Vähemmän suorituksia, enemmän saavutuksia

08.01.19 Esseen kirjoittaja: Vili Anttonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Vähemmän suorituksia, enemmän saavutuksia
Kirjan kirjoittaja: Slåen Torfinn
Kategoriat: Uncategorized

Slåen Torfinnin kirja ”Vähemmän suorituksia, enemmän saavutuksia” käsittelee ajankäyttöä, tehtävien toteuttamista ja aikaansaamista. Ajauduin tämän kirjan pariin oman huolettoman työtapani takia. En ole ikinä osannut panostaa opiskeluun tai uuden oppimiseen kunnolla. Olen tähän mennessä vain surffaillut opintojen läpi ammattikorkeakoulun toiselle lukuvuodelle asti. Olen tähän mennessä ollut seiskan oppilas, mutta tästä eteenpäin en tyydy enää seiskoihin vaan tähtään vähintään yseihin. Yritän siis maksimoida opiskelutehokkuuteni unohtamatta jaksamisen tärkeyttä.

Liika on liikaa

Slåen Torfinn aloittaa kertomalla siitä kuinka ”uusi ilmiö alkoi hiipiä hiljaa ja huomaamatta työhöni fasitiloijana ja coachina. Istunnot olivat yhtä energisoivia ja innostavia kuin ennenkin, mutta toimenpiteiden sopimisvaiheessa istuntojen lopussa tapahtui usein ikävä käänne. Tunnelma saattoi lässähtää ilman erityistä syytä. Oli ikään kuin ilma olisi lähtenyt ilmapallosta, eikä toimenpiteistä oltukaan yhtä innostuneita kuin muista työvaiheista.” Huomasin viime syksynä tämän tapahtuvan aina ajoittain meidän tiimissä Eventassa. Tiimissämme syntyi jatkuvasti hyviä uusia kehitysideoita ja projekteja siitä, miten voitaisiin tehdä enemmän rahaa tai parantaa tiimiä, vaikka samaan aikaan suurimmalla osalla tiimistä alkoi työlimitti täyttymään ja väsymys paisumaan. Tällainen ideoiden tulva voi näköjään vähentää innostumista ja jaksamista. Itselläni on ainakin tälläkin hetkellä kalenteri täynnä tekemistä ja tästä syystä sana ”lisätehtävä” saa minut hyvin nopeasti turvautumaan sikiöasentoon lämpövilttini alle. Ratkaisuksi ei voi muuta kuin jättää turhat tehtävät pois päivärytmistä ja tehdä vanhat tehtävät alta pois ennen kuin ottaa yhtään lisätehtävää. Pitää oppia priorisoimaan. Tähän hyvä työkalu on Slåenin esittelemä 5aDay-menetelma, josta kerron myöhemmin tekstissä.

3 Eri energiatyyppiä

Kirjassa käsitellään kolmea energiatyyppiä ja haluan kertoa niistä, koska Slåen esittää hyviä pointteja jaksamisen sekä tehokkuuden kannalta energiatyyppien avulla. Ensimmäinen eli ajatusenergia koostuu selkeydestä, rohkeudesta ja tietoisista valinnoista. ”Slåen” kehottaa panostamaan visioiden, tavoitteiden ja toimintaperiaatteiden pelkistämiseen jaksamisen tukemiseksi. ”Slåen” kehottaa myös nostamaan omaa rimaa tekemisessä, koska ”Tavanomaiset ajatukset johtavat tavanomaisiin tuloksiin”. Olen itse ollut aina tätä mieltä. Jos ei uskalla tavoitella mitään suurta, niin silloin ei tule tekemään mitään suurta. Tässä on tosin myös tärkeä tiedostaa omat unelmat joiden ei tarvitse välttämättä olla mitään ”suurta”. On arvostettavaa myös pystyä tyytymään johonkin pienempääkin, joka on kuitenkin itselle tärkeää.

Toinen osa ihmistä ohjaavasta energiasta tulee tunnepuolelta. Joillakin enemmän ja joillakin vähemmän. On siunaus löytää omasta toiminnasta jotain, mikä synnyttää nautintoa tai jopa intohimoa. Nämä kaksi auttavat jaksamaan ja tekemään jopa muuten kiperistä tehtävistä erittäin helppoja ja vaivattomia. Tunnepohjaista energiaa merkittävästi nostattavia tekijöitä ovat arvostuksen saaminen ja kuuluvuuden- sekä merkittävyyden tunne.

Kolmannen eli tekemisen energian kannalta jaksamisen edistämiseksi kannattaa fokusoida, rytmittää ja loppuunsaattaa tekeminen. Tehokas toiminta vaatii keskittymistä yhteen ja tärkeään tehtävään kerrallaan, jotta toiminnasta saadaan tehokkuuden ohella myös kevyttä. Omassa tekemisessä pitää myös muistaa pitää sekä rennompia että rankempia ajanjaksoja. Näin ei pääse laiskistumaan eikä rasittumaan liikaa.

