Vaarallinen stressi

16.11.16 Esseen kirjoittaja: Removed User
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Oppiva organisaatio

Blogiteksti julkaistu Tamkon Soluelämää blogissa osoitteessa: http://tamko.fi/blogi/?p=1364

STRESSI on mielestäni ihmeellinen ilmiö. Sitä voivat aiheuttaa sekä myönteiset että kielteiset asiat, ja se on hyvä apulainen ja auttaa toimimaan, mutta liian suurena ja pitkäkestoisena se voi viedä jatkuvassa hälytystilassa olevan yksilön työkyvyn ja mielenterveyden. Se on ilmiö, joka sekoittuu oireiltaan helposti masennukseen ja toisinpäin. Stressi on vaarallinen tilanne, joka voi kierosti hiipiä kiireisen opiskelijan jos toisenkin elämään niin, että kireää fiilistä alkaa pitää normaalina olotilana.

Kävin kuuntelemassa tamperelaisessa Cafe&Bakery Mimosassa Vaarallinen stressi- aiheisen luennon. Tampereen kaupungin mielenterveys- ja päihdepalvelut & kumppanit järjestävät mielenterveyden iltapäiviä Cafe & Bakery Mimosassa perjantaisin. Iltapäivät sisältävät ammattilaisten, asiaan perehtyneiden ihmisten ja kokemusasiantuntijoiden johdolla ohjattuja keskusteluja erilaisista mielenterveysteemoista.

Opin teekupin äärellä sen, että stressillä on isäntänsä lailla oma vuorokausirytmi. Se on korkeimmillaan aamulla kahdeksan ja yhdeksän välillä sekä iltakahdeksalta. Helsingin Ylipiston ja Aalto-yliopiston tutkijat ovat selvittäneet erikoisia faktoja stressistä. Esimerkiksi, kun henkilö aloittaa työpäivän (tai opiskelupäivän), aamustressi helpottaa. Työn imussa stressin kokemus siis hälvenee hetkeksi. Osa taas valittaa kotitöiden stressaavuudesta, vaikka sydämen näkökulmasta monet kotityöt eivät aiheuta stressiä. Tutkimuksissa on myös selvinnyt, että miehet stressaavat eniten lauantaisin klo 14.00 jälkeen. Mikähän tähän mahtaisi olla syynä?

Luennolla puhui vaarallisen stressin läpikäynyt kokemusasiantuntija. Hän antoi vinkkejä siihen, että me muut emme joutuisi samaan tilanteeseen kuin hän, eli Pitkänniemen sairaalaan toipumaan. Vinkit olivat seuraavat:

”Älä luovu harrastuksistasi”
”Älä luovu sosiaalisista suhteistasi”
”Älä puske päin”
”Hemmottele itseäsi”

Mieli ja kroppa väsyneenä ainakin minä karsin liian huolettomasti harrastuksia ja sosiaalisia menoja, koska niille ei tunnu löytyvän mustaksi väritetystä kalenterista tilaa. Lisäksi tunnistan tehokkuuden, joka saattaa johtaa opiskelurytmin nopeuttamiseen tehokkuuden kasvattamisen toivossa, vaikka parempi vaihtoehto olisi himmailu.
Viimeinen vinkki, ”muista hemmottele itseäsi” on myös tärkeä. Hyvinvoiva ja huolella hellitelty ihminen jaksaa kohdata haasteita ja vaatimuksia.

Vaikeinta stressissä on mielestäni ymmärtää ja hyväksyä se, että mikään ärsyke ei sinänsä stressaa, vaan reaktio tilanteeseen riippuu yksilön vastustus- ja sietokyvystä, erityisesti näkökulmista ja asenteista. Elämäntilanne, itsensä johtamistaidot ja muut yksilön kyvyt vaikuttavat siihen, minkä koemme stressaavana. Toiselle stressaava tilanne on toiselle kuin arkinen kauppareissu, joten toisen väsymisen tunnistaminen ja ymmärtäminen on myös meille kaikille hyvä haaste.

Tein luennolla jaetun stressitestin, jonka tuloksena oli se, että olen kallellaan stressaantuneen puolelle. Tunnistan kyllä stressin, mutta joskus pidän stressioireitani toimintaa hidastavina tekijöinä.

