Valitsemassa pelimoottoria: Unity vs. Unreal Engine?

25.01.18 Esseen kirjoittaja: Tuomas Viikeri
Kirjapisteet: 1
Kirja: Useita
Kirjan kirjoittaja: Useita
Kategoriat: ICT-yrittäjyys

Pelimoottori on videopelikehityksessä yksi olennaisimmista osista. Pelimoottori niin sanotusti yhdistää erilaisia pelin tekemiseen vaadittavia elementtejä: grafiikkarenderöintiä (2D ja 3D), fysiikkamoottorin, animointia, ääntä ja kaikkea muuta. Pelimoottori on kuitenkin yksinkertaisuudessaan viitekehys, jossa videopeliä rakennetaan. Pelimoottoreita on kuitenkin useita ja sen valinta on hyvinkin olennainen osa pelin rakennusta. Mikä pelimoottori tulisi sitten valita omaa projektia varten? Pelimoottoreiden maailmassa Unity Technologiesin Unity ja Epic Gamesin Unreal Engine ovat suosituimmat markkinoiden tuotteet tässä kategoriassa ja lähdemmekin vertailemaan näitä kahta.

 

Epic Gamesin Unreal Engine on yksi varhaisimpia pelimoottoreita, joita käytetään vielä nykypäivänäkin. Tällä hetkellä moottorin uusin versio on Unreal Engine 4. Unreal Engine 4 käyttää koodikielenään C++: aa. Unrealilla on luotu monia tämän päivän AAA-pelejä (ison julkaisijan isolla budjetilla luotu videopeli), kuten esimerkiksi Mass Effect- ja Gears of War-sarja ja viime vuoden yllätysiskijä PlayerUnknown’s Battlegrounds. Unreal on tunnetusti käytetty ”isojen pelien” luomiseen. Kyseistä moottoria käyttävät useat videopeliteollisuuden jätit, esimerkkeinä Ubisoft, Activision ja Nintendo. Tämä pelimoottori kykenee pyörittämään laajamittaisia ja raskaita pelejä ja jota ylistetään sen kyvystä käsitellä kompleksia high-end-grafiikkaa, joka on ollut yksi merkittävimmistä moottorin myyntivalteista. Kavereiden kesken UE4 kuitenkin vaatii kovaluokkaisemman laitteiston sen pyörittämiseen. Aloittelijoita varoitetaan myös Unrealin ei-niin-käyttäjäystävällisestä käyttöliittymästä. Peliteollisuus on kovaa bisnestä, jolloin pelimoottorin hinnoittelukin tulee ottaa huomioon. Epic Games hinnoittelee pelimoottorinsa seuraavasti: 5 % rojaltia tuotosta 3000 $:n jälkeen per kvartaali. Eli jos vuoden aikana peli tekee esimerkiksi 350 000 $, tulee Unreal Enginen hinnaksi vuodessa 17 500 $. Vaikka hinta onkin suuri, tekee rojalteista plussaa se, ettet tarvitse pääomaa Unrealin hankkimiseen.

Johtopäätös: Jos olet luomassa peliä (erityisesti 3D), jossa haluat käyttää erittäin hyvälaatuista grafiikkaa ja joka on suuri ja raskas peli, koska siinä on erittäin paljon sisältöä, haluat käyttää koodikielenäsi C++: aa ja 5 %:n rojalti ei ole liian tuntuva menetys tuotteesi tuotoista, on Unreal Engine paras vaihto sinua varten.

https://www.unrealengine.com/

 

Unity on Unity Technologiesin luoma pelimoottori, jonka uusin versio on 2017.3. Unity on luonut suositun aseman pelimoottorien keskuudessa sen käyttäjäystävällisyyden ja ilmaisversion takia. Unity käyttää koodikielenään pääasiallisesti Java Scriptiä ja C#: a. Unreal Engineen verrattuna Unity ei ole peliteollisuudessa suurien pelien pelimoottori. Sillä on kuitenkin luotu monia huippusuosittuja pelejä kuten Cuphead, Hollow Knight tai Cities: Skylines. Unityllä rakennetut huippupelit ovat useimmiten 2D-pohjaisia tai mobiilipelejä ja niissä Unity onkin vahvimmillaan. Unityn suurena vahvuutena voidaan pitää järjestelmäriippumattomuutta. Unity tukee Windows Phonea, Wii U:ta ja Playstation Vitaa esimerkkeinä, joita vaikka Unreal Engine ei tue. Unity hinnoitellaan kolmella eri mallilla: Unity Personal, Unity Plus ja Unity Pro. Personal on vaihtoehtona ilmainen, mutta voit tienata projektillasi maksimissaan 100 000 $. Plus-versiolla (35 $ / kuukaudessa) saat tienata projektillasi enintään 200 000 $, mutta saat käyttöösi mahdollisuuksia toimia paremmin tiimissä projektisi puitteissa. Pro-versiolla (125 $ / kuukaudessa) ei ole tulokattoa ja antaa käyttöösi kaikki mahdolliset palvelut.

Johtopäätös: Jos haluat luoda mobiilipelin tai 2D-ulotteisen pelin, Java Script ja/tai C# luonnistuu kuin tanssi, et halua antaa pelisi tuloista jopa kymmeniä tuhansia pois, haluat helppokäyttöisen pelimoottorin ja haluat markkinoille pelin, joka varmasti toimii useimmilla alustoilla, on Unity varmasti sinulle parempi vaihtoehto.

https://unity3d.com/

 

Molemmat pelimoottorit tuovat kuitenkin päivityksissään ominaisuuksia, jotka lisäävät kykyjään tehdä nykyistään monipuolisempia pelejä, joten nämä esille tuodut asiat ovat vain pääpiirteitä nykyhetkestä, jotka voisivat auttaa sinua valitsemaan pelimoottorin pelin tekemistä varten. Lopuksi, pelimoottoreita on paljon markkinoilla, jotka voivat olla näitä kahta jättiläistä sopivampia sinun projektiasi varten. Maininnanarvoisia pelimoottoreita: CryEngine, GameMaker Studio, Rage Engine, HeroEngine. Kirkasta pelisi rakenne ja tavoite, jotta pelimoottorin valinta helpottuisi! Kuitenkaan mikään pelimoottori ei estä pelin rakentumista niin paljon, kuin tekemättä jättäminen.

 

LÄHTEET:
 

Elhday, H. 2017. Instabug. Top Game Engines in 2018. Luettu 25.1.2018. https://blog.instabug.com/2017/12/game-engines/

Aspis, M. 2017. 6 Top Game Engines in 2017. Luettu 25.1.2018. http://www.discoversdk.com/blog/6-top-game-engines-in-2017

Slant. 2017. Unity vs Unreal Engine 4. Luettu 25.1.2018. https://www.slant.co/versus/1047/5128/~unity_vs_unreal-engine-4

Unity Technologies. 2018. Luettu 25.1.2018. https://unity3d.com/

Epic Games. 2018. Luettu 25.1.2018. https://www.unrealengine.com/

Malhotra, M. 2017. Unreal Engine vs Unity 3D Games Development: What To Choose? Luettu 25.1.2018. https://www.valuecoders.com/blog/technology-and-apps/unreal-engine-vs-unity-3d-games-development/

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Valitsemassa pelimoottoria: Unity vs. Unreal Engine?, 5.0 out of 5 based on 3 ratings

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!