Paineen vaikutus jaksamiseen

Yksi isoista tekijöistä jotka vaikuttavat jaksamiseen sekä suorituskykyyn on paine. Paine vaikuttaa siihen onko tekeminen tylsää vai syntyykö siitä stressiä. Slåenin mukaan on olemassa niin sanottu optimipaine, mikä tarkoittaa sitä, että ihminen saa painetta juuri sen verran mitä hän kestää. Tällöin ihminen on suorituskyvyltään parhaimmillaan. Mikäli painetta on kuitenkin liikaa, niin silloin kasvaa stressi ja jos painetta on liian vähän, alkaa toiminta jopa tylsistyttämään. Kumpikaan näistä ei ole hyvä asia, koska molemmat sekä stressi että tylsistyminen laskee suorituskykyä. Optimipaineessa on lisäksi se hyvä puoli, että se tukee ihmisiä toimimaan paremmin asioiden kuten priorisoinnin, huolellisuuden ja asioiden loppuun viennin kanssa.

Älä astu ansaan

Olet varmaan löytänyt itsesi joskus tilanteesta, missä kaikki työt kaatuvat päälle ja stressi painaa kehoa sekä mieltä. Itse ainakin olen. Proakatemialla opiskelun aikana minulle kävi näin ensimmäisen kerran nyt joulun tiennoilla ja uskon, että tämä ei ole viimeinen kerta. En kuitenkaan menetä toivoa kovin helposti ja päätin, että tähän on pakko saada jokin ratkaisu ja halusin tarttua toimeen. Astuin kuitenkin aluksi samaan ansaan, mihin olen ennenkin tiedostamatta astunut. Ansaan johon sinäkin olet luultavasti joskus astunut. Yritin muuttaa koko rutiinini päälaelle. Rutiinini oli siis tähän mennessä ollut vastaavanlainen ”teen asiat, kun kerkeän ja kyllä ne siitä hoituvat ajan kanssa”, eli ei rutiinia. Haha. Yritin oman pään paineen alla pakosta muuttaa rutiinit suuntaan ”teen asiat heti, kun niitä minulle ilmestyy. En jätä mitään huomiselle”. No ei se ihan noin helppoa ollutkaan ja vaikka kovasti koitin mielessäni muuttaa rutiiniani, niin se ei oikeasti muuttunut vaan osasin tottumuksesta lipsua aina vanhoihin ”rutiineihini”. Tämä johtikin loppujenlopuksi tämän esseen kirjoittamiseen ja Slåenin kirjaa lueskella opin sisäistämään sen, että kestävä muutos syntyy säännöllisten rutiinien kautta eikä kertarysäyksellä. Slåen kertoo ”Onnistunut työtaparemontti alkaa pienestä ja laajenee sitä mukaa, kun tulokset paranevat ja hyödyt alkavat olla ilmeisiä. Suuri satsaus tuottaa helposti pettymyksiä ja luisumista takaisin vanhoihin tapoihin”. Tuttu juttu. Minulla on siis vieläkin paljon tekemistä rutiinien kehittämisessä ja niiden ylläpidossa, mutta uskon voivani muuttaa toimintatapani parempaan päin. Olen myös kokeillut Slåenin esittelemää 5aDay-toimitaperiaatetta ja olen jo parissa päivässä huomannut sen helpottavan työkuormaani.

5aDay

5aDay toimii siten että illalla ruksataan ylös viisi tärkeintä työtehtävää, mitä täytyy tehdä seuraavana päivänä. Nämä viisi laitetaan tärkeysjärjestykseen siten, että 1. on tärkein ja 5. on vähiten tärkein. Seuraava päivä alkaakin sillä, että aloitat tekemään 1. tehtävää ja et saa aloita seuraavaa työtehtävää ennen kuin edellinen on tehty. Mikäli et kerkeä tehdä kaikkea viittä tehtävää, niin loput tehtävät siirretään seuraavalle päivälle ja nämä tekemättä jääneet tehtävät listataan ensimmäisenä. Näiden viiden tehtävän on myös tärkeä olla linkitetty sinun omaan suurempaan tavoitteeseen, kuten kuukauden tavoitteisiin. Omana lisänä tähän toimintamalliin pidän visusti kiinni ajasta siten, että päivässä tulee maksimissaan 8h töitä, mikä on tärkeää oman jaksamisen kannalta. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan tätä toimintamallia ja mikäli sinua kiinnostaa seurata 5aDayn tuloksia, niin sinun kannattaa kirjoittaa aina viikoittain joka viikon ja kuukausittain joka kuukauden tulokset paperille.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!