Varovaisuus tappaa liiketoimintasi

13.12.18 Esseen kirjoittaja: Jimi Iikkanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Purple Cow
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: Markkinointiviestintä

Massamainostuksen aika on ohi. Enää ei riitä, että mainoksiin sysätään hirveä määrä rahaa ja saadaan moninkertaiset tulot. Markkinat ovat saturoituneet ja kaikki on jo tehty, vai onko?

 

Kirjassaan “Purple Cow” Seth Godin kertoo kuinka vuosia kestänyt mainosten valtakausi on saanut aikaan sokeuden mainoksille. Tai ei varsinaisesti kaikille mainoksille vaan mainoksille, jotka ovat kaikille. Internetin ja täten nopean tiedonvälityksen vuoksi ihmiset saavat verrattua yrityksiä kilpailijoihin erittäin helposti, jolloin samanlaisten yritysten ainoa kilpailuvaltti on hinta. Onko siis pakko keksiä jotain täysin uutta? Kyllä ja ei.

 

Markkinoinnin kannalta trendit ja uudet asiat jaksavat kiinnostaa ihmisiä yhä vain lyhyemmän aikaa, minkä vuoksi samanlaisena pysyvä toiminta ei houkuttele asiakkaita. Pahimmillaan se unohdetaan täysin. Tämän vuoksi on tärkeää erottautua kilpailusta, se ei tarkoita, että tarvisi keksiä uutta tuotetta. Riittää, että erikoistuu tiettyyn asiakasryhmään ja palvelee heitä juuri heille sopivalla tavalla. Riittää, että erikoistuu juuri tiettyyn tapaan toimia ja tekee sen keskeiseksi osaksi. Riittää, että paketoi tuotteet tai palvelut niin räväyttävällä tavalla, että se muistetaan.

Godin käyttää vertausta “purppura lehmä” puhuessaan uudesta, räväyttävästä tavasta toimia. Tämä tarkoittaa, että varovainen askel uuteen suuntaan ei riitä vaan sinun kuuluu olla selvästi erilainen kuin kilpailusi. Riittävän monta kertaa, kun olet nähnyt lehmän, ei se ole enää kiinnostava näky. Purppura lehmä taas, se jää mieleen.

 

Varovaisuus ja riskien välttäminen on nykyaikana riskialttiimpaa kuin rohkeasti kokeileminen, jos olet alalla, jossa on selkeää kilpailua. Ihmiset haluavat koko ajan mielenkiintoisia asioita ja juuri heille tehtyä tarjontaa. Jos markkinointisi on kohdistettu kaikille tai edes liian laajalle kohderyhmälle se ei pitkällä tähtäimellä tule tuottamaan luotettavia tuloja.

Kyse ei nytkään ole suunnitelmattomuudesta vaan päin vastoin. Uudet suunnat pitää olla hyvin suunniteltuja, jotta ne saadaan suuressa skaalassa ja kautta imagon otettua käyttöön, jos koko yrityksen ilmettä on tarkoitus uudistaa.

 

Hieman askelta takaisin päin ottaakseni haluan korjauttaa, ettei massamainostus ole nykyään turhaa tai varovaiset yritykset kuole. Kuitenkin, pienille ja keskisuurille yrityksille ja varsinkin vasta markkinoille tulleille on huomattavasti halvempaa ja kannattavampaa alkaa jo varhain erottumaan massasta.

Omat kokemukset uutena jo kilpailulle alalle tulleena tukevat Godinin esittelemään kantaa. Sillä siinä vaiheessa, kun tarjoat samaa kuin kilpailijasi, mutta olet uusi ja sen vuoksi et vielä luotettava, jolloin myynti vaatii valtavaa panostusta. Tällöin joudut perustelemaan miksi sinut pitäisi valita jo markkinoilla tunnettujen kilpailijoiden sijaan ja ilman erottautumiskeinoa, hinta on helposti ainoa keino.

 

Mikä luo “purppuran lehmän” tyylistä yhä vaikeampaa on se, että kerran tehty muutos ei riitä. Purppurakin lehmä muuttuu tylsäksi, jos sitä katselee tarpeeksi pitkään. Tämän vuoksi yrityksen tulisi pitää uuden innovointia korkeassa arvossa, jotta tarpeen tullen pystyy jälleen olemaan räväkkä ja erottautumaan sen hetkisestä kilpailusta. Toisin sanoen ei tyydy jo olemassa olevaan toimintaan vaan normaalin toiminnan ohella kehittää jatkuvasti uutta pitääkseen kohdeasiakkaidensa mielenkiinnon.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!