdysmäinen yleistyminen nopeiden tietoverkko yhteyksien ansioista.

 

Jakelukanavien valinta

 

Twerk Empire tapauksessa tuotteen lokalisointi ei välttämättä ole tarpeen tai todella vähäistä ja sijoittuu ainoastaan tanssikouluihin. Alkuvaiheessa kuitenkin pääsääntöinen jakelutoiminta tapahtuu verkkokauppa myyntien kautta paikallisilla ja kansainvälisillä kuriiripalveluilla, hyvänä esimerkkinä toimii iso kansainvälinen yritys DHL. Paikallisten kuriiripalveluiden heikkoudet ovat niiden hitaudessa ja suurin osa Venäläisistä odottaakin pakettien saapuvat vähintään kahden viikon sisällä tilauksesta. Kuriiripalveluita ja jakelukeskuksia silmällä pitäen on myös syytä ottaa huomioon Venäjän maantieteelliset haasteet. Venäjän keskellä olevat Ural -vuoret tuottavat hankaluuksia varsinkin maantieliikenteen kannalta ja toimittaminen Euroopasta Ural vuorten toiselle puolelle saattaa pidentää toimitusaikaa huomattavasti. Jakelukeskuksia on suositeltu laitettavan toiminnasta ja sen laajuudesta riippuen molemmin puolin Ural vuoristoa. Lajittelukeskusten asettamista Venäjän maaperälle suositellaan välttämään byrokratian joustamattomuuden takia ja samalla Venäläisillä viranomaisilla saattaa olla vaikeuksia luottaa ulkomaisiin toimijoihin.

 

Toimituskulujen olemassaolo ei ole ongelmana, kuten suomessa. Monessa tapauksessa kuluttajat jättävät ostamatta tuotteen verkkokaupasta juuri toimituskulujen korkean arvon takia. Venäläiset pitää suuressa arvossa maksutapojen monipuolisuutta. Verkkokauppatoiminnassa kannattaakin keskittyä ottamaan selvää yleisimmistä pankeista ja maksutapapalkeista, sillä Venäjällä on lukuisia

 

Johtaminen Venäjällä

 

Venäjällä ihmiset haluavat tulla johdetuiksi, joten vahva johtaja yrityskulttuurissa on todella tarpeen. Johtajien on osattava antaa selkeät työtehtävät työntekijöille ja Suomen tapaan osallistava ajattelu saattaa vain hämmentää työtä tekevää ihmistä. Näin uskotaan todella vanhemmissa yrityksissä. Yritykset ovat kuitenkin nykypäivänä kehittyneet uuteen suuntaan uusien ulkomailla opiskelleiden yritysjohtajien ansioista. Venäjällä on todella laaja kirjo erilaisista yrityskulttuureista. Isot konsernit varsinkin haluavat pidättäytyä perinteisemmässä johtamistavassa. Venäjällä toivotaan ”maassa maan tavalla” -periaatetta ja työntekijöille on tuotava selkeästi esille yrityksen arvot, tavoitteet ja tavat toimia. Työntekijöiden vaihtuvuus on myös todella iso asia ja työntekijöiden sitouttaminen työtehtäviin saattaa tuoda vaikeuksia. Työntekijöitä kannattaakin osata arvostaa ja palkita palkan lisäksi myös muilla tavoilla, sillä työyhteisön positiivisuus ja hyvä työilmapiiri vaikuttaa sitoutumiseen.

Suomessa vallitsee tehtävähakuinen työilmapiiri, kun taas Venäjällä halutaan rakentaa työtulosta hyvän olon pohjalta. Toki oman kokemuksen mukaan työtehtäviä suorittaessa hyvän fiiliksen lisääminen suorituskeskeiseen toimintaan on voimaannuttavaa ja työn laadun kannalta erinomaisen tärkeää. Venäläiset ovat tavoiltaan ailahtelevia ja aikakäsitys on aaltoileva. Joskus työt voidaan suorittaa nopeasti, mutta ajoittain tuntuu, ettei asiat edisty. Suomessa sitoudutaan asioihin hyvin ja työtehtävät tehdään alusta loppuun tunnollisesti. Venäjällä esimerkiksi tapaamisen sopiminen on hyvä varmistaa vielä samana aamuna, ettei aikataulu ole sattunut muuttumaan.

 

Kaiken kaikkiaan

 

Venäjän markkinat on mielenkiintoinen kohde mille tahansa yritystoiminnalle. Huomasin kuitenkin, että toiminnan harjoittamista Venäjän maaperällä fyysisesti ei välttämättä kannata harkita ensimmäiseksi, kun yritys toimintaa on laajentamassa. Olemme valitsemassa selkeästi helpoimman tavan harjoittaa liiketoimintaa itänaapurissamme avaamalla verkkokauppaliiketoimintaa ja kohdistamassa markkinointia netin välityksellä. Myös kohderyhmä on valittu huolella juuri sille väestölle, joka käyttää aktiivisesti internettiä päivittäisessä käytössä. Venäjällä käytetään myös sanontaa ”mikään ei ole niin epävarmaa, kuin epävarma”. Odotan innolla Venäjä haasteita.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close