Stressi on meidän apulaisenamme aina, ja koko elämämme on kokonaisvaltaista stressin säätelykyvyn opettelua. Aion siis pyöritellä luennolta saamiani vinkkejä, sekä tehdä stressitestin uudestaan parin kuukauden päästä, ehkä joululomalta palattuani. Jos vaikka hiukan pidennetyt yöunet ja lisääntyneet korttipeli-illat mummon kanssa tuottaisivat minulle stressivapaampia testituloksia.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

3 kommenttia to “Vaarallinen stressi”

  1. Maija Laurikkala-Dewes sanoo:

    Hyvin kirjoitettu teksti! Jäin pohtimaan stressiä itsekin – valitettavasti olen aika kovan luokan kokemusasiantuntija. Kirjoitit niin hyvin tuosta Mimosan iltapäivästä, että olisinpa ollut mukana siellä!!

    Täytyy sanoa, että olen täysin eri mieltä yleisen stressistä opetetun tiedon kanssa siitä, että stressiä voisi olla myös positiivista. Jos miettii sitä, mitä fysiologisia muutoksia stressi saa elimistössä aikaan, ei niissä ole juuri mitään positiivista. Stressin positiivisilla puolilla tarkoitetaan yleensä sitä, miten ihminen yltää stressin avulla korkeammalle suoritustasolle.. onhan se totta, että puukko kädessä hyökkäävää ryöstäjää paetessaan juoksee varmasti kovemmalla vauhdilla kuin jos kävisi mukavalla sunnuntaihölkällä itsekseen – mutta ei sitä pakokauhua tule nimittää positiiviseksi minun mielestäni. Suorituspaine, tulosvastuu, liiallinen kuormitus (tehtävien määrä), ristiriidat ja kiire eivät tarkoita työelämässä positiivista stressiä, kuten monissa lähteissä stressistä kerrotaan. Työn imu on eri juttu kuin stressi – työn imu on keskittymistä, asioiden sujumista, ympäristön unohtamista, tehtävien rullaamista ja toimintaa, joskus pienen paineenkin alla mutta ilman stressiä. Ainut oikea ja hyvä stressi on se stressi, joka on ohi ja jonka vaikutukset elimistössä on purettu ja saatu tasapainoon.

    UGH. 😀 Ei muuta kuin hyvinvointia kohti! Ilman stressiä, edes ”positiivista”. Kiitos hyvästä kirjoituksesta – taisi vähän osua ihon alle.. 😉

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Anton Klemola sanoo:

    Maijan kanssa samaa mieltä stressin positiivisista puolista. Saahan sitä tosiaan stressaantuneena aikaiseksi väkisin jotain kun on ihan pakko tehdä, mutta ei sillä hyvinvoinnin kanssa ole paljoa tekemistä.

    Tärkeä aihe ja olen joutunut kamppailemaan itsekin saman asian kanssa. Työuupumus on petollinen juttu; sitä kuvittelee jaksavansa vielä ja sitten ollaankin jo lähellä sänkyyn jäämistä. Onneksi osasin höllätä kaasua vähäsen kun oli oman jaksamisen kannalta pakko.

    ”Älä luovu harrastuksistasi”
    ”Älä luovu sosiaalisista suhteistasi”
    ”Älä puske päin”
    ”Hemmottele itseäsi”

    Nämä on hyviä vinkkejä. Viikossa pitäisi aina varata aikaa vapaalle olemisella ja justiinsa harrastuksille sekä kavereiden näkemiselle. Elämä ei ole suoritus, vaan elämys.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Anton Klemola sanoo:

    Maijan kanssa samaa mieltä stressin positiivisista puolista. Saahan sitä tosiaan stressaantuneena aikaiseksi väkisin jotain kun on ihan pakko tehdä, mutta ei sillä hyvinvoinnin kanssa ole paljoa tekemistä.

    Tärkeä aihe ja olen joutunut kamppailemaan itsekin saman asian kanssa. Työuupumus on petollinen juttu; sitä kuvittelee jaksavansa vielä ja sitten ollaankin jo lähellä sänkyyn jäämistä. Onneksi osasin höllätä kaasua vähäsen kun oli oman jaksamisen kannalta pakko.

    ”Älä luovu harrastuksistasi”
    ”Älä luovu sosiaalisista suhteistasi”
    ”Älä puske päin”
    ”Hemmottele itseäsi”

    Nämä on hyviä vinkkejä. Viikossa pitäisi aina varata aikaa vapaalle olemisella ja justiinsa harrastuksille sekä kavereiden näkemiselle. Elämä ei ole suoritus, vaan elämys.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
Leave a Reply to Maija Laurikkala-Dewes

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!